Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Det må være greit å komme med saklig kritikk uten at enkelte klikker å bruker rapporteringsfunksjonen også. 👍😉

Det sagt, jeg er kanskje i overkant streng. Jeg har vært å kjøpt meg dress idag. Hater det, så dårlig humør. 🥵🤣

Haters....! 🤣

Nå må det sies at å disse utseende på en bil pga noe man reagerer på som faktisk kan forklares, må være greit. Det er vel hovedsakelig det å alltid skulle rakke ned på en bil/et bilmerke selv der det er lite å rakke ned på....

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
obygda skrev (5 timer siden):

Kanskje ikke for BMW,men we-charge (VW,Audi,Skoda) gjorde det på Ionity ladere..men da KUN på Ionity ladere

Hadde ingen problemer med å lade in Toyota BZ4X leiebil med mitt Cupra Charge (som er samme greia som WeCharge/Skoda power pass) kort på 3 forskjellige Ionity ladere i september 2023

Endret av Selle
Skrevet
Selle skrev (17 minutter siden):

Hadde ingen problemer med å lade in Toyota BZ4X leiebil med mitt Cupra Charge (som er samme greia som WeCharge/Skoda power pass) kort på 3 forskjellige Ionity ladere i september 2023

Var det rabatt avtale på dette?

Skrevet
Duriello skrev (17 timer siden):

Det må være greit å komme med saklig kritikk uten at enkelte klikker å bruker rapporteringsfunksjonen også. 👍😉

Det sagt, jeg er kanskje i overkant streng. Jeg har vært å kjøpt meg dress idag. Hater det, så dårlig humør. 🥵🤣

Rapporteringsfunksjonen? Hva snakker du om? Hvis du har blitt rapportert så er det noen andre som har "klikket".

Er du sikker på at det er kun en dress du har kjøpt??? 🤔🤭

• Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (15 timer siden):

Kan det være noe "pedestrian safety" greier? Som de måtte slenge på for å oppfylle noen snåle mål?

Fanden veit...

Tok dette bildet av kollegaens bil. Jeg syns det er snodig i hvertfall. Også det "påklistrete" svarte panelet på forskjermene, men det kan vel være praktisk å kunne bytte det ut enkelt.

image.png.501d88b68ae57443ea17817a6890940f.png

Endret av Hanhijnn
Kommentar om svart panel.
Skrevet
Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

Fanden veit...

Tok dette bildet av kollegaens bil. Jeg syns det er snodig i hvertfall.

image.png.501d88b68ae57443ea17817a6890940f.png

Kan jo virke som Toyota, eller ihvertfall feedbacken fra markedet var enig med deg, siden dette nå er et utgått design. 2026 har ny front.

2026-toyota-bz-front-three-quarters.jpg

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Elgen-Hansi skrev (4 minutter siden):

Kan jo virke som Toyota, eller ihvertfall feedbacken fra markedet var enig med deg, siden dette nå er et utgått design. 2026 har ny front.

2026-toyota-bz-front-three-quarters.jpg

Hva tenker du @Duriello? Har Toyota fått MYE "pirking og stikk" fra markedet her? 😅 Velfortjent i såfall, for dette ser mye mer gjennomført ut.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Rapporteringsfunksjonen? Hva snakker du om? Hvis du har blitt rapportert så er det noen andre som har "klikket".

Er du sikker på at det er kun en dress du har kjøpt??? 🤔🤭

Det har hendt at ved negativ omtale av ett ikke-spesifisert bilmerke, så har rapporteringsfunksjonen blitt flittig brukt ja. 👍😄 Jeg har ikke selv fått poster fjernet, og har aldri fått en advarsel her inne.

Hadde jeg vært en annen her inne, så hadde den siste linja der blitt rapportert for personangrep. Det er nivået liksom. 🙂

Men jeg legger  snakk om min "rant" død her.

