Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PosteMonopolet skrev (1 minutt siden):

Er jo galskap at det skal smelle hele kvelden. Hva med å stramme inn reglene slik at det er tillatt med fyrverkeri bare mellom kl. 00:00 og 00:15 i stedet for 18-02?

Tror ikke problemet er at jeg skyter opp klokken 20:00 for unga sin del. Det er cocktailen 2 i promille og eksplosiver en dag i året som blir feil her. Kanske løsningen kan være å utvide det til å gjelde hele året så får folk litt bedre trening :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (25 minutter siden):

Er jo galskap at det skal smelle hele kvelden. Hva med å stramme inn reglene slik at det er tillatt med fyrverkeri bare mellom kl. 00:00 og 00:15 i stedet for 18-02?

Ei slik innstramming hadde i alle fall hjulpet dyreeigarar mykje. 

Det er nok likevel kombinasjonen med alkohol som er største problemet, og at vi har eit politi som ikkje vil slå ned på uvettig brul av fyrverkeri fordi "alle" gjer det. Hadde politiet møtt opp der folk samlast og rustesta nokre få og deretter beslaglagt fyrverkeri og skrevet ut bøter så kanskje folk i det minste hadde sett seg over skuldra eller unngått folkeansamlingar når dei skal herje med eksplosivar i fylla. 

 

Ellers så tenker eg at beste løysinga er å innføre kompetansebevis og meldeplikt på bruken av fyrverkeriet. Det treng ikkje å være fullt pyroteknikkerkurs, men ein liten digital prøve som ein må logge inn med bankID hadde hjulpet mykje. Dette kursbeviset burde også vært eit krav for å kjøpe fyrverkeri. På den måten kunne ein også ha straffa uvettig oppførsel som ikkje nødvendigvis er ulovleg med inndraging av kompetansebevis slik at ein ikkje får kjøpe fyrveri på nokre år. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (14 minutter siden):

Produksjonskapasiteten burde heller blitt brukt til artillerigranater og luftvernammo……

Hvis du tror fyrverkeriet vi skyter opp blir produsert i Europa, da må du sjekke fakta. Alt forbrukerfyrverkeri er produsert i Kina. Vi får ikke kjøpt artillerigranater og luftvernammo av Kina...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (10 timer siden):

Er jo galskap at det skal smelle hele kvelden. Hva med å stramme inn reglene slik at det er tillatt med fyrverkeri bare mellom kl. 00:00 og 00:15 i stedet for 18-02?

Jeg hadde i det minste lett støttet en innstramming til 22:00 - 00:30 / 01:00.

Lenke til kommentar

Jeg har postet tidligere her og poster igjen med samme synspunkt som sist. 

Jeg mener at et forbud er veien å gå. Da er det lettere og få has på dem som skyter opp for da kan man i utgangspunktet ta alle, selv om dette selvsagt ikke vil bli gjort, men det vil forhindre at veldig mange kjøper og det ødelegger "næringen" til dem som selger det og da stopper det av seg selv til slutt. 

Dem klarer heller ikke å håndheve loven som sier at man ikke skal skyte opp fyrverkeri hvis man er beruset. Befolkningen går rundt og tror at dette bare en gyllen regel som kan oversees.

Nyttårsaften i år feiret jeg på et byggefelt. Et ganske nytt byggefelt med flotte hus. Et såkalt sted hvor "de rike" bor. Her er det høy partyføring og stor konkurranse om hvem som har den fineste bilen og største nyttårsbomben.

Alle skyter selvsagt opp raketter i rikt monn i håp om å få et smell som overgår naboens, mens dem sjangler rundt på snøen med lakksko og dressbukse. 

Dagen etter når jeg dro hjem så det ut som et krigsområde på utsiden og søpledunken til en av naboene til der jeg var hadde tatt fyr i løpet av natten. Flere utbrente raketter lå oppå biltak samt verandaer rundt om. Det er jo bare tilfeldigheter som avgjør om det blir branner.

Få bort fyrverkeriet en gang for alle mener jeg. Jeg kan ikke fatte å begripe hva som er gøy med å fyre opp en bombe til 1.000 spenn når alle andre har en som er tilnærmet helt lik. Man står regelrett og ser den 1000-lappen brenner opp å det på ett minutt. 

Dagen etterpå klager de samme menneskene på høye drivstoffpriser, dyre strømregninger og bomavgifter etc. Forstå det den som kan. 

  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Få bort fyrverkeriet en gang for alle mener jeg. Jeg kan ikke fatte å begripe hva som er gøy med å fyre opp en bombe til 1.000 spenn når alle andre har en som er tilnærmet helt lik. Man står regelrett og ser den 1000-lappen brenner opp å det på ett minutt. 

