Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (11 timer siden):

Kan du ikkje trekke frå 30% på NEDC for å få ca. WLTP?

Hvorfor? Jeg kan ikke se noe krav om at de 1000 kilometerne skulle være etter noen bestemt kjøresyklus. Tenkte derfor det var et vagt mål på "veldig lang rekkevidde".

Powertrainer skrev (2 timer siden):

Kan hende jeg tar feil men skal vi få over 1000km rekkevidde i et reelt perspektiv så tror jeg vi må over på en annen batteriteknologi. Er ikke holdbart at rekkevidden blir halvert og vel så det når det er 15-20 minusgrader.

Aptera skal begynne å produsere sin bil med 1609 km rekkevidde 2. halvår 2022. Jeg ser ingenting som tyder på at det skal være noe annet enn ordinær batteriteknologi.

Har du noen eksempler på at rekkevidden blir "halvert og vel så det" ved 15-20 minusgrader? Hvis ikke så skriver jeg det på røverhistorie-kontoen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, Simen1 said:

Ja, det er ennå ganske skralt utvalg på elbiler med god hengerkapasitet. Siste nytt for meg er at jeg har blitt fossilbilist igjen. Jeg sverget på at jeg aldri skulle bli det igjen, men må nok spise en hatt eller noe. Kjøpte meg en 17 år gammel Honda CR-V for å dra henger. 4x4 og høy bakkeklaring ble også savn denne bilen løser. Jeg har hatt så mange problemer med model S-en at jeg skal kvitte meg med den (+ andre årsaker). Hondaen blir også en heltids "lånebil" for å ha bil når Teslaen trøbler. Har ennå ikke funnet noen erstatter for den, men pga innføring av bompenger ser jeg meg nødt til å ha en elbil i tillegg. Jeg tenkte hardt på kun én bil, Outlander PHEV 2014, men bompengene satt en stopper for det.

Ah Gratulerer. Da fant du en forholdsvis grei annonse og en bil med god tilstand? Jeg er litt i samme gata nå som jeg ikke lenger må passere en haug bomringer for å komme på jobb og tenker å finne meg en god gammel 4x4 for å dra henger på ymse vei og forhold.

Lyst til å dele annonseteksten så jeg får litt tips om hva som er lurt å sikre seg når man går etter en ordentlig gammel Honda CR-V?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Hvorfor? Jeg kan ikke se noe krav om at de 1000 kilometerne skulle være etter noen bestemt kjøresyklus. Tenkte derfor det var et vagt mål på "veldig lang rekkevidde".

Aptera skal begynne å produsere sin bil med 1609 km rekkevidde 2. halvår 2022. Jeg ser ingenting som tyder på at det skal være noe annet enn ordinær batteriteknologi.

Har du noen eksempler på at rekkevidden blir "halvert og vel så det" ved 15-20 minusgrader? Hvis ikke så skriver jeg det på røverhistorie-kontoen din.

Polestar 2 gikk 225km i 10-12minus hvis jeg ikke husker mye feil, den skal jo gå 480km.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (47 minutter siden):

Polestar 2 gikk 225km i 10-12minus hvis jeg ikke husker mye feil, den skal jo gå 480km.

Motor fikk 400 av 517 km WLTP ved 0 - -10°C. Det er -22,6% i forhold til WLTP, ikke "halvert og vel så det".

Året før fikk den 344 av 470 km WLTP. Denne hadde noe mindre batteri og ikke varmepumpe og ble testet i mars mellom 7 og -2°C. Det er -26,8% i forhold til WLTP, ikke "halvert og vel så det".

Jeg har ikke sett tester mellom -15 og -20°C, men holder fortsatt en knapp på at det må være er en røverhistorie.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvorfor? Jeg kan ikke se noe krav om at de 1000 kilometerne skulle være etter noen bestemt kjøresyklus. Tenkte derfor det var et vagt mål på "veldig lang rekkevidde".

Kva bilen faktisk oppnår er det viktigaste. Under gode forhold klarar mange WLTP, men klarar dei NEDC? Poenget var at det er forskjell på kva rekkevidde ein oppnår om den klarar 1000 km med NEDC samanlikna med WLTP.

Dei må gjerne teste ein bil med ein veldig urealistisk kjøresyklus og få gode resultat, men det påverkar ikkje kva rekkevidde ein faktisk oppnår på veien.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 timer siden):

Jeg tror de første med 1000 km rekkevidde vil ankomme Norge allerede i 2023 eller rett før årtsskiftet.

NIO ET5 (1000 km CLTC estimert, ukjent leveringsstart)

NIO ET7 (1000 km NEDC estimert, ukjent leveringsstart)

Aptera (1000 miles etter ukjent syklus, produksjon starter 2. halvdel 2022)

Kanskje flere?

