Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Funkis eller tradisjonelt hus på ei flate?


Hva syns du?  

56 stemmer

  1. 1. Ny poll!

    • Tradisjonelt (typisk sveitser, hus med valmet tak eller lignende)
      10
    • Funkis!
      3
    • Moderne, hus som har tradisjonelle elementer blandet med funkis stil
      14


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (16 minutter siden):

Hva med denne? https://www.blink-hus.no/hus/ekeberg

Har vært i banken i dag og jeg har råd til denne modellen, men da har jeg lånt til pipa (nesten, ikke helt - men nære). Men dette er hittil ett av min favoritthus. Det blåser litt der hvor tomten er og her har man jo overbygg på terrassen, samt at man hindrer litt innsyn også. Hva syns du (og dere andre?) 

Utbygger ringte i dag også, og han var ikke såååå bekymret for flate tak egentlig, det er endel av de i området allerede og det skulle visst ikke bety så altfor mye sånn sett, mente han 

248a31b542812077351fc0b20815b1bc719bdff1
 

Synes det var et av de bedre løste atrium- og funkis-inspirerte ferdighusene jeg har sett. Hvordan er tomta, kan du ha "atriet" sørvendt eller vestvendt samtidig som det er vendt vekk fra oppkjørsel/vei? Flatt tak ville jeg ikke vært bekymret for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Synes det var et av de bedre løste atrium- og funkis-inspirerte ferdighusene jeg har sett. Hvordan er tomta, kan du ha "atriet" sørvendt eller vestvendt samtidig som det er vendt vekk fra oppkjørsel/vei? Flatt tak ville jeg ikke vært bekymret for.

Det blir faktisk nordover (dessverre mtp sola), boligfeltet ligger i en ås så det gjelder alle boligene, men det er den veien utsikten er mot fjella og innsjøen. Så utsiktsmessig så er denne modellen helt perfekt. Veien kommer bak huset også, så man blir veldig privat med et slikt type hus 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Hva med denne? https://www.blink-hus.no/hus/ekeberg

Har vært i banken i dag og jeg har råd til denne modellen, men da har jeg lånt til pipa (nesten, ikke helt - men nære). Men dette er hittil ett av min favoritthus. Det blåser litt der hvor tomten er og her har man jo overbygg på terrassen, samt at man hindrer litt innsyn også. Hva syns du (og dere andre?) 

Utbygger ringte i dag også, og han var ikke såååå bekymret for flate tak egentlig, det er endel av de i området allerede og det skulle visst ikke bety så altfor mye sånn sett, mente han 

248a31b542812077351fc0b20815b1bc719bdff1

Jeg liker alle kommentarene her, dere kommer med mye fint syns jeg. Tusen takk :D
 

@Ørjanø Første gang ja :) 

Synes huset er stilig, det viktigste er hva du synes. Ser ut til det er høy takhøyde der? Det er gull. 

Skal du gjøre noe selv? 

Ble litt ivrig her, så deler litt tanker og ideer selv om du ikke har spurt om det, så beklager på forhånd 😄Har bygd 2 hus selv, og alle naboer vi kjenner også. 

Husk at selv om det er ferdighus kommer det ofte ekstra kostnader utover det, avhengig av leverandør. Hos enkelte koster det f.eks ekstra med andre fliser enn det som følger med, selv om prisklassen på flisene er det samme. 

Ene leverandøren vi var i kontakt med ang et 2. etasje hus, spurte om vi ønsket trapp mellom etasjene. 🙄

En ting mange glemmer er uteområdet. Hage, innkjørsel etc. koster og bør tas med i budsjettet. Trenger ikke å ta alt med engang, men ihvertfall det mest nødvendige. Alle i nabolaget der vi bodde før, bortsett fra de som har bygd før, undervurderte kostnadene til uteområdet. 

