Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Simen1 said:

Det ikke verre enn å ta et kurs, organisere seg litt og holde seg edru. Man trenger ikke være Albert Einstein for å klare å sende opp fyrverkeri på en anstendig måte og underholde både seg selv og andre innen noen kilometers omkrets. Føler folk at det er for langt unna til nabobygda, eller de ikke har utsikt den veien, så får de vel bare organisere fyrverkeri selv.. Du lager storm i et vannglass. Sånne ting løser seg.

Det er hva jeg skrev. Hvis det er lov å ta et kurs og organisere det selv, så vil det være en del som gjør det. Om man forbyr privat fyrverkeri som Bjerknez foreslår, så tvinger du mange nordmenn til å velge mellom ingen fyrverkeri eller ulovelig fyrverkeri og da vil svartemarkedet vokse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående 1 och 2. Tror helt enkelt vi har olika erfarenheter. Såg på fyrverkerier utanför Stockholm i år. Man ser fyrverkerier som mest några hundra meter bort och då bara delar av dem. Där jag bor i Norge kan jag ikke alls se de offentliga fyrverkerierna trots att jag inte bor en mil bort. Tromsø er vel i det närmaste perfekt om man ska ha ett fyrverkeri för alla, relativt litet och högt fjell rundt om som alla kan se. 

För mig spelar det ingen roll om det er kommunalt eller noe annat. Skulle gärna haft fler felles fyrverkerier men jag har ingen som helst tro på att det skulle komma tillräckligt många. 

Tror en kurs låter bättre i teorien än i verkligheten. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Det er hva jeg skrev. Hvis det er lov å ta et kurs og organisere det selv, så vil det være en del som gjør det. Om man forbyr privat fyrverkeri som Bjerknez foreslår, så tvinger du mange nordmenn til å velge mellom ingen fyrverkeri eller ulovelig fyrverkeri og da vil svartemarkedet vokse.

En lov som sier at man må fremvise "sertifikat for oppbevaring og bruk av fyrverkeri" vil være en stor bidragsyter til at antall skader går ned. Dette vil bety at ikke hvem som helst kan skaffe seg fyrverkeri og igjen begrense andelen fyrverkeri som faktisk blir solgt. 

Dette vil ikke bety at ikke uvedkomne og folk som ikke burde være i nærheten av fyrverkeri får tak i fyrverker, men vi vil aldri klare å forhindre dette uansett om man skulle innføre et totalforbud. 

At man må ha kursing og sertifisering for å behandle fyrverkeri/eksplosiver høres liksom fornuftig ut i mitt hode selvom det aldri vil løse problemet helt. 

Et mer restriktivt regelverk rundt erverving og bruk av fyrverkeri og strengere straffer rundt da "ulovlig" bruk, vil også ha noen signaleffekter som kan fyre oppunder ønsket om organiserte former for fyrverkeri, eller andre typer "show" som feks laser og droner i regi av proffe aktører. 

Jeg tenker at de aller fleste nyter å se godt utførte show i trygge rammer, og det syns jeg alle fortjener å oppleve en gang i året, men jeg ser ikke helt hvorfor man skal tilrettelegge for folks trang til å fyre opp og sprenge ting på egenhånd, og da gjerne med 1.4 i promille. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Jeg tror ikke det står på "kompetanse". jeg tror de aller fleste skjønner hva som egentlig er riktig. Problemet er at når alkoholen går inn, så går vettet ut. Da hjelper det lite med kompetanse. 

Folk sender jo opp raketter over alt, selv om dem vet at det ikke er lov. Dem sender også opp raketter i beruset tilstand. Nesten alle gjør det. Da er ikke den kompetansen mye verdt.

Ja, var t.o.m noen som sendte opp raketter inne på et kjøpesenter...

Lenke til kommentar

Det er menesker man bør "forby". Det er menge mennesker i verden og det øker raskt. Da blir det galt samme hva disse menneskene foretar seg

Stadig flere menesker som skal benytte seg av de muligheter som er og de som måtte mene at alle bør ha like muligheter til utfoldelse. Det går ikke.

