Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Camlon skrev (40 minutter siden):

Men la oss være realistiske: Skal vi virkelig sette inn tusenvis av politifolk for å jage folk som skyter opp fyrverkeri? Før vi tar så drastiske skritt, bør vi begynne med å håndheve de lovene vi allerede har. Det er allerede ulovlig å sende opp fyrverkeri i beruset tilstand, så hvorfor ikke begynne der? Det er heller ikke lov skyte fyrverkeri mot hverandre, her har politiet en gylden mulighet til å ta tak i fulle ungdommer som lager kaos i byen.

Det er to måtar å regulere dette på. Reint forbod og oppfølging av politiet er ein veg å gå, men det lettaste er sette krav til ansvarlegheit og forsikring. Då vil forsikringsselskapa regulere bruken utan at det er behov for å gjere det straffbart.
Slik som med private elsparkesyklar. Det vart ikkje forbode sjølv om det var mange som skada seg, men det kom krav om at alle må ha ansvarsforsikring for elsparkesykkelen, og med det følgjer det også eit vilkår om at forsikringa ikkje dekker skader som oppstår om føraren er berusa eller uaktsam.
Slik kunne det fint vært for fyrverkeri også, jo meir uansvarleg ein viser seg å være jo dyrare blir forsikringspremien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (2 minutter siden):

Smugling av alkohol og tobakk er allerede vanlig i Norge og det medfører ikke hard straff. Folk vil definitivt smugle fyrverkeri også om det blir forbudt.

Smugling av alkohol og tobakk foregår stort sett i liten skala. Storskala smugling blir straffa med fengselsstraff. (Samanlikna med andre forenkla forelegg så er eg heilt einig i at eit forenkla forelegg på 9500 kr for å smugle inntil 10 liter brennevin er ei lita straff når det forenkla forelegget for å bruke mobil medan ein køyrer er omtrent akkurat det same, riktignok får du ved smuglinga også beslaglagt alle spriten men likevel).

Alkohol og tobakk er også mykje enklare å benytte seg utan å annonsere for heile nabolaget at du har kjøpt smuglarvarer.

Om enkelte smuglar fyrverkeri til eige bruk, og dei fyrer av dette for seg sjølv langt unna både folk og politi så tenker eg at slik smugling ikkje blir særleg problematisk i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bjerknez said:

Alkohol og tobakk er lett omsettelig. Det er ikke fyrverkeri i den grad.

På den andre siden, kan man jo kjøpe alkohol og tobakk i norske butikker, mens fyrverkeri kan selges til høyere priser, om nødvendig.

Det er relativt enkelt å pakke fyrverkeri i bagasjerommet og kjøre det inn til Norge. Selv om det sannsynligvis vil føre til at færre kjøper, er fyrverkeri ekstremt synlig. Det kreves ikke mange som kjøper smuglet fyrverkeri før det gir inntrykk av at det har blitt legalisert.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, The Avatar said:

Smugling av alkohol og tobakk foregår stort sett i liten skala. Storskala smugling blir straffa med fengselsstraff. (Samanlikna med andre forenkla forelegg så er eg heilt einig i at eit forenkla forelegg på 9500 kr for å smugle inntil 10 liter brennevin er ei lita straff når det forenkla forelegget for å bruke mobil medan ein køyrer er omtrent akkurat det same, riktignok får du ved smuglinga også beslaglagt alle spriten men likevel).

Alkohol og tobakk er også mykje enklare å benytte seg utan å annonsere for heile nabolaget at du har kjøpt smuglarvarer.

Om enkelte smuglar fyrverkeri til eige bruk, og dei fyrer av dette for seg sjølv langt unna både folk og politi så tenker eg at slik smugling ikkje blir særleg problematisk i praksis.

Hele poenget er å annonsere for hele nabolaget at man har kjøpt smuglarvarer. De som gjør det er ikke de lovlydige borgerene som lytter til myndighetene, men opprørsfolk som vil vise at ingen kan stoppe dem. Politiet kan stoppe dem naturligvis, men sannsynligvis så har ikke politet kapisitet og de opplever ingen konsekvenser.

Og når nok opprørsfolk sender opp fyrverkeri så vil mange lovlydige borgere følge etter.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (31 minutter siden):

Smugling av alkohol og tobakk er allerede vanlig i Norge og det medfører ikke hard straff. Folk vil definitivt smugle fyrverkeri også om det blir forbudt.

Alkohol og tobakk er lovlig i kvoter og straffen er lav ved smugling i små kvanta. Men å gjøre det til industri, da tar man høy risiko. Sammenlign heller med andre ulovlige varer som narkotika. Fyrverkeri har ikke i nærheten av det samme økonomiske motivet for smuglere. Brukerne av fyrverkeri har heller ikke noe i nærheten av abstinensene og motivasjonen som narkotika-brukere har.