Ville også tatt hensyn til innsyn. Ofte er nye boligfelt små tomter og nære naboen. Når vi har bygd har vi gjort slik at naboene ikke har innsyn, enten med plassering av vinduer/rom eller hekk/trær. Mens andre som har funkis hus i nabolaget ser rett inn til hverandre med noen meters avstand, noen har film på vinduene, og da forsvinner litt av poenget. 

En annen løsning er selvfølgelig høy hekk. Her har du jo en fordel i og med det kun er en etasje. Men anbefales å legge til rette en uteplass som er skjermet fra innsyn fra eventuelt 2. etasjen til naboene. 

Anbefaler å snakke med andre som har bygget, gjerne flere hus. Selv om det er ferdighus er det mye å tenke igjennom, og folk som har bygd et hus eller flere har ofte god innsikt i hva man bør tenke på, gode tips og råd, så luker man ut det som ikke er relevant. Kjipt å angre i ettertid og ikke alltids så lett å gjøre noe med eller kostbart. Som regel er det en del ting man angrer på med første bolig man bygger. 

Samt bruke god tid på å finne riktig leverandør, det har ekstremt mye å si. Spør masse - hvem de bruker av fagfolk, se hva andres erfaring er, kjemi er faktisk viktig da dere skal ha mye med hverandre å gjøre fremover. Gå på visninger, de fleste byggefirmaer har visningshus. 

Vi brukte ett år på å planlegge hvert hus. Det første var det en del vi angret på av valg og løsninger. Det andre er vi veldig fornøyd med. Selv om planløsningen er relativ lik og begge er ferdighus. Viktig å hele tiden følge med på byggingen i prosessen, så man kan oppdage eventuelt feil ganske raskt. Feil oppstår nok uansett. 

Å gjøre endringer mens de bygger kan fort bli kostbart. 

Det er både gøy, stressende 8g krevende å bygge hus. Bare spør hvis du lurer på noe. Masse lykke til. 😀

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Så lenge du holder deg mange, mange, mange mil unna Älvsbyhus og har en god snekker som har litt yrkesstolthet, bygg hvordan du vil. Jeg ville ikke bygd med flatt tak og takrenner som er skjult. 

Endret av oOF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Maskinfører said:

Likte godt det øver :) for all del unngå kjeller det er bare ett sted for opphopning av skrot og diverse ;) 

Jeg synes nesten at jeg da må føye til at kjeller har mye lavere kostnad per kvadrat, såvidt jeg kan huske.

Forsåvidt synes jeg det er en uting med for lite lagringsplass. Vi hadde kjeller men måtte over til rullestolvennlig. Og vi kan jo ikke bare kjøre hjelpemidlene på dynga heller... Jeg hadde lett betalt f.eks. tre millioner for 100 kvadrat lagring under bakken i dag.

Da jeg var tenåring hadde vi utleie av sokkelleilighet. Det dekket vel hele boliglånet, om jeg ikke tar feil.

Selv liker jeg strengt tatt det meste, både tradisjonelt og moderne. Men har kanskje en tilbøyelighet til å foretrekke koselig over stilig. Ikke en fordel når man skal selge til yngre kjøpere - de vil ikke ha tradisjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (3 timer siden):

Synes huset er stilig, det viktigste er hva du synes. Ser ut til det er høy takhøyde der? Det er gull. 

Skal du gjøre noe selv? 

Ble litt ivrig her, så deler litt tanker og ideer selv om du ikke har spurt om det, så beklager på forhånd 😄Har bygd 2 hus selv, og alle naboer vi kjenner også. 

Husk at selv om det er ferdighus kommer det ofte ekstra kostnader utover det, avhengig av leverandør. Hos enkelte koster det f.eks ekstra med andre fliser enn det som følger med, selv om prisklassen på flisene er det samme. 

Ene leverandøren vi var i kontakt med ang et 2. etasje hus, spurte om vi ønsket trapp mellom etasjene. 🙄

En ting mange glemmer er uteområdet. Hage, innkjørsel etc. koster og bør tas med i budsjettet. Trenger ikke å ta alt med engang, men ihvertfall det mest nødvendige. Alle i nabolaget der vi bodde før, bortsett fra de som har bygd før, undervurderte kostnadene til uteområdet. 

