Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var 2 veldig ulike biler. Den ene kjent for høyt forbruk og dyrt vedlikehold, den andre for trangt baksete. Hvordan har du landet ned på valget mellom akkurat disse 2?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
5 hours ago, hoodoo said:

Hei, har aldri eid en elbil. 

Kan varmluftanlegget stå på samtidig som man hurtiglader?
Vurderer en Audi e-tron fra 2020, eller en Volvo EX-30 2025-modell

Jeg ville ikke vært av de første i verden til å holde en Audi e-tron uten garanti på veien. Hvis du kan velge noe annet; gjør det.

Kjøp i hvert fall motorgaranti og sørg for å være helt sikker på at den dekker kjølevæskeinntrenging i motor over tid.

Ser at forsikringselskapene har skjønt tegningen, så koster mye å forsikre de.
https://www.facebook.com/groups/1483698798331225/?multi_permalinks=27244778061796612&hoisted_section_header_type=recently_seen

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (24 minutter siden):

Jeg ville ikke vært av de første i verden til å holde en Audi e-tron uten garanti på veien. Hvis du kan velge noe annet; gjør det.

Kjøp i hvert fall motorgaranti og sørg for å være helt sikker på at den dekker kjølevæskeinntrenging i motor over tid.

Det er viss ca 2% av bilene som får dette problemet og det skal viss være en beholder som om den fylles med veske skal gi et forvarsel.Problemet er viss ikke ukjent på andre biler også som har veskekjøling av motoren

• Liker 1
Skrevet
28 minutes ago, Trestein said:

Det er viss ca 2% av bilene som får dette problemet og det skal viss være en beholder som om den fylles med veske skal gi et forvarsel.Problemet er viss ikke ukjent på andre biler også som har veskekjøling av motoren

Mye taler for at det ryker mange motorer og girkasser på de i hvertfall når eiergruppa er full av folk som har bytta og Audi bytter de på goodwill med 90% rabatt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
7 hours ago, Trestein said:

Må være mere enn 2%? Virker jo som alle bilene har byttet en motor eller to.

Er vistnok ikke lurt å rygge med dem. Da fyller man vist motoren fortere med kjølevann..

Samme problem var der på Tesla helt i starten og, men de fikk eliminert det helt i 2017 eller så. Deretter kom Audi E-tron med samme feildesign i 2019..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (12 timer siden):

Det var 2 veldig ulike biler. Den ene kjent for høyt forbruk og dyrt vedlikehold, den andre for trangt baksete. Hvordan har du landet ned på valget mellom akkurat disse 2?

Og hvordan tenker du at vedkommende kan vite at du har svart hen? Sitering er ikke så dumt kanskje? 🤔

• Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (13 timer siden):

Vær dog obs på at det fører til at ladingen går saktere på noen biler, for andre så må man bare dekke det tapet som strømforbruket på AC utgjør i tillegg, som vil fort være ett til fem minutter ekstra ladetid. Altså knapt neglisjerbart.

Ett til fem minutter hørtes veldig mye ut? Hvertfall 5 minutter må være veldig ekstremt. Hvis du lader på 150 kW i snitt tilsvarer 5 minutt 12,5 kWt. Jeg kan ikke tenke meg noen AC som klarer å trekke så mye strøm?

Skrevet

Selv om den trekker strøm for å varme batteriet burde ikke AC for å beholde temperaturen trekke sååå mye. Er noe annet om man varmer opp hele bilen fra frossen tilstand, da kan den fort trekke 7-8 kWt til kupe og batteri

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (2 timer siden):

Ett til fem minutter hørtes veldig mye ut? Hvertfall 5 minutter må være veldig ekstremt. Hvis du lader på 150 kW i snitt tilsvarer 5 minutt 12,5 kWt. Jeg kan ikke tenke meg noen AC som klarer å trekke så mye strøm?

Det var et "fingeren i lufta"-anslag. De fleste gjør nok dette på 1 minutt vil jeg tippe. Og så er det mange biler, ihvertfall eldre, som ikke lader så kjapt som 150 kW. Min har 78 som  maks hastighet, men her må vi og hensynta et man erstatter tapet ved slutten av ladingen, når det går langt saktere enn toppfarten! 😉

Svret var generelt, altså ikke spisset mot noen enkelt bil, så 5 min er vel fort en  1. gen leaaf med #Chargegate... 😎

EDIT: For å presisere, det var for å vise en ukyndig at merforbruket er neglisjerbart...

Endret av Snowleopard
Se Edit:
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Så lenge begrensingen for lading er batteriet og ikke laderen vil AC bare øke strømmen fra laderen uten at ladetiden går opp*. For de fleste betyr det bare at man reduserer ladefarten litt opp til ca 30% SOC +-15%, ihvertfall om man ikke er på en veldig gammel lader.

AC + diverse andre varmekilder kan nok sikkert trekke opp til 10-15kW på det meste. (Tror det er 12kW maks i min bil, men det er både for oppvarming av kupe og batteri)

*) Dette forutsetter at bilen ikke har en annen strømbegrensing på DC porten, men det er mindre trolig, og selv da vil batteriets ladehastighet være invariant med AC bruk så snart ladefarten batteriet kan akseptere er tilstrekkelig under maks at AC uansett får plass i strømbudsjettet**.

**) Men husk det er også et kjølebudsjett og AC bruk (om sommeren når den brukes til å kjøle kupeen) kan ende med å begrense ladehastighet om den medfører at batteriet ikke blir kvitt varme raskt nok. 

Endret av sverreb
Skrevet
Complexity skrev (10 timer siden):

Må være mere enn 2%? Virker jo som alle bilene har byttet en motor eller to.

