Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (3 minutter siden):

 

Jeg mener at skadene er små både i absolutte og relative tall. Det største problemet jeg har med skadene er, som det også har blitt nevnt, at det kan være uskyldige som blir skadet. Ja det er en kveld i året, men det er også en skyhøy prosentandel av folk som er nært fyrverkeri så tallene er ikke så ille egentlig.

Sleng på noe krav til kompetanse og forsikring, så kan folk organisere egne private fyrverkeri der det er litt mer kontroll. Det er et bra kompromiss vil jeg si. Det burde behandles som det meste av pyro-effekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at skadene er små både i absolutte og relative tall. Det største problemet jeg har med skadene er, som det også har blitt nevnt, at det kan være uskyldige som blir skadet. Ja det er en kveld i året, men det er også en skyhøy prosentandel av folk som er nært fyrverkeri så tallene er ikke så ille egentlig.

Sleng på noe krav til kompetanse og forsikring, så kan folk organisere egne private fyrverkeri der det er litt mer kontroll. Det er et bra kompromiss vil jeg si. Det burde behandles som det meste av pyro-effekter.

Jeg tror ikke det står på "kompetanse". jeg tror de aller fleste skjønner hva som egentlig er riktig. Problemet er at når alkoholen går inn, så går vettet ut. Da hjelper det lite med kompetanse. 

Folk sender jo opp raketter over alt, selv om dem vet at det ikke er lov. Dem sender også opp raketter i beruset tilstand. Nesten alle gjør det. Da er ikke den kompetansen mye verdt.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (57 minutter siden):

Av denne grunnen så tenker eg at eit totalforbod er litt vel strengt.

Som sagt, jeg tror @Bjerknez har et godt poeng angående tilgangen på fyrverkeri for hvermansen hvis det legges ned et totalforbud, med unntak av organisert profesjonelt fyrverkeri:

  • Storskala, a la det som ble nevnt i Frankrike, samt Fjellfyrverkeriet i Tromsø
  • Småskala, egnet for bygder der noen få personer påtar seg ansvar for å sende opp bygdas fyrverkeri, med kursing, forsikring, ansvar for sikkerhet, egenerklæring om 0 promille, sikkerhetsavstand til publikum, tillatelse fra brannvesenet etc. Sistnevnte er spesielt relevant ved snøfattige vintre på Sørlandet, nært industrianlegg med stor brannfare og som sanksjon ved misbruk av tillatelsen.

Så totalforbud med unntak tror jeg vil være helt ok. Så får det heller være at noen blir provosert over at det ikke blir like mange oppskytningssteder som husstander og at man må skrive under på at man er edru, eller at akkurat deres avsidesliggende hyttefelt blir "rammet" av at ingen gidder å påta seg et skikkelig ansvar.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om 10 minutter i året. Man klarer helt sikkert å finne på noe annet gøy for de tusenlappene man sparer på fyrverkeri og som skytes opp på veldig kort tid. 

Jeg fatter ikke hvorfor de 10 minuttene med rakettoppskyting er så himla morsomt jeg da. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg tror ikke det står på "kompetanse". jeg tror de aller fleste skjønner hva som egentlig er riktig. Problemet er at når alkoholen går inn, så går vettet ut. Da hjelper det lite med kompetanse. 

Hvis vi skal gå inn for et totalforbud slik dere foreslår, må det håndheves effektivt. Ellers ender vi opp som i Kina, hvor forbudet holdt i et par år før folk innså at det ikke var noen reelle konsekvenser for å bryte det.

Men la oss være realistiske: Skal vi virkelig sette inn tusenvis av politifolk for å jage folk som skyter opp fyrverkeri? Før vi tar så drastiske skritt, bør vi begynne med å håndheve de lovene vi allerede har. Det er allerede ulovlig å sende opp fyrverkeri i beruset tilstand, så hvorfor ikke begynne der? Det er heller ikke lov skyte fyrverkeri mot hverandre, her har politiet en gylden mulighet til å ta tak i fulle ungdommer som lager kaos i byen.

Når vi forbyr noe, straffer vi ofte de lovlydige innbyggerne, mens de som virkelig skaper problemer, fortsetter som før uten frykt for konsekvenser. Dette løser ikke problemet og undergraver folks respekt for loven.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Hvis vi skal gå inn for et totalforbud slik dere foreslår, må det håndheves effektivt. Ellers ender vi opp som i Kina, hvor forbudet holdt i et par år før folk innså at det ikke var noen reelle konsekvenser for å bryte det.

Men la oss være realistiske: Skal vi virkelig sette inn tusenvis av politifolk for å jage folk som skyter opp fyrverkeri? Før vi tar så drastiske skritt, bør vi begynne med å håndheve de lovene vi allerede har. Det er allerede ulovlig å sende opp fyrverkeri i beruset tilstand, så hvorfor ikke begynne der? Det er heller ikke lov skyte fyrverkeri mot hverandre, her har politiet en gylden mulighet til å ta tak i fulle ungdommer som lager kaos i byen.

