Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, discostu said:

Noen som har testet Kia E-niro?

Tenkte å svinge innom nærmeste Kia forhandler ila helgen og se om de har den inne for å kikke litt på den

Bos reklamerer de har e-niro på lager med rask levering, spørs jo hva man er vant med, e-niro føles veldig gammeldags, husk at det er en bil som kom i 2017 i hybrid form først.

Positive at det er ganske trygg bil, de fleste barne sykdommer er borte og har grei plass men er ikke en bil man kan akuratt skryte av å kjøre rundt i, neste år blir e-niro mest sannsynlig erstattet av ev4.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Hvordan regnet du fram det? 

 

IT-Henrik skrev (12 timer siden):

Lurer jeg og på, 1800 / 80 = 22,5 måneder på å bytte ut hele bilbestanden.

Mulig isbjørnene ødelegger mye biler. 

Beklager kommafeil. Jeg regnet 1800 biler / 18 år levetid = 100 biler i året og så delte jeg på 12 måneder i året. Uten kommafeil blir det 8 stk, ikke 80.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (6 timer siden):

Bos reklamerer de har e-niro på lager med rask levering, spørs jo hva man er vant med, e-niro føles veldig gammeldags, husk at det er en bil som kom i 2017 i hybrid form først.

Positive at det er ganske trygg bil, de fleste barne sykdommer er borte og har grei plass men er ikke en bil man kan akuratt skryte av å kjøre rundt i, neste år blir e-niro mest sannsynlig erstattet av ev4.

Aha, det var jeg ikke klar over. Den så jo gunstig ut på "papiret".

Har sett litt på EV6, men syns den er en smule dyr. Så står vel egentlig halveis mellom e-niro, TSM3, kanskje id4...

Må bare få sett de IRL først

Lenke til kommentar
discostu skrev (10 timer siden):

Noen som har testet Kia E-niro?

Tenkte å svinge innom nærmeste Kia forhandler ila helgen og se om de har den inne for å kikke litt på den

Ja, jeg har også en soul fra før. De er veldig lik og jeg ble ikke imponert. Infotainment er elendig, interiørkvaliteten er en del bedre i E-Niro og rekkevidden selvsagt. Bilen er ganske liten selv om den virker stor så jeg endte opp med at den ble for dyr, det er nok bedre valg der ute og for min del ble det en Tesla 3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
discostu skrev (På 2.2.2022 den 12.16):

Noen som har testet Kia E-niro?

Tenkte å svinge innom nærmeste Kia forhandler ila helgen og se om de har den inne for å kikke litt på den

E-Niro er basert på Hyundai Ioniq (den originale, som jeg har). Veldig fornøyd med den, og hvis E-niro holder samme kvalitet og driftssikkerhet vil jeg absolutt si det er et trygt kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mykje brukbart her. Det som kanskje manglar er ladetid per kilometer iht. WLTP. 

Det fine med testen er at den illustrerer poenget med effekt over tid, ikkje makseffekt. Tesla har ladekurve som så vidt snusar på makseffekt før den stuper igjen. Det burde vere noko Tesla jobba med, for den nest siste kolonna er ikkje så imponerande.

Dette er jo lading frå ganske låg SoC, så bilane med forvarming får ikkje vist fordelen der. Dei kunne gjort ein tilsvarande test med ladestart på høgare SoC. Mange modellar får ganske trasig effekt om dei startar med litt høgare SoC. Er du på tur og det nærmar seg 10% så kan fort angsten melde seg, spesielt på langturar der det ikkje er hurtigladarar med jamne mellomrom.

image.png.e054ebecebc8a48987d3d41601c0011b.png

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Mykje brukbart her. Det som kanskje manglar er ladetid per kilometer iht. WLTP. 

Det fine med testen er at den illustrerer poenget med effekt over tid, ikkje makseffekt. Tesla har ladekurve som så vidt snusar på makseffekt før den stuper igjen. Det burde vere noko Tesla jobba med, for den nest siste kolonna er ikkje så imponerande.

Dette er jo lading frå ganske låg SoC, så bilane med forvarming får ikkje vist fordelen der. Dei kunne gjort ein tilsvarande test med ladestart på høgare SoC. Mange modellar får ganske trasig effekt om dei startar med litt høgare SoC. Er du på tur og det nærmar seg 10% så kan fort angsten melde seg, spesielt på langturar der det ikkje er hurtigladarar med jamne mellomrom.

image.png.e054ebecebc8a48987d3d41601c0011b.png

Det ble gjort forvarming på Y og de andre som har denne funksjoneni den e testen. 

Hva prater du om?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...