Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (1 minutt siden):

Nytt krisemøte i NATO i kveld. Hvor mye lenger går dette før "vi" blander oss inn? 

Ja, jeg ser at budskapet utad er at NATO ikke har tenkt å involvere seg, men russerne skulle ikke angripe Ukraina heller... Stoler ikke på noen akkurat nå. 

De gikk senest ut i dag og stresset at nato-soldater står godt innenfor grensene, og var tydelige på ingen innblanding. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (14 minutter siden):

Spekuleres i logistikkproblem. Og at de planlegger å omringe Kyiv med denne styrken Ikke nødvendigvis storme inn. Mulig putin vil mykne byen litt mer opp med artilleri, og vente til samtalen på onsdag med å drepe presidenten.

Jeg har et par - tre  alternative hypoteser.

- selv om Putin her hensynsløs, vil jeg ikke utelukke at noen har greidd å dempe hans lyst til å gå inn med tungt materiell i en by med ca. 3 mill. mennesker, der han vet tapene blir groteske og der Kyiv kan bli vår tids Berlin 1945

- han er forsiktig fordi et angrep vil svekke mulige forhandlingsløsninger, altså en variant av det første alternativet

- så den hypotesen jeg frykter mest, "Vi skal nå våre bestemte mål." Koste hva det koste vil  

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (15 timer siden):

Ble latterliggjort når jeg linket til en side på document.no om at putin sender inn islamister til Ukraina, nå skriver selv msm om det

https://www.dagbladet.no/nyheter/slakter-putins-taktikk/75485793

Det er åpenbart at de sender inn små mengder tjetjeniske styrker, men det virker som om de ikke sender inn hele armeen enda. Hittil har taktikken til Russerne vært relativt mildt, og det ser kanskje ut som om de prøver å minske sivile dødsfall. Selv om de ikke kan helt unngå det.

Russerne har tatt overraskende mye land de siste to dagene, men klarer fortsatt ikke å overta Kyiv.

Lenke til kommentar

Bare for å si det med en gang: Russland har all skyld for denne meningsløse krigen. Men er det så lurt av ukrainere å provosere Russland enda mer med EU medlemskapet? Hadde dette vært en krig mellom Hviterussland og Ukraina, så kan vi kanskje blande oss inn militært. Men Russland har atomvåpen. Blir de så presset oppi et hjørnet, så kan Putin bli uforutsigbar og vi trenger ikke å vente om 50 år når klimaet gjør jorden ubeboelig. Det kan skje allerede i år... EU og det globale samfunnet bør jobbe for å de-eskalere konflikten. Jeg sier ikke at vi må overgi Ukraina til russerne, men kom frem til en kompromiss. La Putin beholde Donbass og Luhansk og kanskje dele Ukraina i to. 

Endret av ForTheEmperor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ForTheEmperor said:

Men er det så lurt av ukrainere å provosere Russland enda mer med EU medlemskapet?

Russland har om noe vist at Ukraina trenger beskyttelse mot sin dårlige nabo i øst, og hvorfor skulle ikke befolkning om de ønsker det selv kunne bestemme seg for om de vil bli en del av EU?  Jeg kan ikke fatte hvorfor nogen mener Russland skal bestemme det.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hugin skrev (10 minutter siden):

Russerne har tatt overraskende mye land de siste to dagene, men klarer fortsatt ikke å overta Kyiv.

De har vel ikke det da? I starten av krigen fikk vi hørte at dette skulle gå fort, men det har det ikke. Tvert i mot har det tatt lang tid. De har vel ikke sikret noen store byer enda.

