Jump to content

FrihetensRegn

Medlemmer
  • Content Count

    8665
  • Joined

  • Days Won

    2

FrihetensRegn last won the day on July 11 2016

FrihetensRegn had the most liked content!

Community Reputation

6484 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

23072 profile views
  1. Som om EU er den store miljømoralisten i verden. Resultatet blir nok heller at flere ser EU for hva det er; en maktsulten, udemokratisk organisasjon styrt av tyskerne, der flere medlemsland kommer til å forlate dem akkurat slik UK gjorde. Norge gjør seg lurt i å se seg om etter andre handelspartnere etterhvert som EU blir mindre relevante i fremtiden.
  2. Ekofisk er fortsatt et av de mest produktive oljefeltene i Norge. Dette viser at Johan Sverdrup og andre nye felt kan holde på til år 2100 om vi vil. Og verden vil trenge olje da også.
  3. EU blir mindre og mindre relevant for norsk energieksport. Både olje og gass kan i dag eksporteres til land i hele verden. Den første oljen fra Johan Sverdrup gikk feks til Kina.
  4. Dette er som å gjeninnføre den gamle H3 tariffen E-verket i sin tid hadde der man måtte passe på nåla i det gamle wattmeteret ved komfyren. Denne endringen vil ramme de med et moderat energiforbruk som ikke har muligheten til å velge bort en panelovn ekstra en januardag der det er ekstra kaldt en morgen eller ettermiddag. Eldre, unge, fattige og de med små, gamle hus og leiligheter risikerer å få store variabler i strømregningen mens de rike som har store smarthus med moderne løsninger belønnes. En enslig minstepensjonist som fryser en ettermiddag og velger å slå på en ekstra panelovn eller frittstående 2 kW varmeovn vil bli straffet.
  5. Jeg vurderer å selge bilen min via Nettbil, bare for å slippe alt tullet folk opplever med salg.
  6. Bønder vs dyrevenner. Og disse to gruppene skriker høyt.
  7. Det er rart det der at så fort man beskriver de store miljøproblemene med batterier, så er de samme whataboutism kommentarene på plass for å prøve å spore av debatten bort fra batterier og over på noe annet som hydrogen, olje og gass, kull eller guden vet hva. Når det skal produseres milliarder av batterier som skal i alt fra smartklokker til lastebiler så er det klart at det kommer til å by på utfordringer for miljøet.
  8. Det hadde uansett ikke spilt noen rolle da lavfrekvent radar ikke kan brukes til å låse et mål. Den kan gi en pekepinn på at det finnes et stealth fly i et gitt område, men etter det er det ikke så mye som kan gjøres. F-35 har derimot en ganske stor varmesignatur pga av at flyet har én stor motor istedenfor to som F-22 har. Dermed kan det være et mål for varmesøkende missiler, men da må man ganske nært.
  9. Fra samme utviklerne bak Max Payne. Men for meg virker dette spillet mer som en ray tracing demo.
  10. Tåpelig utsagn. En bil med 70 hk kan kjøre i 150 km/t i en femtisone. En bil med 2000 hk kan kjøre i 40 km/t i samme femtisone. Det kommer helt an på hvem som kjører og hvordan man kjører. Man trenger ikke gi full gass fordi det er litt gamp i en bil.
  11. Lavfrekvente radarer kan oppdage stealth ja, til og med Iran har visstnok greid det. Men det er egentlig ikke så veldig viktig fordi det fortsatt ikke er noen gode måter å få lock på target da stealth fra en F-35 ser ut som en spurv på høyfrekvente radarer med lock som feks S-400. En F-22 har en krosseksjon på størrelse med en veps. Nå kommer russerne riktignok med S-500 om et par år, noe som kanskje kan endre bildet litt. Men et F-35 trenger heller ikke å gå så nærme et mål at det kan bli oppdaget og skutt ned av en SAM, da litt av poenget er å bruke langdistansemissiler som cruisemissiler på bakkemål. Et større problem for F-35 er rekkevidden, og et tankfly er naturligvis mye lettere å oppdage og skyte ned. Et scenario er Israelske F-35 fly som skal inn i Iran for å ta ut atomreaktorer. Det vil være en utfordring da man skal tilbake også. En løsning på det kan være å samarbeide med Saudi Arabia og ta i bruk deres luftområde ril refueling.
  12. Jeg er ganske usikker på hva jeg vil stemme på i år. Jeg har stemt FrP før, men i år blir det kanskje for første gang SP eller Rødt. Grunnen er at FrP hjelper en norsk regjering med H i spissen å dra Norge i retning mot mer globalisme og integrering i EU. Det er flott at FrP jobber for lavere avgifter, mindre tåpelige reguleringer, mindre bompenger, bedre veier og strengere innvandringspolitikk, men det hjelper lite når det først og fremst er Høyre som styrer retningen for landet. Vindmøller, Acer, strømkabler til utlandet, dårligere kår for de svakeste i samfunnet (jeg er for rusreform og mot AAP kutt/karenstid da jeg selv har vært på AAP), en fraværende distriktspolitikk og andre områder gjør at jeg ikke ønsker å stemme blått denne gang. En stemme til partier som Demokratene eller andre småpartier vil være en proteststemme og ikke en stemme som påvirker retningen man drar landet. Det er i realiteten et valg mellom blått og rødgrønn blokk. SP kan være et godt alternativ for oss som bor i distriktene og ikke ønsker å se naturen ødelegges av vindmøller eller distriktsfiendlig politikk som den MDG ønsker.
  13. Teknisk sett eier han verken bilen eller pengene. Juridisk kommer det an på hva som står i kjøpekontrakten.
  14. Jeg tror ikke det er vedtatt av EU at det skal bli strengere PKK enda, men det er kjent at EGR ventil og dieselpartikkelfilter går tett etter ca. 100 000 km (enda raskere om man driver med mye småkjøring), noe som kan koste flesk å få reparert, spesielt om det ikke lar seg rense og det må bestilles nye deler. Dermed kan man ta bilen på verksted og få modifisert eller fjernet deler av rensesystemene slik at de ikke går tett. Et lokalt verksted gjorde det på min dieselbil der de optimaliserte ECUen slik at jeg fikk mer kraft og dreiemoment, samtidig som drivstofforbruket gikk ned. De borret også hull i EGR ventilen og fjernet innmaten i dieselpartikkelfilteret slik at dette ikke skal gå tett. Dette vil gi økte lokale utslipp av avgasser som NOx, sot og partikler, men sparer bileier for potensielle problemer langs veien og dyre verkstedsbesøk. Nyere dieselbiler har SCR med Ad Blue, noe som kan rense bedre og gjøre det mindre aktuelt med EGR ventil, men dette kan variere. EU kontrollen tester avgasser, men det er bare CO. Nye bensinbiler kommer også med direkte innsprøytning, noe som gjør at de må ha bensinpartikkelfilter. Jeg er mitt usikker på om disse kan gå tett like lett som på dieselbilene.
  15. Så transporten av olje fra Kanada fortsetter dermed via tog. Noe som er mye mer usikkert og skadelig enn med rør.
×
×
  • Create New...