Jump to content

Powertrainer

Medlemmer
  • Content Count

    254
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Powertrainer last won the day on October 2

Powertrainer had the most liked content!

Community Reputation

235 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det har du rett i, er vel bare rundt 5V tilbakemeldingssignal. Må man invistere i en styrestrømsgiver for can-bus blir det jo fort en tusenlapp ekstra. Alternativet er jo og kjøre en isolert 12V strøm over arbeidskontakten for å mate releet men det krever jo endel mer arbeid.
  2. Siden det er snakk om økonomi så ville jeg brukt strøm fra langlysbryteren som styrestrøm og ellers koblet opp med eget rele ala slik man gjør ved ekstralysmontasje. Enkelt og billig, trenger bare et par strømtyver, noen kabelsko,rele,sikring m/sikringsholder og et par meter med 2,5kvadrats rk-kabel.
  3. Tror det blir rått parti å sammenligne å forflytte 200kg med 2tonn, til tross for mer hk pr. Kg
  4. Høye drivstoffpriser er kun for å plage vettet av folk som ikke har råd til en elbil som dekker behovet, og er en melkeku for staten selvsagt. Ikke rart at det blir stort klasseskille her i landet..
  5. Læreren er nok en tilhenger av " learning by doing". Hvis du tenker på koblingsboksen så skal stikkontakten ha en videreføring av til tilførselen, altså faststrøm, dvs. Brun på brun(L1) og blå på blå(N). Lampen skal også ha en videreføring men kun på den blå lederen,altså blå på blå. Den andre fasen til lampen skal kunne brytes av bryteren. Selv om du legger egen kabel med både blå og brun leder til bryteren vil den i praksis kun bli brukt for å bryte strømmen som går til den brune lederen til lampen. Koblingen i boksen for bryterkabelen blir brun(faststrøm) på brun(bryterkabel) og blå(bryterkabel) på brun(lampeledning). Når det gjelder eventuelle jordingsledere så skal de samles og kobles sammen i egen klemme i boksen.
  6. Ja den skal ha samme tverrsnitt. Grunnen til at jeg nevnte dimensjoneringen var hvis lastfordelingen skulle fordeles ute i anlegget. Hvis fordelingen skjer direkte på sikringen kan man jo se bort fra det.
  7. Regner med det er et TN-anlegg siden du skal bruke en 4-polt sikring, isåtilfelle må N-lederen være dimensjonert for den totale effekten hvis det er snakk om 230V varmekabler.
  8. Virker som det er Zero som dominerer når det gjelder mc, Ktm prøvde seg jo med en crosser men den slo aldri helt ann. Når det gjelder moped virker det som kinesiske Sur ron har potensiale til å bli populær i Norge.
  9. Skulle til å nevne e-golf men etter å ha lest gjennom tråden er det vel ikke galt å nevne polestar 2..? For rundt 470tusen får du hengerfeste og 4wd.
  10. Ser ikke at det er noe problem såfremt man bruker glassikring, lodder jo bare fast sikringsholderne. Den skal jo kunne byttes på en enkel måte.
  11. Har eksistert elbiler siden begynnelsen av 1900 tallet, dog så de mere ut som hestkjerrer på den tiden. Teknologiske begrensninger gjorde at det aldri slo helt ann før vi vår tid. Bør nevnes at elektriske tråsykler var ganske populære på begynnelsen av 40-tallet, også i Norge. Teknologiens framsteg, spesiellt på batterifronten har gjort at det nå er liv laga for elektriske doninger.
  12. Avgifter er som regel melkekyr for staten, og så drar de ofte klimakortet for å prøve å forsvare det.
  13. 4wd er et must her vi bor, og skal man ha litt bagasjeromsplass så snakker vi fort over en halv million. Må nok for min del slite ut dieseln noen år til som bil nr.1 før jeg har råd i invistere i noe elektrisk der ja
  14. Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass ville jeg vurdert ford focus electric. Den er penere og har bedre kjørekomfort enn leaf. Den ligger ca. Midt mellom leaf og e-golf i pris.
×
×
  • Create New...