Jump to content

daruu

Medlemmer
  • Content Count

    4921
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

525 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En av de er vår 😝 Hvis man legger sammen tallene til "trillingene" (som egentlig er samme bil) så ser man at de selger veldig bra å....
  2. Her har stasjonene vært åpne, å det har tidvis vært mere folk enn midt i fellesferien(som vanligvis er den travleste perioden). 95% av trafikken er folk som er hjemme pga ulike koronatiltak, resten er vanlig trafikk. Det er nettopp sånne ting som gjør at denne situasjonen kan dra ut...
  3. Holde seg mest mulig for seg selv(sammen med nærmeste familien), men gått på jobb - med mindre man har noen som er spesielt utsatt blant de aller nærmeste. Det er nå det jeg ville gjort (det samme gjør vi forsåvidt også allerede vi da). Men har flere i vennekretsen som holder seg helt isolert også, pga tilstander som gjør at det fort ville blitt kritisk om man skulle blitt smittet
  4. Lofavør førstehjemslån 1.6 nom, 1.68% effektiv fra 6 april. Lofavør boliglån ung 1,7/1,78%
  5. Hvorfor blir det ikke lagd et felles system med lastdeling og feks app + livevisning på skilt hva som er "ledig" ladekapasitet?Det burde være mulig å sjekke ut alle de forskjellige leverandørene i samme appen. I tillegg burde alle elbiler ha hatt en RFID(eller tilsvarende) som registrerer den aktuelle ladehastigheten feks de siste 10 gangene man har ladet, i samme felles system, også kunne laderen reservere det + la oss si 10% - Å trekke det ifra "tilgjengelig kapasitet" mens man lader. Da hadde ikke bilen tatt opp "unødvendig kapasitet" - prisen hadde også blitt deretter. I nevnte app kunne man lagt inn kjørerute, for så å fått pushvarsler om tilgjengelig kapasitet faller under et vist nivå på aktuelle stoppesteder på veien. Kunne det også vært en mulighet at man kunne "reservere" en lader, la oss si feks 15 min i forveien - mot en grei slant selvfølgelig? Kanskje makspris de minuttene man reserverer den før man faktisk begynner å lade. (Jeg har aldri hurtigladet med elbil, så mye mulig noe av dette alt er sånn, evt ikke er gjennomførbart i det hele tatt)
  6. Du får forrige generasjon eup til rundt den prisen, med 80km per dag så skal det gå bra mtp rekkevidde. Har du mulighet til å lade på jobb så blir regnestykket ennå bedre....
  7. Hvorfor skulle de godta det? Jeg er helt enig i at alle må gjøre det de kan og hjelpe til best mulig for å dra sin del "av lasset", men man må kunne forvente å få noe mer enn et klapp på skulderen igjen for det - spesielt når resten av landet sitter på rævva å gjør "ingenting"! Risikoen blir ikke mindre nei, men man hadde fått noe igjen for det(utover rent moralsk) - Noe som motiverer de fleste. En lege har sannsynligvis tjent såpass fra før at han ville syntes det var helt greit med en slik ordning hvor alle utgiftene ble "betalt"(høy levestandard fra før) - en renholder som bor i en dårlig leid kjellerleilighet med en elendig gammel bil og et par unger(lav levestandard) er ikke sikkert ville vært like enig... Eller mente du at alle skulle hatt samme levestandarden da også? Ang soldater så ble de tyske under 2 verdenskrig lønnet ihvertfall, og i moderne tid er det også greit betalt https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P7mB6/norske-afghanistan-soldater-paa-loennstoppen
  8. Måtte stå i "frontlinjen" å utsette seg og sine nærmeste for mye større risiko enn resten, jobbe 16 timers skift mens andre ligger på sofaen å ser på netflix, kjøre kontinuerlig frem å tilbake med matvarer så DU har det du trenger i butikken, sitte i kassa i nevnte butikk å måtte håndtere potensielt smittede kunder hele dagen etc - Hvorfor skulle disse gruppene godta dette, uten noen som helst form for kompensasjon? Disse gruppene som er ansett som samfunnskritiske gjør alt en stor samfunnsmessig tjeneste - og mange av de er blant de lavest lønnede vi har! "Soldater under tidligere kriger har ikke blitt kompensert med full lønn" - Det er nok riktig, men du skisserer her er jo INGEN lønn...
  9. Hvordan ser du for deg at de som faktisk fortsatt MÅ ut å jobbe kompenseres i en slik tenkt situasjon?
  10. I debatten på NRK i dag skulle de ha "andre fakta" enn de som ble presentert i går.
  11. Jeg betviler heller ikke hennes kompetanse. Hun har ikke noe motiv for å gå ut med dette sånn jeg kan se det, annet enn å prøve redde liv. Dette vil trolig være totalt ødeleggende for hennes videre yrkeskarriere uansett.... Ser oppriktig lei seg ut, nesten gråtkvalt når hun snakker om hvor dårlig dette kan gå og hvor lite som gjøres(men hvor mye man vil legge i nettopp det kan man jo såklart diskutere ) Sålangt så er hun en av de som er minst farget av den økonomiske biten i det her, hun tenker på livene - Politikerne og FHI må såklart ta det økonomiske med i betraktningen. La oss håpe hun tar i for hardt, jeg mener uansett det er bedre å ta i litt for mye - enn litt for lite i akkurat denne situasjonen. Jeg tror heller ikke at det som har blitt gjort i Kina vil fungere her, men jeg mener man burde innføre generelt portforbud i tillegg til de restriksjonene vi alt har, men at man kan få unntak om man har en god grunn. Feks folk som må på sammfunnskritiske jobber, 1 tur på nærmeste matbutikk i uka etc
  12. Sier vi må regne med lik utvikling som Italia, 6-7% døde ihvertfall. Kjører generelt over FHI sine uttalelser og valg. Modig å sitte sånn på direkten å si rett imot de, uansett om hun har rett eller ei.
  13. Ikke oppløftende det som blir sagt på NRK debatten nå, jeg tror hun legen/forskeren desverre er den som er nærmest det som blir realiteten...
×
×
  • Create New...