Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Funkis eller tradisjonelt hus på ei flate?


Hva syns du?  

56 stemmer

  1. 1. Ny poll!

    • Tradisjonelt (typisk sveitser, hus med valmet tak eller lignende)
      10
    • Funkis!
      3
    • Moderne, hus som har tradisjonelle elementer blandet med funkis stil
      14


Anbefalte innlegg

Foreslår å snakke med flere som kan bygge. Skulle jeg gjort det på nytt ville jeg brukt en lokal byggmester med godt rykte, jeg brukte Hellvik Hus, kan frarådes. 

Spør om alt, og hvis den du sitter i møte ikke kan svare, er det en god indikator på at du bør gå videre til nestemann. Er det ferdig opparbeidet tomt i felt med strøm, V/A og fiber frem? 

Jeg gikk for vannbåren varme, det angrer jeg på. Det koster mer enn det smaker. Vedovn og varmekabel(ikke nedstøpt) er billigere og passer bedre i nye hus, legg penger i trelagsvinduer og få inn godt med isolasjon. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Fantomtegningen Jeg har ikke noe lyst på en etasje der jeg kan lagre alt som jeg egentlig burde ha kastet og som eventuelt andre må rydde etter meg etter at jeg dør. Kjeller fordyrer ting også noe veldig. Jeg trenger ikke så stort hus. Det er meg og dama som skal bo der, vi har ikke barn. 

@OJ Doe Det er låst til Blink-Hus, hele feltet. Tomt blir opparbeidet ja, ferdig med strøm og fiber osv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, bshagen said:

@Fantomtegningen Jeg har ikke noe lyst på en etasje der jeg kan lagre alt som jeg egentlig burde ha kastet og som eventuelt andre må rydde etter meg etter at jeg dør. Kjeller fordyrer ting også noe veldig. Jeg trenger ikke så stort hus. Det er meg og dama som skal bo der, vi har ikke barn. 

Ok, det fikk jeg ikke med meg. Var usikker på hvor du/dere var i livsløpet.
Hvis det ikke er behov for lagring er huset du viste helt kurrant.

Hvis det er Blink-Hus så er vel kun Smestad og Lunner som er aktuelle, Sandefjord blir vell for stort?
Eller bygger dem egne designet hus også?

 

22 minutes ago, OJ Doe said:

Jeg gikk for vannbåren varme, det angrer jeg på. Det koster mer enn det smaker. Vedovn og varmekabel(ikke nedstøpt) er billigere og passer bedre i nye hus, legg penger i trelagsvinduer og få inn godt med isolasjon. 

Angrer på vannbåren varme, åh? Kan du forklare litt mer?
Med varmekabel, mener du da folie eller finnes det varmekabler som er installert på lik linje som vannrør?

Enig med trelags vinduer, det lille ekstra det koster fra 2-lags er ikke til å tenke på engang.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 timer siden):

Masse gode tips, tusen takk :)

- Skal ikke gjøre noe selv

- Dette med ekstra kostnader er selvsagt noe jeg er litt redd for. Er vel gjerne 10% sprekk man bør regne med, i ytteste konsekvens? 
- Innsyn er også en ting. De har en tomt lengre nede som hindrer endel innsyn, men den koster litt mer (250k mer). Tomtene er på 1 mål +, så det er ganske god plass rundt husene
- Har snakket med en kompis som har bygd hus + påbygd og ei hytte som mener jeg burde kanskje gå for en tradisjonell modell og heller putte penger til overs i andre ting. Men han sier også at om det er en modell jeg virkelig *må ha* så burde jeg kjøpe den, da jeg kommer til å tenke på det senere. Men er ikke sikker altså

Hvor mye kan man regne med i opparbeiding av tomta? Plen, hekk, belegningsstein osv? Det er jo litt "hvor langt er et tau"-spørsmål, men snakker vi en halv million for selv litt basic opplegg? 

 

Så bra du likte det. Synes det er artig med husbygging og blir en smule engasjert 😄 og glad på dine/deres veier. Dette blir spennende og håper du holder oss oppdatert i prosessen. 

Det vi gjorde ang økonomi var å få en total oversikt over alle kostnader fra hus leverandøren. Inkl tilkobling, pigging, grus, søknader mm. Men utenom resten av uteområdet. 

