Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Ser det snakkes om å kaste ut Russland fra både FN (sikkerhetsrådet) og interpol, i tillegg til flere sanksjoner. Hvordan skal Russland ever «bounce back»? Bare redd for at vi når «the point of no return» veldig kjapt, om ikke allerede. Hvor Putin har ødelagt så mye for Russland at det går skikkelig ille og Russland vil «gjengjelde» til samtlige, og gir F i utkommet.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Baranladion said:

Dersom det russiske folk blir overbevist om at de står ovenfor en enorm fiende som ønsker å utslette dem, så kommer vel Putin til å få akkurat den støtten han trenger i folket. 

Man blir også arrestert for å protestere, og helt sikkert det samme for å spre informasjon som ikke er i tråd med det russiske propagandaapparatet... Hvordan skal man få det russiske folket til å våkne på ordentlig og se hva som skjer? Det er vel den eneste måten å få slutt på Putin og krigen på.

Tror det er mindre viktig hva den jævne russerne vet om det - det er jo ikke akkurat noe demokrati.  Kanskje det skal hjelpe å forklare hvorfor priserne går opp så mye, varer uteblir og at de ikke kan hente ut pengene sine fra bankene... men viktigste tror jeg blir om generalerne fortsatt blindt støtter ham, for man må anta at der finnes flere blant de som kan et fremmedspråk og derfor kan få med seg nyheter utenfra.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
On 2/28/2022 at 3:30 AM, Serpentbane said:

Taktikken har ikke totalt feilet som sådan, men de har feilberegnet en del på hvor sterk motstanden har vært. De anså det som plausibelt at lette raske styrker ville kunne innta gitte områder og fasiliteter, slik som flyplasser og deler av byer osv. Eksempelvis luftbårne spesialstyrker som raskt ble støttet av lettere bakkestyrker. Den delen av operasjonen har ikke vært veldig vellykket.

Dette betyr at de må tilbake til en mer konvensjonell modell med større ildkraft og flere styrker med tungt utstyr.

Dette vil bli mye farligere for Ukrainske soldater og sivile, for slik taktikk vil betyr at Russland setter inn tungt artilleri og rakettartilleri mot befestede områder, også nært bebygde områder. Termobariske våpen nevnes, og disse er ekstremt farlige for mennesker da de enkelt forklart antenner og brenner opp luften. Så man får en kombinasjon av hetebølge som minner om napalm i effekt der folk gjerne brennes innenfra, og en effekt av at luften suges bort fra området etter hvert som den brenner.

Taktikken vil fort kunne bli betydelig bombardement med slike våpen, der man kan sette personell i store områder ut av spill, eller i det minste forvirre og senke stridsevnen, før man kjører inn tungt materiell. Dette vil garantert berøre mange sivile, og kan sammenlignes med teppebombingen av byer under 2. verdenskrig fremfor å bruke pressisjonsvåpen.

Droneangrepene til USA som noen ganger berører sivile vil bli en lek sammenlignet med våpnene Russland nå ruller inn, og taktikken disse vil føre med seg. Det vil ikke hjelpe å gjemme seg i kjellere osv.

Det blir interessant å se hva som vil skje om Russerne gjør som du sier. Så langt virker det som om de har valgt å gå forsiktig frem for ikke å provosere vesten for mye. Legger de opp til en taktikk en taktikk slik du beskriver, så vil svært mange mennesker dø og da er vi litt inne på motivasjonen bak NATOs inngripen i Jugoslavia. Jeg tror det vil bli vanskelig for Eurpa og USA og sitte stille og se på at masse sivile slaktes ned. En god indikasjon på om Russerne endrer taktikk er om de begynner å slå ut kommunikasjonsinfrastruktur. Det er et tegn på at noe er på gang.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, iblazeqt said:

Ser det snakkes om å kaste ut Russland fra både FN (sikkerhetsrådet) og interpol, i tillegg til flere sanksjoner. Hvordan skal Russland ever «bounce back»? Bare redd for at vi når «the point of no return» veldig kjapt, om ikke allerede. Hvor Putin har ødelagt så mye for Russland at det går skikkelig ille og Russland vil «gjengjelde» til samtlige, og gir F i utkommet.  

