Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (13 minutter siden):

Rart vi ikke greier som mange andre land og reparere disse batteriene, dette er jo ikke magi, det er bare batterier.

Dessverre er ikke bilbatterier i biler standardisert ennå. Det kommer nok..det burde komme. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (28 minutter siden):

Dessverre er ikke bilbatterier i biler standardisert ennå. Det kommer nok..det burde komme. 

Vel, andre greier faktisk dette, med norge sin andel elbiler er det magisk, dog kan det hende det lønner seg og vrake slike strøkne biler, delene er jo verd endel og kan gi store besparelser på andre skadesaker.

Skrevet

Burde hvert. Kan jeg velge hvilket drivstoff jeg kan/vil bruke?

Nå kun el. Kan dere vise meg hvor jeg kan velge? El/hybrid/diesel osv?

Her jeg bur kan jeg ikke lade. Så hva gjør jeg i 28. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, agvg said:

Rart vi ikke greier som mange andre land og reparere disse batteriene, dette er jo ikke magi, det er bare batterier.

Første, hvilket land gjør det?

Andre: Kost er mye høyere i norge.

Time lønn er høy i norge 300-350 pr time.

Hva har de som jobber i matbutikkene. 100% stillinger? 

275 ca av de jeg spør?

Skrevet
obygda skrev (4 timer siden):

Merkelig..er 7 års garanti på Xpeng. Så om det du sier er korrekt...så forstår jeg rett og slett ikke logikken til Xpeng her. Kom gjerne med dokumentasjon for jeg har litt vanskelig for å svelge påstanden om at xpeng er overrepresentert på huggern med bulkefrie biler.

Hvis en bil er veldig dårlig, og man ikke klarer å reparere den, enten pga at problemene er uløselige eller at man ikke har deler, så har forhandler gjerne ikke noe annet valg enn å ta tilbake bilen og vrake den. Xpeng har hatt store problemer med å skaffe deler til sine egne biler, de har, imotsetning til hva du påstår hatt mye elektronikk og softwareproblemer og kvalitetsproblemer generellt. Jeg sier ikke at Xpeng er overrepresentert, for det finnes mange andre bedritne kinabiler også. Feks er 1% av alle Hongqi E-HS9 solgt i Norge allerede hos hoggeren. Kan jo minne om at de eldste bilene er 2022 modeller.

Et lite eksempel: 

xpeng1.jpg

xpeng2.jpg

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

275 ca av de jeg spør?

Vel, nå er jo ikke disse batteriene noe lavkost produkt, UK og USA og endel i øst Europa.

Så jeg tviler på at lønnskostnadene er det som stopper det.

Skrevet
agvg skrev (3 timer siden):

Greier vi ikke det? Både forhandlere, uavhengige verksted pluss noen spesialverksteder reparerer batteripakker hele tiden.

Skrevet
AL123 skrev (Akkurat nå):

Greier vi ikke det? Både forhandlere, uavhengige verksted pluss noen spesialverksteder reparerer batteripakker hele tiden.

Men alikevel blir boler skrotet for småskader?

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Men alikevel blir boler skrotet for småskader?

Ikke alle biler, men noen blir det. Ikke alt er reparerbart.

Skrevet
9 minutes ago, agvg said:

Vel, nå er jo ikke disse batteriene noe lavkost produkt, UK og USA og endel i øst Europa.

Så jeg tviler på at lønnskostnadene er det som stopper det.

Batteripakker må være designet for å være reparerbare. Ikke alle pakker kan demonteres på noen rimelig måte, da er det upraktisk både å reparere de og å bruke de som donorer for å reparere andre pakker. 

Skrevet
Fantomtegningen skrev (15 timer siden):

Samme her, selger var høflig nok til å henvise til kontrakten at Møller ikke kunne garantere levering i år og at kunden måtte eventuelt dekke dette. 

Det hadde vært en helt klar dealbreaker for meg.

• Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Det hadde vært en helt klar dealbreaker for meg.

