Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kris85 skrev (21 minutter siden):

Alt fra mindre irritasjoner, som hvorfor 95%+ fremdeles bruker kjøper plastpose i butikken når de handler, når det er så lekende lett å ha et handlenett krøllet sammen i lomma.

Trenger pose til boss. Går ufattelig mange poser i bosset på kjøkkenet.

 

Kris85 skrev (23 minutter siden):

Jeg er kanskje litt hysterisk av meg. Men jeg syns det er et stort paradoks at vi aksepterer så utrolig mye miljøfiendtlige ting - samtidig som "alle" skryter av å pante tomflasker og sortere avfallet sitt.

Jepp. Det er du. Om du vil leve i ein steril verden, der absolutt alt som kan anses som "miljøfientlig", blir stoppet, må du nok leve i ei hule, uten ild. Altså tilbake til før hulemennene.

Og ingen som eg kjenner skryter av å pante tomflasker, eller sortere avfallet sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Trenger pose til boss. Går ufattelig mange poser i bosset på kjøkkenet.

 

Jepp. Det er du. Om du vil leve i ein steril verden, der absolutt alt som kan anses som "miljøfientlig", blir stoppet, må du nok leve i ei hule, uten ild. Altså tilbake til før hulemennene.

Og ingen som eg kjenner skryter av å pante tomflasker, eller sortere avfallet sitt.

Poser til boss. Der kan jeg anbefale FristPrice sine boss-poser til 9,90 for 25 stk. Disse er mye tynnere og gir derfor mindre plast pr brukte boss-pose. Dessuten koster de kun 19 øre pr stk.

Personlig forsøker jeg å finne stadig nye måter å minimalisere avtrykket jeg personlig gjør på miljøet. For min del er det en hobby, uten at jeg føler meg som en hykler av den grunn. På "boss-problemer" tar jeg med meg noen poser fra panteautomaten på butikken, som allerede har blitt kastet. I tillegg bruker jeg resten av plasten dasspapiret ligger i. (Vel, er jeg HELT hysterisk burde jeg kun bruke vann for å vaske rassen min med, slik de gjør i arabiske land.... men SÅ ekstrem har jeg ikke blitt ennå. ;p)

Så godt som alle valg vi tar i hverdagen setter sine spor på miljøet. Men noe setter større spor enn andre ting. Selv jeg tar meg en sydentur med fly i ny og ne. Jeg mener ikke at all miljøfiendtlige ting skal forbys. Men det bør ha sin nytteverdi og ny teknologi kan erstatte det som gir aller størst klimaavtrykk. Kunnskap skader heller ikke. Dersom folk hadde sett et "miljøregnskap" på de valgene de måtte foreta seg, ville det vært lettere for folk flest å endre forbruksvanene sine til det bedre - uten at de trenger å ofre noe særlig. 

Hvis du ser en nesten hvilken som helst spørreundersøkelse - der folk blir spurt "hva gjør du for miljøet" svarer så godt som alle sammen kildesortering som punkt nummer 1. Selv om dette gir absolutt minst gevinst for miljøet. Det var dette jeg mente når jeg skrev "skryter av å sortere avfallet sitt." 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En undersøkelse (2018) viser at de fleste av oss ønsker å forby privat fyrverkeri.

Kun 16% ønsker status quo, mens 60% ønsker totalt forbud mot privat oppskyting, dersom det er offentlig alternativ.

https://www.aftenposten.no/norge/i/L0bKqV/stadig-flere-oensker-forbud-mot-private-fyrverkeri-paa-nyttaarsaften

Må si jeg er enig med majoriteten her. Ulempene er større enn fordelene og viktigere enn tradisjonene med å håndtere eksplosiver når vi er dritings.

Er langt fra mot fyrverkeri i seg selv, men mener det bør forbys privat spesielt i de største byene og tettstedene. Der kan man heller arrangere det i offentlig regi. Da blir det bedre og fetere å se på, det blir ingen skader, det blir bråkete over et kortere tidsrom og mindre skade på naturen, dyr og miljøet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Vi blir stadig påminnet hvor viktig det er å ta vare på miljøet vårt. Samtidig stiller jeg meg stadig undrende til hvilken valg Ola og Kari Nordmann gjør. Alt fra mindre irritasjoner, som hvorfor 95%+ fremdeles bruker kjøper plastpose i butikken når de handler, når det er så lekende lett å ha et handlenett krøllet sammen i lomma. Eller større irritasjoner, til dem som "er så flinke" å gjenvinne glass og metall - men kjører til returpunktet i nabolaget og lar bilen stå på tomgang mens de kaster 5 tomme vinflasker som har blitt fraktet 2300 km i lastebil til Norge. 😜

