Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

jøss, nå forsvant nettop RTR Planeta fra kabeltv-pakken.

Telenor sendte SMS hvor de skriver at pga. føringer i EU om å stenge ute russiske statlige tv- og nettaviser, så fjerner de nevnte tv-kanal.

For egen del (selv om jeg ikke forstår russisk) har jeg mest vært nysgjerrig på hvordan kanalen presenterer nyhetene om Ukraina-invasjon, og selvsagt vært på vakt for propaganda. Sånn sett er jeg litt ambivalent til beslutningen. Men er kanskje russere i Norge de vil ikke skal bli påvirket i "feil retning" eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig skeptisk til denne sensureringen av russisk media. Vi gjør nøyaktig det samme som vi selv beskylder de for å gjøre: sensur og mediekontroll.

Er vel ikke så mye snakk om sensur som at man bryter økonomiske og andre bånd med Russiske selskaper jevnt over som følge av sanksjonene som trer i kraft. Du vil fremdeles kunne gå på disse kanalenes internettsider og se hva de formidler av informasjon osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 minutter siden):

Jeg er veldig skeptisk til denne sensureringen av russisk media. Vi gjør nøyaktig det samme som vi beskylder de for å gjøre: sensur og mediekontroll.

Dette er ikke sensur av media, det er snakk om statlige russiske aktører som aktivt brukes som verktøy for invasjonen. Ikke uavhengige frie medier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Dette er ikke sensur av media, det er snakk om statlige russiske aktører som aktivt brukes som verktøy for invasjonen. Ikke uavhengige frie medier.

Det virker likevel som en dårlig ide.  Folk kan uansett kan finne det online, så effekten er begrenset - og folk som absolutt vil hjernevaskes, skal nok finne den informasjon de søker, og så står vi tilbake med at vi både kritiserer sensur samtidig som vi selv utøver sensur - og da betyr det mindre at du selvfølgelig har rett i forskjellen mellom statsmedie og frie medier.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Gikk litt fort! 😛 Har oppdatert, det er en representant for det hviterussiske heimevernet som er kilden til NRK.

var ikke det/deg jeg liksom "rettet på" men bare en retorisk replikk i og med at "heimevern" vel først å fremst skal være "heime" å ikke i andre land. Det ligger jo i selve navnet.

skal bli interessant å høre hvordan diktator Lukasjenko forklare det. :whistle:

Lenke til kommentar

Estland bekrefter: Hviterussiske styrker er i Ukraina 
https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

Sitat

Estlands statsminister Kaja Kallas bekrefter på en pressekonferanse at Hviterussland har styrker inne i Ukraina.

Etter et møte med Nato-generalsekretær Jens Stoltenberg sa Kallas også at Russland har gått fra å være en vanskelig nabo til en skurkestat. (NTB)

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Thor. said:

Angrep på Kyiv TV-tårn. Kanskje litt russisk propaganda er like rundt hjørnet?

Det er faktisk flere timer siden russisk MOD og media varslet at det ville bli tatt ut med presisjonsvåpen.
De har sagt at alle i Kiev som bor nære "relay stations" må forlate hjemme sine, samt at de som bor i nærheten av SBU fasiliteter, teknologiinstallasjoner, o.l må forlate området da de skal utføre strikes der.

Lenke til kommentar

Hvor god kontroll har Kreml på nyheter og media i Russland? Jeg synes det er ganske ubehagelig dersom han klarer å skape narrativet om at de bare skulle hjelpe de to uavhengige statene, og så ble angrepet av Ukraina og måtte gå til krig for å stoppe de. Deretter har "vesten" blitt hevngjerrige og bestemt seg for å ødelegge Russland ved å knuse deres økonomi, noe den russiske befolkningen nå opplever at skjer. Sist gang man måtte ha et trillebårlass med penger for å kjøpe et brød, så gikk det ganske galt... Man er vel ikke så langt unna den samme situasjonen idag. 

Dersom det russiske folk blir overbevist om at de står ovenfor en enorm fiende som ønsker å utslette dem, så kommer vel Putin til å få akkurat den støtten han trenger i folket. 

Man blir også arrestert for å protestere, og helt sikkert det samme for å spre informasjon som ikke er i tråd med det russiske propagandaapparatet... Hvordan skal man få det russiske folket til å våkne på ordentlig og se hva som skjer? Det er vel den eneste måten å få slutt på Putin og krigen på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Russlands tidligere president og statsminister Medvedev med trussel på Twitter.

 

Litt underholdende å se et Russisk regjeringsmedlem viss regjering sliter med å kue nabolandet sitt med hovedstaden sin noen skarve mil fra grensa de angrep fra skulle kunne håndtere Frankrike og NATO. De ville jo fått grisebank. Den eneste reelle trusselen Russland har å komme med er atomvåpen, noe Frankrike også har.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...