Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (3 minutter siden):

Det er ikke spesielt mange nei. Ca. 100 skader i året fordelt på en befolkning på 5+ millioner.


15.000 nordmenn behandlet for brannskader hvert år. ca. 700 av disse kommer pga. bål i skog og mark, og igjen ca. 100 tilknyttet fyrverkeri.
For hver tredje som blir skadet pga. fyrverkeri så blir en nordmann truffet av lynet. (ca 30. personer i året)

Lurer på hvor mange som har dødd av å røyke hasj. Det er i vertfall ikke lov... Men å drikke alkohol er fullt lovlig, selv om det er det rusmiddelet som bidrar til flest skader av alle rusmidler der ute. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Lurer på hvor mange som har dødd av å røyke hasj. Det er i vertfall ikke lov... Men å drikke alkohol er fullt lovlig, selv om det er det rusmiddelet som bidrar til flest skader av alle rusmidler der ute. 

Riktig. Men jeg ser ikke hvorfor en irrasjonell lov skal rettferdiggjøre en annen? Two wrongs makes a right?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bjerknez said:

Det er totalt ca. 100 stk. som blir skadet hvert år av fyrverkeri. I tillegg har brannvesenet hatt 156 utrykninger på fem år ene og alene grunnet fyrverkeri hvor brann i bygning er den som ligger øverst. 

At folk ikke tar på seg beskyttelsesbriller når de skal håndtere eller være i nærheten av fyrverkeri som skytes opp er som å velge å ikke bruke sykkehjelm når man skal ut å sykle.  Vi forbød ikke sykling av den grunn.  Hadde da vært mer fornuftig å ha påbud om grunnleggende beskyttelse for de som er ute på den tiden og rus-/promillegrense for de som håndterer fyrverkeri. 

Kanskje man kunne begrense privat fyrverkeri i de største byene såfremt byene tar ansvar for et skikkelig fyrverkeri alle har mulighet for å nyte, men her utenfor storbyen hadde det blitt utrolig trist å ikke kunne feire nytt år med et flott fyrverkeri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må også se nytteverdien av de forskjellige tingene. Det er viktigere at folk sykler enn å skyte opp fyrverkeri i 10 minutter en gang i året. 

Fyrverkeri kan man lett forby uten at det blir noe stort ramaskrik av det. Det blir som røykeloven som kom for noen år siden. Alle dømte næringen nedenom og hjem og det tok helt av i mediene rundt om. Men i dag er det glemt og jeg tror faktisk de aller fleste er glad for at den loven kom i dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med å bare ha noen kursing/sertifisering som gjør ting tryggere men samtidig oppnåelig. Eller kun ha offentlige fyrverkeri. Det er synd at de fjernet fyrverkeriet her i Oslo. Merkes at det savnes.

Eller som det klassiske fjellfyrverkeriet i Tromsø som alltid er et fantastisk syn

 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det folkefinansierte (donasjoner) fjellfyrverkeriet i Tromsø er et forbilde på hvordan det bør gjøres. Profesjonelt utført, spektakulært, god sikkerhet, ca 10-20 minutter varighet. Hvis alt privat fyrverkeri forsvinner så er det ikke noe stort savn. Fjellfyrverkeriet derimot betyr mye mer for nyttårsaften for min del.

Fun fact, jeg står oppe på fjellet på den siste videoen der, på god avstand med hørselvern. En fantastisk opplevelse med imponerende dype bass-drønn og et lysshow som fylte himmelen over meg.

Jeg kan ikke komme på noen rasjonelle grunner for å beholde privat (menigmanns-) fyrverkeri. Det er en hel del irrasjonelle grunner som "sånn har det alltid vært", "det er bare gøy", "andre skal ikke få bestemme hva jeg får lov til" osv.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det folkefinansierte (donasjoner) fjellfyrverkeriet i Tromsø er et forbilde på hvordan det bør gjøres. Profesjonelt utført, spektakulært, god sikkerhet, ca 10-20 minutter varighet. Hvis alt privat fyrverkeri forsvinner så er det ikke noe stort savn. Fjellfyrverkeriet derimot betyr mye mer for nyttårsaften for min del.

Fun fact, jeg står oppe på fjellet på den siste videoen der, på god avstand med hørselvern. En fantastisk opplevelse med imponerende dype bass-drønn og et lysshow som fylte himmelen over meg.