Ville også tatt hensyn til innsyn. Ofte er nye boligfelt små tomter og nære naboen. Når vi har bygd har vi gjort slik at naboene ikke har innsyn, enten med plassering av vinduer/rom eller hekk/trær. Mens andre som har funkis hus i nabolaget ser rett inn til hverandre med noen meters avstand, noen har film på vinduene, og da forsvinner litt av poenget. 

En annen løsning er selvfølgelig høy hekk. Her har du jo en fordel i og med det kun er en etasje. Men anbefales å legge til rette en uteplass som er skjermet fra innsyn fra eventuelt 2. etasjen til naboene. 

Anbefaler å snakke med andre som har bygget, gjerne flere hus. Selv om det er ferdighus er det mye å tenke igjennom, og folk som har bygd et hus eller flere har ofte god innsikt i hva man bør tenke på, gode tips og råd, så luker man ut det som ikke er relevant. Kjipt å angre i ettertid og ikke alltids så lett å gjøre noe med eller kostbart. Som regel er det en del ting man angrer på med første bolig man bygger. 

Samt bruke god tid på å finne riktig leverandør, det har ekstremt mye å si. Spør masse - hvem de bruker av fagfolk, se hva andres erfaring er, kjemi er faktisk viktig da dere skal ha mye med hverandre å gjøre fremover. Gå på visninger, de fleste byggefirmaer har visningshus. 

Vi brukte ett år på å planlegge hvert hus. Det første var det en del vi angret på av valg og løsninger. Det andre er vi veldig fornøyd med. Selv om planløsningen er relativ lik og begge er ferdighus. Viktig å hele tiden følge med på byggingen i prosessen, så man kan oppdage eventuelt feil ganske raskt. Feil oppstår nok uansett. 

Å gjøre endringer mens de bygger kan fort bli kostbart. 

Det er både gøy, stressende 8g krevende å bygge hus. Bare spør hvis du lurer på noe. Masse lykke til. 😀

Masse gode tips, tusen takk :)

- Skal ikke gjøre noe selv

- Dette med ekstra kostnader er selvsagt noe jeg er litt redd for. Er vel gjerne 10% sprekk man bør regne med, i ytteste konsekvens? 
- Innsyn er også en ting. De har en tomt lengre nede som hindrer endel innsyn, men den koster litt mer (250k mer). Tomtene er på 1 mål +, så det er ganske god plass rundt husene
- Har snakket med en kompis som har bygd hus + påbygd og ei hytte som mener jeg burde kanskje gå for en tradisjonell modell og heller putte penger til overs i andre ting. Men han sier også at om det er en modell jeg virkelig *må ha* så burde jeg kjøpe den, da jeg kommer til å tenke på det senere. Men er ikke sikker altså

Hvor mye kan man regne med i opparbeiding av tomta? Plen, hekk, belegningsstein osv? Det er jo litt "hvor langt er et tau"-spørsmål, men snakker vi en halv million for selv litt basic opplegg? 

 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 timer siden):

Selv liker jeg strengt tatt det meste, både tradisjonelt og moderne. Men har kanskje en tilbøyelighet til å foretrekke koselig over stilig. Ikke en fordel når man skal selge til yngre kjøpere - de vil ikke ha tradisjonelt.

Har vært inne i et av husa på feltet. En tradisjonell type med valmet tak. Det var et utrolig koselig hus egentlig og likte det veldig godt faktisk. Virket tvers igjennom fornuftig i grunn. Men det var ingen "kåk", det var et hus. Et koselig hus :)

Lenke til kommentar
The Very End skrev (15 timer siden):

My two cents: Funkis med lett skrånet tak. Da får du beste av begge verdener. Et annet moment er hvorvidt funkis er lettere å nå energiklasse B eller A med (her må andre gjerne kime inn), noe som medfører at du får billigere boliglån (mange banker har en ordning hvor nye hus med de to høyeste nivåene av energieffektivitet gir lavere rente). 