GAC Aion Plus. 144.4 kWh, 1000 km (CLTC).

https://topelectricsuv.com/news/gac/gac-aion-lx-plus-details/

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Motor fikk 400 av 517 km WLTP ved 0 - -10°C. Det er -22,6% i forhold til WLTP, ikke "halvert og vel så det".

Året før fikk den 344 av 470 km WLTP. Denne hadde noe mindre batteri og ikke varmepumpe og ble testet i mars mellom 7 og -2°C. Det er -26,8% i forhold til WLTP, ikke "halvert og vel så det".

Jeg har ikke sett tester mellom -15 og -20°C, men holder fortsatt en knapp på at det må være er en røverhistorie.

Det var en vintertest den var med i blant mange andre elbiler, du får tro hva du vil, det er en stund er siden jeg leste artikkelen så jeg husker ikke hvem som arrangerte den testen men skal prøve å google litt

Lenke til kommentar

Fant ikke en dritt så du får sette det på røverhistoriekontoen din siden man må dokumentere alt opp og ned og i mente her😂. Det var ihvertfall en artikkel der en tidligere versjon endte på 225km under kupert kjøring under 10minus, men uansett så var poenget mitt at jeg synes at lithiumbatteri er altfor temperaturfølsomt med tanke på rekkevidde. Har allerede begynt å irritere meg over moderne skrumaskiner som streiker i kulda😄

Lenke til kommentar

Jeg skjønner problemet og at det det øker jo kaldere det blir. Jeg synes bare ikke det er et kjempeproblem ettersom det A. er sjeldent så kaldt og B. Konsekvensen er bare hyppigere og lengre ladestopp. Det er ikke verdens undergang akkurat selv om man kan finne scenarier der det skaper problemer. Akkurat som man kan finne scenarier der ekstrem kulde er et problem for bensin- og diesel-biler. Jeg har selv opplevd at dieselbilen døde på en øde veistrekning i -25°C. Det er uggent, men gikk bra den gangen. Poenget er vel at man bør droppe all kjøring når det er ekstremt kaldt, spesielt om man har barn i bilen eller skal kjøre øde strekninger. Kan jo nevne at det i Norilsk i Sibir er forbudt å kjøre 1 bil eller 1 buss alene. Dersom den bryter ned i kulda så setter det folk i direkte livsfare. Det er altså påbudt med redundans. Poenget er bare at nordmenn bør heller ikke ta det for gitt at bilen fungerer i ekstrem kulde, uansett drivlinje.

Men tilbake til batterier. Jeg kunne godt tenkt meg at elbiler får "vinterpakke" med varmeisolasjon rundt batteriene, litt på bekostning av bakkeklaring. Da kunne man forvarmet batteriet mer energieffektivt og varmen kunne holdt seg mye bedre gjennom kjøreturen. Burde være enkelt å ta av om sommeren. f.eks i forbindelse med dekkskifte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snowleopard said:

Greit å få med seg at den garasjen holdt 10-15 grader C, så det vil jo i mange tilfeller være nesten likeverdig med forvarming.

Bilene startet med fulladet batteri, uten forvarming, fra et garasjelokale på Vulkan i Oslo hvor temperaturen over natten var mellom 10 og 15 grader.

https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132

Godt poeng. Min bil varmer batteriet til ca 12 grader før avgang så det vil være ganske likt.

Lenke til kommentar

Toyota hadde vinterforhold prioritert med sin nye bz4x.

Toyota har vært i Norge og forsket på ebiler i kaldt klima. Kaldt klima har hatt høyt fokus for Toyota. En person fra Toyota nevnte at dem har lykkes veldig godt med å oppnå liten reduksjon i rekkevidde under vinterlige forhold.

Toyota har også 10 års garanti på batteripakken, mens andre har bare 8 år.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, DJViking said:

Toyota hadde vinterforhold prioritert med sin nye bz4x.

Toyota har vært i Norge og forsket på ebiler i kaldt klima. Kaldt klima har hatt høyt fokus for Toyota. En person fra Toyota nevnte at dem har lykkes veldig godt med å oppnå liten reduksjon i rekkevidde under vinterlige forhold.

Toyota har også 10 års garanti på batteripakken, mens andre har bare 8 år.

Toyota sin B3829"Xroz3 eller hva den heter leveres med enten 150kW motor fremme, eller 80kW motor fremme og bak..

Så den har allerede tapt min interesse der..

 

Og en person fra BMW sier sikkert at deres biler er fantastisk på vinteren. Samme med Mercedes, eller Tesla, eller Nissan..

Resultatet får vi ikke før noen utenfor tester det.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...