Jeg kan ikke komme på noen rasjonelle grunner for å beholde privat (menigmanns-) fyrverkeri. Det er en hel del irrasjonelle grunner som "sånn har det alltid vært", "det er bare gøy", "andre skal ikke få bestemme hva jeg får lov til" osv.

Helt enig. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Fyrverkeri kan man lett forby uten at det blir noe stort ramaskrik av det. Det blir som røykeloven som kom for noen år siden. Alle dømte næringen nedenom og hjem og det tok helt av i mediene rundt om. Men i dag er det glemt og jeg tror faktisk de aller fleste er glad for at den loven kom i dag.

I Kina ble faktisk fyrverkeri forbudt i 2017. Tror de arrangerte et lysshow en gang, men etter det ble det ikke arrangert flere, og både nyttårsaften og kinesiske nyttår ble mer kjedelig. Det ville uansett ikke vært mulig for oss å nyte offentlig fyrverkeri, fordi byen vår er for flat.

Dette forbudet holdt seg helt til nyttårsaften i 2022/2023. Da mistet myndighetene kontrollen, og folk begynte å sende opp ulovlig fyrverkeri.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

I Kina ble faktisk fyrverkeri forbudt. Tror de arrangerte et lysshow en gang, men etter det ble det ikke arrangert flere, og både nyttårsaften og kinesiske nyttår ble mer kjedelig. Det ville uansett ikke vært mulig for oss å nyte offentlig fyrverkeri, fordi byen vår er for flat.

Dette forbudet holdt seg helt til nyttårsaften i 2022/2023. Da mistet myndighetene kontrollen, og folk begynte å sende opp ulovlig fyrverkeri.

Men da er det vertfall ulovlig. Da har man vertfall mulighet til å gi bøter. Er bøtesatsen stor nok, så tenker jeg de fleste tenker seg nøye om før dem fyrer opp en rakett. 

Eller så kan dem kanskje heller forby salg. Da stopper det seg jo nesten selv. Minus de få prosentene som smugler inn fyrverkeri eller på andre merksnodige måter får tak i slikt på. 

Det er ingen som gidder å selge det her hjemme hvis det ikke er lov. 

Så kan heller kommunene fyre opp noen salver utført av profesjonelle på egnede steder. Personlig er de 10 minuttene med rakettoppskyting veldig lite verdt. Jeg skjønner at ungene synes dette er gøy, men det er det samme jeg ser hvert år. Når man har sett fyrverkeri i 47 år så er man liksom på en måte fornøyd. 

Mye artigere hvis noen tok den litt ut og laget noe kult med laserlys etc. jeg tror dette blir det neste og noe som kan erstatte fyrverkeri. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (54 minutter siden):

Det folkefinansierte (donasjoner) fjellfyrverkeriet i Tromsø er et forbilde på hvordan det bør gjøres. Profesjonelt utført, spektakulært, god sikkerhet, ca 10-20 minutter varighet. Hvis alt privat fyrverkeri forsvinner så er det ikke noe stort savn. Fjellfyrverkeriet derimot betyr mye mer for nyttårsaften for min del.

Fun fact, jeg står oppe på fjellet på den siste videoen der, på god avstand med hørselvern. En fantastisk opplevelse med imponerende dype bass-drønn og et lysshow som fylte himmelen over meg.

Jeg kan ikke komme på noen rasjonelle grunner for å beholde privat (menigmanns-) fyrverkeri. Det er en hel del irrasjonelle grunner som "sånn har det alltid vært", "det er bare gøy", "andre skal ikke få bestemme hva jeg får lov til" osv.

Det er litt ironisk at du skryter av det profesjonelle fyrverkeriet i Tromsø og sier at det betyr mye for deg, samtidig som du ikke finner rasjonelle grunner for privat fyrverkeri. Kan det være at ikke hele Norges befolkning har utsyn til et profesjonelt fyrverkerishow fra en fjelltopp rett utenfor døren sin?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Bjerknez said:

Lurer på hvor mange som har dødd av å røyke hasj. Det er i vertfall ikke lov... Men å drikke alkohol er fullt lovlig, selv om det er det rusmiddelet som bidrar til flest skader av alle rusmidler der ute. 