 

Enig i dette. Funkishus med pulttak med vinkel på 12-15 grader, hellende mot sør og helt dekket av solcellepaneler (integrerte paneler, som taktekking). Evt. pipe som utvendig stålrørspipe opp på baksiden av huset så takflaten er ubrutt og uten skygger.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (8 timer siden):

Er vel verdt å tenke gjennom hvordan detaljer virker i praksis. Er fort gjort å velge noe som er "stilig" de første par årene, og så angrer du som en hund når praktisk vedlikehold slår inn. Mye er nevnt om tak, jeg vil også nevne maling/beis/olje. Velg det mest holdbare, gikk ikke mange ganger med terasseoljing før jeg ble grundig lei og beiset i stedet. Vil du har gjennomsiktig, bruk beis, hvis ikke, bruk maling. Bruk den mest langvarige løsningen du kan. 

Tilsvarende med tak, jeg synes oppriktig synd på folk med takpapp. Velg noe mer holdbart. 

Gå for all del ikke for noe som må males eller beises mener jeg. Royalimpregnert eller lignende, som er ferdig farget er tingen. Man kan olje etter noen år for å friske opp fargen, men det er en MYE mindre jobb enn å male eller beise siden det ikke spiller noen rolle om man søler litt. Samme gjelder også terrassebord, ikke velg noe som krever noe særlig vedlikehold. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 timer siden):

Hva med denne? https://www.blink-hus.no/hus/ekeberg

Har vært i banken i dag og jeg har råd til denne modellen, men da har jeg lånt til pipa (nesten, ikke helt - men nære). Men dette er hittil ett av min favoritthus. Det blåser litt der hvor tomten er og her har man jo overbygg på terrassen, samt at man hindrer litt innsyn også. Hva syns du (og dere andre?) 

Utbygger ringte i dag også, og han var ikke såååå bekymret for flate tak egentlig, det er endel av de i området allerede og det skulle visst ikke bety så altfor mye sånn sett, mente han 

248a31b542812077351fc0b20815b1bc719bdff1

Jeg liker alle kommentarene her, dere kommer med mye fint syns jeg. Tusen takk :D
 

@Ørjanø Første gang ja :) 


EDIT: Endret meningsmålingen, håper folk kan stemme om igjen :p 

Fint hus dette, men litt lite garderobeplass i entreen for min del. Jeg hadde nok valgt å ha garderobe på begge sider og heller lagt det ekstra toalettet i tilknytning til vaskerommet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Fint hus dette, men litt lite garderobeplass i entreen for min del. Jeg hadde nok valgt å ha garderobe på begge sider og heller lagt det ekstra toalettet i tilknytning til vaskerommet. 

Jeg tror jeg ville gjort noe lignende selv. Er ikke så fan av toalett i gangen heller 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 timer siden):


Utbygger ringte i dag også, og han var ikke såååå bekymret for flate tak egentlig, det er endel av de i området allerede og det skulle visst ikke bety så altfor mye sånn sett, mente han 
 

Bare det holder i 5år+ så er de strålende fornøyd :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
tommyb skrev (4 timer siden):

Jeg synes nesten at jeg da må føye til at kjeller har mye lavere kostnad per kvadrat, såvidt jeg kan huske.

Forsåvidt synes jeg det er en uting med for lite lagringsplass. Vi hadde kjeller men måtte over til rullestolvennlig. Og vi kan jo ikke bare kjøre hjelpemidlene på dynga heller... Jeg hadde lett betalt f.eks. tre millioner for 100 kvadrat lagring under bakken i dag.

Da jeg var tenåring hadde vi utleie av sokkelleilighet. Det dekket vel hele boliglånet, om jeg ikke tar feil.

Selv liker jeg strengt tatt det meste, både tradisjonelt og moderne. Men har kanskje en tilbøyelighet til å foretrekke koselig over stilig. Ikke en fordel når man skal selge til yngre kjøpere - de vil ikke ha tradisjonelt.

