Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Anbefalte innlegg

En annen faktor, muligens det som spiller inn aller mest på den kraftige prisøkningen i leiemarkedet er inflasjonen. Det gjør at "foreldrebanken" stenger, sier EIE Eiendomsmegling. Det er fra før vanskelig å komme inn som førstegangskjøper, og når færre nå får hjelp med sikkerhet hjemmefra blir det nesten umulig. Da blir trykket på leiemarkedet helt enormt.

Sitat

I 2022 svarte 30 prosent av unge førstegangskjøpere at de ville bruke sikkerhet fra foreldrene, såkalt foreldrebanken, for å innfri kravet til egenkapital av kjøp av bolig.

I år er det bare 20 prosent som sier det samme, ifølge undersøkelsen.

– Vi ser at foreldrene er ferd med å stenge banken. I takt med rentehevinger og økte levekostnader så vil stadig flere foreldre få det vanskeligere med å stille sikkerhet til barna, sier administrerende direktør i Aktiv Eiendomsmegling, Karsten Onsrud.

– Taperne er de som nå leier eller skal inn i markedet uten å ha noe å selge selv. Med dagens boligpriser i Oslo er det nærmest umulig å kjøpe leilighet uten hjelp av foreldrene eller andre.

– Hva gjør disse personene da?

– Det er færre som får den hjelpen hjemmefra, så de er borte, de er ikke i markedet. Det er en utfordring, og skaper blant annet et utrolig trykk på leiemarkedet, sier Onsrud til AO.

https://www.ao.no/foreldrebanken-er-i-ferd-med-a-stenges-taperne-er-de-som-na-leier-eller-skal-inn-i-markedet/s/5-128-599806 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Blir presset på leiemarkedet også enormt så vil prisene på både boliger og utleie gå til himmels. Da er det ihvertfall ingen grunn til å bygge flere boliger. Man slakter ikke melkekua.

Jeg skjønner ikke dette. Hvis etterspørselen og prisene er skyhøye, vil ikke det øke lysten på å bygge boliger? Eller er vi igjen på det at det er noe sånt hemmelig samarbeid ute og går?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Går ut i fra de vil være så forsiktige som mulig så ikke boligprisveksten, og dermed verdistigningen på investeringene deres synker.

Hver gang man leser "katastrofenyhetene" om at boligprisveksten eller boligprisene "synker" så er det frykt og huff-og-gru. Mens hver gang det skrives om prisoppgang så er det skikkelige gladnyheter.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (56 minutter siden):

Blir presset på leiemarkedet også enormt så vil prisene på både boliger og utleie gå til himmels. Da er det ihvertfall ingen grunn til å bygge flere boliger. Man slakter ikke melkekua.

Ender jo med at skattebetalere må ut med enorme summer til slutt via diverse støtteordninger og bostøtte til leietakere. 
Er jo ikke akkurat samfunnets rikeste som leier. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Jeg skjønner ikke dette. Hvis etterspørselen og prisene er skyhøye, vil ikke det øke lysten på å bygge boliger? Eller er vi igjen på det at det er noe sånt hemmelig samarbeid ute og går?

Fra min enkle analyse av nyboligmarkedet i Oslo ser det ut til prisen på nybygg er urimelig høy, og med renteøkning blir det færre kjøpere. Utbyggerne reagerer med å stoppe nye prosjekter heller enn å sette ned prisen. Det er kanskje en logikk i dette med at utbyggere ikke får inn pengene før boligen er innflytningsklar, og det blir fort komplisert når sene kjøpere får bedre betingelser enn de som var tidlig inne i et prosjekt. Konsekvensen over tid er stor boligmangel og enda større prishopp.

Det fins flere eksempler på at boligmarkedet ikke fungerer uten reguleringer. Jeg syns det nå er bra at Oslo kommune tenker på hvordan byen blir når de regulerer. Små leiligheter er økonomisk gunstig for selger fordi de får mer per m2 og det er flere som har råd. Men man risikerer da å få bydeler fri for barnefamilier om man bare følger pengene på denne måten. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Feynman said:

 Men man risikerer da å få bydeler fri for barnefamilier om man bare følger pengene på denne måten. 

Dit er vi jo på vei uansett. De store leilighetene blir til bokollektiv. Barnefamiliene vil gjerne ha bil så de flytter uansett ut av de sentrale bydelene ettersom parkeringsmulighetene krymper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (32 minutter siden):

Det fins flere eksempler på at boligmarkedet ikke fungerer uten reguleringer. Jeg syns det nå er bra at Oslo kommune tenker på hvordan byen blir når de regulerer. Små leiligheter er økonomisk gunstig for selger fordi de får mer per m2 og det er flere som har råd. Men man risikerer da å få bydeler fri for barnefamilier om man bare følger pengene på denne måten. 

Ja, man må ha reguleringer og det viktigste er arkitektur, byrom, grøntarealer og alt det som har med utsiden av bygget å gjøre. Hvordan det ser ut inni mener jeg politikerne skal være varsomme med å regulere. Den nitriste steinørkenen oppå Løren har lite å gjøre med størrelsen på leilighetene for å si det sånn.

Jeg vet ikke hvor mange barnefamilier som på død og liv vil betale mer for 80 kvadrat uten parkeringsplass innenfor Ring 1 enn et rekkehus på barnvennlige Bøler.

