Jump to content

Gavekort

Administratorer
  • Content Count

    23305
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    39

Gavekort last won the day on July 26

Gavekort had the most liked content!

Community Reputation

19328 :)

3 Followers

About Gavekort

  • Rank
    Administrator
  • Birthday 02/08/2007

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Spørs hvor lenge USA sine selskaper får rettferdig behandling om de skal bølle utenlandske aktører i sitt hjemland.
  2. Aldri kjøp Subaru sine boxer-dieseler. Det er en grunn til at motoren har blitt byttet... Både E60 og E90 er gode biler. Bare styr unna N47-motoren, da den spiser kjedestrammere rundt 100-200k, og hele motoren må ut for å fikse det. Service/rep på BMW er selvsagt et hestehode dyrere enn Subaru eller tilsvarende.
  3. Det er billigere tiltak for å bedre folkehelsen, så jeg foreslår vi bruker pengene på de lavthengende fruktene.
  4. Og jeg mener at det er irrasjonelt å "beholde den likevel". Jeg er fundamentalt uenig i emosjonelle argumenter, selv om jeg har forståelse for de. Det er gode og objektive argumenter for å bevare distriktene, men det forsvarer ikke statlig bruk av penger på en kommune som nekter å være innovativ og progressiv.
  5. Nå er ikke dette et argument for Cannabis-legalisering, men Skandinavia topper listene over overdosedødsfall, så jeg vil absolutt si at vi henger langt etter. https://www.bbc.com/news/uk-scotland-48938509
  6. Ressurser er mer enn bare naturressurser. Hva er det som starter ei bygd? Fiske, gårdsdrift, gruvedrift, skipsverft, oljeservice, tømmer osv. Hva skjer når skipsverftet går konk, gruva blir tom eller norsk tømmer ikke lenger er konkurransedyktig? De mister næring og befolkning. Staten er ikke ansvarlig for uvettig styre av distriktskommunene. Skal de være levedyktige og konkurransedyktige så må de investere i mer næring selv. Det er ikke staten sitt ansvar å gi en hver kommune en arbeidsplass, og det er ikke staten sitt ansvar å holde en dau kommune i livet fordi ingen ordførere de siste 30 årene har giddet å investere pengene i ny næring. Hvorfor argumenterer du som om du ikke har lest det jeg skriver? Jeg forsvarer ikke unødvendig pengebruk.
  7. Du trenger ikke timesvis med fast lading for å starte en brann. Om du holder et øye på ladingen så går det fint.
  8. Det er objektivt bedre å samle noe på ett sted, både med tanke på pengebruk og energibruk, men av og til så ligger ressurser og folk sine hjem ute i distriktene. Poenget mitt er at samfunnet skiftes og bygder som tidligere var relevante steder for gruvedrift eller fiske, ikke bør få millioner av kroner i støtte bare fordi et par gamlinger har lyst til å dø i barndomshjemmet sitt. At unge folk oppsøker steder der det er jobb og liv er bare naturlig. Skal distriktene trekke til seg innbyggere så får de lage næring og liv, og ikke tviholde på det ene skipsverftet de har frem til det går konkurs og kommunen går fra rik til konkurs.
  9. Sentralisering er ikke et problem i seg selv. Problemet er at etablerte distrikter forvitrer. Bygdene må få de rettighetene og ressursene de trenger for å være konkurransedyktige, men jeg ser ikke på det som rasjonelt å holde bygder kunstig i live av emosjonelle grunner. Er det ikke næring i området så er det ingen grunn til at bygda skal eksistere.
  10. Det er nok blått lys utenpå som det er regler rundt
  11. Det er alt for mange kjedelige biler på markedet, så det er fint at man har det litt gøy.
  12. Elbiler brillierer på hairpin svinger. Men i stedet for å diskutere hvilken bil som er best så kan jeg i stedet fortelle litt om hva som skiller de to bilene. Model 3 Performance gjør det ekstremt bra ut av svinger og på korte strekninger. Årsaken til at M3 slår Model 3 på Nordschliefe er fordi det er lange strekninger der M3 kan ta igjen Model 3 på toppfart. Model 3 er også mindre egnet på lange baner, pga. oppheting. Model 3 er en veldig, veldig god bil for pengene, og faktumet at vi sammenligner Model 3 med M3 er i seg selv imponerende. Det som gjør at Model 3 Performance ikke er en sportsbil er ustabilitet under høy fart, bodyroll og understeer i svinger. Dette er en naturlig konsekvens av at elbiler er mye tyngre, og at Model 3 også skal være en komfortabel bil. Om Tesla hadde lansert en GT-utgave av Model 3 med stivere understell så hadde den prestert mye bedre.
  13. Enig. Hele poenget mitt er at den ikke slår en M3 på Nordschliefe, så vi må bestemme oss her. Jeg ønsker bare en faktabasert debatt og ikke at du supper sammen Model 3 og Roadsteren til 1,6 millioner. Nå flytter du bare på målstreken (no pun intended).
  14. Hvor har du det fra? F30 M3 er et halvt minutt raskere enn Model 3 Performance på Nordschliefe.
×
×
  • Create New...