Bør vi forby "đet som måtte passe"? Svaret vil alltid være å redusere anntall mennesker, til man når en terskel for hva som er forsvarlig.

Lenke til kommentar

  

Camlon skrev (14 timer siden):

Problemet er at 90% av befolkningen i Norge får ikke sett det droneshowet. 

Droneshow er også mer interessant første gang man gjør det. Det blir mye kjedeligere når det har foregått noen år og da ender det ofte med at myndighetene ikke gidder.

Denne statistikken din forutsetter jo at man bare kan gjøre dette i veldig sentralt i Oslo og da for underkant av halvparten av denne byens innbyggere. Tar man bare de største byene i Norge, så har man allerede dekket langt mer enn 10% av befolkningen.

Hvorfor skal et bra droneshow være kjedeligere i lengden enn tilfeldige folk som sender opp raketter?

 

Camlon skrev (13 timer siden):

Droneshow krever masse droner og noen må programmere showet. Det skjer bare i storbyene. 

10 droner kontrolert av noen frivilige i Harstad vil ingen synes er interessant.

Droneinteresserte finnes det over alt, samme med folk som er interessert i programmering så det å få det til å fungere ser jeg ikke på som et problem. Logistikken med antall droner kan nok bli en større utfordring ja, men det fine med droner er at man ikke er begrenset til noen få timer på en gitt dato i året for å holde show.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Det er offisielt i underkant av 45 000 bønder i Norge, ca 0,8% av befolkninga. Mange av bøndene bor i eller nært tettsteder der det er naturlig å arrangere felles oppskytning. Scenariet ditt gjelder altså ikke kjempemange og jeg anser det ikke som et kjempeproblem at såpass få som bor skikkelig øde til avkreves kursing og ansvarliget før de fyrer på lunta.

Det store spørsmålet er jo hvor mange av de 45000 bøndene er det som må avstå fra oppskyting av raketter for å helle være i fjøset og se til dyrene sine mens dette foregår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor snakker vi om nyttårsraketter som om det skulle være det eneste i livet som teller? Det er jo for pokker snakk om usle 10 minutter med "glede" for dem som synes det EN gang i året. Klarer man seg virkelig ikke uten disse 10 minuttene hvor man samtidig sparer mye penger? 

Føler det blir,litt storm i vannglass hvor det viktigste er å vinne argumenter i et forum enn å se den rasjonelle siden av saken. 

Det samme skjedde når røykeloven tredde i kraft. Alle som var vant til å sitte i baren å ta seg en røyk var overbevist om at alle puber og barer skulle gå dukken grunnet denne loven. Det viser seg at dette har fungert helt fint. 

Som nevnt så kan jeg være for statlig/kommunale oppskytninger, men jeg er faktisk mer for at vi begynner å tanke litt fremover. Man kan skape mange flotte effekter med laser og lys som er langt mindre farlig og med null støy. Slike lys og lasere har jo vært på markedet i mangfoldige år og blir ofte brukt på konserter og diskoteker. Private kan også kjøpe slikt. 

Det er faktisk nesten så jeg fikk en liten ide som jeg har lyst til å teste ved neste årskifte :) 

Vi lever tross alt i 2024 nå. Først var det pil og bue, så kom kuler og krutt. Nå er det på tide og finne på noe nytt. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Hvorfor snakker vi om nyttårsraketter som om det skulle være det eneste i livet som teller? Det er jo for pokker snakk om usle 10 minutter med "glede" for dem som synes det EN gang i året. Klarer man seg virkelig ikke uten disse 10 minuttene hvor man samtidig sparer mye penger? 

Jeg tror kanskje det er du som legger så mye i det. Vi snakker ikke som om det er det eneste i livet som teller eller noe i nærheten av det. Jeg ser en helt rolig og nyansert diskusjon om emnet.