Ja, det satt inn nådestøtet for meg.
Synes det er dumt at Skoda har beveget seg så langt bort fra budsjett-klassen og nå priser seg svært høyt, til og med høyere enn f.eks EV9 som nå er på kampanje.

Vi har foreløpig en relativt ny Enyaq som vi godt kan ha i noen år til, måtte finne fram "kjipe, kjedelige meg" og bare si nei til selgeren, for at dette koster mer enn det smaker. 
Nei, hvis det hadde blitt bilskifte så hadde det nok blitt til en PV5, synd med lav rekkevidde og manglende AWD/7 og 6 seter. Det hadde vært kult.

• Liker 2
Skrevet

Forøvrig så følte jeg et enormt kjøpepress når jeg var innom.
Først fikk jeg vite at de bare fikk inn 200 i år og at de visstnok hadde allerede solgt over 100 stykker innen 12-tiden (da jeg var der), så her måtte jeg bestemme meg veldig fort og at de resterende 100 ville forsvinne innen noen timer. 
I og med at vi skal på bilferie så kan jeg jo ikke bare dumpe bilen nå heller, så tatt alt i betrakning så ble det fort et nei.

Ble ringt opp i går ettermiddag og fikk beskjed om at det fortsatt var biler tilgjengelig for i år (som de igjen ikke kunne garantere), det ble fortsatt et nei fra meg.

• Liker 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (33 minutter siden):

Forøvrig så følte jeg et enormt kjøpepress når jeg var innom.
Først fikk jeg vite at de bare fikk inn 200 i år og at de visstnok hadde allerede solgt over 100 stykker innen 12-tiden (da jeg var der), så her måtte jeg bestemme meg veldig fort og at de resterende 100 ville forsvinne innen noen timer. 
I og med at vi skal på bilferie så kan jeg jo ikke bare dumpe bilen nå heller, så tatt alt i betrakning så ble det fort et nei.

Ble ringt opp i går ettermiddag og fikk beskjed om at det fortsatt var biler tilgjengelig for i år (som de igjen ikke kunne garantere), det ble fortsatt et nei fra meg.

Ville kjøpt noe annet. En skoda til 800k++ blir det stort verditap på også vil jeg tro

• Liker 1
Skrevet
On 6/25/2026 at 9:38 PM, Kjetil Lura said:

275 ca av de jeg spør?

Hvem gjør noe som helst for 300-350kr timen? Selv de som henter avfall og kaster o skogen er dyrere enn det

Skrevet

Median månedslønn for heltidsansatte i Norge ligger på ca. 55 800 kroner, mens median årslønn er anslått til rundt 706 000 kroner. Omregnet til median timelønn, basert på et standard 37,5-timers arbeidsukeverk, tilsvarer dette omtrent 360 kroner før skatt

Skrevet
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

Hvem gjør noe som helst for 300-350kr timen? Selv de som henter avfall og kaster o skogen er dyrere enn det

De som skrur på bilen din ligger rundt der. De som skrur på Tesla ligger betydelig lavere.

Skrevet
Femtekolonne skrev (3 timer siden):

Hvem gjør noe som helst for 300-350kr timen?

Veldig, veldig, veldig, veldig mange.

Butikkansatte (inkludert mange butikksjefer til og med), rengjørere, lageransatte, produksjonsmedarbeidere og en lang rekke andre yrker ligger godt under 300 kroner timen.

Mulig du tjener 500 kroner timen eller mer, men da har du en godt over gjennomsnittet høy lønn.

Skrevet
Lenvar skrev (50 minutter siden):

Veldig, veldig, veldig, veldig mange.

Butikkansatte (inkludert mange butikksjefer til og med), rengjørere, lageransatte, produksjonsmedarbeidere og en lang rekke andre yrker ligger godt under 300 kroner timen.

Mulig du tjener 500 kroner timen eller mer, men da har du en godt over gjennomsnittet høy lønn.

Ja, lønna til butikkansette der vi handler mat er ikke spesielt høy med maks på rundt kr 260 i timen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...