Tror eneste vei tilbake er at Putin byttes ut - da vil Russland greie å få tilbake tilliten etterhvert.  Det var også noe fler og fler i Hitlers innerste krets ble enige om etterhvert som han ble mer og mer ustabil.  Der finnes trossalt opposisjon i Russland, det bør vi ikke glemme, de holdes bare effektivt nede. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Tror eneste vei tilbake er at Putin byttes ut - da vil Russland greie å få tilbake tilliten, etterhvert.  Der finnes trossalt opposisjon i Russland, det bør vi ikke glemme, de holdes bare effektivt nede. 

Jepp, men det er dessverre noe jeg ikke klarer å se for meg, selv om håpet er stort… 

Lenke til kommentar
Just now, tigerdyr said:

Tror eneste vei tilbake er at Putin byttes ut - da vil Russland greie å få tilbake tilliten, etterhvert.  Der finnes trossalt opposisjon i Russland, det bør vi ikke glemme, de holdes bare effektivt nede. 

 

1 minute ago, iblazeqt said:

Jepp, men det er dessverre noe jeg ikke klarer å se for meg, selv om håpet er stort… 

Eneste veien helt ut av dette (full restore) for russerne er at de kvitter seg med Putin og deler av lederskapet. En halv vei ut er at Putin får noe som han kan kalle en seier. Akkurat nå, så ser det ut som om det går mot fortsatt krig i Ukraina og at Russland skaper en type inner circulation økonomi. Det er verd å merke seg at får Putin kontroll over Ukraina, så kontrollerer han nesten en fjerdedel av verdens kornproduksjon. Det er en del penger og makt i det om man kombinerer det med energiressursene.

Lenke til kommentar
Diggerman skrev (1 minutt siden):

 

Eneste veien helt ut av dette (full restore) for russerne er at de kvitter seg med Putin og deler av lederskapet. En halv vei ut er at Putin får noe som han kan kalle en seier. Akkurat nå, så ser det ut som om det går mot fortsatt krig i Ukraina og at Russland skaper en type inner circulation økonomi. Det er verd å merke seg at får Putin kontroll over Ukraina, så kontrollerer han nesten en fjerdedel av verdens kornproduksjon. Det er en del penger og makt i det om man kombinerer det med energiressursene.

Men det vil vel fremdeles ikke lette på sanksjoner, stengte luftrom, utestengelse fra en drøss institusjoner, utestengelse fra idrett etc. Med mindre han forhandler frem dette vha nevnt kornproduksjon, og energi. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Diggerman skrev (5 minutter siden):

Det blir interessant å se hva som vil skje om Russerne gjør som du sier. Så langt virker det som om de har valgt å gå forsiktig frem for ikke å provosere vesten for mye. Legger de opp til en taktikk en taktikk slik du beskriver, så vil svært mange mennesker dø og da er vi litt inne på motivasjonen bak NATOs inngripen i Jugoslavia. Jeg tror det vil bli vanskelig for Eurpa og USA og sitte stille og se på at masse sivile slaktes ned. En god indikasjon på om Russerne endrer taktikk er om de begynner å slå ut kommunikasjonsinfrastruktur. Det er et tegn på at noe er på gang.

Siden det er Russland med alle sine atomvåpen, føler jeg lista ligger veldig høyt før NATO og/eller FN griper inn pga. humanitære bekymringer, i  frykten av å bare gjøre det verre. 

Så jeg kan se for meg et scenario der Ukraina i en enda større grad blir ofret, i fordel for sikkerheten til resten.

Lenke til kommentar

Og Kina er største kunden, ikke rart det er såpass tyst i den gården.
Slik var det jo med Tyskland og gass, tok sin tid før de snudde.

Kina tror jeg ikke på før selve Presidenten kommer på TV og sier nok er nok, men det skjer vel ikke så lenge Russland leverer varer til dem som de har stort behov for. (korn) Nu har jeg ikke oversikt over gass og olje men de er sikkert sky høye de også.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (11 minutter siden):

Tror eneste vei tilbake er at Putin byttes ut - da vil Russland greie å få tilbake tilliten etterhvert.  Det var også noe fler og fler i Hitlers innerste krets ble enige om etterhvert som han ble mer og mer ustabil.  Der finnes trossalt opposisjon i Russland, det bør vi ikke glemme, de holdes bare effektivt nede. 

Dessverre i diktatur stater så er det ofte bare en verre og mer ufyselig Dragehode som dukker opp når det gamle er borte..

Typ Saddam byttet bort med ISIS....

