Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Ja, eller en demografisk undersøkelse av forumet. Hadde vært interessant!

Jeg tror dette forumet dessverre er såpass snevert at polls her inne ikke vil reflektere hva samfunnet mener i særlig grad, bare hva de få aktive brukerne her inne mener.

Den demografiske undersøkelsen av forumet er bare å bygger opp ved å tråle gjennom de mange pollene. Det er en overvekt av menn, nerder, fagpersoner osv, men det er også en god del som ikke lar seg sette i bås så lett.

Uansett, poenget med pollen er uansett ikke å funne ut hva et representativt utvalg av NRKs lesere, eller den norske befolkning mener. Poenget er å se om de mest aktive i tråden er representative for en større gruppe lesere på forumet eller om tråden er "kapret" av et eller flere ekkokammer av meninger. Mange moderate stemmer har en tendens til å falle av lasset i tråder der det er to sterke sider som har "krig", så de moderate er gjerne mest representative gjennom innlegg i starten av sånne tråder eller i kortere perioder, mens de mest ihugga meningskrigerne står på sitt side etter side og år etter år.

En annen fasett er at vi antagelig har mange flere aktive lesere enn aktive skrivere i trådene. Det er utallige som har startet sitt første innlegg i forumet med noe sånt som "Jeg har egentlig vært lesende medlem her i mange år, men nå følte jeg for første gang at jeg ikke kunne la være å svare..".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Atib Azzad said:

Det synes jeg også.
Jeg synes likevel ikke det står i veien for å kritisere andre praksiser, poenget blir ikke dårligere ved at man gjenkjenner de samme tendensene andre plasser.

Jeg synes ikke apati er et privilegie vi har råd til lenger, ja, mine meninger vil nok ikke endre andre folks handlinger, men det synes ikke som noen god grunn for at jeg skal forkaste dem, ei heller at folk reagerer følelsesmessig feil på dokumentarer ifølge deg.

Men det er så kvalmt at de reagerer så ekte på en dokumenter, og skremmende hvor lett de gir faen noen måneder senere. Eg har en fullstendig oppgitt følelse i slike saker. Da var hele dokumentaren  bara en jævla underholdning da?
 

Lenke til kommentar
Just now, itgrevelin said:

Men det er så kvalmt at de reagerer så ekte på en dokumenter, og skremmende hvor lett de gir faen noen måneder senere. Eg har en fullstendig oppgitt følelse i slike saker. Da var hele dokumentaren  bara en jævla underholdning da?

Ja, det kan du si, man skal likevel være veldig bevisst for å omsette omsorg og sympati til aktivitet og empati, det er utrolig krevende å leve som en aktivist, og ganske lite forenelig med å være en gjennomsnittlig borger, at folk velger livsløgnen (for å være så freidig å låne Ibsens formulering) fremfor sannheten synes temmelig forståelig.

Uten å forsøke å heve meg over det så finnes det åpenbart et morbid element ved å se lidelse på skjermen som forbipasserende underholdning (slik mange kanskje gjør med de såkalte nyhetene man konsumerer) men det havner nok litt utenfor tematikken i denne tråden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den norske befolkningen ser ut til å ville leve i et diktator samfunn hvor underholdning, personlig hygge, etc er forbudt. Nordmenn er vant med å ikke å skille seg ut fra mengden i Norge, men når de kommer til utlandet så er det som tvangstrøyen er av og de lever det livet de ønsker seg p.g.a naboen er ute av syne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Raketter inneholder også perklorat som har vist seg å fremme kreft hos rotter, men det er ikke påvist lignende effekt på mennesker (utover at det begrenser evnen til å ta opp jod, og hemmer produksjonen av thyroxin.)
Det påstås gjerne at dette brenner opp før det når bakken, men en studie av en innsjø i Oklahoma viste at nivåene økte tusen ganger over grunnivået.
Luften forverres også betraktelig på grunn av krutt, nitrater og sulfater, da det ble målt i Albany, etter fjerde juli, fant man at luftforurensningen var ti ganger høyere enn det vanlig trafikk lager, også kommer utslippene i tillegg.
Og tungmetaller som forsvinner ned i jorda, vannet osv. Samt alt søppelet som spres utover.

Eg har ikkje noko forskning å vise til, men eg meiner at det har blitt markant mykje meir røyk å puste inn der ein samlast på nyttårsaftan etter at forbodet mot pinnerakettar trådde i kraft.
Den store forskjellen er nok at rakettane ofte gikk høgare opp før dei eksploderte slik at kruttrøyken spreide seg over eit større område. Batteria som blir brukt i dag skyt ikkje like høgt slik at det blir eit tjukkare røykteppe med meir kruttlukt der folk samlast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...