Jump to content

Sjokolade1

Medlemmer
  • Content Count

    58
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 :)

Recent Profile Visitors

1336 profile views
  1. Jeg ser ikke noe poeng i å dra dette videre, heldigvis blir det ny mjøsbru og ingen E6 på østsiden
  2. De? Det er bare én Mjøsbru. Kapasitet er en årsak, en annen er behov for oppgradering og vedlikehold av den eksisterende. Antatt levetid på denne er beregnet til 50 år, den er nå 36. Det er ganske enkelt en veldig dårlig idé å ikke bygge ny bru, og det ville vært å gå baklengs inn i fremtiden. Usikker på hvor mye enklere/billigere det ville vært å bygge ny E6 på østsiden fra Moelv til Lillehammer også. Er en stund siden jeg har kjørt der nå, men tror det byr på en del flere utfordringer geografisk.
  3. Mener du dermed man skulle droppe ny bru fullstendig? Høres kanskje ut som en god idé hvis man ikke er kjent med Innlandet. Mjøsa er ganske lang, det må være en bru som knytter øst og vest. Ikke minst når nytt storsykehus skal bygges, slik det står i artikkelen.
  4. Du sa nettopp på forrige side at gode resultater sjelden er et resultat av egen innsats, men heller flaks og tilfeldigheter. Hvorfor skal det da anerkjennes og beundres? Det er uklart for meg hva du prøver å formidle eller poengtere nå. Skal vi gratulere og belønne gode prestasjoner, men legge med en liten "PS, hovedgrunnen til at du lykkes så godt er at du er født i Norge og har hatt mye flaks underveis. Ikke bli for høy på pæra." ?
  5. Du beskriver noe sånn som 80-90% av alle nordmenn (?). Med den logikken skulle hele klassen gått ut med 6-ere på vitnemålet, men noen gjør det altså bedre enn andre. Vi må kunne anerkjenne og beundre gode resultater og prestasjoner, og det burde vi kunne gjøre helt uavhengig av bakgrunn og forutsetninger. Det blir bare enda bedre historier av de som oppnår gode resultater på tross av dårlige forutsetninger.
  6. Dette var virkelig tynn suppe, og fornærmelse av utrolig mange mennesker. Alle som gjør det bra i skole og arbeidslivet har i hovedsak hatt flaks? Hvilke tilfeldigheter er det du snakker om? Jeg er veldig enig i at hvilket utgangspunkt man har spiller en stor rolle, altså arv og miljø. Allikevel fremstår det som at du har liten forståelse av hva som kreves for å "nå toppen".
  7. Det hjelper ikke at det er "latterlig mengder med ladere", når det åpenbart ikke er nok.
  8. Nå handler ikke dette om strøm eller elbiler, men det er jo fristende å vise til denne saken publisert i dag: https://e24.no/privatoekonomi/i/Ep0bL2/frykter-et-ladekaos-uten-like-i-sommer?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row28_pos2&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Det er selvfølgelig udiskutabelt at det er billigere å kjøre på strøm enn på bensin/diesel, men mange er villige til å betale litt ekstra for å slippe denne type bekymringer. På sikt blir det selvfølgelig bedre. Jeg er ingen elbil-motstander
  9. https://konkurransetilsynet.no/endringer-i-drivstoffmarkedet-prisbevisste-kunder-kan-spare-penger-og-bidra-til-bedre-konkurranse/ Lenker denne nok en gang, men inkluderer utdrag fra teksten. "Konkurransetilsynet fattet høsten 2020 vedtak om avhjelpende tiltak mot Circle K Norge AS og YX Norge AS, hvor kjedene forpliktet seg til å slutte med å publisere listepriser for drivstoff på nettsidene sine. Tilsynet mente at publisering av listepriser på nettsidene fungerte som et signal til konkurrentene om når og til hvilket nivå prisene skulle økes og at denne typen adferd kunne utgjøre et ulovlig samarbeid. Circle K og YX var ikke enige i tilsynets bekymringer eller vurderinger, men forpliktet seg likevel til å avslutte praksisen."
  10. Jeg stusser alltid på påstander som dette, om at konkurransen er dårlig fordi prisene er identiske eller nesten identiske. Det samme gjelder for dagligvarehandelen. Aktørene kan åpenbart ikke underby hverandre i det uendelig, dermed er det helt naturlig at man ender opp med mer eller mindre like priser. Pris er vel omtrent eneste kriteriet av betydning for valg av bensinstasjon, dermed er jo en aktør nødt til å følge den andre på pris, i alle fall i stor grad. Ikke dermed sagt at det ikke kan være et problem å ta tak i her, men argumentet om like priser beviser ikke dette, mener jeg.
  11. https://konkurransetilsynet.no/endringer-i-drivstoffmarkedet-prisbevisste-kunder-kan-spare-penger-og-bidra-til-bedre-konkurranse/
  12. Jeg håper å få 1,1 millioner kroner for bilen min. Dette er bildet jeg velger å få handelen til å skje. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=223430577
  13. Det er mulig det, men har du kilde? Det var hele utgangspunktet for tråden.
  14. Billån er ikke noe nytt fenomen, så ser ikke hvorfor det plutselig skulle bli et stort problem nå. De fleste/alle? banker stiller visse krav for å unngå nettopp at man skal sitte igjen med et lån som er betydelig høyere enn hva bilen er verdt, selvfølgelig fordi det er nettopp bilen som er sikkerheten for lånet. Det skjer jo så klart allikevel, men vil tro det sjelden er snakk om veldig store differanser.
  15. Det er vel bare opprinnelig lånebeløp/heftelse om er oppgitt der uansett? Tror ikke dette oppdateres før heftelsen forsvinner i sin helhet.
×
×
  • Create New...