Om Russland og Putin er borte, brått så deles Russland opp i flere diktatur stater og istedenfor 1 Putin så får du mange fler ukjente diktatorer alle med Atomvåpen.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, iblazeqt said:

Men det vil vel fremdeles ikke lette på sanksjoner, stengte luftrom, utestengelse fra en drøss institusjoner, utestengelse fra idrett etc. Med mindre han forhandler frem dette vha nevnt kornproduksjon, og energi. 

Jeg tviler på at det blir noen lettelser i sanksjonene dersom han vinner i Ukraina eller fortsetter krigen. Skulle de mot formodning få kontrtroll i Ukraina, så vil det gå mer mot at Russland finner en måte å leve alene med de få vennene de har. Det er antagelig helt utenkelig for Putin å gi etter for press. Til det er selvbildet hans for høyt. Min første tanke da han begynte oppbyggingen var at han vil ta Ukraina øst for Dniepr. Han har ikke styrker nok til å holde et så stort land med så mange innbyggere. 

Lenke til kommentar

Regjeringen og UDI: Kan ta imot 1000 flyktninger i morgen
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7Plb1/regjeringen-og-udi-kan-ta-imot-1000-flyktninger-i-morgen

Sitat

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) og UDI-direktør Frode Forfang sier at Norge kan ta imot 1000 flyktninger på en dags varsel. I verste fall kan ukrainere bli tatt imot i idrettshaller.

Tirsdag ettermiddag opplyser FN at rundt 660.000 nå har flyktet fra Ukraina til nabolandene de siste seks dagene.

Regjeringen sier at de nå jobber på spreng for å kartlegge hvordan vi skal kunne ta imot en større flyktningstrøm.

– Norge er beredt på å ta ansvar, og gi beskyttelse til mennesker på flukt. Vi har jobbet intenst de siste dagene. Per nå vet vi ikke hvor stor ankomst det blir, men det kan endre seg raskt, sier justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) til VG.

– Norge vil bistå land som anmoder om det. Vi er forberedt på økning, og det kan også være flyktninger som kommer på egen hånd, legger hun til.

Sitat

Kan ta 1000 i morgen

Nå jobber regjeringen med å oppskalere Norges kapasitet til å ta imot flyktninger – både på lengre sikt og i en akutt situasjon.

– Vi vil hjelpe de som trenger beskyttelse, og Norge er forberedt, sier Mehl.

– Hvis det kom i morgen, så skulle vi klare 1000 uten å gjøre noe ekstraordinært. Men vi er i ferd med å bygge opp og utvide kapasiteten, og vi forbereder nå en mye større kapasitet enn det vi har i øyeblikket, sier UDI-direktør Frode Forfang.

– Vi vet ikke hvor stor kapasitet det vil være behov for. Det avhenger av tempoet og hvor raskt dette eskalerer. Vi har sett fra tidligere at er det krise, så er det mange muligheter for å utvide en god del, sier han.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gouldfan said:

Dessverre i diktatur stater så er det ofte bare en verre og mer ufyselig Dragehode som dukker opp når det gamle er borte..

Russland er ganske anderledes end f.eks Irak.  Russland har vært gjennom flere runder med diktatorer, deres fall og kortvarig period med åpenhet rundt de kriminelle handlinger til forrige diktator.  Etter det "toppet" med Stalin ble det trossalt litt bedre litt eller litt inntil de store forbedringen kom med Gorbachev.  Russland trenger en ny glasnost. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
6 minutes ago, IT-Henrik said:

Siden det er Russland med alle sine atomvåpen, føler jeg lista ligger veldig høyt før NATO og/eller FN griper inn pga. humanitære bekymringer, i  frykten av å bare gjøre det verre. 

Så jeg kan se for meg et scenario der Ukraina i en enda større grad blir ofret, i fordel for sikkerheten til resten.

Mulig du har rett, men jeg tviler på at Putin er villig til å begå selvmord. 

Lenke til kommentar

Norge og Finland sender våpen til Ukraina, med militærfly til Polen. 
For Norge og Finland sin del regner jeg med at de da flyr over Østersjøen, dermed innenfor rekkevidde av russiske jagerfly fra Kaliningrad…

Er det en risiko for at transportflyene vil bli avskjært av russiske jagerfly, i internasjonalt luftrom? Et interessant scenario hvis f.eks. en norsk Hercules blir tvunget til å lande i Kaliningrad. En våpentransport med Nato-fly kan fra russisk side bli regnet som et legitimt mål. Det kan raskt ta konflikten til et nytt nivå. 
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...