Og at de tar mye land gir bare lange forsyningslinjer. Det er derfor Norge har sitt hovedforsvar i Troms - ikke i Finnmark. Samme policy vil man tro er gitt her - slipp dem langt inn, så blir det mer sårbare for angrep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (15 minutter siden):

Enten så har ukrainerne lekt seg med photoshop, eller så har de kapret en TOS-1A, en av de største truslene mot Ukraina. Se for deg hva denne kunne gjort om den er fungerende, mot den 70km lange kolonnen

No gipsy involved

https://www.express.co.uk/news/world/1573905/Ukraine-news-army-captures-Russian-TOS-1A-thermobaric-rocket-launcher-Vladimir-Putin-war

Hvis dette er sant i det hele tatt så tviler jeg på at denne er i brukbar stand,den er sikkert blitt sabotert av russiske soldater før de etterlot den. 

Men det kommer så mye desinformasjon fra Ukraina nå at jeg tror på ingen ting lenger, mye er blitt debunket allerede. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

Russland har om noe vist at Ukraina trenger beskyttelse mot sin dårlige nabo i øst, og hvorfor skulle ikke befolkning om de ønsker det selv kunne bestemme seg for om de vil bli en del av EU?  Jeg kan ikke fatte hvorfor nogen mener Russland skal bestemme det.  

Samme som USA bestemmer for alle på det amerikanske kontinentet slik ønsker vel Russland også antar jeg. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (26 minutter siden):

De gikk senest ut i dag og stresset at nato-soldater står godt innenfor grensene, og var tydelige på ingen innblanding. 

Det dere begge skriver fremstår som strategisk inkompetent.

Det fremstår som dere innbiller dere at noen, eller alle beveger seg innenfor noen "regler" der noe er lovlig og noe er ulovlig. 

Den som tror at det gjelder noen "regler" vil bli dypt skuffet. Det er derfor det blir krig i ny og ne.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Det dere begge skriver fremstår som strategisk inkompetent.

Det fremstår som dere innbiller dere at noen, eller alle beveger seg innenfor noen "regler" der noe er lovlig og noe er ulovlig. 

Den som tror at det gjelder noen "regler" vil bli dypt skuffet. Det er derfor det blir krig i ny og ne.

Jeg har jo et lite håp om at Nato innser hvor katastrofale konsekvenser det kan få for verden, om Nato blir inndratt i dette… 

Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (5 minutter siden):

De har vel ikke det da? I starten av krigen fikk vi hørte at dette skulle gå fort, men det har det ikke. Tvert i mot har det tatt lang tid. De har vel ikke sikret noen store byer enda.

Og at de tar mye land gir bare lange forsyningslinjer. Det er derfor Norge har sitt hovedforsvar i Troms - ikke i Finnmark. Samme policy vil man tro er gitt her - slipp dem langt inn, så blir det mer sårbare for angrep.

image.png.40f2956f801d404364ba8b6c4c076a9a.png
Dette er ca. hvor mye er tatt hittil. For meg er okkuperingshastigheten svært realistisk med tanke på hvor mange russere som har dødd, og forskjellen på militær utstyr.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Occupied_territories_of_Ukraine
 

 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (25 minutter siden):

Bare for å si det med en gang: Russland har all skyld for denne meningsløse krigen. Men er det så lurt av ukrainere å provosere Russland enda mer med EU medlemskapet? Hadde dette vært en krig mellom Hviterussland og Ukraina, så kan vi kanskje blande oss inn militært. Men Russland har atomvåpen. Blir de så presset oppi et hjørnet, så kan Putin bli uforutsigbar og vi trenger ikke å vente om 50 år når klimaet gjør jorden ubeboelig. Det kan skje allerede i år... EU og det globale samfunnet bør jobbe for å de-eskalere konflikten. Jeg sier ikke at vi må overgi Ukraina til russerne, men kom frem til en kompromiss. La Putin beholde Donbass og Luhansk og kanskje dele Ukraina i to. 

Enig i allt du skriver her, men det er umulig å deeskalere konflikten, det er prøvd, om igjen og om igjen. Det funker ikke, Putin skjønner bare en ting, å det er at makta rår. Gi ham Donbass og Luhansk, greit, then what? Maripol? Odessa?

Hvor er grensen til det den rabiate russiske bjørnen? 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...