Og det er som regel 10-30 minutter, og glede ikke "glede".

Selvfølgelig klarer man seg uten de minuttene. Akkurat som samfunnet fint klarer seg uten streamingtjenester. Akkurat som samfunnet fint klarer seg uten godteri og brus. Akkurat som samfunnet fint klarer seg uten alkohol. Men det betyr ikke at man automatisk skal forby det, eller at det å prate om lovligheten rundt det gjør at det blir "det eneste i livet som teller". 

Fyrverkeri er jo uendelig mindre skadelig enn både røyking og alkohol. Røykeloven var kanskje kontroversielt hos røykere, men for alle andre var det jo flott. Jeg skulle ønske det ble enda strengere.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Røykeloven var kanskje kontroversielt hos røykere, men for alle andre var det jo flott. Jeg skulle ønske det ble enda strengere.

Hvorfor ønsker du at det ble enda strengere, men samtidig mener at fyrverkeri ikke burde begrenses?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (40 minutter siden):

Hvorfor ønsker du at det ble enda strengere, men samtidig mener at fyrverkeri ikke burde begrenses?

Fordi jeg ikke fordrar røyklukten og det er skadelig og sjenerende for andre.

Og jeg mener absolutt at fyrverkeri burde ha noen restriksjoner. Noen er jo allerde på plass og så kan man ta å legge til noen. Som kursing og forsikring feks. Det har jeg nevnt. Det er et ok kompromiss som er nødvendig fordi det er en dag der folk drikker mye, og fordi mange av de skadde er uskyldige.

Lenke til kommentar

En mer liberal linje enn totalforbud er i alle fall en start. Jeg sliter med å forstå hvorfor at fylte 18 år er det eneste kompetansekravet som stilles før man praktisk talt kan kjøpe så mye sprengstoff som hjertet begjærer. Som et minimum bør man forsikre seg om at de som kjøper slikt forstår farene forbundet med det og vet hvilke sikkerhetstiltak som må gjennomføres for å gjøre dette trygt.

Synes jeg hører om nestenulykker på jobb hver eneste gang jeg kommer på jobb etter nyttår. Anekdoter, så klart, men det illustrerer problematikken ganske bra også.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Hansien said:

  Denne statistikken din forutsetter jo at man bare kan gjøre dette i veldig sentralt i Oslo og da for underkant av halvparten av denne byens innbyggere. Tar man bare de største byene i Norge, så har man allerede dekket langt mer enn 10% av befolkningen.

Hvorfor skal et bra droneshow være kjedeligere i lengden enn tilfeldige folk som sender opp raketter?

Her antar du at alle i byen har utsikt til droneshowet. Droneshow er bare synlig noen km unna og de fleste i Oslo bor lenger unna enn dette. Det er også endel som har utsikten blokkert av topologi. F.eks. de fleste steder i Groruddalen har ikke utsikt til byen. 

Og min erfaring er at droneshow er mest interessant det første året og så blir mer kjedelig. Årsaken er trolig at droneshow mangler høy lyd. Det kunne blitt løst ved å ha store høytalere over hele byen, men det kommer ikke til å skje.

 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Og min erfaring er at droneshow er mest interessant det første året og så blir mer kjedelig. Årsaken er trolig at droneshow mangler høy lyd.

Enig. Det er litt som forskjellen mellom Formel E og Formel 1. Det er noe spesielt med lyden og smellene. Det kan ofte kjennes på kroppen når det smeller. I tillegg til at selve 'lysshowet' til fyrverkeriet også er gøy.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (16 minutter siden):

Her antar du at alle i byen har utsikt til droneshowet. Droneshow er bare synlig noen km unna og de fleste i Oslo bor lenger unna enn dette. Det er også endel som har utsikten blokkert av topologi. F.eks. de fleste steder i Groruddalen har ikke utsikt til byen. 

Og min erfaring er at droneshow er mest interessant det første året og så blir mer kjedelig. Årsaken er trolig at droneshow mangler høy lyd. Det kunne blitt løst ved å ha store høytalere over hele byen, men det kommer ikke til å skje.

