Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Par kuriøse kronikker, den første kanskje litt mer kuriøs enn den andre. Stor oppstandelse for ingenting ser det ut til, småpippippene tåler visst det meste, det er kanskje forfatteren her som lider mest av dette stresset.

https://www.smp.no/meninger/kronikk/i/Kn69e6/vi-maa-slutte-med-fyrverkeri

https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/4ob2va/fuglene-doer-ikke-av-fyrverkeriskrekk

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (44 minutter siden):

Par kuriøse kronikker, den første kanskje litt mer kuriøs enn den andre. Stor oppstandelse for ingenting ser det ut til, småpippippene tåler visst det meste, det er kanskje forfatteren her som lider mest av dette stresset.

https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/4ob2va/fuglene-doer-ikke-av-fyrverkeriskrekk

Talspersonen i Norsk Fyrverkeriforening vil i en kronikk selvsagt argumentere det han kan for sin organisasjons sak, men det er jo meget spesielt av ham å hevde at forskning sier at ville dyr ikke tar skade av fyrverkeri for så å vise til en studie på dyr i en dyrepark i Erfurt - og ikke på ville dyr. Tror han folk er helt idioter?

Her er derimot en større studie på fyrverkeri og ville dyr, denne er fra Tyskland viser til tilfeller av fugleflokker på så mye som 5000 individer som har dødd etter å ha blitt eksponert for fyrverkeri:

https://www.researchgate.net/publication/337033058_Effects_of_Fireworks_on_Birds_-A_critical_Overview

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Så la oss omgå forholdet om eierskap da, si dyr, dyr, ville som eide plages av fyrverkeri.
Er vår underholdning viktigere enn deres trivsel?

Det helt åpenbare svaret på det er jo ja, skulle tro at fyrverkeri er det eneste vi gjør som plager dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ^fmj said:

Det helt åpenbare svaret på det er jo ja, skulle tro at fyrverkeri er det eneste vi gjør som plager dem.

Selv om man gjør mange ting som skader de vi deler planeten med, er det ikke slik at man ikke kan problematisere enkeltsaker, kanskje er det slik at noen ting er mindre essensielle, og enklere å forhindre enn andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Selv om man gjør mange ting som skader de vi deler planeten med, er det ikke slik at man ikke kan problematisere enkeltsaker, kanskje er det slik at noen ting er mindre essensielle, og enklere å forhindre enn andre.

Båndtvang for katter hadde jo vært fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar


Trenger ikke forbud men gjerne få folk gjennom et sikkerhetskurs.  gratis nettbasert kurs. kun lisensierte kan kjøpe fra bodene

Gjerne legg til kraftig "pant" på 3x3 bombene og større som folk som fyrer opp overalt og la stå i ukesvis til naturen går sin gang, ha en innsamling første uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (3 minutter siden):


Trenger ikke forbud men gjerne få folk gjennom et sikkerhetskurs.  gratis nettbasert kurs. kun lisensierte kan kjøpe fra bodene

Gjerne legg til kraftig "pant" på 3x3 bombene og større som folk som fyrer opp overalt og la stå i ukesvis til naturen går sin gang, ha en innsamling første uka.

Utmerket forslag med sikkerhetskurs, ikke noe som er altfor omfattende, men noe som gir et bevis man må ha med for å kjøpe.

Panteordning hadde vært fint, men kanskje vanskelig å gjennomføre i praksis? Vet ikke hvor mye søppel fyrverkeri bidrar med, er det en signifikant andel? Eneste holdepunktet jeg har er mitt nærmiljø og her er folk flinke til å rydde opp.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (22 timer siden):

Hvordan tror du scenarioet ville sett ut i Norge hvis det ble forbudt med kjøp/salg av fyrverkeri? Jeg tipper en god del folk uansett ville skaffet seg fyrverkeri fra f.eks utlandet og heller vendt et blindt øye til lovverket....for et stille øyeblikk. Da hadde sikkert onkel politi fått litt av hvert av nedfallsfrukter å henge fingrene i. Nei det er på tide at haterne utvikler litt mer sidesyn og ser det store bildet her. Norge er allerede Alt+For A4 og overregulert, noe som dreper gleden for mange folk. Kjøp/salg av fyrverkeri er mer enn godt nok regulert, her er det noen få som på død og liv skal regulere ihjel dette fordi ting som smeller er fali og bør for enhver pris unngås.

Og nei, det er ingen automatikk i at fellesfyrverkeri plutselig tryller bort enhver skadestatistikk. Uhell vil Alltid skje, uAnsett.

https://www.youtube.com/watch?v=sFzjwrHeyMg

 

Det vil alltid finnes lovbrytarar, men det kan ikkje være eit argument mot regulering. Sjølv om nokon bryt reglane så er det ikkje slik at politiet nødvendigvis kan ta alle, men risikoen for straff gjer at dei fleste følgjer reglane. Eg er forøvrig ikkje tilhengar av forbud, berre regulering slik at den som handterer eksplosivar i det offentlege rom må utvise eit vist minimum av kompetanse og edruelegheit. 

