Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

20:39 EU vil kasta sju russiske bankar ut av Swift EU ambassadørane er einige om å blokkera sju russiske bankar frå det internasjonale banksystemet Swift, melder NTB.
Russlands største bank, Sberbank, blir derimot skjerma.

Bankane som blir kasta ut er VTB Bank, Bank Rossija, Bank Otkritie, Novikombank, Promsvyazbank PJSC, Sovcombank PSJC og VEB.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

Skulle likt å høre forklaringen bak dette unntaket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (2 minutter siden):

Gode spørsmål er viktig for å kunne identifisere alternativer. Sånn sett finnes det ingen spørsmål som er dumme. Det som er vanskelig, er å knytte sannsynligheter til alternativene. Spesielt siden det er så mange psykologiske feller å gå i ift hvordan hjernen vår fungerer. Vi forelsker oss f.eks. lett i alternativer eller forledes til å vurdere dem avhengig hvordan de er presentert. Det er mulig du har rett i hva planen var, men i så fall har russerne vært naive. Akkurat nå, så synes jeg det er vanskelig å forstå hva planen var da det hele virker usedvanlig klønete militært sett. Vi må dog skille mellom mål, strategi og plan. Det er mulig å se konturene av en plan i militære termer. En plan som er i ferd med å endre seg (Klausewits': "No Plan Survives First Contact With the Enemy"). Det har også været mulig så langt å se konturene av en strategi, men jeg er mer usikker på hva som er målet til Putin. Signalene på at han hadde en plan for Ukraina, har vært der lenge. Nord Stream 2 var i seg selv et veldig tydelig signal på at han planla noe. Av de alternativene jeg vurderte, så var det å landforbindelse til Krim det jeg anså som mest sannsynlig mål med den relativt sett lille styrken han har mobilisert.

Jo, men ethvert svar vil være spekulasjoner. Hvis man ikke skal spekulere på spørsmålene så er det ikke noen vits å stille dem. 

Jeg sier ikke jeg har rett, men angrepet stemmer ganske godt med Russisk doktrine slik jeg lærte den når vi lærte oss å tenke forsvar mot nettopp Russland. Jeg skrev vel en post ett eller annet sted her når invasjonen begynte om hvordan jeg trodde angrepet ville foregå innledningsvis, og hvordan kolonnene innledningsvis ville bli sårbare mot forsvarere og kanskje særlig våpen som Javelin. Og jeg fikk ganske rett. 

Det betyr ikke at alt har vært klønete, men at de har feilkalkulert motstanden og Ukrainerenes reaksjoner, og lagt et løp deretter. Desuten kan det virke som hemmelighold har gjort at egne soldater ikke har vært tilstrekkelig informert, og spesielt med kraftige angrep som har slått ut befal og komandostruktur så har mange russiske enheter raskt mistet effektiviteten, og til og med hevdet at de ikke viste hvor de var, hva de egentlig skulle gjøre osv. 

Som du sier, ingen plan overlever møte med fienden, det vet nok russerne, og til tross for disse tapene så har de betydelige styrker satt av til operasjonen. Det er ikke uten grunn. Og en 7 mil lang forsyningskolonne betyr også at de har planlagt logistikk. Jeg tror ikke vi skal undervurdere dem helt enda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

The European Union will have to seriously look at Ukraine’s request for EU membership and respond to Kyiv’s “legitimate” request, the chairman of EU leaders, Charles Michel, has said.

Michel was speaking at the European parliament after Ukraine’s president, Volodymyr Zelenskiy, received a standing ovation for his powerful speech.

Michel told the European parliament:

It is going to be difficult, we know there are different views in Europe.

The council (of EU governments) will have to seriously look at the symbolic, political and legitimate request that has been made and make the appropriate choice in a determined and clear-headed manner.

Meanwhile, Hungary’s foreign minister, Peter Szijjarto, said Hungary was supporting an initiative by eight European Union leaders to start membership talks with Ukraine.

In an open letter published yesterday, the presidents of three Baltic states, as well as Poland, the Czech Republic, Slovakia, Bulgaria and Slovenia called on EU member states to immediately grant Ukraine EU candidate country status and open membership talks.

Speaking at an online news briefing on Tuesday, Szijjarto said:

Hungary backs this initiative and we urge Brussels to put the issue on the agenda.

Szijjarto expressed solidarity with Ukraine, its eastern neighbour and home to a large ethnic Hungarian community, adding that Hungary backed Ukraine’s sovereignty and territorial integrity.

The Hungarian people did not want this war, Hungarians want peace and we are doing all we can to ensure that peace is restored as soon as possible.

https://www.theguardian.com/world/live/2022/mar/01/ukraine-russia-latest-news-live-updates-war-vladimir-putin-kyiv-kharkiv-russian-invasion-update?filterKeyEvents=false

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Serpentbane said:

Jo, men ethvert svar vil være spekulasjoner. Hvis man ikke skal spekulere på spørsmålene så er det ikke noen vits å stille dem. 