 

Jeg antar at droneshow vil være arrangert der flere kan samles på en plass. Det er heller ingenting som tilsier at man ikke kan arrangere show på flere plasser i de større byene. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Fordi jeg ikke fordrar røyklukten og det er skadelig og sjenerende for andre.

Og jeg mener absolutt at fyrverkeri burde ha noen restriksjoner. Noen er jo allerde på plass og så kan man ta å legge til noen. Som kursing og forsikring feks. Det har jeg nevnt. Det er et ok kompromiss som er nødvendig fordi det er en dag der folk drikker mye, og fordi mange av de skadde er uskyldige.

På samme måte mener jeg at jeg ikke kan fordra fyrverkeri og at det er skadelig og sjenerende for andre. 

Det skal sies at jeg røykte som en svamp den tiden røykeloven tredde i kraft. Jeg var vel også motstander av den loven (selvsagt). I ettertid ser jeg at jeg tok feil. Å ikke røyke inne på restaurant er faktisk noe jeg i dag foretrekker. 

Det samme tror jeg gjelder et forbud mot fyrverkeri. Mange skriker ulv ulv, men på sikt vil dette gå veldig bra. Tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Hansien said:

Jeg antar at droneshow vil være arrangert der flere kan samles på en plass. Det er heller ingenting som tilsier at man ikke kan arrangere show på flere plasser i de større byene. 

Mange feirer nyttårsaften hjemme og har derfor ikke mulighet til å dra til en sentral plass til å se på et droneshow.

Det kan bli løst ved ha flere droneshow i hver by sånn at de fleste har utsikt til minst et droneshow, men det vil bli for dyrt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 timer siden):

Jeg er enig med @Simen1 og ser ingen grunner til at det skal være lov.

Over halvparten av nordmenn vil ha forbud mot privat fyrverkeri.

Bare 37% ønsker å ikke ha forbud.

Folk flest vil ha forbod mot fyrverkeri
https://www.nrk.no/mr/berre-miljopartiet-mdg-og-arild-hermstad-som-vil-ha-totalforbod-mot-privat-fyrverkeri-1.16674111

Men det er bare MDG av partiene på Stortinget som ønsker forbud.

Pollen i NRK-artikkelen tyder også på at de har en god sak:

image.png.4976595590cd61b357cdc1651a8acb4d.png

En annen måling:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flertall-for-a-forby-fyrverkeri-1.16694443

Jeg synes NRK stilte et for enkelt ultimatum, så jeg fikk hjelp fra trådstarter @Milhouse85, og @Uderzo til å lage en mer nyansert meningsmåling her. Ulempen er selvsagt at færre respondenter og muligens snevrere målgruppe, men jeg håper det kan bidra til nyansering av mulige og ønskede veier framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

På samme måte mener jeg at jeg ikke kan fordra fyrverkeri og at det er skadelig og sjenerende for andre. 

Det skal sies at jeg røykte som en svamp den tiden røykeloven tredde i kraft. Jeg var vel også motstander av den loven (selvsagt). I ettertid ser jeg at jeg tok feil. Å ikke røyke inne på restaurant er faktisk noe jeg i dag foretrekker. 

Det samme tror jeg gjelder et forbud mot fyrverkeri. Mange skriker ulv ulv, men på sikt vil dette gå veldig bra. Tror jeg.

Da er vi jo egentlig enig. Det må reguleres for å gjøre det trygt for andre. Akkurat som jeg mener totalforbud mot røyk er feil så mener jeg også totalforbud mot fyrverkeri er feil. Passende krav og regler er det som trengs. Jeg regner med du ikke er for et totalforbud mot tobakk? For det blir å fungere like dårlig som et totalforbud mot narkotika. Regulering er trikset.

Og fyrverkeri er jo den mildeste av eksemplene her så den burde ikke behandles strengest av alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...