Og ja, uhell kan alltid skje, men forskjellen er at bruken av profesjonelle aktørar reduserer risikoen, og at dei har forsikring som dekker skader, og at risikoen for skade i svært liten grad går utover andre ettersom avfyringa foregår på avsperra område. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, The Avatar said:

Det vil alltid finnes lovbrytarar, men det kan ikkje være eit argument mot regulering. Sjølv om nokon bryt reglane så er det ikkje slik at politiet nødvendigvis kan ta alle, men risikoen for straff gjer at dei fleste følgjer reglane. Eg er forøvrig ikkje tilhengar av forbud, berre regulering slik at den som handterer eksplosivar i det offentlege rom må utvise eit vist minimum av kompetanse og edruelegheit. 

Og ja, uhell kan alltid skje, men forskjellen er at bruken av profesjonelle aktørar reduserer risikoen, og at dei har forsikring som dekker skader, og at risikoen for skade i svært liten grad går utover andre ettersom avfyringa foregår på avsperra område. 

Joda, dette kan absolutt brukes som argument. Bare trekk noen paralleller med cannabis eller øl så skjønner du det. Vil påstå at det ville blitt veldig mange lovbrytere rundt omkring i Norge om fyrverkeri hadde blitt forbudt. Derfor mye enklere for politiet å takle dette uten noe forbud. Vet ikke hva slags straff det hadde blitt snakk om, men bøter virker mest sannsynlig. Og på samme måte er det liten hensikt med noe slags sertifikat for å få kjøpe fyrverkeri da en over 18 med et slikt sertifikat lett kunne fått kjøpt øl eller fyrverkeri til mindreårige eller andre selv om dette sikkert er forbudt. Sikkert også cannabis for den del.

Den "risikoen" du sikter til er allerede såpass redusert og liten at man faktisk kan si at fyrverkeri er en ganske så TRYGG aktivitet, for de som klarer å se den positive siden av statistikken, altså noe a'la 99,999% av brukerne går uskadet inn i det nye året. Er ikke det en trygg aktivitet så vet ikke jeg.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
On 1/8/2023 at 8:39 PM, qualbeen said:

Nei, oppskytning av fyrverkeri er såvisst ingen menneskerettighet! Enig. 

Det hadde jo tatt seg ut om dette var en menneskerett. Hvordan skulle vi løst det? Skulle staten delt ut ett stykk rakett til alle nordmenn hvert år, da eller? 😆🚀

Er argumentet ditt at vi kan forby dette, av den grunn? 

Skal vi virkelig forby alt som ikke er definert som menneskerettigheter? I så fall får vi ett temmelig kjipt, dystert og depressivt samfunn ... 

Du glemte å lese resten av argumentene?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Du glemte å lese resten av argumentene?

Var det noen nye argumenter der, som ikke allerede er besvart? Jeg så ingen nye momenter i tråden. Stort sett går det i sirkel-argumentasjon (fra begge sider).

Tror egentlig de fleste synspunkter har kommet frem, og jeg mener begge sider har flere gode poenger.

 

Pizza3333 skrev (2 timer siden):

De fleste Nordmenn ønsker totalt forbud mot fyrverkeri & 2/3 vil erstatte fyrverkeri med "droneshow" iflg.Nito. Så hvorfor ikke la majoriteten bestemme?

Utrolig frustrerende at Nito ikke viser til selve undersøkelsen i den artikkelen deres. Ikke fordi jeg tror de lyver. Det tror jeg ikke. Men det hadde vært interessant å få lest rapporten selv. (Artikkelen deres inneholdt jo ingenting...)

Lenke til kommentar

Ser det står noe på nito om at bare øyeskadene alene er nok til å forby fyrverkeri. Det vil altså si at det kun er aktiviteten "fyrverkeri" som ikke skal kunne ha en skadestatistikk, mens absolutt alle andre slags aktiviteter kan ha det? Tør ikke tenke på hvor mange øyeskader vi har her til lands i forbindelse med arbeidsulykker og andre aktiviteter hvert år, så her er det noen som snakker med to tunger. Skadestatistikker finner vi (i større eller mindre grad) i alle aktiviteter, så dette i seg selv er ikke noe argumentasjon, dette blir kun snakk om en gjengivelse av faktaopplysninger.  

Droneshow? Er ikke droner allerede forbudt her i Norge, det kan ihvertfall ikke være langt unna. De store foretakene prøver jo aktivt å legge beslag på himmelrommet og gjøre den til privat eie slik at de kan bruke sine kommersialiserte droner og gjøre "big business".  