Her gjemmer man seg bak "hvis vi skulle gjort alkohol lovlig i dag så hadde det neppe blitt lovlig". Akkurat som om styre og stell består av en gjeng idioter som ikke forstår at lover kan endres.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (24 minutter siden):

Det er litt ironisk at du skryter av det profesjonelle fyrverkeriet i Tromsø og sier at det betyr mye for deg, samtidig som du ikke finner rasjonelle grunner for privat fyrverkeri. Kan det være at ikke hele Norges befolkning har utsyn til et profesjonelt fyrverkerishow fra en fjelltopp rett utenfor døren sin?

Nei. Som sagt er fjellfyrverkeriet i Tromsø et eksempel til etterfølgelse. Det er med andre ord mulig å erstatte ukontrollert privat fyrverkeri med profesjonelt fyrverkeri andre steder også.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 timer siden):

Det er ikke spesielt mange nei. Ca. 100 skader i året fordelt på en befolkning på 5+ millioner.

Pga en aktivitet vi gjør i 10 minutter iløpet av et år.

Antallet skadde pga fyrverkeri kunne vært veldig tett på 0, dersom man innførte noen få regler som reduserte tilgjengeligheten av fyrverkeri (eksplosiver) for almennheten. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (31 minutter siden):

Det er litt ironisk at du skryter av det profesjonelle fyrverkeriet i Tromsø og sier at det betyr mye for deg, samtidig som du ikke finner rasjonelle grunner for privat fyrverkeri. Kan det være at ikke hele Norges befolkning har utsyn til et profesjonelt fyrverkerishow fra en fjelltopp rett utenfor døren sin?

Nei, privat fyrverkeri som vi opplever hvert år i starten av nyttårsdagen er bare støy. Og jo større jo mer 'lysforurensning' er det også. Og søppel rundt omkring neste dag.

Jeg selv har flere ganger i mitt liv betalt inngangspenger for profesjonelt fyrverkeri til musikk. Det er en verden av forskjell.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg var i Paris på deres frigjøringsdag (14.juli?) for noen år siden. Det var 45 minutter med konstant fyrverkeri på statlig regning synket med musikk. DET var spektakulært! Helt rått faktisk. 

De rakettpinnene vi skyter opp her hjemme er som andre nevner her bare støy. Kjedelig, dyrt og farlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 timer siden):

Det er ikke spesielt mange nei. Ca. 100 skader i året fordelt på en befolkning på 5+ millioner.


15.000 nordmenn behandlet for brannskader hvert år. ca. 700 av disse kommer pga. bål i skog og mark, og igjen ca. 100 tilknyttet fyrverkeri.
For hver tredje som blir skadet pga. fyrverkeri så blir en nordmann truffet av lynet. (ca 30. personer i året)

Isolert sett så er det ikkje så mange som blir alvorleg skada av fyrverkeri.
Den største betenkeligheita er at det ofte ikkje er den som tenner på lunta som blir skada, ein del av dei som bruker å bli skada av fyrverkeri er barn eller tilskodarar.

Reint prinsipielt sett så meiner eg at det skal være mogleg å samlast i folkemengder for å feire nyttår utan å risikere å bli truffet av fyrverkeri. At den fulle hobby-pyroteknikkeren sprenger av seg nokre fingrar eller mister eit auge tenker eg ikkje er så farleg med, bruk av fyrverkeri er på eigen risiko og ein veit godt om skadepotensialet.

For dei fleste andre skader som du blir påført når du er ute å feirer så vil det være ein person som er erstatningsansvarleg, så om du blir slått ned eller påkjørt så kan du kreve erstatning for skaden din, men når det er snakk om fyrverkeri så er det plutseleg ingen som blir holdt ansvarleg så lenge det er snakk om eit "uhell" sjølv om den som fyrte av er dritings og beviseleg uforsiktige.

 

Det var nemt at forbodet mot å bruke fyrverkeri medan ein er berusa blir oppfatta som ein gyllen regel som ikkje er så farlig med, det gjeld også sikkerheitsavstanden. Mange batteri har sikkerheitsavstand på 25 meter og lenger, og det er det ikkje mange som respekterer når dei sender opp fyrverkeri i ei folkemengde.

