Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Hvilken kvalitet har det russiske militæret? Det kommer merkelige meldinger fra Ukraina, selvsagt ensidig, men likevel. Russiske soldater vet ikke hvor de er, hva de er med på, tanks som er tomme for drivstoff og stopper midt på veien, mengder med ødelagte kjøretøy, feltrasjoner som er gått ut på dato for flere år siden og soldater som går til fots hjem til Russland og spør sivilbefolkningen om mat.

Jeg er mest vant til å se amerikanske/vestlige styrker på nyhetene. Kan vanskelig forestille meg vestlige soldater skulle krige et sted uten på forhånd vite hvor de skal? Eller forlate verdifulle tanks pga drivstoff. Ja, forsyningslinjer er vanskelig, men er dette noe som skjer med soldater fra NATO/USA/Vesten? Ja Afghanistan var en fiasko, men det må vel sies å være på et diplomatisk nivå og mangel på innsikt i kultur? Ikke at soldatene var amatører.

Eller er alle slike historier fabrikert?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Diggerman skrev (25 minutter siden):

Det blir interessant å se hva som vil skje om Russerne gjør som du sier. Så langt virker det som om de har valgt å gå forsiktig frem for ikke å provosere vesten for mye. Legger de opp til en taktikk en taktikk slik du beskriver, så vil svært mange mennesker dø og da er vi litt inne på motivasjonen bak NATOs inngripen i Jugoslavia. Jeg tror det vil bli vanskelig for Eurpa og USA og sitte stille og se på at masse sivile slaktes ned. En god indikasjon på om Russerne endrer taktikk er om de begynner å slå ut kommunikasjonsinfrastruktur. Det er et tegn på at noe er på gang.

Det vil naturligvis avhenge av hvor sterk mostand de møter og hvor vellykket operasjonene deres blir fremover. Vi vet ikke hvor utmattet Ukrainske styrker er, kanskje er snart en uke med slik kraftig motstand på bristepunktet av hva de tåler. Jeg tror ikke det. Jeg tror at de vil fortsette å kjempe akkurat like hardt så lenge de kan. Og, om de klarer å fortsette å påføre Russland slike tap, om tallene stemmer, så er jeg redd Putin heller skrur opp volden fremfor å erkjenne at de ikke lykkes militært.

Lenke til kommentar
1 minute ago, chrgod said:

Norge og Finland sender våpen til Ukraina, med militærfly til Polen. 
For Norge og Finland sin del regner jeg med at de da flyr over Østersjøen, dermed innenfor rekkevidde av russiske jagerfly fra Kaliningrad…

Er det en risiko for at transportflyene vil bli avskjært av russiske jagerfly, i internasjonalt luftrom? Et interessant scenario hvis f.eks. en norsk Hercules blir tvunget til å lande i Kaliningrad. En våpentransport med Nato-fly kan fra russisk side bli regnet som et legitimt mål. Det kan raskt ta konflikten til et nytt nivå. 
 

 

Det er et interessant spørsmål. Teknisk sett (min vurdering) så er Norge et lovlig mål om vi forsyner en av de stridende med våpen. Jeg ser at det er uenigheter blant ekspertene på Folkeretten, men uenigheten er i seg selv en indikasjon. Når det er sagt, så har ikke russerne store nok militære styrker til en krig på to fronter. De sliter nok som det er i Ukraina med 70% av hæren engasjert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

Russland er ganske anderledes end f.eks Irak.  Russland har vært gjennom flere runder med diktatorer, deres fall og kortvarig period med åpenhet rundt de kriminelle handlinger til forrige diktator.  Etter det "toppet" med Stalin ble det trossalt litt bedre litt eller litt inntil de store forbedringen kom med Gorbachev.  Russland trenger en ny glasnost. 

Jeg sa ikke at Russland var likt Irak, tvert imot var det enklere i Irak...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Abigor skrev (5 minutter siden):

Hvilken kvalitet har det russiske militæret?

Ifølge flere tidligere NATO-topper (generaler med fartstid) som har uttalt seg om dette har russiske styrker en lavere grad av "readyness", som ifølge dem fører til slurv, uforsiktighet og lav moral, sammenlignet med en styrke som er godt forberedt og fokusert på oppdraget.
Det ble pekt på flere spesifikke ting vedr. det som foregår nå som tydelige tegn på det samme.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis Russland prøver seg på atomvåpen så kan det hende at de bomber seg selv, med den kvaliteten av utstyret de har.

 

Det er sykt å tenke på at vi lever i en verden hvor en galning kan gjøre slutt på menneskets eksistens.

 

Uansett så bør man ikke bekymre seg for det. Skjer det så vil nok de fleste ikke merke det da det går så fort.


Man må bare fortsette med sanksjoner i håp om at noen skyter han. Det må jo da finnes noen gode mennesker i Russland?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Serpentbane said:

Det vil naturligvis avhenge av hvor sterk mostand de møter og hvor vellykket operasjonene deres blir fremover. Vi vet ikke hvor utmattet Ukrainske styrker er, kanskje er snart en uke med slik kraftig motstand på bristepunktet av hva de tåler. Jeg tror ikke det. Jeg tror at de vil fortsette å kjempe akkurat like hardt så lenge de kan. Og, om de klarer å fortsette å påføre Russland slike tap, om tallene stemmer, så er jeg redd Putin heller skrur opp volden fremfor å erkjenne at de ikke lykkes militært.