Når vi forbyr noe, straffer vi ofte de lovlydige innbyggerne, mens de som virkelig skaper problemer, fortsetter som før uten frykt for konsekvenser. Dette løser ikke problemet og undergraver folks respekt for loven.

Jeg er enig i at man ikke bør lage lover som er umulige og håndheve. 

Derfor mener jeg at man må forby salg OG bruk. Når ingen selger det, så er det ingen som kjøper det. Da stopper det seg selv. Da trenger man ikke å håndheve det da de som prøver seg på salg er lettere og snappe opp for politiet. Det er nok få som gidder å ta sjansen også. Vertfall i Norge. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Hvis vi skal gå inn for et totalforbud slik dere foreslår, må det håndheves effektivt.

Kina har millioner av politi og et enormt svartebørsmarked for nettopp fyrverkeri. Det er umulig å håndheve uten en ekstremt massiv politiinnsats. Norge er heldigvis ikke Kina. Vi har null hjemmeproduksjon av fyrverkeri og svært godt regulerte salgskanaler. Det lar seg altså kontrollere på tilgang på en helt annen måte. Å stille krav til kompetanse og forsikring er da ganske mild måte å få kontroll over fyrverkeribruken til fulle, uansvarlige tullinger. En slik innstramming er ikke et totalforbud, men heller en sårt tiltrengt profesjonalisering og ansvarliggjøring av folk som skal håndtere eksplosiver.

Må si jeg får litt vibber at amerikansk redneck-isme når det kommer til motstanden mot våpenlover.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er 100 % i mot forbud mot fyrverkeri. Det er én gang i året, og skadene fra fyrverkeri er vanvittig lite samlet sett. Om man seriøst mener fyrverkeri må forbys på grunn av skader og brann, så må man nesten samtidig støtte forbud mot gåing, sykling, kjøring, bål, grilling, alkohol, +++. Hver enkel av disse fører til betydelig mer skade enn alt fyrverkeri-relatert kombinert.

10 øyeskader fordelt på hele landet ble skadefasiten denne nyttårsaften. Det er med andre ord farligere å gå på glatt fortau enn det er med fyrverkeri. Hele denne debatten er preget av følelser fremfor fakta, og forbud må ALDRI vedtas basert på følelser. Forbud som ikke gir mening vil tross alt bli brutt, og fører til motstand i befolkningen.

Det jeg derimot kan støtte er forbud mot å fyre opp fyrverkeri dersom man har drukket eller på andre måter ruset seg. Og gjerne et system hvor man må ta (og bestå) et fyrverkeri-kurs før man har lov å kjøpe (og sende opp) fyrverkeri. Da snakker jeg selvsagt ikke om et massivt kurs, men noe brannvesenet kunne arrangert hver desember. Kanskje bør det også innføres designerte fyrverkeri-soner, slik at ikke folk fyrer opp rakettene fra terrassen. 

Uansett, et totalforbud mot privat fyrverkeri er absolutt ikke veien å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med @Simen1 og ser ingen grunner til at det skal være lov.

Over halvparten av nordmenn vil ha forbud mot privat fyrverkeri.

Bare 37% ønsker å ikke ha forbud.

Folk flest vil ha forbod mot fyrverkeri
https://www.nrk.no/mr/berre-miljopartiet-mdg-og-arild-hermstad-som-vil-ha-totalforbod-mot-privat-fyrverkeri-1.16674111

Men det er bare MDG av partiene på Stortinget som ønsker forbud.

Pollen i NRK-artikkelen tyder også på at de har en god sak:

image.png.4976595590cd61b357cdc1651a8acb4d.png

En annen måling:

Sitat

En ny undersøkelse viser at 65 prosent mener det er riktig å forby privat  fyrverkeri  på nyttårsaften. Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon. – At et stort flertall støtter forbud mot fyrverkeri skyldes nok et ønske om en tryggere feiring. Nå må politikerne lytte til folket, sier kommuneingeniør og visepresident i

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flertall-for-a-forby-fyrverkeri-1.16694443

Endret av Snikpellik
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Jeg er 100 % i mot forbud mot fyrverkeri. Det er én gang i året, og skadene fra fyrverkeri er vanvittig lite samlet sett. Om man seriøst mener fyrverkeri må forbys på grunn av skader og brann, så må man nesten samtidig støtte forbud mot gåing, sykling, kjøring, bål, grilling, alkohol, +++. Hver enkel av disse fører til betydelig mer skade enn alt fyrverkeri-relatert kombinert.

10 øyeskader fordelt på hele landet ble skadefasiten denne nyttårsaften. Det er med andre ord farligere å gå på glatt fortau enn det er med fyrverkeri. Hele denne debatten er preget av følelser fremfor fakta, og forbud må ALDRI vedtas basert på følelser. Forbud som ikke gir mening vil tross alt bli brutt, og fører til motstand i befolkningen.