Så kunne vi starte med endringer/oppgraderinger etter hva økonomien tillot.  Dette med tett kontakt med kontaktpersonen vi hadde som både hentet inn priser, kom med forslag, kontaktet leverandører, fikk til gode priser etc. Kontaktpersonen plottet inn endringene i total oversikten. På den måten hadde vi full kontroll på kostnadene hele veien. Imponerende nok stemte alle tallene fra start. Men selvsagt vil det noen ganger oppstå endring i priser på materialer før man eventuelt signerer. 

Man kan også spørre om det er noe de ikke har med i totaloversikten. 

Vi brukte også mye tid på planlegging. Så vi gjorde ingen endringer etter byggeprosessen startet. 

Vi oppgraderte der vi visste at hvilke bli dyrt/vanskelig å endre i ettertid. Litt ulikt i de to husene, men generelt: trapp, kjøkkeninnredning og kjøkkenbenk i stein (dyrt, men utrolig praktisk, pent og enkelt), spottere, smarthus løsning, større vinduer, lydisolerte soverom (et must hvis man har barn 😂), gasspeis, søyler ute og bad. Vi la ikke mye penger i fliser, men i dusj, boblebad og servant. Men selvsagt har man ulike behov her. 

På kjøkkenet kjøpte vi rimeligere hvitevarer, dette er enkelt å oppdatere senere. Samme med gulv, vegger, dører etc. Har man tenkt å ha garasje, carport eller bod etterhvert er det greit å legge tilrette for det, blant annet med tanke på strøm - også strøm muligheter til terrasse eks hvis man ønsker boblebad eller lys. 

Vil også anbefale å ha så mye lagringsplass som mulig. Det blir det aldri nok av. 

Jeg vet ikke hvor mye ekstra man bør ta høyde for, men ser det står 10% flere steder. 

Jeg tenker det er lurt å gå på visninger, både funkis hus og tradisjonelle. Ta et valg utfra det du selv ønsker og synes er fornuftig. Det er du som skal bo der. 

Det er ikke nødvendigvis slik at et tradisjonelt hus er rimeligere heller. 

Ang uteområdet så hadde jeg undersøkt priser med tanke på selve tomten og huset. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (40 minutter siden):

Jeg gikk for vannbåren varme, det angrer jeg på. Det koster mer enn det smaker. Vedovn og varmekabel(ikke nedstøpt) er billigere og passer bedre i nye hus,

Kan jeg spørre hvorfor du angret på det?

Vi har hatt et hus med elektrisk varmekabler og et med vannbåren. Synes vannbåren varmer mer jevnt og lunt og koster mindre pr måned. Har fjernvarme så slipper varmtvannstank og går aldri tom for varmtvann. 

Vedovn soter mye. Herk å holde rent, både selve ovnen og rundt. Selvsagt praktisk ved langvarig strømbrudd.

Foretrekker gasspeis. Enkelt, slipper alt sot og rengjøring. Men kjipt hvis strømmen forsvinner over tid på vinteren. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (38 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du angret på det?

Vi har hatt et hus med elektrisk varmekabler og et med vannbåren. Synes vannbåren varmer mer jevnt og lunt og koster mindre pr måned. Har fjernvarme så slipper varmtvannstank og går aldri tom for varmtvann. 

Vedovn soter mye. Herk å holde rent, både selve ovnen og rundt. Selvsagt praktisk ved langvarig strømbrudd.

Foretrekker gasspeis. Enkelt, slipper alt sot og rengjøring. Men kjipt hvis strømmen forsvinner over tid på vinteren. 

 

Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Angrer på vannbåren varme, åh? Kan du forklare litt mer?
Med varmekabel, mener du da folie eller finnes det varmekabler som er installert på lik linje som vannrør?

Enig med trelags vinduer, det lille ekstra det koster fra 2-lags er ikke til å tenke på engang.

Vannbåren varme er helt meningsløst hvis ikke man varmer vannet mer effektivt enn direktevarme, altså varmepumpe i 95% av tilfellene. Man kan velge mellom luft/vann eller væske/vann. Luft/vann er mindre effektivt når det er kaldt, når man faktisk trenger varmen, men billigere å installere. Væske/vann med borrehull er svindyrt, du kan fort ende opp med at det koster 500 000 mer enn elektiske varmekabler. Det sparer man aldri inn. 

