Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er russen i 2017 – slik politiet ser dem
 

Slåsskamper, støyklager og forsøpling – allerede før natt til 17. mai mener politiet at årets russ ikke har vært noe bedre enn i fjor.

– Det absolutt verste er volden. Vi har sett både kjevebrudd og stygge skader. Det er også trist at så mange mister nattesøvnen på grunn av støy fra russebussene, da det skaper en generelt dårlig holdning til russen, sier Kjeldsen.

 

http://www.aftenposten.no/osloby/Dette-er-russen-i-2017--slik-politiet-ser-dem-620425b.html

 

For en hyggelig og fredelig tradisjon...

Lenke til kommentar

Har veldig lite positivt å si om russefeiringen. 
...Det har jeg forsåvidt også om enkelte musikk-sjangre, men nå er vel ikke løsningen til alt vi misliker et direkte forbud. 

Slik sett mener jeg Utdanningsministeren gjør klokt i å utforske mulighetene for å endre skoleåret slik at en evt. feiring kommer etter eksamensperioden.

Lenke til kommentar

Det har sklidd ut så til de grader at en del går på VGS kun for å ta del i russefeiringen. Festingen er meningsløs, kostnadene er meningsløs, russetradisjonen er meningsløs. Det var i sin tid en markering for avslutning av 12 års skolegang. Kun taperne slutter der i dag.

 

Vi forbyr ikke slike ting her i landet. Men vi trenger ikke føre dårlige tradisjoner videre.

Lenke til kommentar

Det har sklidd ut så til de grader at en del går på VGS kun for å ta del i russefeiringen. 

 

Men då er vell ikkje tradisjonen meiningslaus?

 

Om vi får fleire til å fullføre vidaregåande opplæring ved å lokke med at dei får være russ så er vell det berre ein fordel?

Alternativet er jo at dei dropper ut og enten ikkje får seg jobb i det heile tatt, eller blir sittande i ein jobb der dei mistrives så mykje at dei blir sjukemeldte og til slutt arbeidsuføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det har sklidd ut så til de grader at en del går på VGS kun for å ta del i russefeiringen. Festingen er meningsløs, kostnadene er meningsløs, russetradisjonen er meningsløs. Det var i sin tid en markering for avslutning av 12 års skolegang. Kun taperne slutter der i dag.

 

Vi forbyr ikke slike ting her i landet. Men vi trenger ikke føre dårlige tradisjoner videre.

Vel de som går på VGS kun for å delta på russefeiringen lærer vel litt av det de også? Kanskje de lærer at det er mer til livet enn bare party-party? :)

Lenke til kommentar

Når jeg tenker på klaging på russen så begynner jeg å nynne på denne sangen 

 

Og til Snurreleif, det begynner å bli noen år siden denne sangen var en hit blant russen, musikk forandrer seg

 

Ja, jeg synes at dere er grinete. 

Så definisjonen på "grinete" er per i dag altså å ikke like eller ha lite til overs for noe, men samtidig sammenligne det med at man ikke liker enkelte musikksjangre heller og derfor implisitt (og litt senere bokstavelig) si at folk har forskjellige interesser og at ting ikke bør forbys av den grunn? 

 

Ok.

 

Edit: 

Altså hallo, jeg skriver til og med at jeg synes utdanningsministeren gjør klokt i å utforske mulighetene for å sette opp skoleåret slik at russefeiringen kan holdes etter eksamensperioden, hvilket gjør det lettere for lærere å holde elever fokusert på de viktigste eksamene de skal gjennom etter ca 12års skolegang. Det gir også elevene muligheten til å slippe ekstra stress under festlighetene og russetradisjonen kan i så måte ligne mer på hva intensjonen med feiringen opprinnelig er.

 

Om noe gjør meg grinete er det folk som nærmest med vilje mistolker hva andre skriver og tilegner de karakteristikker og meninger som er helt skivebom. Så jo da, litt grinete kan jeg bli, du skal få for den.

 

 

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Øl-beslag tidoblet på 16 år: – Russen drakk polsk øl i «bøtter og spann»

 

Ølsmuglingen til Norge har eksplodert de siste årene. Et russetreff trekkes frem som en av årsakene.

 

– Spesielt bokser fra Polen og Øst-Europa. Da vi hadde ansvaret for innsamlingen av ølbokser ved russetreffet på Tryvann i 2015, var en meget stor andel fra Polen, sier han.

 

– Og det siste leddet ut til russen eller ungdommen i Oslo eller andre steder, er dessverre blant annet såkalte øl- og spritdrosjer, sier han.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/oel-beslag-tidoblet-paa-16-aar-russen-drakk-polsk-oel-i-boetter-og-spann/a/24154951/

 

Hva sier folk nå? Det nevnes også ungdommer generelt, men først og fremst russ.

Lenke til kommentar

Grunnen til at russen er nevnt spesifikt er vell berre fordi russen har drukket på eit område der nokon andre har rydda for dei.

 

Vil tru at når ungdommar og voksne ellers i samfunnet drikk smuglarøl så gjer dei det på stadar der boksane blir kasta utan direkte utan at det er ein ryddegjeng som må ta seg av det.

 

 

Og før alle skyldar på russen for alt mulig:

Korleis har andelen av polske leigearbeidarar utvikla seg dei siste 16 åra? Har det talet også tidobbla seg?

Det er vell ikkje heilt utenkeleg at ein stor del av det polske smuglarølet blir konsumert av polakkar i Norge fordi dei både vil spare litt pengar ved å unngå alkoholavgifta, og samtidig gjerne vil drikke øl som dei kjenner frå før?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Observasjoner.

 

Det å handle smuglerøl eller øl fra utlandet har ofte med alder og/eller økonomi å gjøre.

Så samler du noen som passer inn i de kategoriene ett sted vil du nok se det samme.

 

Om du mener at smuglerøl er ett argument for å forby russetiden, må jeg nok dessverre forteller deg at det ikke kommer til å påvirke salget noe særlig. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...