Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (15 minutter siden):

Kan hende jeg tenker bakvendt, men er det ikke forferdelig meningsløst å lage batteripakker bestående av tusenvis av små battericeller? Tenker både mtp. vekt og ressursbruk. Man har jo allerede "pose-batterier" som ikke krever i nærheten av like mye materialer for å lages.

Både poseceller og cylinderceller har fordeler og ulemper, så her er mer spørsmålet hva man totalt sett mener er den beste løsningen.

Det er ikke et enkelt svar man bare kan synse om. Anbefaler derfor å ta et google-søk på fordeler vs ulemper ved de forskjellige alternativene.

Endret av Snowleopard
Innlegget ble lagt inn før jeg ble ferdig å skrive...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Kajac said:

Kan hende jeg tenker bakvendt, men er det ikke forferdelig meningsløst å lage batteripakker bestående av tusenvis av små battericeller? Tenker både mtp. vekt og ressursbruk. Man har jo allerede "pose-batterier" som ikke krever i nærheten av like mye materialer for å lages.

Som nevnt fordeler og ulemper med begge. Virker som det kan være vanskeligere å kjøle poseceller (se på Mach-e f.eks)

Og tar en celle eller tre kveld så er det litt katastrofe om du ikke har så mange. Men har du flere tusen så vil du ikke merke det engang.

Poseceller har vel og en tendens til å blåse seg opp litt (folk husker vel Samsung Galaxy Note 7 som var glad i å eksplodere grunnet for lite plass til batteriet) så man må ta høyde for dette og i designet som kansje gjør kjølingen vanskeligere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Har VW sluttet å produsere e-Up allerede? Vurderer den som en bil nr 2 innen et år-halvannet, men ser at den ikke finnes på noe nettsider. Det er jo knapt andre konkurrenter i den pris- og størrelsesklassen som ikke ser forferdelige ut og ID.1 er vel minst 3 år unna?

Hva med søster-modellen fra Skoda, https://www.skoda-auto.no/modeller/citigo/citigoeiv

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Har VW sluttet å produsere e-Up allerede? Vurderer den som en bil nr 2 innen et år-halvannet, men ser at den ikke finnes på noe nettsider. Det er jo knapt andre konkurrenter i den pris- og størrelsesklassen som ikke ser forferdelige ut og ID.1 er vel minst 3 år unna?

Fiat e-500, Honda e og Peugeot e-208 er bedre alternativer spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Dassen skrev (2 minutter siden):

Fiat e-500, Honda e og Peugeot e-208 er bedre alternativer spør du meg.

Biler som koster fra 60 000 til 100 000 mer, ikke akkurat sammenlignbart.
2 av dem har i tillegg kortere rekkevidde. 

Nimrad skrev (17 minutter siden):

Den er også utfaset ser det ut til. Fjernet fra de internasjonale sidene.

Vil tro de forsatt er veldig bra kjøp brukt om halvannet år, det er jo ikke så mye du mister av garantiene.

Lenke til kommentar
On 1/14/2022 at 2:31 PM, Nimrad said:

Den er også utfaset ser det ut til. Fjernet fra de internasjonale sidene.

Ja de har nok sluttet å lage disse bilene.

Det var compliance biler for å få ned Co2 bøtene. Så de tapte vel penger på de. (Synsing fra min side)

skoda citigo kostet 169.000,- når den ble lansert… 

Slik bil til den prisen ville tatt over hele småbilmarkedet. Det ville fremskyndet skiftet til elbil altfor raskt

jeg eier en, knall bil.

Endel Skoda forhandlere rundt om fikk inn 160 biler sent ifjor, som de egentlig skulle fått i 2020. Selges til 199’ såvidt jeg har sett. Ta en telefon til importøren og hør om de har tips til forhandlere som sitter med noen.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Jeg har '19 Leaf 40 kWh, og er storfornøyd. God bil å kjøre, er romslig men føles ikke stor heller. Enkel, på en god måte (gode gamle knapper istedenfor touchskjerm, som jeg sliter med å venne meg til på Model 3 på jobb, men samtidig moderne nok "finesser" som Android Auto, varme i ratt og fjernstyrt forvarming).

Jeg kjører denne til og fra jobb, ca 5 mil hver dag. Dama har kortere vei til jobb og kjører PHEV'en vår helektrisk.

Vi brenner bensin med PHEV'en når vi skal kjøre lengre enn Leafen klarer uten å lade og skal ha med oss en del bagasje.

Vi kommer til å ha begge disse bilene i ganske mange år fremover. Når PHEV'en skal byttes ut regner jeg med at det finnes rene batteribiler som er like gode rekkeviddemessig, og at ladere har blitt både raskere og flere. Så da planlegger vi å ha Leafen til den dør og supplere med en større elbil.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 16.1.2022 den 7.21):

Ja de har nok sluttet å lage disse bilene.

Det var compliance biler for å få ned Co2 bøtene. Så de tapte vel penger på de. (Synsing fra min side)

skoda citigo kostet 169.000,- når den ble lansert… 

Slik bil til den prisen ville tatt over hele småbilmarkedet. Det ville fremskyndet skiftet til elbil altfor raskt

jeg eier en, knall bil.

Endel Skoda forhandlere rundt om fikk inn 160 biler sent ifjor, som de egentlig skulle fått i 2020. Selges til 199’ såvidt jeg har sett. Ta en telefon til importøren og hør om de har tips til forhandlere som sitter med noen.

Fikk de faktisk for 159k en stund også. 

Vår eup har snart gått 30k, veldig fornøyd med den - eneste jeg ikke er fornøyd med er den elendige løsningen på brekk/bremser bak... 

Lenke til kommentar

Er det noen her som vet hva som gjør at de nye 2022 tesla model 3'ene har 491km WLTP kontra 2021 modellen (448 WLTP) som også har LFP batteriet? Jeg har bestilt men det frister egentlig mer å kjøpe en brukt 2021mod og slippe å vente flere måneder..

 

edit: Ny motor og små endringer i batterieffektivitet var visst svaret, da var det ikke en software endring som jeg håpet :)

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...