Det jeg derimot kan støtte er forbud mot å fyre opp fyrverkeri dersom man har drukket eller på andre måter ruset seg. Og gjerne et system hvor man må ta (og bestå) et fyrverkeri-kurs før man har lov å kjøpe (og sende opp) fyrverkeri. Da snakker jeg selvsagt ikke om et massivt kurs, men noe brannvesenet kunne arrangert hver desember. Kanskje bør det også innføres designerte fyrverkeri-soner, slik at ikke folk fyrer opp rakettene fra terrassen. 

Uansett, et totalforbud mot privat fyrverkeri er absolutt ikke veien å gå.

Ser ut til at du i så tilfelle blir kraftig nedstemt hvis statistikken rund disse stemmene er riktig.

Det er forøvrig allerede ulovlig og fyre opp fyrverkeri i beruset tilstand. En lov som ikke er mulig og håndheve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 minutter siden):

Uansett, et totalforbud mot privat fyrverkeri er absolutt ikke veien å gå.

Totalforbud er feil ord på det jeg beskriver. Profesjonalisering og ansvarliggjøring er mer treffende begreper. Folk vil fortsatt oppleve fyrverkeri i framtida, men i mer ordnede former enn i dag. Sammenlign gjerne med den gangen krav til førerkort ble innført i Norge. En helt uregulert aktivitet ble plutselig regulert, for å sikre en viss minimumskompetanse blant utøverne. Noen tok det som et angrep på deres frihet, men bitterheten gikk over. I dag er folk flest takknemlige for innføringen av statlige reguleringer. Sånn er det også på en rekke andre områder også i nyere tid. F.eks innføringen av regler for elsparkesykler.

Staten bør ha en fornuftig balanse mellom reguleringer og frihet og i tilfellet fyrverkeri mener jeg det er på høy tid å justere balansen. Dvs. ikke totalforbud, men profesjonalisering og ansvarliggjøring. Det får bare være at noen lovløse cowboyer blir provosert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg er enig i at man ikke bør lage lover som er umulige og håndheve. 

Derfor mener jeg at man må forby salg OG bruk. Når ingen selger det, så er det ingen som kjøper det. Da stopper det seg selv. Da trenger man ikke å håndheve det da de som prøver seg på salg er lettere og snappe opp for politiet. Det er nok få som gidder å ta sjansen også. Vertfall i Norge. 

Det er ikke lett å stoppe noen fra å kjøpe fyrverkeri fra utlandet og selge det til sine familie og venner. Det starter med de som bor utenfor byene og så sprer det seg over tid.

Kina hadde et forbud mot salg de også, eller så hadde det aldri fungert. Men over tid så ble smuglermarkedene så store at folk begynte å selge det åpenlyst.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lett å stoppe noen fra å kjøpe fyrverkeri fra utlandet og selge det til sine familie og venner. Det starter med de som bor utenfor byene og så sprer det seg over tid.

Kina hadde et forbud mot salg de også, eller så hadde det aldri fungert. Men over tid så ble smuglermarkedene så store at folk begynte å selge det åpenlyst.

Da blir det i såfall smugling. Blir man tatt for organisert smugling, samt salg av noe som er ulovlig så tar man i mine øyne en ganske høy risiko for noe som man trolig tjener fint lite penger på. Jeg tror ikke dette blir noe problem.

Men klart, det er alltids en og annen bygdetulling som prøver seg, men omfanget vil jeg tro blir ganske lite. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Hansien said:

Sånn på si, med tanke på at en rekke dyr blir veldig berørt av fyrverkeriet, hvorfor ikke gå veien med droneshow istedenfor å fortsette med noe som produserer høye smell? 

Problemet er at 90% av befolkningen i Norge får ikke sett det droneshowet. 

Droneshow er også mer interessant første gang man gjør det. Det blir mye kjedeligere når det har foregått noen år og da ender det ofte med at myndighetene ikke gidder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bjerknez said:

Da blir det i såfall smugling. Blir man tatt for organisert smugling, samt salg av noe som er ulovlig så tar man i mine øyne en ganske høy risiko for noe som man trolig tjener fint lite penger på. Jeg tror ikke dette blir noe problem.

Men klart, det er alltids en og annen bygdetulling som prøver seg, men omfanget vil jeg tro blir ganske lite. 

Smugling av alkohol og tobakk er allerede vanlig i Norge og det medfører ikke hard straff. Folk vil definitivt smugle fyrverkeri også om det blir forbudt.

På bygda så vil nok omfanget bli stort, eller så har de ingenting og det blir kjedelig. Alt de trenger er et familiemedlem som kjøper noe fyrverkeri mens de er i utlandet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Smugling av alkohol og tobakk er allerede vanlig i Norge og det medfører ikke hard straff. Folk vil definitivt smugle fyrverkeri også om det blir forbudt.

Alkohol og tobakk er lett omsettelig. Det er ikke fyrverkeri i den grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...