Ja det er mye mulig aldri bygd hus før arvet en enebolig fra 1978 etter min far som gikk bort i Desember så den kjelleren er full for å si det sånn (Ingen kritikk bare ett tips) ble det ny tv så ble den gamle båret ned i kjelleren i stedet for bortkjørt ;) Pappas avdøde kusine og mannen bygde huset sitt rett ovenfor mitt var vel i år 2000 de skulle ikke ha kjeller for det var så deilig og slippe det :) ja jeg synes hus er koseligere enn disse klossene 

Lenke til kommentar

En skulle jo tro at forsikringsselskapene ikke ville tatt i funkis, om det dere sier stemmer? Er jo blitt bygd utrolig mange funkiser de siste 20 årene 

Men tradisjonelle hus er nok antagelig det «letteste» å holde ja. Utbygger sa også at de bygde denne modellen veldig fort 

IMG_0557.thumb.jpeg.8216c0b119732e6b6ee97523dc45be52.jpeg

En stor fordel for meg er jo at denne modellen kan males fra en gardintrapp. Det er en litt undervurdert ting tror jeg. Liggende panel liker jeg også, det er et koselig hus. 
Mon tro hvordan Møreroyal ser ut på et slikt type hus? Fant ikke sp mye på google 🤔

Lenke til kommentar

Utbyggeren gir jo blanke i om det er et velikeholdsproblem, bare han får solgt. Det er et av problemene, mange av aktørene i byggebransjen har ikke noe langtidsperspektiv, de gir blanke bare bygget overlever garantiperioden (og noen bryr seg ikke om det heller, da de har satt opp skallfirmaer per prosjekt som de kan konke hvis det skjer noe). Dessverre ganske perverse incentiver i byggebransjen. 

Endret av Kalle Klo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

En skulle jo tro at forsikringsselskapene ikke ville tatt i funkis, om det dere sier stemmer? Er jo blitt bygd utrolig mange funkiser de siste 20 årene 

Forsikringsselskapa tek høgde for dette, til dømes ved høgare eigenandel ved skade.

Så er det heller ikkje slik at flate tak nødvendigvis er dårlegare enn andre tak, men med flatt tak så er det mindre tilgivande dersom det blir gjort feil. Både ved at det er større fare for vanninntrenging ved dårleg arbeid, og ved at lekkasjen blir større om den fyrst skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

En skulle jo tro at forsikringsselskapene ikke ville tatt i funkis, om det dere sier stemmer? Er jo blitt bygd utrolig mange funkiser de siste 20 årene

De tar også høyde for det på at husforsikringer vanligvis ikke dekker følgeskader av skader på taket. Jada, de dekker takpappen, men det er vanninntrengningen du egentlig trenger dekning for, og da må du opp på de beste forsikringene.

Lenke til kommentar

Dere sier noe, det er noe jeg må ha med i vurderingen til møtet med tømrer i morra

Satt og Googlet litt her. Hvis fornuft skal møte moderne inntrykk, hva med noe sånt?

Besiktigelse av tak | Plannja

Altså, huset må ikke se akkurat sånn ut, dette var bare et bildesøk. Men selv stilen syns jeg var litt kul. Hva syns dere? :)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Et hus litt nedfor meg har flatt tak med noe som antyder et søkk ned i midten, slik at vann samler seg og ligger over lengre perioder.
Har et flyfoto over nabolaget som ble igjen etter vi tok over huset, ser ut som bildet er fra 80-tallet en gang. Lå en solid dam på taket da også :D 

Det siste bildet du la ved @bshagen så fryktelig koselig ut! 
Jeg personlig hadde ihvertfall bygd garasje for bil og ekstra lagring og/eller kjeller for oppbevaring/lager.
Det som mine foreldre angrer mye på i ettertid da dem bygde hytte var at dem ikke bygde kjeller, på byggetidspunktet så dem ikke behov for det.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...