Men det som er sikkert er at hvis utbygger tvinges til å bygge høyere andel leiligheter på +80 kvadrat enn det er marked for og tilsvarende mindre av leiligheter på 40 så vil det i praksis være slik at kjøpere av små leiligheter subsidierer de store. Som stort sett betyr penger fra fattig til rik. Med andre ord en sykepleier tvinges ut av boligmarkedet fordi byrådet vil ha råflotte og store leiligheter.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Noen må forklare meg hvordan så mange av Norges asylsøkere og flyktninger klarer å bosette seg i Oslo-området uten egne midler. Jeg antar at de leier?
  • Til tross for at fertilitetsraten i byen er lav og det er relativt få etnisk norske innflyttere så vokser fremdeles befolkning kraftig
  • Første og andre- generasjons innvandrere utgjør nå nesten 35% av Oslos befolkning, eller nesten 250,000 personer
  • Det bygges rundt 2000 boliger i året i snitt
  • I min oppfatning bør asylsøkere og flyktninger først og fremst bosettes i fraflyttingstruede områder i utkant-Norge
Lenke til kommentar

alt var bedre før

sosial boligbygging i Norge 1945-1980

Sitat

Boutgiftene skulle ikke overstige 20 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderinntekt.

https://snl.no/sosial_boligbygging_i_Norge_1945-1980

i grunn er det påfallende hvor mye forskjellig ting kongeriket hadde råd til/tok seg råd til, den gang landet og staten var langt fattigere enn i dag. Ser det på mange områder, tenk f.eks. store utbygginger av jernbane, tunnel og vei, havner, statlig institusjoner, osv. Selv postmann hadde brevombæring to ganger om dagen enkelte steder. Service har skrumpet inn og diverse off. kontorer borte vekk. Gjelder forsåvidt ikke bare staten, men private aktører også. Jeg har ei syltetøyglass med små-mynt jeg gjerne skulle ha vekslet, men å finne et sted med opptellingmaskin er ikke lett. det er et symptom på at service i samfunnet har blitt dårligere på ymse felt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Irriterer meg at det ikke bygges utleieboliger til den prosenten som ikke har råd til eller ikke vil eie en bolig. Unge bør jo på et tidspunkt flytte hjemmefra.

Det må ikke være så dyrt å leie bolig. Det bør ikke være så lønnsomt å eie fremfor å leie.

 

Det er Ikke dyrt å leie bolig i Oslo pr nå. Det er billigere å leie enn å eie i mange livssituasjoner.

44 minutes ago, sverreb said:

Dit er vi jo på vei uansett. De store leilighetene blir til bokollektiv. Barnefamiliene vil gjerne ha bil så de flytter uansett ut av de sentrale bydelene ettersom parkeringsmulighetene krymper. 

Dette! Jeg er usikker på om politkerne skjønner hvor ødeleggende parkeringsnormen er for hovestaden vår. 

Å leve livet uten å eie privatbil, er kun for folk i veldig spesifikke livssituasjoner. Livet til 80% av befolkningen blir vanvittig mye bedre av å eie bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

På/i Ski feks? Å ta tog til jobb, kafe eller hva det nå er?

Mange gjør det, men det er dyrt i Ski også. Prisene har ikke økt bare i Oslo, men også i nærheten.

Men det blir ingen god by om alle lavtlønnede, studenter og single som har sitt daglige virke i den må bo et annet sted.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Mange gjør det, men det er dyrt i Ski også. Prisene har ikke økt bare i Oslo, men også i nærheten.

Men det blir ingen god by om alle lavtlønnede, studenter og single som har sitt daglige virke i den må bo et annet sted.

Langhus? Øde litt for seg selv, og billige hus og leiligheter og kort vei til Oslo.

Oslo er en dyr by der bare rike kan bo om de ikke bor kjipt og trangt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
57 minutes ago, sverreb said:

Dit er vi jo på vei uansett. De store leilighetene blir til bokollektiv. Barnefamiliene vil gjerne ha bil så de flytter uansett ut av de sentrale bydelene ettersom parkeringsmulighetene krymper. 

I Oslo er det stadig flere familier som klarer seg og trives uten bil, og som trives pga mindre trafikk. Det er nok forskjeller i bydelene, men Grünerløkka var tidlig ute med tiltak for å redusere trafikk og har dermed blitt mer attraktivt for familier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Langhus? Øde litt for seg selv, og billige hus og leiligheter og kort vei til Oslo.

Oslo er en dyr by der bare rike kan bo om de ikke bor kjipt og trangt.

Det er to mil til Langhus. Som sagt, vi trenger at lavtlønnede, eller til og med «middels» lønnende som f.eks sykepleiere og lærere har råd til å bo i byen.

Oslo er en dyr by boligmessig, men jeg vil absolutt ikke gå så langt at bare rike kan bo godt og romslig der.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (20 minutter siden):

I Oslo er det stadig flere familier som klarer seg og trives uten bil, og som trives pga mindre trafikk. Det er nok forskjeller i bydelene, men Grünerløkka var tidlig ute med tiltak for å redusere trafikk og har dermed blitt mer attraktivt for familier.

Stemmer. Jeg kjenner faktisk ingen barnefamilier i Oslo som har bil lengre (med unntak av meg selv, faktisk). De som hadde har solgt den. Behovet er bare ikke der. Mye enklere og langt billigere å bruke Bilkollektivet og lignende de gangene man trenger bil. Man ser veldig tydelig på vinteren at gateparkerte biler stort sett står ubrukt i lange perioder.

Hadde jeg ikke måttet bruke bil i jobb ville jeg hatt behov for den én, kanskje to ganger i måneden maks.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...