Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (5 timer siden):

Mykje brukbart her. Det som kanskje manglar er ladetid per kilometer iht. WLTP. 

Det fine med testen er at den illustrerer poenget med effekt over tid, ikkje makseffekt. Tesla har ladekurve som så vidt snusar på makseffekt før den stuper igjen. Det burde vere noko Tesla jobba med, for den nest siste kolonna er ikkje så imponerande.

Dette er jo lading frå ganske låg SoC, så bilane med forvarming får ikkje vist fordelen der. Dei kunne gjort ein tilsvarande test med ladestart på høgare SoC. Mange modellar får ganske trasig effekt om dei startar med litt høgare SoC. Er du på tur og det nærmar seg 10% så kan fort angsten melde seg, spesielt på langturar der det ikkje er hurtigladarar med jamne mellomrom.

image.png.e054ebecebc8a48987d3d41601c0011b.png

For kontekst så kan jeg trygt plassere min 2013 model S i bunnsjiktet. Nå er det riktignok lenge siden jeg har hurtigladet, men sist jeg gjorde det med godt og varmt batteri så toppet den i løpet av noen hektiske sekunder ut på 120 kW, men ladet med rundt 70-90 kW til 50% SoC og deretter falt det til et sørgelig nivå på under 30 kW ved 80%. Alt i alt vil jeg tippe gjennomsnittet fra 10-80% ligger på rundt 60 kW. Nå er det riktignok ikke noen offisiell påstand om maks ladeeffekt, men hvis vi tar utgangspunkt i 120 kW så ligger den i gjennomsnitt på sørgelige 50% av maks.

Må innrømme jeg er sjalu på de med Taycan eller e-Tron GT i denne ladetesten. De er som romteknologi i forhold til den elektriske lirekassa mi.

Enig i at jeg savner en kolonne for antall km WLTP ladet på hvor lang tid.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 4.2.2022 den 9.07):

E-Niro er basert på Hyundai Ioniq (den originale, som jeg har). Veldig fornøyd med den, og hvis E-niro holder samme kvalitet og driftssikkerhet vil jeg absolutt si det er et trygt kjøp.

Det var jeg faktisk ikke klar over, siden den deler absolutt alt ellers med Hyundai Kona og Kia Soul trodde jeg alltid at E-Niro og var basert på samme platformen som Kona og  Soul, men det er den faktisk ikke. Artig observasjon 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (58 minutter siden):

Ohyes, men den er jo sabla dyr da selv med lite avgifter.

Kommentaren var kanskje meir på at bensinbil er dyrt og elbil blir sponsa av staten enn at Taycan er så rimeleg.

For øvrig hadde det vore interessant å sett kva prisar leverandørane hadde gitt elbilane om det vart innført full moms på linje med drivstoffbilar på dagen. Skulle dei lagt på 25% så ville dei fleste bilane gått opp 100 000+.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

E-tron sliter på alle ladestasjoner, ikke bare hos Tesla :) 

Hva sliter de med? Noe jeg ikke har fått med meg? Ladet skikkelig raskt den jeg prøvde, men har lite erfaring med eierskap etter kun en helg. E-Tron har vokst på meg over årene, synes 60S virker som en skikkelig flott familievogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Hva sliter de med? Noe jeg ikke har fått med meg? Ladet skikkelig raskt den jeg prøvde, men har lite erfaring med eierskap etter kun en helg. E-Tron har vokst på meg over årene, synes 60S virker som en skikkelig flott familievogn.

De sliter med for korte ladekabler og plassering, har jammen sett mye flaue og rare oppstillinger oppgjennom årene.. 

Bare enda et eksempel på hvorfor standardisering er viktig på slike ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sampson skrev (15 minutter siden):

De sliter med for korte ladekabler og plassering, har jammen sett mye flaue og rare oppstillinger oppgjennom årene.. 

Bare enda et eksempel på hvorfor standardisering er viktig på slike ting.

Bruker man medbrakt ladekabel for hurtiglading? Ladeporten er bak hjulbuen foran er den ikke? Er jo bare å parkere med nesa mot laderen vanligvis? Jeg hurtiglader ikke ofte, så mulig jeg er en idiot her. "Problemet" på Teslas ladere er vel at uttaket er tilpasset Tesla, og dermed sliter man med plassering av bilen? 

Lenke til kommentar
20 hours ago, DrAlban3000 said:

Bruker man medbrakt ladekabel for hurtiglading? Ladeporten er bak hjulbuen foran er den ikke? Er jo bare å parkere med nesa mot laderen vanligvis? Jeg hurtiglader ikke ofte, så mulig jeg er en idiot her. "Problemet" på Teslas ladere er vel at uttaket er tilpasset Tesla, og dermed sliter man med plassering av bilen? 

Står man med fronten inn når som oftest ikke kabelen på e-tron, og om den gjør det blir det en sabla vinkel på den og mye stress for både bil og kabel.

Så de må parkere litt på skrå, og i verstefall oppta 3 plasser. Ladekabelen må kansje strekkes over panseret og vibrerer bort lakken (kablene er vannkjølte og vibrerer).

Ikke noe bra plassering av ladeporten.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Bruker man medbrakt ladekabel for hurtiglading? Ladeporten er bak hjulbuen foran er den ikke? Er jo bare å parkere med nesa mot laderen vanligvis? Jeg hurtiglader ikke ofte, så mulig jeg er en idiot her. "Problemet" på Teslas ladere er vel at uttaket er tilpasset Tesla, og dermed sliter man med plassering av bilen? 

Nei, men ladekablene på de aller fleste er ganske korte - I tillegg står det i blant stål foran laderne for å beskytte de. unntaket som er verdt å trekke frem er BKK sine ladere.

Ladeporten er veldig klønete plassert og vil garantert by deg problemer. Selv NAF advarer: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/test-av-audi-e-tron-pa-hyttetur/

Er det kun Audi som har tabbet seg ut på dette? Nei, men de er relevante å ta fordi det selges mange av de her i Norge om dagen.

"Problemet" her er på ingen måte tesla sine ladere, problemet er manglende standardisering, og som Bjørn nyland sier - The chargeport belongs on the left side, which is the right side. Not the right side, which is the wrong side. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Testet i helgen. Kan bekrefte at det fungerte like fint som all annen hurtiglading, bare billigere 🤩

20220205_184846.jpg

Veldig kjekt for dem med Ioniq at porten er der ja. Ikke så veldig mange andre biler som har det virker det som. 

Men du får vel ikke så mye mere effekt enn hva noen får på hjemmeladeren sin likevell? 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...