Ofte blir vannrørene støpt ned i sålen, og gir stor treghet. Et nytt hus er termisk lett, det kreves lite energi for å øke temperaturen mye. Det fører til at temperaturreguleringen blir komplisert og sjelden bra. Kombinasjonen av dyr installasjon, ineffektiv varmestyring og begrenset sparepotensiale på grunn av lavt oppvarmingsbehov gjør at det blir mye styr for veldig lite. Du kan gå for å legge vannrørene i varmefordelingsplater i stedet, litt dyrere, men det gjør at du kan regulere temperaturen raskere. 

Alternativet er varmefolie eller tilsvarende løsning. Da har du "ingen" treghet i systemet, skrur du av blir gulvet kaldt ganske raskt. Det åpner for nattsenking, eller redusert varme når du er på jobb, og muligheten til å ikke bruke strøm når sola står på gjennom store vinduer. Opplever ikke vannbåren varme som mer lunt enn noe annet, god varmekabel er viktig. Gå gjerne for selvregulerende kabel, spesielt på bad, hvor det ofte blir støpt ned. 

Vedovn gjør at du kan fyre opp og ta mange kuldetopper uten å dra på mye strøm. Er man kald en kveld, er det lett å fyre opp. Synes det er lite gris med vedovn, men det er klart at man må støvsuge litt, men det er ikke noe problem i forhold til alt det andre som skal gjøres i et hus. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

 

Vannbåren varme er helt meningsløst hvis ikke man varmer vannet mer effektivt enn direktevarme, altså varmepumpe i 95% av tilfellene. Man kan velge mellom luft/vann eller væske/vann. Luft/vann er mindre effektivt når det er kaldt, når man faktisk trenger varmen, men billigere å installere. Væske/vann med borrehull er svindyrt, du kan fort ende opp med at det koster 500 000 mer enn elektiske varmekabler. Det sparer man aldri inn. 

Ofte blir vannrørene støpt ned i sålen, og gir stor treghet. Et nytt hus er termisk lett, det kreves lite energi for å øke temperaturen mye. Det fører til at temperaturreguleringen blir komplisert og sjelden bra. Kombinasjonen av dyr installasjon, ineffektiv varmestyring og begrenset sparepotensiale på grunn av lavt oppvarmingsbehov gjør at det blir mye styr for veldig lite. Du kan gå for å legge vannrørene i varmefordelingsplater i stedet, litt dyrere, men det gjør at du kan regulere temperaturen raskere. 

Alternativet er varmefolie eller tilsvarende løsning. Da har du "ingen" treghet i systemet, skrur du av blir gulvet kaldt ganske raskt. Det åpner for nattsenking, eller redusert varme når du er på jobb, og muligheten til å ikke bruke strøm når sola står på gjennom store vinduer. Opplever ikke vannbåren varme som mer lunt enn noe annet, god varmekabel er viktig. Gå gjerne for selvregulerende kabel, spesielt på bad, hvor det ofte blir støpt ned. 

Vedovn gjør at du kan fyre opp og ta mange kuldetopper uten å dra på mye strøm. Er man kald en kveld, er det lett å fyre opp. Synes det er lite gris med vedovn, men det er klart at man må støvsuge litt, men det er ikke noe problem i forhold til alt det andre som skal gjøres i et hus. 

Da har vi nok ulike erfaringer med elektrisk Vs vannbåren. Vi merket stor endring fra elektrisk til vannbåren. 

Vannbåren skal også være bedre for inneklimaet. Nå trenger vi å tørke støv langt sjeldrene enn med elektriske varmekabler, samme ventilasjonsanlegg. Rørene til vannbåren har lengre levetid. Prisene på vannbåren varme er hos flere leverandører, lik som elektrisk. 