Sikkert mange her som ikke er klar over at man kan kjøpe kruttraketter i Norge året rundt, med rakettmotor og lunte og hele pakka. 

https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=18211

Eneste forskjellen her er at det ikke er noe som smeller. Ingen krav til kjøp annet enn aldersgrensen. Som man kan lese i beskrivelsen er dette til dels ment for hobbybruk og til dels for skoleklasser og tjener altså en viktig rolle i undervisning for elever som f.eks er interessert i kjemi og som kanskje en dag skal bli våre nye rakettforskere :) Mange barn blir fascinert og inspirert av fyrverkeri og utvikler en dragning mot dette feltet opp mot voksen alder rett og slett fordi det er dette de er interessert i og liker. Så ja nei altså, hvor hadde vi vært i dag om ikke raketter fikk ta oss til månen og tilbake? Hadde aldri gått hadde det vært et forbud mot raketter 🌚 

Og til dere som år etter år hevder at "de fleste nordmenn" ønsker et forbud så ser jeg at det er ca. 36.000 personer som er med i "folkeaksjonen mot privat fyrverkeri" på facebook. Man trenger ikke være rask i hoderegning for å forstå at dette ikke representerer noe slags majoritet i befolkningen. Jeg gjorde for morro skyld en liten undersøkelse på den siden og fant at ca. 75% av medlemmene der er kvinner. Dette sier en hel del om hvem det er som ikke liker fyrverkeri og så er det nok attpåtil en del tøffelhelter som nikker og bukker etter beste evne i frykt for å gå glipp av fredagskosen.

 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Ser det står noe på nito om at bare øyeskadene alene er nok til å forby fyrverkeri. Det vil altså si at det kun er aktiviteten "fyrverkeri" som ikke skal kunne ha en skadestatistikk, mens absolutt alle andre slags aktiviteter kan ha det? Tør ikke tenke på hvor mange øyeskader vi har her til lands i forbindelse med arbeidsulykker og andre aktiviteter hvert år, så her er det noen som snakker med to tunger. Skadestatistikker finner vi (i større eller mindre grad) i alle aktiviteter, så dette i seg selv er ikke noe argumentasjon, dette blir kun snakk om en gjengivelse av faktaopplysninge

For mange, er dette helt unødvendige skader å pådra seg. . Å sammenligne med arbeidsskader, eller idrettsskader blir for meg helt feil, da det er andre nytteverdier ved å bedrive arbeid og idrettsaktiviteter som feks har en helsefremmende effekt i tillegg til gleden det gir. 
Jeg tror ingen er tilhenger av at vi skal regulere og forby alt i huet og ræva med det formål om å eliminere skader helt, men jeg tror mange er enige i at dersom det er muligheter for å redusere skader uten at det gir oss vesentlige ulemper, så er det lurt. Her er det noen som mener, at så lenge man får sett fyrverkeri, så er målet oppnådd, og det kan være lurt å se på hvordan man kan få til dette uten den risikoen som er der nå. Å fyre opp fyrverkeri i folkmengder, med masse barn løpende rundt og gjerne med promille, er etter mitt syn ihvertfall ikke noe som er med på redusere risiko, kanskje det finnes bedre måter å løse dette på.

Så er mange uenige i at et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri er riktig, og derfor hadde det vært fint å fått noen ordentlige argumenter for hvorfor. Ikke nødvendigvis fordi noen skal vinne debatten i denne tråden og kunne meske seg med det, men fordi det hadde vært litt interessant å forstå hvorfor motstanden er der. Jeg tror ingen her klarer å overbevise den andre, så da får målet heller være å forstå hverandre. 

Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Droneshow? Er ikke droner allerede forbudt her i Norge, det kan ihvertfall ikke være langt unna. De store foretakene prøver jo aktivt å legge beslag på himmelrommet og gjøre den til privat eie slik at de kan bruke sine kommersialiserte droner og gjøre "big business".  

Nei, droner er ikke forbudt, men skal du opp i en viss størrelse på de, så må du ha sertifikat og tillatelser. At det er regler rundt dette med droner syns ihvertfall jeg er ganske fornuftig. 

 

Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Og til dere som år etter år hevder at "de fleste nordmenn" ønsker et forbud så ser jeg at det er ca. 36.000 personer som er med i "folkeaksjonen mot privat fyrverkeri" på facebook. Man trenger ikke være rask i hoderegning for å forstå at dette ikke representerer noe slags majoritet i befolkningen. Jeg gjorde for morro skyld en liten undersøkelse på den siden og fant at ca. 75% av medlemmene der er kvinner. Dette sier en hel del om hvem det er som ikke liker fyrverkeri og så er det nok attpåtil en del tøffelhelter som nikker og bukker etter beste evne i frykt for å gå glipp av fredagskosen.