 

Simen1 skrev (24 minutter siden):

Nei. Som sagt er fjellfyrverkeriet i Tromsø et eksempel til etterfølgelse. Det er med andre ord mulig å erstatte ukontrollert privat fyrverkeri med profesjonelt fyrverkeri andre steder også.

Av denne grunnen så tenker eg at eit totalforbod er litt vel strengt.
Det kan godt være rom for at ein kan markere nyttår med eit fyrverkerishow også stadar der det ikkje er mogleg å arrangere eit stort fellesfyrverkeri. Det som bør være kravet er at den som tenner på fyrverkeri har dokumentert kompetanse til å gjere dette, og ikkje minst at ein har gyldig forsikring som dekker skader dersom det likevel skulle oppstå uhell.

I dag finnes det også mykje støysvakt fyrverkeri, så det er mogleg å både sette opp eit fyrverkerishow og samtidig vise litt omsyn til omgivnadane. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Nei. Som sagt er fjellfyrverkeriet i Tromsø et eksempel til etterfølgelse. Det er med andre ord mulig å erstatte ukontrollert privat fyrverkeri med profesjonelt fyrverkeri andre steder også.

Ser du poenget mitt med at det kanskje ikke er mulig/hensiktsmessig å erstatte privat fyrverkeri alle steder?

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (29 minutter siden):

Av denne grunnen så tenker eg at eit totalforbod er litt vel strengt.
Det kan godt være rom for at ein kan markere nyttår med eit fyrverkerishow også stadar der det ikkje er mogleg å arrangere eit stort fellesfyrverkeri. Det som bør være kravet er at den som tenner på fyrverkeri har dokumentert kompetanse til å gjere dette, og ikkje minst at ein har gyldig forsikring som dekker skader dersom det likevel skulle oppstå uhell.

Sjokolade1 skrev (14 minutter siden):

Ser du poenget mitt med at det kanskje ikke er mulig/hensiktsmessig å erstatte privat fyrverkeri alle steder?

Ja. Bare i Tromsø sendes det sikkert opp fyrverkeri noen tusen steder og mange vil nok hevde sin rett og påstå ulike grunner for at det er å foretrekke framfor å se på fjellfyrverkeriet. Desto lengre man kommer fra bykjernen desto mer vil folk klage på at de burde ha lokalt fyrverkeri i tillegg til eller i stedet for fjellfyrverkeriet fordi det er "for langt unna" "dårlig synsvinkel herfra" osv osv.

Poenget er at jeg ikke ser det som en så grunnleggende menneskerettighet å fyre opp privat fyrverkeri, eller å få et organisert profesjonelt fyrverkeri at det nødvendigvis må bli et profesjonelt fyrverkeri absolutt alle steder der det i dag sendes opp i privat regi.

Jeg er enig med @The Avatar i at det bør stilles krav til kompetanse og forsikring for å få lov til å kjøpe fyrverkeri til organisert felles fyrverkeri. Altså privat regi, men under mer ansvar enn det er i dag. Profesjonelt fyrverkeri bør ikke være et kommunalt eller statlig ansvar og finansiering, men organiseres av private, under et regelverk med blant annet krav til kompetanse og forsikring. Kompetanse bør minimum innebære et kurs om sikkerhet og ansvar for å oppfylle forsikringsvilkår (være edru, søke brannvesenet om tillatelse for oppsending fra et gitt område m.m.). Brannvesen og politi bør ha myndighet til å ikke gi tillatelse påfølgende år dersom det blir begått nevneverdige feil.

Lenke til kommentar

Jeg ser noen her mener at det ikke er så mange som blir skadet av fyrverkeri. Leser man da bare tallene og ser blindt på dem?

Man må også tenke på at alle disse skadene med stor sannsynlighet skjer i løpet av 30 minutter, EN gang i året. I forhold til tiden man bruker på og "more seg" med disse rakettene så er skadeomfanget meget høyt slik jeg ser det. 

Man kan altså på en meget enkel måte hindre at veldig mange skader seg/dør samt hindre hus som brenner ned etc. Man fjerner også all støy, prodblemer med dyr som blir skremt etc. Man fjerner altså veldig mange problemer i forhold til restriksjonene vedrørende et forbud. 

Så får heller kommunene ta på seg oppgaven i steden på bestemte plasser med all sikkerhet ivaretatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...