De andre alternativene har jeg ingen erfaring med/kunnskap om. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var i samme båt som deg for en tid siden å vurderte forskjellige husmodeller. Etter mye vurdering og veieng opp mot hverandre endte jeg opp med å skrive kontrakt på ett såkalt "klassisk moderne hus", Nordbohus sin Sans modell for å være helt eksakt med en del modifikasjoner fra standard modellen som å fjerne soverommet i første etasje, fjerne utebod da jeg skal ha dobbelgarasje i tillegg, endret på kjøkkenløsningen til en åpen en og gjorde om boden nede til vaskerom osv.   Sans | Nordbohus

Mitt valg dreide seg mest om praktiske vurderinger samt innhentede erfaringer fra andre. De tingene jeg ble advart mot var flatt tak, av naboer med litt eldre funkishus, det er en glede de første årene men når lekkasjene først kommer blir det ett mareritt, så da ble det valgt skråtak med vanlig betong takstein som er godt utprøvd og med lang garanti (30 år), det andre jeg ble advart om var stående bordkledning. Ser fint og moderne ut, men bordene vil ha en større sansynlighet for å trekke fuktighet da bordendene blir liggende mer åpent. 

 

 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

det andre jeg ble advart om var stående bordkledning. Ser fint og moderne ut, men bordene vil ha en større sansynlighet for å trekke fuktighet da bordendene blir liggende mer åpent. 

I tillegg må du bytte heile bordet når du får råte. Med liggande bord så må du i verste fall bytte berre det nederste bordet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 timer siden):

Satt og Googlet litt her. Hvis fornuft skal møte moderne inntrykk, hva med noe sånt?

Besiktigelse av tak | Plannja

Altså, huset må ikke se akkurat sånn ut, dette var bare et bildesøk. Men selv stilen syns jeg var litt kul. Hva syns dere? :)

Den type tak er råstilig, men jeg ville aldri hatt det pga. at regn lager mye lyd på det. Dersom jeg bygger blir med takstein.

Sjekk Skarpnes flat takstein. Jeg tror du vil like dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 timer siden):

Dere sier noe, det er noe jeg må ha med i vurderingen til møtet med tømrer i morra

Satt og Googlet litt her. Hvis fornuft skal møte moderne inntrykk, hva med noe sånt?

Besiktigelse av tak | Plannja

Altså, huset må ikke se akkurat sånn ut, dette var bare et bildesøk. Men selv stilen syns jeg var litt kul. Hva syns dere? :)

Jeg syns det huset så litt kjedelig ut om jeg skal være ærlig.

Endret av oOF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (22 minutter siden):

Den type tak er råstilig, men jeg ville aldri hatt det pga. at regn lager mye lyd på det. Dersom jeg bygger blir med takstein.

Sjekk Skarpnes flat takstein. Jeg tror du vil like dem.

Ja, det er et godt poeng faktisk. Blir jo trommevirvel på taket på slike tak :p 

Imorra er møte med Blink Hus. Blir veldig spennede. Helt ærlig så antar jeg at jeg havner på landejorda med et hvitt hus med rød takstein pga pris og budsjettsprekk osv osv, men jeg er utrolig spent likevel :D

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Har ikke sett resten av diskusjonen enda, men det likte jeg personlig. Mye gode vinduer, fin planløsning (ser ut til å være ålreit med lagring på tross av at kravene bare er en bod per etasje). Er jo gitt at 3 soverom er nok for all fremtid da.

Jeg syns den boligen er rålekker! Men da er jeg nok lånt til pipa tror jeg, iallefall nesten :S 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe tvil om at "funkis" kan være rålekkert. Naboen her har 8 kvadratmeter flatt tak og vannintrengning fra helvete. Vannets iboende faenskap. Det har med å finne veien dit det ikke skal.

Tips: Spør utbyggeren hvor i leveringsbeskrivelsen det står at alle innervegger er isolert.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Labelle skrev (1 time siden):

Takutstikk er en mangelvare på nyere hus. Utrolig hva 30-50 cm kan spare vinduer og fasade for..

Er det mangelvare på nyere klassiske hus også? 

Vi lever jo i et land med mye vær og husene her burde jo bygges med hensyn til det. Men jeg er kanskje naiv der/ønsketenking 😄

--------

Vil forresten, som andre har nevnt, ha liggende bordkledning. Ville også vurdert vedlikeholdsfri bordkledning. Ofte litt dyrere i pris, men besparende over tid. Samt mye mindre jobb. 

Er det bare blink hus du kan velge i @bshagen?

