Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (2 minutter siden):

Hvilken kvalitet har det russiske militæret? Det kommer merkelige meldinger fra Ukraina, selvsagt ensidig, men likevel. Russiske soldater vet ikke hvor de er, hva de er med på, tanks som er tomme for drivstoff og stopper midt på veien, mengder med ødelagte kjøretøy, feltrasjoner som er gått ut på dato for flere år siden og soldater som går til fots hjem til Russland og spør sivilbefolkningen om mat.

Jeg er mest vant til å se amerikanske/vestlige styrker på nyhetene. Kan vanskelig forestille meg vestlige soldater skulle krige et sted uten på forhånd vite hvor de skal? Eller forlate verdifulle tanks pga drivstoff. Ja, forsyningslinjer er vanskelig, men er dette noe som skjer med soldater fra NATO/USA/Vesten? Ja Afghanistan var en fiasko, men det må vel sies å være på et diplomatisk nivå og mangel på innsikt i kultur? Ikke at soldatene var amatører.

Eller er alle slike historier fabrikert?

Det er nok variabelt, men det er 100% sikkert at Russlands økonomi ikke tilsier at alle de 200 000 styrkene involvert er topp trente og har topp utstyr. I tillegg virker det som at det har vært en del hemmelighold, og at egentlige planer ikke har vært formidlet ned i systemet før like før angrepene ble satt i gang. Trolig med unntak av spesialstyrker som var tidlige inne for å sikre visse installasjoner, hvilket ville ha betydd betraktelig planlegging. Slikt hemmelighold begrense lekkasjer, men holder egne styrker i blinde også.

Det stemmer nok mye av det som indikerer at det ble satt inn betydelige luftbårne styrker for å befeste viktige områder og installasjoner. Disse innledende angrepene hadde mindre effekt ut fra det vi har sett, og POI'er ble ikke erobret og befestet. Samtidig virker det som de har forsøkt å innta landet raskt på bakken, også for å støtte de luftbårne styrkene som gikk inn først. Mange av disse visste kanskje ikke hva oppdraget var før like før operasjonen startet, særlig ut fra meldingene som kommer. Om vi ser på bildene av ødelagt Russisk utstyr så virker det som mange har blitt overrasket under transit.

Altså har vi styrker som beveger seg kjapt, uten å vite helt hva som skjer, samtidig som de går seg inn i veldig hard motstand med høyteknologiske våpen som Javelin osv. som kan skytes fra lang avstand av skjulte styrker. Dette kan ha ført til at ledende enheter, kontrollenheter osv. kan ha blitt tatt ut. Enkelte soldater sier de bare fulgte vognen foran, og hvis det stemmer så er det åpenbart at de ikke vil kunne operere effektivt når tapene bygger seg opp.

Samtidig har disse styrkene holdt på en stund før invasjonen, og dette tærer på utstyret, og hard marsj gjennom landet vil føre til feil. Det vil skje med alt utstyr. Men, farten de hadde, og det faktum at de ikke har befestet veiene inn i landet, betyr også at de har forlatt forsyningslinjene sine innledningsvis. Og dette er ikke nødvendigvis unormalt, det kan være en del av taktikken. Men, fungerer bare innenfor et begrenset tidsrom av åpenbare grunner. En tanks uten drivstoff og deler er bare en stor klump med jern.

Neste steg vil være at man fører forsyningslinjer inn gjennom de samme områdene, og dette vil skje i roligere tempo der man forsøker beskytte disse å befeste områdene, og videre operasjoner vil være helt avhengige av at de lykkes med å få fram disse. Vi så nylig bilder av en mange mil lang forsyningskolonne, så dette er nok noe de har tenkt nøye på til tross for at fremgangen ble bremset.

Så, amatører er de nok ikke, men bildet over viser at russisk ledelse har sett for seg at dette skulle bli en mye raskere og kortvarig invasjon, og at de ikke har vært forberedt på motstanden de har fått. Og der hemmelighold tidligere kanskje har ført til uvitenhet og ineffektivitet så er katten nå ut av esken. Tempoet er et annet. Tyngre skyts bringes inn. Og, de er nå i en fase der utmattelse begynner å bli viktig. Russland har rett og slett mer av alt, og jo lenger nederlaget varer, jo hardere skyts vil de bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 minutter siden):

En ukrainsk person som filmer russiske styrker har flaks i møtet med en russisk stridsvogngranat. 

  Skjul innhold

 

 

Nå skal det nevnes, at enkelte videokamera kan på avstand minne om en rpg da, spes om det er fra media, eller om det er et gammelt kamera.

