Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Som Fugl Fønix fra asken, e-Up gjenoppstår: https://www.elbil24.no/nyheter/vw-e-up-gjenoppstar/75181104

Men i Norge har VW en privatimportør, som til en viss grad selv avgjør modellrekken, og det er ikke en selvfølge at den vil dukke opp igjen her, selv om den settes i produksjon igjen.

Den kommer garantert tilbake til Norge så lenge det er etterspørsel. e-UP er kanskje den mest populære mini-elbilen. Jeg er mer spent på når Dacia Spring kommer. Den skulle jo egentlig komme til Norge i fjor høst,  men har ikke skjedd noe. Den er imidlertid på plass i europa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Kajac said:

Den kommer garantert tilbake til Norge så lenge det er etterspørsel. e-UP er kanskje den mest populære mini-elbilen. Jeg er mer spent på når Dacia Spring kommer. Den skulle jo egentlig komme til Norge i fjor høst,  men har ikke skjedd noe. Den er imidlertid på plass i europa.

Spring kommer nok ikke til Norge vil jeg tippe, spesielt etter at den fikk hele 1 stjerne i euro ncap.

Sikkert samme grunn til at vi aldri fikk twingo offisielt her i Norge samt de andre modellene Dacia selger.

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 timer siden):

Hva er problemet med brekk/bremser bak på den?

De er "feilkonstruert", med hull som slipper inn vann/salt - noe som fører til, selv om man aktivt bruker bakbremsen - at det fryser når det blir kuldegrader. Dette har de vist om siden bilene kom i 2011, men valgt å ikke utbedre... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter veldig mange runder med prøvekjøring, fant jeg ganske så spontant en arvtaker til vår i3s. Søsteren min er på jakt etter en polestar SR FWD, så jeg har fulgt litt med på hva som beveger seg av biler på finn. Denne kom for salg ganske nærme der jeg bor, og den var spekket akkurat som jeg ville gjort selv. Selger var søskenbarnet til fruen, så vi tok en bort for å se på den. Han lurte oss til å prøvekjøre, og mens vi prøvekjørte så fant han innbytte pris på vår i3s. Prisen var så god, at det ville vært dumt å takke nei.

Polestar er ikke best på noe, men en overraskende god bil. Jeg synes også den har det beste designet i klassen, men det er veldig individuelt selvfølgelig. 

Vurderte også brukt model S, model 3, ev6, i4, ix3, mach-e og brukt model x.

604_452778789.jpg

Endret av Sjørøver
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (13 minutter siden):

Etter veldig mange runder med prøvekjøring, fant jeg ganske så spontant en arvtaker til vår i3s. Søsteren min er på jakt etter en polestar SR FWD, så jeg har fulgt litt med på hva som beveger seg av biler på finn. Denne kom for salg ganske nærme der jeg bor, og den var spekket akkurat som jeg ville gjort selv. Selger var søskenbarnet til fruen, så vi tok en bort for å se på den. Han lurte oss til å prøvekjøre, og mens vi prøvekjørte så fant han innbytte pris på vår i3s. Prisen var så god, at det ville vært dumt å takke nei.

Polestar er ikke best på noe, men en overraskende god bil. Jeg synes også den har det beste designet i klassen, men det er veldig individuelt selvfølgelig. 

604_452778789.jpg

Polestar 2 er desidert den fineste elbilen karosserimessig

Lenke til kommentar
discostu skrev (39 minutter siden):

https://elbil.no/spiser-kilometer-taper-pa-ladefart/

noen som vet om 2022 modellen (hvis det i det heletatt er noe som heter det) vil ha bedre hurtiglading på Kona electric?

Jamfør linken din, skal det ta 47 minutter fra 10-80 %, mens på min 2019-modell er det sagt 54 mionutter. Altså en liten besparelse på 7 minutter. Maksfarten er ca 78 kW, men det er ikke alltid den peaker, da den er temperaturfølsom.

Men min erfaring er at den "leverer" i tidsintervallet sitt, selv når den ikke kommer opp i toppfarten. Det er altså liten forskjell i praksis. I motsetning til det jeg ser andre biler faktisk leverer.

