Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
13 minutes ago, Trestein said:

Kan du fine noen tilsvarende firma som sier det motsatte?

Er vel ingen som sier det motsatte. Disse bilene er dårlig rustbehandlet som mange andre biler er.

Men Frydenlund sikter jo direkte på Tesla for å få mere salg, noe som jo sikkert er lurt. Men derfor tar jeg det litt med en klype salt alt de sier.

Skal du kjøpe rustbehandling hos dem har de egen kategori for Model 3 og Y. 11-12 tusen for full pakke og burde vel etterbehandles annenhvert år til 6600kr. Klart det er business.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Er det ikke en egen Tesla tråd her?

Ja, men den er blitt infisert av BMW-fansen, selv om de++ ser ut til å pøse på med samme "bickering" her... De har vel ikke sett at de har byttt tilbake til elbiltråden nå...  🙃

• Liker 3
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Forskjellen på hjemmemekker og et verksted er tilgang på dokumentasjon, software og verktøy.

Det er jo ikke som om den gjengse mekonomen ansatt har trent masse timer på hver eneste bil som finnes der ute

Nja, en mekaniker med 10 år i faget har 18.000 timers erfaring pluss endel kursing. Det betyr nok litt mer enn å skru på egen bil et par ganger i året eller sitte på youtube...

• Liker 2
Skrevet
Jalla21 skrev (39 minutter siden):

Er det ikke en egen Tesla tråd her?

Dette er en elbiltråd, så den gjelder for alle elbiler, uansett merke.

Skrevet
kremt skrev (På 9.5.2026 den 15.49):

8 kroner og over per kwh blir fort over prisen med dieselbil 20 kroner literen, 0.5 på mila. Pluss trøbbelet og tiden med å stoppe for å lade til stadighet

Ha ha, ja vi har det for jævlig, vi stakkars elbil-eierne. 😅

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (På 9.5.2026 den 15.51):

Bortsett fra at man med diesel er stuck med å betale hurtiglading-pris gjennom hele bilens levetid. Med hurtiglading kan man heldigvis lade hjemme i blant.

I blant? 99% av lading foregår jo hjemme. Unntaket er selvfølgelig for de få som ikke har mulighet til hjemmelading. De får lade-kostnader nesten på linje med dieselbil-eiere.

• Liker 1
Skrevet
mandela skrev (På 9.5.2026 den 16.52):

Er jo også litt komisk at en app skal være avgjørende for bilvalget.

App har blitt veldig viktig for bilvalget.

Så etter å ha kjørt Tesla noen år (og blitt grundig bortskjemt med app), så valgte vi Mazda MX-30 som nr. 2 bil, når den gamle Leaf'en skulle skiftes ut. Mye p.g.a. Mazda har en ganske god app som forteller oss det vi trenger å vite, og lar oss gjøre det vi trenger å gjøre.

Å kjøpe bil uten en velfungerende app er helt utelukket.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (19 timer siden):

Ta Mistsubishi Outlander PHEV som eksempel. Hvis mine kilder er riktige så starter en splitter ny 2026 modell fra 320 000 kr uten avgifter og 860 000 kr med norske avgifter. En bil mange klarer å kjøre 70-80% elektrisk.

Hjelper jo ikke når folk driter i å lade dem. 

Det er leiebil- og firmabilmarkedet som har ødelagt for ladbare hybrider i Norge. Når disse bilene ikke blir ladet så er de ganske bensintørste. Hadde en Outlander PHEV før vår første Tesla. Grei nok bil, men det hadde vært totalt uaktuelt å gå tilbake til en sånn igjen.

• Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (17 timer siden):

Jeg vil ikke si det er noe verre å bytte bremserør på en model 3 en en BMW 3 serie.

Tesla bytter jo de bremserørene på Model 3 på goodwill, på biler som er utenfor garanti, så null stress. Var byttet gratis av Tesla på den 2019 Model 3 som sønnen min kjøpte i fjor.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (28 minutter siden):

Hjelper jo ikke når folk driter i å lade dem. 