I følge en kollega hos VAG, så kan du iallefall sette en null til bak det tallet, minst. Men det gjelder bare frem til 2022 sånn ca, etter det har de hatt ulike forbedringer, og de bilene som har hatt problemer før har blitt utbedret på garanti. Problemet ikke er eliminert helt, for man har fremdeles kjøling rundt aksling, men det er ikke så ofte man ser noe problem lengre. Ulempen med å eliminere kjøling rundt akslinger er at man ikke får kjølt ned områdene som har størst termisk belastning, og motoren kan dermed ikke belastes like mye. Det er en grunn til at så mange bruker samme løsning, og Audi skiller seg tross alt ut her ved at man har mulighet til å holde øye med situasjonen gjennom vannutskiller som er lett å komme til.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AL123 said:

I følge en kollega hos VAG, så kan du iallefall sette en null til bak det tallet, minst. Men det gjelder bare frem til 2022 sånn ca, etter det har de hatt ulike forbedringer, og de bilene som har hatt problemer før har blitt utbedret på garanti. Problemet ikke er eliminert helt, for man har fremdeles kjøling rundt aksling, men det er ikke så ofte man ser noe problem lengre. Ulempen med å eliminere kjøling rundt akslinger er at man ikke får kjølt ned områdene som har størst termisk belastning, og motoren kan dermed ikke belastes like mye. Det er en grunn til at så mange bruker samme løsning, og Audi skiller seg tross alt ut her ved at man har mulighet til å holde øye med situasjonen gjennom vannutskiller som er lett å komme til.

Ja det ble vel litt bedre etter 2022.

Vannutskiller er det vel kun på motor bak, men ja om den fylles hyppig har man problemer..

Det jeg leste er at simringen har spor i seg som "spyler bort" kjølevannet når man kjører for å å minimere lekasje inn.

Men når man rygger fungerer den motsatt og suger vann inn..

Vet ikke om dette stemmer men høres jo ikke helt på bærtur ut..?

• Liker 1
Skrevet

E-tron akseltetting er omtrent som tettingen på en bassengpumpe sies det. Relativt simple greier og neppe skapt for å være holdbart. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den ser utrolig bra ut til å ha gått så langt, men nå ser vi jo bare overflater inni og utenpå. Vi ser jo ikke hvor mye slitasje det er på understell osv. Jeg ser på den som en høyrisiko-bil. En som kan knele når man minst venter det og gi store ekstrakostnader. Teknisk sett kan dette være en bil som er oppbrukt. Et potensielt totaltap. Jeg ville ikke vurdert en sånn bil hvis jeg var avhengig av bil i hverdagen og ikke har noen bakup. Prismessig ville jeg vektet risikoen for totaltap høyere. Det bør lønne seg mer å påta seg en så stor risiko for totaltap. 250k er en veldig god deal for selger. Jeg tipper den blir liggende lenge og til slutt går for rundt 200k. Jeg hadde ikke vurdert en sånn selv for 200k så det er ikke en bil for meg. Men tipper noen tør å ta sjansen for 200k.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
13 hours ago, Evil-Duck said:

Voksen kilometerstand på denne iXen kan en si https://www.finn.no/mobility/item/463465931

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Var jo en del lurifakser som spådde at disse bilene ikke kom til å gå langt på grunn av de noe uvanlige motorene med børster, men har vel vært svært lite feil på de så vidt jeg vet. 

Vistnok bedre sleperinger og børster i motoren etter 2023. Før det var det en del trøbbel og mange måtte bytte dem. Men det er slitedeler som vil bli oppbrukt en dag.

Kan koste opptil 70 tusen å bytte børstemodul, og i visse tilfeller er motor og skadet av utslitte børster og man snakker 150 tusen pluss for ny motor.

Sparer vist veldig mye på å la elbilmekk eller noen å plukke sundt å service den gamle motoren så det er lurt isåfall. Kan dog hende man blir uten bil en stund.

Skrevet
Complexity skrev (6 timer siden):

Vistnok bedre sleperinger og børster i motoren etter 2023. Før det var det en del trøbbel og mange måtte bytte dem. Men det er slitedeler som vil bli oppbrukt en dag.

Kan koste opptil 70 tusen å bytte børstemodul, og i visse tilfeller er motor og skadet av utslitte børster og man snakker 150 tusen pluss for ny motor.

Sparer vist veldig mye på å la elbilmekk eller noen å plukke sundt å service den gamle motoren så det er lurt isåfall. Kan dog hende man blir uten bil en stund.

Om de holder over 400K km så tenker jeg motoren egentlig har gjort jobben sin og at det ikke er mer slitedel enn hva lagrene i permanent magnet motor er. Vet det var en tilbakekalling på front drive uniten på 50 og M60 helt i startet av livsløpet til iX men ellers har jeg hørt svært lite om problemer med disse bilene, og at det var noen barnesykdommer helt i starten på livsløpet til en flett ny plattform er vel kanskje ikke så rart. 

Skrevet (endret)

https://www.nettavisen.no/nyheter/ma-gi-bort-biler-etter-tre-ars-drift-du-kjorer-verdien-ned-til-null/s/5-95-3024886

når den ix har fortsatt en del verdi etter 400k km så er rart taxi sjåfører som påstar at en eqs ikke er verdt noe og påstår en model y etter 3 år og 300+k km er bare verdt 40-50 000. Så er rart at denne https://www.finn.no/mobility/item/459760496 ble solgt for 200 000+.

Personlig hadde jeg heller kjøpt en elbil med høy km enn fosil bil så lenge er nesten 90% igjen av batteri kapasitet.

Endret av onkel_jon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...