Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Funkis eller tradisjonelt hus på ei flate?


Hva syns du?  

57 stemmer

  1. 1. Ny poll!

    • Tradisjonelt (typisk sveitser, hus med valmet tak eller lignende)
      10
    • Funkis!
      4
    • Moderne, hus som har tradisjonelle elementer blandet med funkis stil
      14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken bolig ble det?

Jeg synes hus der taket heller kun i en retning er finest, gjerne avrundet ene hjørnet på huset der en har altan.

Ville ikke valgt det smale høye uten takutstikk som ble lagt ut bilde av tidligere, ser mer ut som et naust. Men det er jo du som skal bi der, så det viktigste er jo hva du liker. Heller praktiske og "vedlikeholdsfrie" løsninger enn design utvendige.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
bshagen skrev (11 timer siden):

Litt bilder i fra boligen det er snakk om:

image00004-1030x773.jpg
image00005-1030x773.jpg
image00006-1030x773.jpg
image00008-773x1030.jpgimage00009-1030x773.jpgimage00011-1030x773.jpg

image00013-1030x773.jpg
image00016-1030x773.jpg
image00017-1030x773.jpg

@ProphetSe7en Det ble denne, som allerede er bygd der som jeg ikke visste at de ville selge. Det er en demobolig med haugevis av snadder som tilvalg :)

EDIT: Altså, Naustet som du kalte det :p 

Endret av bshagen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

@ProphetSe7en Det ble denne, som allerede er bygd der som jeg ikke visste at de ville selge. Det er en demobolig med haugevis av snadder som tilvalg :)

EDIT: Altså, Naustet som du kalte det :p 

Altså, jeg elsker bildene innvendig, bare utvendig jeg ville valgt annerledes om jeg bygget fra grunn. Men det er en fin bolig, ikke missforstå. Litt misunnelig her jeg bor i ett rekkehus fra 74 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

@Jens Kr. Kirkebø La merke til en 3-fas 16A 400V sikring til elbil-ladern i garasjen når jeg var det. Det er vel 11kw er det ikke? Ikke noe problem å kjøre maks på det til vanlig vel? :) 
EDIT: Tenkte på om sikringen tåler det 

Ikke mer du spør, men det stemmer med 11kw. Om tversnitt er innenfor kan du jo vurdere oppgradering til 32A om du har behov for det noen gang. Da får du vel ca det dobbelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (10 minutter siden):

Ikke mer du spør, men det stemmer med 11kw. Om tversnitt er innenfor kan du jo vurdere oppgradering til 32A om du har behov for det noen gang. Da får du vel ca det dobbelte.

Knapt noen biler på markedet kan utnytte mer enn 11kW, så det er lite poeng. 3x16A er det bare å kjøre maks på om man vil, personlig hadde jeg nok skrudd ned til 3x8A eller noe sånt for ikke å havne over 10kW på effektleddet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 minutter siden):

Knapt noen biler på markedet kan utnytte mer enn 11kW, så det er lite poeng. 3x16A er det bare å kjøre maks på om man vil, personlig hadde jeg nok skrudd ned til 3x8A eller noe sånt for ikke å havne over 10kW på effektleddet. 

Mange takk, dette er erfaringer som er gull verdt :) 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (3 timer siden):

Det er mulig å installere i etterkant, men det er ikke billig med tanke på at du også må få lagt inn strøm 😅

For ettermontert enhet trenger man også en vannkran tilsvarende det man har for vaskemaskiner. Man trenger altså både elektriker og rørlegger så det vil koste litt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

@Jens Kr. Kirkebø Kjørte en sånn en kalkulator på otovo for å sjekke om jeg kan få solceller. Svaret ble 24 paneler og ca 6700kwh i året. Ca 170k, og 265k inkludert batteri. Kan få 5000,- i rabatt via en kollega også (vervelink). Kan bli 1.5m snø i dette området om vintern. Er dette verdt mon tro? Spør deg fordi du er veldig inn i dette :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

@Jens Kr. Kirkebø Kjørte en sånn en kalkulator på otovo for å sjekke om jeg kan få solceller. Svaret ble 24 paneler og ca 6700kwh i året. Ca 170k, og 265k inkludert batteri. Kan få 5000,- i rabatt via en kollega også (vervelink). Kan bli 1.5m snø i dette området om vintern. Er dette verdt mon tro? Spør deg fordi du er veldig inn i dette :) 

Otovo er vel norges aller dyreste leverandør. Sjekk heller en mindre lokal leverandør. Snøen er ikke noe problem, vi har paneler på hyttetaket og der er det MYE snø. 

Du vil aldri tjene inn 170k med en produksjon på 6700kWh. 

Skal man ha det billig må man finne en lokal elektriker som tillater at man handler inn utstyr selv og gjør alt man har lov til selv (som f.eks å montere fester og skinner). Da kan man få gode priser. Både jeg og en kamerat har anlegg i 40kWp-klassen som har kostet drøye 300k. Produserer 30-33.000kWh per år. 

På nybygg ville jeg gått for integrerte paneler som taktekking, da kan du trekke fra kostnaden til evt. takstein. Det forutsetter skrånende tak da, ideelt pulttak. Og installasjonen må da gjøres av de som bygger huset. Er det flatt tak kan man ettermontere og gjøre mye selv, men da bør det legges opp rør til passende sted på taket samt passende sted for plassering av inverter. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...