Jeg sier ikke jeg har rett, men angrepet stemmer ganske godt med Russisk doktrine slik jeg lærte den når vi lærte oss å tenke forsvar mot nettopp Russland. Jeg skrev vel en post ett eller annet sted her når invasjonen begynte om hvordan jeg trodde angrepet ville foregå innledningsvis, og hvordan kolonnene innledningsvis ville bli sårbare mot forsvarere og kanskje særlig våpen som Javelin. Og jeg fikk ganske rett. 

Det betyr ikke at alt har vært klønete, men at de har feilkalkulert motstanden og Ukrainerenes reaksjoner, og lagt et løp deretter. Desuten kan det virke som hemmelighold har gjort at egne soldater ikke har vært tilstrekkelig informert, og spesielt med kraftige angrep som har slått ut befal og komandostruktur så har mange russiske enheter raskt mistet effektiviteten, og til og med hevdet at de ikke viste hvor de var, hva de egentlig skulle gjøre osv. 

Som du sier, ingen plan overlever møte med fienden, det vet nok russerne, og til tross for disse tapene så har de betydelige styrker satt av til operasjonen. Det er ikke uten grunn. Og en 7 mil lang forsyningskolonne betyr også at de har planlagt logistikk. Jeg tror ikke vi skal undervurdere dem helt enda. 

Jeg skjlnner hva du mener. Å "spekulere på spørsmålene" er en måte å vurdere samt knytte sannsynligheter til dem. Tror vi mener det samme.

En 7 mil lang forsyningskolonne er et signal om en manglende plan eller en plan som har gått skeis. Det er åpenbart at de sliter med logistikken. De tar stor risiko med en så stor kolonne. Et angrep i begge ender, så har di det totale kaos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, iMarius said:

Jeg har fulgt en tik tok-bruker en del måneder, og har sett at hun gradvis har blitt mer og mer alvorlig. Hun bor i Saint Petersburg, Russland, og sier at det hun ser nå, er veldig spesielt. Flere og flere mennesker tyr til protester, og de protestantene som blir arrestert, blir IKKE like hardt behandlet som før. Domstolene løslater, uten de helt store represalier.

Du må oppfordre henne til å delta. Det må jo være en grense på hvor mange tusen det er plass til i russiske fengsler. Må jo også kreve enorme ressurser både å arrestere og dømme alle de som demonstrerer. Kommer mange nok seg ut i gatene vil de ikke kunne stoppes.  

Lenke til kommentar
Diggerman skrev (1 minutt siden):

Jeg skjlnner hva du mener. Å "spekulere på spørsmålene" er en måte å vurdere samt knytte sannsynligheter til dem. Tror vi mener det samme.

En 7 mil lang forsyningskolonne er et signal om en manglende plan eller en plan som har gått skeis. Det er åpenbart at de sliter med logistikken. De tar stor risiko med en så stor kolonne. Et angrep i begge ender, så har di det totale kaos.

Kommer ant på taktikken. De har kjørt en spydspiss inn i landet, med mange kjøretøy og soldater. Å forsyne disse fullt ut i "real time" under fremrykning er utfordrende, spesielt siden høy hastighet og lite bredde i operasjonen vil gjøre forsyningslinjene bak sårbare. 

De hadde nok forsyninger innledningsvis, men nå solidifiserer de korridorene og får inn større mengder forsyninger til en tyngre operasjon. 

Alt dette har stått klart, så det var planlagt. Men det er nok åpenbart at de ønsket større effekt av spydspissoperasjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The president of the European Commission, Ursula von der Leyen, gave a passionate speech in the European parliament in which she outlined the bloc’s commitment to stopping Putin’s invasion of Ukraine.

She announced that for the first time ever, they are using the European budget ‘to purchase and deliver military equipment to a country that is under attack’ in a €500m pledge and an additional €500m for humanitarian aid.

She said the EU would ‘never accept’ the takeover of Ukraine and Putin’s actions had only served to make members more united.

https://www.theguardian.com/world/live/2022/mar/01/ukraine-russia-latest-news-live-updates-war-vladimir-putin-kyiv-kharkiv-russian-invasion-update?filterKeyEvents=false

Jeg er litt forundret på den siste setningen. Om hun kan finne på å si sånt noe. Ikke for å bedømme om det er riktig eller feil. Men, fordi det er en så bestemt melding. Er hele EU bak denne beskjeden?

Det er jo ingen tvil om at Russland er den aggressive angriper. Som kommer med mye løgner. Men det vi ser er også et storspill om maktbalanse. Jeg ønsker at Ukraina kommer godt ut av denne konflikten. Det er vel få som er særlig glad i diktatur, selv om de ofte kan være stabiliserende. Selv om det russiske diktaturet nå ikke er stabilt og de kommer med svært alvorlige trusler. Ultimatum er vel riktig begrep her.