Jeg gjør mathandelen her i huset 1 gang i uka og brenner av mellom 2 og 3 tusen kroner i mat på min lokale dagligvarebutikk den dagen.
1 sammenkrøllet handlepose duger ikke og jeg kjøper 6-7 poser til dette.
Å la bilen stå på tomgang med varmen på er heldigvis en luksus jeg kan unne meg både privat og på jobben for jeg har elbil begge stedene :green:
 

 

Kris85 skrev (1 time siden):

Poser til boss. Der kan jeg anbefale FristPrice sine boss-poser til 9,90 for 25 stk. Disse er mye tynnere og gir derfor mindre plast pr brukte boss-pose. Dessuten koster de kun 19 øre pr stk.

Det virker litt meningsløst å kjøpe egne poser å ha søpla i når man kan bruke multifunksjonsposen fra butikken til alt fra å få hjem matvarene til å ha lunchen i eller å ha annet ræl i til å bli søppelposer på slutten av sitt livsløp, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
J!nx skrev (1 time siden):

Ganske enig, skulle gjerne sett mer av dette på nyttårsaften:

 

 

Det er liten tvil om at det er ganske rått. Men mye av opplevelsen med fyrverkeri er lyden. Tror det blir vanskelig å simulere på en fornuftig måte. Med laser og droner kan være en grei erstatning i mange tilfeller. 

 

Selv mener jeg at kommunalt fyrverkeri er fremtiden. Så kan en selge stjerneras og litt småtterier fortsatt. 

Lenke til kommentar

Er en del som ikke synes om fyrverkeri heller, blandt annet de mange tusen der ute med hunder eller andre kjæledyr.
Etter at dattera mi begynte med hest hører jeg om mye utlykker med hest nyttårsnatten der hester rømmer og kvester seg stygt i rømingsforsøket og noen dør av det.
Gøy med ting som smeller men så artig er ikke familiefyrvarkeri som man får kjøpt i butikken.
Ikke varer det noe lenge heller.
Kunne godt blitt forbudt for min del og misstenker at det ville blitt like savnet som pinnerakettene blei etter deres bortgang.

Endret av perpyro
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg så mye peiling på tema, men jeg regner med at den lastebilen som kjørte de flaskene med vin hadde noen fler flasker slik at den effekten blir rimelig mitigert ifht hvordan du la det frem.

Selv reiser jeg ikke på utenlandsferie med fly. Jeg leste en gang en artikkel om hvor mye drivstoff et fly brenner i timen. Jeg husker ikke lenger hvor mye det var, men husker at det var mind-blowing. Så den ene flyturen din tilsvarer antagelig noen tusen flasker.

Jeg tror ikke det er private man må angripe. Skal man ha reell effekt må man kreve høyere kvalitet på alle vi kjøper slik at det lages for å vare. Men hele samfunnet vårt er bygget på bruk og kast og gigantene som styrer markedet får man ikke gjort en døyt med. 

F.eks krav rundt logistikk med begrenset antall kolli på lastebil slik at man pga red tape er tvunget til å kjøre igjennom Europa med fem lastebiler når én hadde holdt.

En av verstingene er vel forøvrig internett, er det ikke?

Å henge seg opp i fillesaker blant private er vel bare et spill for galleriet. Litt som det meste i vårt samfunn; det er viktigere at det ser ut som vi gjør noe enn at vi faktisk gjør noe som funker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (45 minutter siden):

Jeg gjør mathandelen her i huset 1 gang i uka og brenner av mellom 2 og 3 tusen kroner i mat på min lokale dagligvarebutikk den dagen.
1 sammenkrøllet handlepose duger ikke og jeg kjøper 6-7 poser til dette.
Å la bilen stå på tomgang med varmen på er heldigvis en luksus jeg kan unne meg både privat og på jobben for jeg har elbil begge stedene :green:
 

 

Det virker litt meningsløst å kjøpe egne poser å ha søpla i når man kan bruke multifunksjonsposen fra butikken til alt fra å få hjem matvarene til å ha lunchen i eller å ha annet ræl i til å bli søppelposer på slutten av sitt livsløp, men det er nå min mening.