Som @Bjerknez sier, vi får neppe et smuglerproblem her i Norge. Det kan til og med hende vi inspirerer våre naboland til å profesjonalisere på samme måte om overgangen går fint her. Det tror jeg det gjør.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (38 minutter siden):

Problemet er at 90% av befolkningen i Norge får ikke sett det droneshowet. 

Droneshow er også mer interessant første gang man gjør det. Det blir mye kjedeligere når det har foregått noen år og da ender det ofte med at myndighetene ikke gidder.

.. fordi logikken er at droneshow bare kan gjøres i Oslo av en eller annen merkelig grunn? Denne må du nesten utdype.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Simen1 said:

Alkohol og tobakk er lovlig i kvoter og straffen er lav ved smugling i små kvanta. Men å gjøre det til industri, da tar man høy risiko. Sammenlign heller med andre ulovlige varer som narkotika. Fyrverkeri har ikke i nærheten av det samme økonomiske motivet for smuglere. Brukerne av fyrverkeri har heller ikke noe i nærheten av abstinensene og motivasjonen som narkotika-brukere har.

Som @Bjerknez sier, vi får neppe et smuglerproblem her i Norge. Det kan til og med hende vi inspirerer våre naboland til å profesjonalisere på samme måte om overgangen går fint her. Det tror jeg det gjør.

Smugling av fyrverkeri er et problem som allerede eksisterer idag uten noe forbud.

https://pyrotest.dk/ulovligt/

Så du er ekstremt optimistisk om du tror det blir nesten null smugling med et totalforbud? Da går prisene til himmels og det blir mye å tjene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

.. fordi logikken er at droneshow bare kan gjøres i Oslo av en eller annen merkelig grunn? Denne må du nesten utdype.

Droneshow krever masse droner og noen må programmere showet. Det skjer bare i storbyene. 

10 droner kontrolert av noen frivilige i Harstad vil ingen synes er interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Så jeg tror du er ekstremt optimistisk om du tror det blir nesten null smugling med et totalforbud. Da går prisene til himmels og det blir mye å tjene.

Jeg tror ikke totalforbud er veien å gå. Jeg tror profesjonalisering av oppskytning er veien å gå.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Jeg tror ikke totalforbud er veien å gå. Jeg tror profesjonalisering av oppskytning er veien å gå.

Profesjonalisering av oppskytning kan være en god ide.

Men jeg diskuterte med Bjerknez som ønsker totalforbud. Jeg fortalte han hva totalforbud førte til i Kina, og jeg tror ikke konsekvensene vil bli så annerledes i Norge. Det kommer til å bli smugling og problemet vil trolig bli verre over tid. Det vil føre til at folk mister reskept for loven.

 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (23 minutter siden):

Profesjonalisering av oppskytning kan være en god ide.

Men jeg diskuterte med Bjerknez som ønsker totalforbud.

@Bjerknez sa seg helt enig i mitt innlegg som omhandlet fjellfyrverkeriet i Tromsø som et godt eksempel. Et folkefinansiert profesjonalisert fyrverkeri, så fulgte han opp med å skryte av profesjonelt fyrverkerishow med musikk på Frankrikes frigjøringsdag.

Så hvis han har brukt ordet totalforbud, så tror jeg han har vært litt forledet av krisemaksimererne i tråden, de som ser for seg at 90% av befolkninga vil stå helt uten underholdning på himmelen nyttårsaften. Folk flest bør og skal få oppleve fyrverkeri - bare i en mer ordnet form: profesjonalisering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bare for å rydde opp. 

Jeg mener totalforbud for private. 

I ordnede former hvor kommunen står ansvarlig og alt er i varetatt med tanke på sikkerhet etc. er jeg for. 

Men jeg er enda mer for at folk skal prøve seg frem med lasershow etc. Det hadde blitt mer spektakulært og uvanlig. Koster jo litt det også, men det er mer eller mindre en engangsinvestering med noe tillegg og oppgraderinger som fint kan tas fra det ordinære budsjettet man hadde hatt vedrørende kjøp av fyrverkeri :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

@Bjerknez sa seg helt enig i mitt innlegg som omhandlet fjellfyrverkeriet i Tromsø som et godt eksempel. Et folkefinansiert profesjonalisert fyrverkeri, så fulgte han opp med å skryte av profesjonelt fyrverkerishow med musikk på Frankrikes frigjøringsdag.

Så hvis han har brukt ordet totalforbud, så tror jeg han har vært litt forledet av krisemaksimererne i tråden, de som ser for seg at 90% av befolkninga vil stå helt uten underholdning på himmelen nyttårsaften. Folk flest bør og skal få oppleve fyrverkeri - bare i en mer ordnet form: profesjonalisering.