Jeg tviler på at det kommer noen større endring her med det første. Kona er basert på en multiplattform, så den er ikke elbil fra topp til bunn, og det blir den neppe fremover. Den vil nok heller bli erstattet av en ny bil i Ioniq-serien, og da kommer det mest sannsynlig raskere lading til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
discostu skrev (3 timer siden):

Nye MG ZS EV - Long range 440 km rekkevidde | Birger N. Haug (bnh.no)

noen som har testet denne? Ganske rimelig elbil...

Har sett litt på denne selv, men likte ikke at de satte opp prisen en liten måned etter lansering.

Startet på 299' ved lansering, til prisen den har nå er det flere alternativer, spesielt om man og sjekker "lett brukt".

Jeg venter litt på priser på renault megan e, håper den er konkurransedyktig mot id.3 men frykter de legger seg høyere.

Samme platform som nissan ariya, men ariya blir for dyr

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kajac said:

Ja, tror de har tabbet seg godt ut med å øke prisen på ZS. Den har solgt bra nettopp på grunn av den lave prisen. Med den nye prisen er det mange elbiler jeg heller hadde valgt enn denne.

Nye er mer moderne enn den gamle, er ikke så mye å velge mellom i prisen 300-350.

model 3sr+ har mindre bagasje plass, id3/born blir fort litt for liten for mer enn 2 person, stellantis bilene har dårligere rekkevidde samt er litt gammeldagse med dårlig app, kona er litt for liten, eniro er dyr og gammeldags, ps2 blir vesentlig dyrere når man legger til pakkene.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (32 minutter siden):

Hvordan fungerer betaling på "Tesla Destination Charging"?

Som regel så dekkes det av stedet man besøker, eller man må betale i kassa. Og er det betaling, da er det gjerne at kabelen, om den er fastmontert, er låst med en hengelås til holderen. Men som oftest er det bare plug'n play.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 22.1.2022 den 11.34):

Etter veldig mange runder med prøvekjøring, fant jeg ganske så spontant en arvtaker til vår i3s. Søsteren min er på jakt etter en polestar SR FWD, så jeg har fulgt litt med på hva som beveger seg av biler på finn. Denne kom for salg ganske nærme der jeg bor, og den var spekket akkurat som jeg ville gjort selv. Selger var søskenbarnet til fruen, så vi tok en bort for å se på den. Han lurte oss til å prøvekjøre, og mens vi prøvekjørte så fant han innbytte pris på vår i3s. Prisen var så god, at det ville vært dumt å takke nei.

Polestar er ikke best på noe, men en overraskende god bil. Jeg synes også den har det beste designet i klassen, men det er veldig individuelt selvfølgelig. 

Vurderte også brukt model S, model 3, ev6, i4, ix3, mach-e og brukt model x.

604_452778789.jpg

Grattis med ny bil. Den ville også vært mitt soleklare valg i den prisklassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 22.1.2022 den 11.34):

Etter veldig mange runder med prøvekjøring, fant jeg ganske så spontant en arvtaker til vår i3s. Søsteren min er på jakt etter en polestar SR FWD, så jeg har fulgt litt med på hva som beveger seg av biler på finn. Denne kom for salg ganske nærme der jeg bor, og den var spekket akkurat som jeg ville gjort selv. Selger var søskenbarnet til fruen, så vi tok en bort for å se på den. Han lurte oss til å prøvekjøre, og mens vi prøvekjørte så fant han innbytte pris på vår i3s. Prisen var så god, at det ville vært dumt å takke nei.

Polestar er ikke best på noe, men en overraskende god bil. Jeg synes også den har det beste designet i klassen, men det er veldig individuelt selvfølgelig. 

Vurderte også brukt model S, model 3, ev6, i4, ix3, mach-e og brukt model x.

604_452778789.jpg

Nja, jeg vil vel si at Polestar har et av de bedre og "enkleste" (om det er en fordel) infotainmentsystemene der ute. Android Automotive fungerer uhyre bra! 

Gratulerer :)  Har 2 av disse i familien selv...dog kjører jeg Enyaq selv (pga plass til familien). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...