Hehe, joda... jeg forstår det. Men disse plastposene er Norge nærmest alene om å ha. I nesten alle land i EU blir papirposer mer og mer brukt, og i noen land er plastposen til og med forbudt - eller det koster en liten formue. 😜 Du kunne for eksempel med fordel fått 6-7 papirposer som går i papiravfallet. Da blir du "tvunget" til å kjøpe plastposer til søppel. Men der kunne vi adoptert Sveits sin modell, der du betaler en skyhøy pris for plastposene. Type 300 kr,- for 20 poser. Når disse går i den grå dunken, er det prisen for renovasjonen du betaler. Du betaler altså renovasjonsavgift gjennom plastposen og ikke gjennom de kommunale avgiftene. Da blir man straks litt mer bevist på hva som går i dunken. I allefall noen av oss. :)

Plastposen er i grunn et lite problem hvis den havner forbrenningen. Det er mengden avfall som til syvende og sist utgjør en forskjell. For å ta et eksempel: Bittesmå porsjonspakker med smoothie for barn. En pakke inneholder 80 gram tror jeg, med en utrolig stor unødvendig plastkork og emballasje. Butikkene florerer av lignende mikroforplakninger med enorme mengder plast. Spesielt på emballasjen i leketøysbutikker. Plast, plast, PLAST over alt..... plastic fantastic. Man blir vel litt miljøskada (no pun intended) av å være miljøvennlig / ha en slik hobby som jeg liker å pusle på. Der jeg er mer bevist over valg jeg tar. 


Det finnes allerede mange gode løsninger. Jeg har reist en god del, og selv EU virker å ligge langt foran oss når det gjelder miljørelaterte ordninger. Jeg liker spesielt godt Sveits sin løsning.

FirstPrice-posen er også multifunksjonell. Den blir brukt til matoppbevaring, til å fryse ned ting med osv. Før den ender sine dager i restfallet. Men jeg har full forståelse for at slike "tilltak" blir møtt med likegyldighet fra travel familier der alt går på full rulle 24/7.

Endret av Kris85
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (3 minutter siden):

Nå har ikke jeg så mye peiling på tema, men jeg regner med at den lastebilen som kjørte de flaskene med vin hadde noen fler flasker slik at den effekten blir rimelig mitigert ifht hvordan du la det frem.

Selv reiser jeg ikke på utenlandsferie med fly. Jeg leste en gang en artikkel om hvor mye drivstoff et fly brenner i timen. Jeg husker ikke lenger hvor mye det var, men husker at det var mind-blowing. Så den ene flyturen din tilsvarer antagelig noen tusen flasker.

Jeg tror ikke det er private man må angripe. Skal man ha reell effekt må man kreve høyere kvalitet på alle vi kjøper slik at det lages for å vare. Men hele samfunnet vårt er bygget på bruk og kast og gigantene som styrer markedet får man ikke gjort en døyt med. 

F.eks krav rundt logistikk med begrenset antall kolli på lastebil slik at man pga red tape er tvunget til å kjøre igjennom Europa med fem lastebiler når én hadde holdt.

En av verstingene er vel forøvrig internett, er det ikke?

Å henge seg opp i fillesaker blant private er vel bare et spill for galleriet. Litt som det meste i vårt samfunn; det er viktigere at det ser ut som vi gjør noe enn at vi faktisk gjør noe som funker.

Er i grunn helt enig i det du skriver. 

Det spiller i grunn pent lite hva vi som privatpersoner gjør. Det er næringslivets ansvar å komme med nye løsninger som er mer miljørettet. Vi som forbrukere har liten/ingen vilje til å endre på våre vaner. Men for at det kommersielle skal reagere må holdningen til vi som forbrukere endres, slik at de kan konkurrere om vår oppmerksomhet. Ta dette med vin som er langtidstransportert (litt flåsete eksempel av meg i grunn, da det utgjør veldig lite som du sier) - nå finnes det stadig flere vinflasker som er 70% lettere enn de gamle tradisjonelle flaskene. Velger man denne vinen, gir man et tydelig signal til bransjen om at dette er noe vi ønsker mer av - og da får vi som regel det. Vin kjøper man uansett. Får man valget mellom A og B - der både pris og kvalitet er lik, men A er bedre for miljøet. Velger nok de fleste av oss A. Dette kan brukes i markedsføringssammenheng. 

En liten fun fact er at klesindustrien samlet sett står for mer utslipp enn flytrafikken. En ny jeans tilsvarer vel en tur/retur Oslo - Stavanger eller noe slikt. Vi kommer nok ikke til å kjøpe mindre klær, eller å fly mindre. Så der må teknologien forbedres. Dersom flybransjen lykkes i dette vil de spare enorme summer på drivstoff som gir gevinst i alle ledd. 