Tro overlater jeg til de religiøse:) Jeg skjønner hva du mener, men skal vokte meg for å spå. Skal man spå om fremtiden, så må man grave i historien. Gjør vi det, så trenger russerne minst tre ganger så mange styrker som de har nå for å ta kontroll over Ukraina. Så mye styrker har de ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Abigor skrev (2 minutter siden):

Eller er alle slike historier fabrikert?

En del av det er nok fabrikert, propaganda er nyttig verktøy for begge sider av krigen.

Så noe av det er nok sant, noe fabrikert, noe en modifikasjon av sannheten, hva som er hva er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Raude skrev (12 minutter siden):

Hvis Russland prøver seg på atomvåpen så kan det hende at de bomber seg selv, med den kvaliteten av utstyret de har.

 

Det er sykt å tenke på at vi lever i en verden hvor en galning kan gjøre slutt på menneskets eksistens.

 

Uansett så bør man ikke bekymre seg for det. Skjer det så vil nok de fleste ikke merke det da det går så fort.


Man må bare fortsette med sanksjoner i håp om at noen skyter han. Det må jo da finnes noen gode mennesker i Russland?

 

Tja de har satset på nye taktiske våpen mye i det siste.. fra mobile eller ubåter etc

Mens USA har de gamle giga kontinentale bombene sine, samt ubåter og fly.

I en åpen krig så er mindre Taktiske atomvåpen det mest effektive..

De interkontinentale er jo verdens-killers, så hvem vil gå berserk å bruke de?

En mindre Hiroshima taktisk feks mot en by eller base/hær derimot....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
chrgod skrev (11 minutter siden):

Norge og Finland sender våpen til Ukraina, med militærfly til Polen. 
For Norge og Finland sin del regner jeg med at de da flyr over Østersjøen, dermed innenfor rekkevidde av russiske jagerfly fra Kaliningrad…

Er det en risiko for at transportflyene vil bli avskjært av russiske jagerfly, i internasjonalt luftrom? Et interessant scenario hvis f.eks. en norsk Hercules blir tvunget til å lande i Kaliningrad. En våpentransport med Nato-fly kan fra russisk side bli regnet som et legitimt mål. Det kan raskt ta konflikten til et nytt nivå. 
 

 

Du tror ikkje de som sender de flyene avgårde tenker på det og legger opp en trygg rute? 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (4 minutter siden):

Ifølge flere tidligere NATO-topper (generaler med fartstid) som har uttalt seg om dette har russiske styrker en lavere grad av "readyness", som ifølge dem fører til slurv, uforsiktighet og lav moral, sammenlignet med en styrke som er godt forberedt og fokusert på oppdraget.
Det ble pekt på flere spesifikke ting vedr. det som foregår nå som tydelige tegn på det samme.

Dette tror jeg i stor grad er riktig.

Som:
- Mange videoer av russiske soldater som overgir seg uten kamp
- Store deler av invasjonsstyrkene har vært ute i felt i mange uker, bodd i biler i mange dager
- Ikke forberedt på oppdraget, kun fortalt at de skulle på øvelse
- Kjøper ikke begrunnelsen for å angripe broderfolket i Ukraina
- Russiske styrker er utstyrt med feltrasjoner som gikk ut på dato i 2014/2015
- Mange tilsynelatende unge soldater, muligens vernepliktige
- Lange perioder med lite fremgang, følelsen av å stå i ro og vente lenge er ekstremt demoraliserende

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Når du har sett kordan Putin, Lavrov og Nebenzya uttaler seg, så er det vel akkurat noe slikt du kan forvente?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 minutter siden):

I Japan har dem minimalt i historiebøkene om hvor mye dem var involvert i andre verdenskrig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (27 minutter siden):

Hvilken kvalitet har det russiske militæret? Det kommer merkelige meldinger fra Ukraina, selvsagt ensidig, men likevel. Russiske soldater vet ikke hvor de er, hva de er med på, tanks som er tomme for drivstoff og stopper midt på veien, mengder med ødelagte kjøretøy, feltrasjoner som er gått ut på dato for flere år siden og soldater som går til fots hjem til Russland og spør sivilbefolkningen om mat.

Jeg er mest vant til å se amerikanske/vestlige styrker på nyhetene. Kan vanskelig forestille meg vestlige soldater skulle krige et sted uten på forhånd vite hvor de skal? Eller forlate verdifulle tanks pga drivstoff. Ja, forsyningslinjer er vanskelig, men er dette noe som skjer med soldater fra NATO/USA/Vesten? Ja Afghanistan var en fiasko, men det må vel sies å være på et diplomatisk nivå og mangel på innsikt i kultur? Ikke at soldatene var amatører.

Eller er alle slike historier fabrikert?

Russland kunne teppebomba Ukraina om de ville, at okkupasjonen går sakt tyder på at de møte stor motstand og at de i noe grad prøver å begrense sivile dødsfall.

Nei støtter overhode ikke Russland, men prøv bare å se faktiske forhold. Men hva som skjer i morgen er det ingen som vet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...