Endret av Duriello
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (32 minutter siden):

Det er et interessant spørsmål. Teknisk sett (min vurdering) så er Norge et lovlig mål om vi forsyner en av de stridende med våpen. Jeg ser at det er uenigheter blant ekspertene på Folkeretten, men uenigheten er i seg selv en indikasjon. Når det er sagt, så har ikke russerne store nok militære styrker til en krig på to fronter. De sliter nok som det er i Ukraina med 70% av hæren engasjert.

Russerne har advart om akkurat dette. Men, de vet også at å skyte ned disse flyene vil være et angrep på NATO. Til tross for røff retorikk, jeg tror som deg ikke at Russland ønsker å dra inn NATO, for de er veldig klar over at det vil betyr en umiddelbar og enormt ødeleggende respons. Videre skal man ikke se bort i fra at disse flyene har eskorter med seg.

Lenke til kommentar

Litt kuriøst, men denne liker jeg.

Filmotechnic som leverer technokraner (gyrostabiliserte kraner til kamera) til filmproduksjon har etter en kampanje fra filmarbeidere i hele verden endret produktnavnet fra veletablerte Russian Arm...

... til U-Crane.

Nydelig. Disse technokranene er forøvrig designet og produsert i Kyiv, så det passer ekstra godt.

https://filmotechnic.nl/u-crane/

Spoiler

1213477087_Skjermbilde2022-03-01kl_17_55_00.thumb.png.c5358a1145cfd439987422b1baa0a383.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (20 minutter siden):

Det er et interessant spørsmål. Teknisk sett (min vurdering) så er Norge et lovlig mål om vi forsyner en av de stridende med våpen. Jeg ser at det er uenigheter blant ekspertene på Folkeretten, men uenigheten er i seg selv en indikasjon. Når det er sagt, så har ikke russerne store nok militære styrker til en krig på to fronter. De sliter nok som det er i Ukraina med 70% av hæren engasjert.

Jeg er enig med deg. Dette er "teknisk sett" en interessant diskusjon, men først og fremst blant folkerettsjurister. Er et cyberangrep på et lands administrative og finansielle system et "angrep" som  kan utløse art. 5 i NATO pakten. Er det å levere jernmalm fra Kiruna til de tyske våpensmiene, noe svenske gjorde i rikt mon fra 1939 til 1945, å bidra til krigsinnsatsen, og slik kan en fortsette i det uendelige.

I den fasen vi er i nå kan jeg garantere at jussen spiller en svært tilbaketrukket rolle, alle påberoper seg folkeretten i en eller annen form, men vi bør innse at nå er det nesten utelukkende makta som rår.

Og folkeretten vil fortsatt spille en underordnet rolle om det i de neste dagene skulle dukke opp hundrevis av You Tube eller Twitter meldinger av en tung russisk invasjonsstyrke som raserer Kyiv og dreper sivile og kjempende i en hemningsløst masseslakt.  

Og det er hele poenget, jussen forutsetter at der er en tredjepart som kan bestemme hva som er rett og galt i forhold til noen felles regler. Blir det krig er jussen forlatt, det er fritt spillerom. Jussen slutter der krigen begynner.

Og i den grad det blir juss av det, er det i så fall etter at krigen er slutt, og da er det alltid seierherrenes juss som vinner saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (34 minutter siden):

Tro overlater jeg til de religiøse:) Jeg skjønner hva du mener, men skal vokte meg for å spå. Skal man spå om fremtiden, så må man grave i historien. Gjør vi det, så trenger russerne minst tre ganger så mange styrker som de har nå for å ta kontroll over Ukraina. Så mye styrker har de ikke.

Vel, da kan vi i praksis droppe spørsmålene også, for ingen her inne kan vite med sikkerhet.

Enten så kjemper Ukrainerne videre, også om Kyiv og regjering faller, eller så gjør de det ikke. Dette vil naturligvis ha enorm på Putins fremtid. 

Jeg tror ikke planen var å slå ned alle militære styrker, men å ta kontrollen, sette inn en ny regjerning, og at soldatene skulle bøye seg for den enorme overmakten Russland innebærer.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 minutter siden):

Russerene kjemper for sine egne løgner og mot sannheten. Det er vel derfor de sprenger et TV-tårn.