Tromsø er en stor by med fjell, så da er det lett å organisere profesjonelt fyrverkeri for befolkningen. 

Men hva med noen som bor på en gård i Innlandet? De vil aldri kunne se noe offentlig fyrverkeri og må sende opp sitt eget. Hvis de kan ta et kurs og sende opp sitt eget så går det nok greit, men hvis det blir et forbud mot privat fyrverkeri som Bjerknez sier han vil ha i innlegget over, så vil en del av dem smugle inn fyrverkeri.

I starten så vil det bare bli litt smugling, men når folk oppdager at nesten alle får null konsekvenser, så vokser det ut av kontroll og folk vil miste respekt for forbudet.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

I ordnede former hvor kommunen står ansvarlig og alt er i varetatt med tanke på sikkerhet etc. er jeg for.

Tja, personlig mener jeg donasjonsbasert folkefinansiering, en spleis eller lignende er en bedre måte å finansiere det på enn via offentlige budsjetter, der det selvsagt kan settes opp mot andre prioriteter som i aller fleste tilfeller vil være viktigere og mer etisk riktig. Folkefinansiering blir mer en slags "frivillig toppskatt" for de som har nok.

Tilsvarende angående hvem som står til ansvar. Kommunene trenger ikke flere oppgaver, som egentlig ikke hører hjemme under deres ansvarsområde. Dette kan private aktører fint påta seg, a la frivillige i Røde kors. Opprett et organisasjonsnummer, registrer en konto for spleis-midler, en bestillingsdato der spleisen stenges, et styre med noen frivillige som kan påspanderes et sikkerhetskurs. Kommunene kan sikkert bidra med både tilby oppskytningsområde og noen festivalgjerder / bukker ved innkjøringa til oppskytningsområdet om de har. De frivillige tar blåsetest på hverandre og erklærer promillefrihet, holder dialogen med brannvesenet angående oppskytningssted, skogbrannfare etc. Det er ikke kjempevanskelig å få dette i godt ordnede former uten at det må koste sykehjemsplasser eller blyanter i barneskolene. Det er sikkert mer enn nok folk som er interesserte i en spennende "natteravn"-jobb på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (13 minutter siden):

Men hva med noen som bor på en gård i Innlandet? De vil aldri kunne se noe offentlig fyrverkeri og må sende opp sitt eget. Hvis de kan ta et kurs og sende opp sitt eget så går det nok greit, men hvis det blir et forbud mot privat fyrverkeri som Bjerknez sier han vil ha i innlegget over, så vil en del av dem smugle inn fyrverkeri.

Det er offisielt i underkant av 45 000 bønder i Norge, ca 0,8% av befolkninga. Mange av bøndene bor i eller nært tettsteder der det er naturlig å arrangere felles oppskytning. Scenariet ditt gjelder altså ikke kjempemange og jeg anser det ikke som et kjempeproblem at såpass få som bor skikkelig øde til avkreves kursing og ansvarliget før de fyrer på lunta.

Om de nå skulle finne på å smugle så vil jeg minne om at det fortsatt brennes alkohol hjemme og er et lite svartebørsmarked for sprit - men det er ikke et kjempeproblem. Folk flest får oppleve fyrverkeri i nærmeste by eller tettsted. Akkurat som folk flest kjøper alkohol på lovlig måte.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Det er offisielt i underkant av 45 000 bønder i Norge, ca 0,8% av befolkninga. Mange av bøndene bor i eller nært tettsteder der det er naturlig å arrangere felles oppskytning. Scenariet ditt gjelder altså ikke kjempemange og jeg anser det ikke som et kjempeproblem at såpass få som bor skikkelig øde til avkreves kursing og ansvarliget før de fyrer på lunta.

Gård er bare et eksempel. Antallet som bor utenfor tettsteder er mye høyere enn 0.8%, så scenarioet mitt gjelder mange. 

Og det hjelper ingenting å bo i nærheten av tettsteder hvis man ønsker å feire nyttårsaften hjemme.

 

Quote

Om de nå skulle finne på å smugle så vil jeg minne om at det fortsatt brennes alkohol hjemme og er et lite svartebørsmarked for sprit - men det er ikke et kjempeproblem. Folk flest får oppleve fyrverkeri i nærmeste by eller tettsted. Akkurat som folk flest kjøper alkohol på lovlig måte.

Det vil bli et problem (for deg) når svartemarkedet starter å vokse fordi folk opplever null konsekvenser etter å ha sendt opp fyrverkeri ulovelig.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (18 minutter siden):

Og det hjelper ingenting å bo i nærheten av tettsteder hvis man ønsker å feire nyttårsaften hjemme.