Det var jo ikke så mange hus å velge i med kun en etasje av ferdighus, med mindre man vil tegne selv. Da er det et hav med muligheter. Synes dog huset Ekeberg var stilig og god romløsning. Deilig med sin egen suite. Har du barn er en ekstra stue gull. 

Vi slo sammen teknisk og vaskerom. Skulle du valgt det huset ville jeg vurdert å slå sammen bod og teknisk for større rom og færre dører, med mindre det er noen nye regler som gjør at det må være sånn. 

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (12 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor du angret på det?

Vi har hatt et hus med elektrisk varmekabler og et med vannbåren. Synes vannbåren varmer mer jevnt og lunt og koster mindre pr måned. Har fjernvarme så slipper varmtvannstank og går aldri tom for varmtvann. 

Vedovn soter mye. Herk å holde rent, både selve ovnen og rundt. Selvsagt praktisk ved langvarig strømbrudd.

Foretrekker gasspeis. Enkelt, slipper alt sot og rengjøring. Men kjipt hvis strømmen forsvinner over tid på vinteren. 


Kan legge til min erfaring med vannbåren varme med bergvarme her.

Har hatt det i snart 10 år nå og ganske vanlig her i det kalde strøket jeg bor. Fungerer helt ypperlig selv i -30 og har et lavt energiforbruk. Problemet er at det er så mange elementer som KAN gå galt og som koster flesk når man først må bytte noe. 
Har vel brukt fort 20-30k på selve varmepumpen og nye sirkulasjonspumper(2 stk, høy og lav side) nye ekspansjonskar osv siste 3 årene. Ryker selvfølgelig når du ikke har garanti mere. Noen termostater her røyk og de var av en modell som ikke var å få tak i lengre. Måtte ty til eBay og gamle restlagre men fant likevel ikke nok enheter. Måtte til slutt bytte alle trådløse termostatene(12 stk) og 3 styreenheter. Det kom på 35k.

Ikke nok med det, men varmepumpen synger på siste verset nå og har fått tilbud på ny, ferdig montert på ca 160k. 
Har jeg spart noe på dette totalt iforhold til om jeg hadde lagt varmefolie med litt grunnvarme og 3 stk luft-luft varmepumper? Tvilsomt. 
Så min konklusjon er at det fungerer meget bra, men koster flesk når det først ryker. Hadde jeg valgt det samme i dag? Litt usikker. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (9 minutter siden):


Kan legge til min erfaring med vannbåren varme med bergvarme her.

Har hatt det i snart 10 år nå og ganske vanlig her i det kalde strøket jeg bor. Fungerer helt ypperlig selv i -30 og har et lavt energiforbruk. Problemet er at det er så mange elementer som KAN gå galt og som koster flesk når man først må bytte noe. 
Har vel brukt fort 20-30k på selve varmepumpen og nye sirkulasjonspumper(2 stk, høy og lav side) nye ekspansjonskar osv siste 3 årene. Ryker selvfølgelig når du ikke har garanti mere. Noen termostater her røyk og de var av en modell som ikke var å få tak i lengre. Måtte ty til eBay og gamle restlagre men fant likevel ikke nok enheter. Måtte til slutt bytte alle trådløse termostatene(12 stk) og 3 styreenheter. Det kom på over 40k.

Ikke nok med det, men varmepumpen synger på siste verset nå og har fått tilbud på ny, ferdig montert på ca 160k. 
Har jeg spart noe på dette totalt iforhold til om jeg hadde lagt varmefolie med litt grunnvarme og 3 stk luft-luft varmepumper? Tvilsomt. 
Så min konklusjon er at det fungerer meget bra, men koster flesk når det først ryker. Hadde jeg valgt det samme i dag? Litt usikker. 

Det tekniske har jeg lite peiling på, så bra du deler erfaring. Det er nyttig info når man skal vurdere vannbåren varme. 

Og utrolig kjedelig erfaring du har også. Store kostnader som absolutt er relevant. Får håpe dette blir utbedret etterhvert. Man får vel kun støtte ved installasjon av vannbåren varm, og ikke reprasjon/vedlikehold? 

Vi er fornøyd med vannbåren varme og fjernvarme. Men selvsagt, vi har jo ikke hatt noen utfordringer med det (enda?!). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...