Jo, som du ser av regnestykket så får man veldig mye drivstoff for bare verdifallet på statens avgifter. Hadde staten kuttet avgiftene på den så ville man spart 40k i årlig verditap. Det er mye drivstoff. Mer enn de fleste trenger til kjøre selv uten å lade den.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jo, som du ser av regnestykket så får man veldig mye drivstoff for bare verdifallet på statens avgifter. Hadde staten kuttet avgiftene på den så ville man spart 40k i årlig verditap. Det er mye drivstoff. Mer enn de fleste trenger til kjøre selv uten å lade den.

Slik jeg har forstått det så har Statens intensjon med avgiftene vært å dreie forbruket over fra forurensende drivstoff, og over på ikke forurensende drivstoff. Å spare penger for bileierne har vel aldri vært intensjonen fra Staten sin side.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Slik jeg har forstått det så har Statens intensjon med avgiftene vært å dreie forbruket over fra forurensende drivstoff, og over på ikke forurensende drivstoff. Å spare penger for bileierne har vel aldri vært intensjonen fra Staten sin side.

Hvis du går tilbake og ser hva vi egentlig diskuterte så ser du at jeg har svart korrekt. Hint: Dette var starten:

Trestein skrev (21 timer siden):

Skal du kjøpe ny bil i dag har du i praksis ikke noe alternativ. Hadde bensin og diesel hatt samme avgifter hadde det ikke sett slik ut

Staten pålegger oss et vanvittig verditap, som gjør det ekstremt dyrt å kjøpe drivstoffbil. Selv om mange klarer å kjøre de 70-80% elektrisk.

Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Hvis du går tilbake og ser hva vi egentlig diskuterte så ser du at jeg har svart korrekt. Hint: Dette var starten:

Staten pålegger oss et vanvittig verditap, som gjør det ekstremt dyrt å kjøpe drivstoffbil. Selv om mange klarer å kjøre de 70-80% elektrisk.

Meldingene fra Trollstein slipper jeg heldigvis å se, men da vet jeg nå at det er verditapet på bensin- og diesel-biler som var tema. Glad jeg slipper å tenke på det i hverdagen i hvertfall.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ulempen med å ignorere er at man går glipp av deler av diskusjonen. Da risikerer man å plumpe ut med ting som andre bare rister på hodet av. Knappen "vis innlegget" kan være en fordel å bruke når man skal prøve å delta i sånne diskusjoner.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Ulempen med å ignorere er at man går glipp av deler av diskusjonen. Da risikerer man å plumpe ut med ting som andre bare rister på hodet av. Knappen "vis innlegget" kan være en fordel å bruke når man skal prøve å delta i sånne diskusjoner.

Takk, men det går helt fint. 😏 Enkelte ting vil man helst "ignorere".

Skrevet

Hei, har aldri eid en elbil. 

Kan varmluftanlegget stå på samtidig som man hurtiglader?
Vurderer en Audi e-tron fra 2020, eller en Volvo EX-30 2025-modell

Skrevet (endret)
hoodoo skrev (8 minutter siden):

Hei, har aldri eid en elbil. 

Kan varmluftanlegget stå på samtidig som man hurtiglader?
Vurderer en Audi e-tron fra 2020, eller en Volvo EX-30 2025-modell

Ja, de fleste/alle elbiler tillater det. Som oftest kan man trykke en gang på startknappen på de bilene som har det uten at man tråkker inn bremsen, så er strøm til USB og lys på. Et trykk til, så går AC på.

På biler som ikke har startknapp, så kan man velge "keep climate on" via skjermen, så holder AC seg på til den temperaturen den er stilt inn på. Noen biler holder AC på så lenge de merker at folk oppholder seg i bilen.

Da ttekkes strøm fra hovedbatteriet og ikke 12V-batteriet. Vær dog obs på at det fører til at ladingen går saktere på noen biler, for andre så må man bare dekke det tapet som strømforbruket på AC utgjør i tillegg, som vil fort være ett til fem minutter ekstra ladetid. Altså knapt neglisjerbart.

Noen få biler har dog litt problemer med å holde varmen, om også hovedbatteriet må varmes før lading.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...