Å sprenge telekommunikasjon og kringkastingstårn er helt normalt, NATO har gjort samme i Serbia i 1999. Bodde bare noen kilometer unna en TV tårn som ble bombet 4-5 ganger. Samme med telefon sentral midt i en by på 60000 innbyggere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (42 minutter siden):

Hvilken kvalitet har det russiske militæret? Det kommer merkelige meldinger fra Ukraina, selvsagt ensidig, men likevel. Russiske soldater vet ikke hvor de er, hva de er med på, tanks som er tomme for drivstoff og stopper midt på veien, mengder med ødelagte kjøretøy, feltrasjoner som er gått ut på dato for flere år siden og soldater som går til fots hjem til Russland og spør sivilbefolkningen om mat.

Jeg er mest vant til å se amerikanske/vestlige styrker på nyhetene. Kan vanskelig forestille meg vestlige soldater skulle krige et sted uten på forhånd vite hvor de skal? Eller forlate verdifulle tanks pga drivstoff. Ja, forsyningslinjer er vanskelig, men er dette noe som skjer med soldater fra NATO/USA/Vesten? Ja Afghanistan var en fiasko, men det må vel sies å være på et diplomatisk nivå og mangel på innsikt i kultur? Ikke at soldatene var amatører.

Eller er alle slike historier fabrikert?

Russiske soldater har ikke noen verdi, de er mer kjøtt og kanonføde, derfor er det ikke så viktig at de har nok mat etc.

Dette fører såklart til elendig moral, og er det vi ser resultatet av nå.

Bensin og drivstoff er litt annerledes, det har med logistikk å gjøre og slikt hender NATO også.

Men det er ikke langt fra Russland og Hviterussland til Ukraina, så det er egentlig latterlig at de ikke har gitt de nok mat rasjoner.

Som fallskjerm soldater på andre siden av jordkloden ok. Men dette er nabolandene, og russki død mann på boks proviant er latterlig billig, type som hundemat....

Så da er det at kanonføde/kjøtt ikke har noe verdi. Det er ikke som i USA eller Norge der døde sendes hjem med brev og navn etc..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (14 minutter siden):

Hvordan stopper man noe slikt?

Jeg har et bedre spørsmål. Hvorfor står den der fortsatt?  

Spekuleres i logistikkproblem. Og at de planlegger å omringe Kyiv med denne styrken Ikke nødvendigvis storme inn. Mulig putin vil mykne byen litt mer opp med artilleri, og vente til samtalen på onsdag med å drepe presidenten.

Lenke til kommentar

Hørte ei eksperta på VGTV, som forklarte at Norge kan bli delvis angrepet, uten at NATO griper inn. Det har med at vi har fulgt EU land med å eksportere våpen til Ukraina, men er ikke med i EU, og kan derfor risikere å stå alene mot mindre angrep. Noe sånt. Men hvis det blir  massivt angrep mot Norge, vil antagelig NATO gripe inn. Tror det var ca sånn. Eksperta virket ganske stresset eller skremt.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Russlands utenriksminister mellom 1990 og 1996, Andrei Kozyrev oppfordrer russiske diplomater til å trekke seg i protest mot Putins invasjon av Ukraina.

Sitat

"Kjære russiske diplomater, dere er profesjonelle og ikke billige propagandister. Da jeg jobbet i UD var jeg stolt av kollegene mine. Nå er det rett og slett umulig å støtte den blodige brodermordskrigen i Ukraina."

Spoiler

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Andrei_Kozyrev

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er innafor, men som sikkert mange andre av dere, så ser jeg på tik tok-videoer. Det legges ut helt syke mengder video som skildrer livet i Ukraina og Russland akkurat nå. Jeg har fulgt en tik tok-bruker en del måneder, og har sett at hun gradvis har blitt mer og mer alvorlig. Hun bor i Saint Petersburg, Russland, og sier at det hun ser nå, er veldig spesielt. Flere og flere mennesker tyr til protester, og de protestantene som blir arrestert, blir IKKE like hardt behandlet som før. Domstolene løslater, uten de helt store represalier. Dette kan man jo ikke annet enn tolke som et godt tegn?

En annen ting hun nevner, er at russiske influensere har blitt mer forsiktige med hva de legger ut. Det kan bli innført 15-20 års fengsel for de som blir tatt for å sende ut infornasjon som kan skade Russland.

Videre forteller hun at mange russere sover nesten ikke på natta og det blir stadig vanskeligere å leve normale liv. De hjelper hverandre med å overleve den stadig forverring av situasjonen, og flere protesterer nå på en eller annen måte mot regimet.

Kilde: https://vm.tiktok.com/ZMLAYCBbG/

Som sagt, så har jeg fulgt med kanalen hennes en stund, og hun brukte å legge ut videoer om russisk kultur og levemåte før hun i det siste har endret videoene til fortellinger om hvordan hun og mange andre russere har det i denne krisen.

 

 

 

Endret av iMarius
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...