At jeg snapper med meg poser fra panteautomaten betyr absolutt nada og niks. Men det gir meg en god følelse, og jeg minner meg selv på hvilken valg jeg tar. Så kan jeg bidra med det mikroskopiske jeg kan for å skape en kollektiv holdningsendring på de valgene vi tar i hverdagen.

Dette med internett er interessant. Jeg leste en gang for lenge siden, at et søk på Google tilsvarer like mye energi som behøves for å varme opp en kopp med vann til kokepunktet. Usikker på om dette stemmer.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tradisjoner som det er så forbanna viktig skjønner du. Alle skal jo ta hensyn til det jævla miljøet, men selvfølgelig alle som ikke har samme verdier som deg selv. Noens uviktig som raketter må altså investeres i. Jeg selv synes det er koselig med raketter. Men når miljøet er så skjørt så får vi prøve å komme oss mot steinalderen igjen. Forbanna møkka natur. Møkka miljø. Det er jo ikke en dritt verdt.

Men nå må jeg sove

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (6 minutter siden):

.

Dette med internett er interessant. Jeg leste en gang for lenge siden, at et søk på Google tilsvarer like mye energi som behøves for å varme opp en kopp med vann til kokepunktet. Usikker på om dette stemmer.
 

Internett skal ha gjort alt så mye mer miljøvennelig da. Betaling, spare papirer osv. Men skulle ikke se bort fra at vi har tatt feil hele tiden. Jo nyere oppfinnelser, jo verre for naturen. Mens vi lurer oss selv til å tro at vi gjør noe bra. Men skal vi være den ene som bosetter seg i skogen? Men jeg blir ikke forundret om Internett må kuttes ut og, for man skal jo ikke ha det bra. 

Lenke til kommentar
SirOwen skrev (Akkurat nå):

Prisverdig at du er så miljøvennlig at du ikke engang har byttet ut batteriene i kalkulatoren din :) 

0,396 øre 😅
(Ikke rart jeg strøk i matte på videregående.. Kanskje er det brødposene som kostet 19 øre pr stk. ;p)

Jeg er litt forundret over hvor "hissige" dere som ikke er forkjemper for miljøretta tiltak ser ut til å være. Et miljøregnskap handler om nytteverdi vs kostnad. Der mener jeg selv at fyrverkeri kommer på jumbo-plass ut i fra nytteverdien kontra aspektet med miljøet. Det er min mening. Da er det kanskje et paradoks at jeg støtter syden-reiser. Vi bor i et mørkt og kaldt land, og mange har enorm helseeffekt av å reise til varmere strøk på vinterhalvåret. Ser man nytteverdi vs kostnad der - ligger man godt i pluss; selv etter mange timer å fly. Det er nok litt kontroversielt å si blant "miljøhipstere". :p

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (28 minutter siden):

Jeg er litt forundret over hvor "hissige" dere som ikke er forkjemper for miljøretta tiltak ser ut til å være. Et miljøregnskap handler om nytteverdi vs kostnad. Der mener jeg selv at fyrverkeri kommer på jumbo-plass ut i fra nytteverdien kontra aspektet med miljøet. Det er min mening. Da er det kanskje et paradoks at jeg støtter syden-reiser. Vi bor i et mørkt og kaldt land, og mange har enorm helseeffekt av å reise til varmere strøk på vinterhalvåret. Ser man nytteverdi vs kostnad der - ligger man godt i pluss; selv etter mange timer å fly. Det er nok litt kontroversielt å si blant "miljøhipstere". :p

Et paradoks er at klimaet er en av grunnene til at vi faktisk har det så bra som vi har det på disse breddegrader for klimaet sørger for at det er ting som eksisterer lengere sør som ikke kan eksistere her i stor skale... nemlig ekstrem fattigdom.
Tenk litt på det neste gang dere er grinete på grunn av det sure været for store flykningeleire der tusenvis eller enda flere bor i telt kan ikke forekomme her for de ville fryse i hjel første vinteren.
Vi hadde noen romfolk som forsøkte å overvintre i telt i Trondheim for noen år siden utenfor Uffa.
Folk kom med ved til dem slik at de kunne holde varmen men de reiste hjem før vinteren var over.
Jeg bruker å si at han som fulgte iskanten oppover kysten etter siste istiden var en luring for her skulle han være i fred og ingen skulle ta det fra han og det fikk han for ingen ville ta fra han det kalde ødet han kallte sitt hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...