Jeg kan ikke snakke for alle andre, men familien vår har aldri konkurrert med naboene om hvem som har best fyrverkeri og vi ser ikke bare på vårt eget fyrverkeri, men også på naboene sitt fyrverkeri. Vi har heller ikke opplevet noen ulykker eller brann på grunn av fyrverkeri.

Om du får viljen og forbyr fyrverkeri så vil nærmeste fyrverkeri være milevis unna og det er definitivt ikke det samme.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Jeg har postet tidligere her og poster igjen med samme synspunkt som sist. 

Jeg mener at et forbud er veien å gå. Da er det lettere og få has på dem som skyter opp for da kan man i utgangspunktet ta alle, selv om dette selvsagt ikke vil bli gjort, men det vil forhindre at veldig mange kjøper og det ødelegger "næringen" til dem som selger det og da stopper det av seg selv til slutt. 

Dem klarer heller ikke å håndheve loven som sier at man ikke skal skyte opp fyrverkeri hvis man er beruset. Befolkningen går rundt og tror at dette bare en gyllen regel som kan oversees.

Nyttårsaften i år feiret jeg på et byggefelt. Et ganske nytt byggefelt med flotte hus. Et såkalt sted hvor "de rike" bor. Her er det høy partyføring og stor konkurranse om hvem som har den fineste bilen og største nyttårsbomben.

Alle skyter selvsagt opp raketter i rikt monn i håp om å få et smell som overgår naboens, mens dem sjangler rundt på snøen med lakksko og dressbukse. 

Dagen etter når jeg dro hjem så det ut som et krigsområde på utsiden og søpledunken til en av naboene til der jeg var hadde tatt fyr i løpet av natten. Flere utbrente raketter lå oppå biltak samt verandaer rundt om. Det er jo bare tilfeldigheter som avgjør om det blir branner.

Få bort fyrverkeriet en gang for alle mener jeg. Jeg kan ikke fatte å begripe hva som er gøy med å fyre opp en bombe til 1.000 spenn når alle andre har en som er tilnærmet helt lik. Man står regelrett og ser den 1000-lappen brenner opp å det på ett minutt. 

Dagen etterpå klager de samme menneskene på høye drivstoffpriser, dyre strømregninger og bomavgifter etc. Forstå det den som kan. 

Her var det få gode argumenter for et forbud, og mye sure oppstøt fra en litt trist person :)  Fin historie da.

 

Jeg har ikke problemer med å se at det er noen negative sider ved fyrverkeri, men for meg personlig er det en fin tradisjon for å markere avslutningen av det gamle året og inngangen til det nye. Det er ikke slik sett mange andre goder argumenter for å beholde fyrverkeriet, men jeg synes ikke det trengs så mange flere. Verden hadde blitt et kjedelig sted hvis vi skulle forby alt som har en (veldig liten) skaderisiko. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (1 minutt siden):

Her var det få gode argumenter for et forbud, og mye sure oppstøt fra en litt trist person :)  Fin historie da.

 

Jeg har ikke problemer med å se at det er noen negative sider ved fyrverkeri, men for meg personlig er det en fin tradisjon for å markere avslutningen av det gamle året og inngangen til det nye. Det er ikke slik sett mange andre goder argumenter for å beholde fyrverkeriet, men jeg synes ikke det trengs så mange flere. Verden hadde blitt et kjedelig sted hvis vi skulle forby alt som har en (veldig liten) skaderisiko. 

 

 

 

Få gode argumenter? 

https://www.dsb.no/menyartikler/statistikk/uhell-med-fyrverkeri/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (Akkurat nå):

Ja, det synes jeg er få. 

Det er totalt ca. 100 stk. som blir skadet hvert år av fyrverkeri. I tillegg har brannvesenet hatt 156 utrykninger på fem år ene og alene grunnet fyrverkeri hvor brann i bygning er den som ligger øverst. 

Det står også i samme artikkel at man må forvente store mørketall med tanke på skader.

I tillegg er det barn ned i 2 års alderen som har blitt rappotert skadet. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (8 minutter siden):

Ja, det synes jeg er få. 

Det er ikke spesielt mange nei. Ca. 100 skader i året fordelt på en befolkning på 5+ millioner.


15.000 nordmenn behandlet for brannskader hvert år. ca. 700 av disse kommer pga. bål i skog og mark, og igjen ca. 100 tilknyttet fyrverkeri.
For hver tredje som blir skadet pga. fyrverkeri så blir en nordmann truffet av lynet. (ca 30. personer i året)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...