Det er litt forskjell på facebookgrupper og undersøkelser. En god undersøkelse gjøres når man har med en stor, representativ gruppe i befolkningen, som går på tvers av alder, kjønn, bosted osv. Folk blir oppringt eller får en link til en undersøkelse de må svare på. En facebookgruppe må du aktivt søke opp/lage og engasjere deg i.  Så nei, vi skal ikke ta noen avgjørelser basert på hvor stor en facebookgruppe er, ei heller hva en undersøkelse sier, men hvis man ønsker å komme nærmere svaret på hva befolkningen egentlig tenker om noe, så vil jeg satt mer lit til en ordentlig utført spørreundersøkelse, kontra leite etter facebookgrupper. 

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (41 minutter siden):

Så er mange uenige i at et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri er riktig, og derfor hadde det vært fint å fått noen ordentlige argumenter for hvorfor. Ikke nødvendigvis fordi noen skal vinne debatten i denne tråden og kunne meske seg med det, men fordi det hadde vært litt interessant å forstå hvorfor motstanden er der. Jeg tror ingen her klarer å overbevise den andre, så da får målet heller være å forstå hverandre. 

Fordi fyrverkeri er fint å se på, fordi det et en ok aktivitet å drive med på årets siste dag, fordi ikke alle bor på steder hvor det finnes alternativ til eget fyrverkeri. Fordi ikke alle kommuner har økonomi eller vil prioritere kollektivt fyrverkeri.

Fordi antall skader nå er nede på et lavt nivå sammenlignet med deltakelsen og gleden dette gir, og sammenlignet med andre aktiviteter som også har skadepotensiale.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Fordi fyrverkeri er fint å se på, fordi det et en ok aktivitet å drive med på årets siste dag, fordi ikke alle bor på steder hvor det finnes alternativ til eget fyrverkeri. Fordi ikke alle kommuner har økonomi eller vil prioritere kollektivt fyrverkeri.

Fordi antall skader nå er nede på et lavt nivå sammenlignet med deltakelsen og gleden dette gir, og sammenlignet med andre aktiviteter som også har skadepotensiale.

-k

Takk. 

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Gjest Baardsen said:

Droneshow? Er ikke droner allerede forbudt her i Norge, det kan ihvertfall ikke være langt unna. De store foretakene prøver jo aktivt å legge beslag på himmelrommet og gjøre den til privat eie slik at de kan bruke sine kommersialiserte droner og gjøre "big business". 

Sikkert mange her som ikke er klar over at man kan kjøpe kruttraketter i Norge året rundt, med rakettmotor og lunte og hele pakka. 

https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=18211

Eneste forskjellen her er at det ikke er noe som smeller. Ingen krav til kjøp annet enn aldersgrensen. Som man kan lese i beskrivelsen er dette til dels ment for hobbybruk og til dels for skoleklasser og tjener altså en viktig rolle i undervisning for elever som f.eks er interessert i kjemi og som kanskje en dag skal bli våre nye rakettforskere :) Mange barn blir fascinert og inspirert av fyrverkeri og utvikler en dragning mot dette feltet opp mot voksen alder rett og slett fordi det er dette de er interessert i og liker. Så ja nei altså, hvor hadde vi vært i dag om ikke raketter fikk ta oss til månen og tilbake? Hadde aldri gått hadde det vært et forbud mot raketter 🌚 

Droneshow er jo langt mer "spektakulært" enn fyrverkeri :thumbup:

 

 

Er ikke i mot vanlige raketter, men fyrverkeri. Så lenge det ikke smeller & bråker er det jo et ikke-tema for min del. Problemet er at fyrverkeri koster dyreliv. Øyeskader & tilgrising kommer kun på toppen av det hele;  men ikke det som er utløsende faktor fra min side.

Quote

Og til dere som år etter år hevder at "de fleste nordmenn" ønsker et forbud så ser jeg at det er ca. 36.000 personer som er med i "folkeaksjonen mot privat fyrverkeri" på facebook. Man trenger ikke være rask i hoderegning for å forstå at dette ikke representerer noe slags majoritet i befolkningen. Jeg gjorde for morro skyld en liten undersøkelse på den siden og fant at ca. 75% av medlemmene der er kvinner. Dette sier en hel del om hvem det er som ikke liker fyrverkeri og så er det nok attpåtil en del tøffelhelter som nikker og bukker etter beste evne i frykt for å gå glipp av fredagskosen.

Nå er ikke Facebook grupper representativt for hva folk mener. Men hvis vi skal sammenligne, så har både "Fyrverkigruppa" & "Norsk fyrverkeriforum" kun noen tusen medlemmer hver.

Tøffelhelter eller ikke, det er mange ulemper med fyrverkeri.
Spørre undersøkelser er langt mer representativt, så hvorfor ikke bare gjøre som Sveits & la folket bestemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...