Endret av G
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Windoge said:

 

Litt mer kontekst her:

Quote

Oppfordrer russiske diplomater til å hoppe av

Tidligere utenriksminister i Russland, Andrei Kozyrev, under Boris Jeltsin, oppfordrer i en twittermelding alle russiske diplomater å trekke seg i protest:

«Kjære russiske diplomater. Dere er profesjonelle og ikke billige propagandister. Da jeg jobbet i UD var jeg stolt av kollegene mine. Nå er det rett og slett umulig å støtte den blodige brodermorderkrigen i Ukraina.»

https://www.nrk.no/nyheter/oppfordrer-russiske-diplomater-til-a-hoppe-av-1.15875194

Alt hjelper. Jeg er spent på om noen hopper av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (40 minutter siden):

image.png.dd53c8c3e4db9531186842ca25a14ff6.png

Klassisk Glenn Greenwald blitt. Kjedelig å se at han har redusert seg selv til en shitposter på Twitter og Youtube, og at en journalist med hans kapasitet har blitt vannbærer for Kreml. Kontrær for å være kontrær (og øke inntekten da).

Hundretusenvis av innbyggerne i DNR og LNR har fått utdelt russiske pass over de siste årene. De som reiser til Russland blir vel da faktisk migranter. I tillegg har Russland masseevakuert over 120.000 innbyggere derfra, mange under tvang.

New York Times-artikkelen Greenwald siterer forklarer også dette, og hvorfor kartet er slik.

https://www.nytimes.com/2022/02/18/world/europe/after-a-night-of-heavy-shelling-tensions-simmer-in-eastern-ukraine-as-crisis-deepens.html?referringSource=articleShare

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Everket skrev (41 minutter siden):

Er det så vanvittig da? De gjorde jo det samme og banket livskiten ut av enkelte når trucker convoyen protesterte. Det er ikke snakk å unnskylde russland og putin, for det de gjør er selvfølgelig feil. Men det er så artig å se på hyklerske vesten hyle over demonstranter som blir fengslet når ikke en kjeft sa et ord om Canada som kanskje er den verste makovertedelsen jeg har sett i mine over 40år.

 

Det er alltid befolkningen som lider, i krig, og i boikott. Vesten prøver å "sulte" ut russland. Og folket lir. Gudene vet hva som er best å gjøre i denne situasjonen, men det er alltid vanlige folk som taper i spillet mellom eliten.

Er du dum eller?

Det er forskjell på en sabotasjeaksjon og en fredelig demonstrasjon, og det er forskjell på restriksjoner pga en pandemi, og en gal diktator som går til uprovosert angrep på et fredelig land som prøver, og er på vei til å bli et demokrati. 

Vennligst vis referanser til at folk ble "banket livskiten ut av" på forsøket å sabotere handel. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

Usikker på om det er bra eller dårlig at Putin tilter.

Etter bare noen dager med krig har han vel allerede truet med Atomvåpen to ganger og økt atomberedskapen. Hva blir det neste tro?

Tror ikke han har noen planer om å gi seg med Ukraina - det er bare første steg på vei. De lyver om det meste, forgifter, dreper og fengsler meningsmotstandere.  At Putin er en gal mann bør ikke komme som noen overraskelse på noen.  Flere Putin-kritikere utsatt for attentat – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Ser ut som Moldova er neste land på planen, hvis ingen stopper galningen: https://twitter.com/Den_2042/status/1498674777032114184/photo/1 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Serpentbane said:

Kommer ant på taktikken. De har kjørt en spydspiss inn i landet, med mange kjøretøy og soldater. Å forsyne disse fullt ut i "real time" under fremrykning er utfordrende, spesielt siden høy hastighet og lite bredde i operasjonen vil gjøre forsyningslinjene bak sårbare. 

De hadde nok forsyninger innledningsvis, men nå solidifiserer de korridorene og får inn større mengder forsyninger til en tyngre operasjon. 

Alt dette har stått klart, så det var planlagt. Men det er nok åpenbart at de ønsket større effekt av spydspissoperasjonene.

Mulig du har rett, men det jeg ser nå strider mot alt jeg har lært om krigføring etter et liv i uniform. Det du beskriver er en av et utall mulige hypoteser. Hadde vært interessant å skjønne hvorfor du landet på akkurat denne?

Lenke til kommentar

Kreml-rådgiver sier han er flau og deprimert over krigen

Andrej Kortunov, som er generaldirektør i Russlands utenriksråd, sier han lenge trodde at en militær operasjon ikke var sannsynlig, ifølge Sky News, som omtaler han som en Kreml-rådgiver.

– Jeg synes det er veldig pinlig for oss, ikke bare fordi det viste seg at vi tok feil, men også fordi det setter alle russere i en vanskelig posisjon.

– Mange av oss er deprimerte, jeg synes folk i Kreml bør være deprimerte, sier han.

Hans vurderinger har blitt ignorert av Kreml, som har valgt å invadere Russland, sier han.

President Vladimir Putin er nå omringet av bare en indre kjerne av rådgivere som stort sett består av ledere for militæret, sikkerhet og etterretning, som har vært pådrivere for krig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...