Hvorfor? Fordi man blir så nærsynt av all alkoholen at man må ha lunta å hånda for å se den skikkelig?

Som sagt, det går sikker ut over en veldig liten del av befolkninga som bor veldig øde til, men de aller fleste vil kunne se showet over sitt nærmeste tettsted, fra der de befinner seg. Jeg kan virkelig ikke se behovet for å surre seg mellom rakettene på oppskytningsstedet for å kunne nyte smellene og lysshowet. Promillefolk bør holde seg unna oppskytningsstedene og heller nyte det på passe avstand. Profesjonelt fyrverkeri går gjerne 100-300 meter i været før det smeller så det er synlig over et stort område. I år nøt jeg fjellfyrverkeriet på 1 mils avstand. Helt grei opplevelse! :)

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Hvorfor? Fordi man blir så nærsynt av all alkoholen at man må ha lunta å hånda for å se den skikkelig?

Som sagt, det går sikker ut over en veldig liten del av befolkninga som bor veldig øde til, men de aller fleste vil kunne se showet over sitt nærmeste tettsted, fra der de befinner seg. Jeg kan virkelig ikke se behovet for å surre seg mellom rakettene på oppskytningsstedet for å kunne nyte smellene og lysshowet. Promillefolk bør holde seg unna oppskytningsstedene og heller nyte det på passe avstand. Profesjonelt fyrverkeri går gjerne 100-300 meter i været før det smeller så det er synlig over et stort område. I år nøt jeg fjellfyrverkeriet på 1 mils avstand. Helt grei opplevelse! :)

Fordi

  1. De er ikke deg. At du synes det er greit å se fyrverkeri fra 1 mil avstand betyr ikke at de er enig
  2. Det kan være fjell og trær som hindrer utsikt
  3. Lokalbyen deres er ikke Tromsø og sender derfor opp små fyrverkeri.

Og det er masse folk som bor på steder som ikke vil ha utsikt til noe fyrverkeri.

Lenke til kommentar

Är för fler offentliga fyrverkerier men jag tror en del underskattar hur vansklig det antagligen är att få till så att de allra flesta blir nöjda. 

1. Man måste ofta vara relativt nära för att ens se dem, kupering, hus eller skog i veien, platt, etc

2. Opraktiskt om många av dem som vil se fyrverkeri må sätta sig i bilen eller på bussen. 

3. Trengs väldigt många offentliga för att folk ska vara nöjda. 

Tycker det er göy med fyrverkerier på nyttårsaften men liker inte försöplingen. Risken tror jag inte är speciellt stor och de allra flesta sköter sig. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (53 minutter siden):
  1. De er ikke deg. At du synes det er greit å se fyrverkeri fra 1 mil avstand betyr ikke at de er enig
  2. Det kan være fjell og trær som hindrer utsikt
  3. Lokalbyen deres er ikke Tromsø og sender derfor opp små fyrverkeri.
  4. Og det er masse folk som bor på steder som ikke vil ha utsikt til noe fyrverkeri.

Det ikke verre enn å ta et kurs, organisere seg litt og holde seg edru. Man trenger ikke være Albert Einstein for å klare å sende opp fyrverkeri på en anstendig måte og underholde både seg selv og andre innen noen kilometers omkrets. Føler folk at det er for langt unna til nabobygda, eller de ikke har utsikt den veien, så får de vel bare organisere fyrverkeri selv.. Du lager storm i et vannglass. Sånne ting løser seg.

 

fredrik2 skrev (23 minutter siden):

1. Man måste ofta vara relativt nära för att ens se dem, kupering, hus eller skog i veien, platt, etc

2. Opraktiskt om många av dem som vil se fyrverkeri må sätta sig i bilen eller på bussen. 

3. Trengs väldigt många offentliga för att folk ska vara nöjda. 

1. og 2. Som nevnt over, sånne ting løser seg om man vil.

3. Mener du kommunale når du sier "offentliga"? Jeg vil ikke ha kommunalt fyrverkeri, jeg vil ha profesjonelt fyrverkeri utført av private som har gjennomgått kursing, er lisensiert, kjenner sin ansvarsrett, holder seg edru, følger lover og regler om fyrverkeri generelt og reglene på pakken til de tingene som sendes opp og har fått godkjenning fra brannvesenet (siden de vet mer om brannrisiko enn hvermansen), og at fyrverkeriet er godkjent type, ikke utgått på dato eller noe annet tull.

Jeg synes rett og slett det begynner å bli litt vel oppkonstruerte scenarier. Folk flest bor inne i en by eller tettsted, eller så nært at de fortsatt kan nyte felles fyrverkeri der, eller så har de nok sambygdinger som vil kjøre showet i bygda under de reglene jeg foreslår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...