Endret av Duriello
  • Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Hva tenker du @Duriello? Har Toyota fått MYE "pirking og stikk" fra markedet her? 😅 Velfortjent i såfall, for dette ser mye mer gjennomført ut.

Greit at de har fjernet de feltene rundt hjulbuene iallefall. 🤷‍♂️

• Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (2 minutter siden):

Greit at de har fjernet de feltene rundt hjulbuene iallefall. 🤷‍♂️

Enig! Må innrømme at jeg hadde hatt STORE problemer med å kjøpe en bil med et sånne designelement. Uansett produsent.

Se på Lexus sin "tvilling". Den ser jo 100 ganger bedre ut.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Enig! Må innrømme at jeg hadde hatt STORE problemer med å kjøpe en bil med et sånne designelement. Uansett produsent.

Se på Lexus sin "tvilling". Den ser jo 100 ganger bedre ut.

Jepp. 👍😄

Apropo Toyota, bra de har fått fingern ut av lorthullet, og faktisk deltar på årets rekkeviddetest. 👍😄

https://www.motor.no/bil/dette-er-bilene-i-sommerens-rekkeviddetest/356665

Edit* Litt kjedelig at Tesla ikke er med i år, hadde vært morsomt å se om juniper hadde knust wltp tallet slik som i fjor. 👍

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Apropo Toyota, bra de har fått fingern ut av lorthullet, og faktisk deltar på årets rekkeviddetest. 👍😄

Absolutt! Skal bli spennende å se hvor nærme WLTP-tallene sine de kommer.

Sitat

Edit* Litt kjedelig at Tesla ikke er med i år, hadde vært morsomt å se om juniper hadde knust wltp tallet slik som i fjor. 👍

Er bare å se på fjorårets test. Tallene har nok ikke endret seg vesentlig.

Skrevet
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Er bare å se på fjorårets test. Tallene har nok ikke endret seg vesentlig.

Jeg så forårets test, og var vel den første her inne som påpekte det gode resultatet. 👍

• Liker 1
Skrevet

lfp batterier sies å ha mange flere sykluser enn nmc. Har det egentlig noe å si i en bil om batteriet tåler 1500 eller 3000 fulle ladesykluser før det faller til 80% kapasitet? Tenker da på oss med normal bruk hvor bilene sjelden når 300K km før den skrotes.

Jeg vurderer nå bil med lfp, men lurer på om jeg ikke bør legge på litt kroner å få ett større nmc batteri. Tenker da på Tesla M3 rwd vs LR rwd. Begge har mer enn nok rekkevidde for 90% av kjøringen. Men med ett nmc kan lading settes til 60-70% og bilen plugges i hver dag. Kan tenke meg at i hverdagen går det med 15%. Eventuelt med lfp så blir det å lade opp til 100 i helgen før "langtur" på 5-10mil og deretter spottlade opp til 70-80% før den topplades neste helg igjen. Eneste gangen jeg egentlig trenger den ekstra rekkevidden LR gir er når vi reiser på helgeturer (er snakk om 4 i året) hvor vi kjører 40mil motorvei og det hadde vært bekvemt å slippe å hurtiglade. Med ladenettverket  i Norge og Sverige og ladehastigheten så skjønner jeg også at det ikke er noen utfordring med lading langs veien lenger, men likevel er det forlokkende å slippe.

Den dagelige kjøringen blir nå unnagjort med en Leaf med 11 streker. Det hender den må lades litt i løpet av dagen, men den dekker 80% av behovet. Den siste delen tar bensinbilen seg av. En M3 rwd hadde tatt 100% av vårt behov. Litt rett rygg på baksetet for meg, men det er en annen sak og der skal jeg ikke sitte.

• Liker 1
Skrevet (endret)
48 minutes ago, Femtekolonne said:

lfp batterier sies å ha mange flere sykluser enn nmc. Har det egentlig noe å si i en bil om batteriet tåler 1500 eller 3000 fulle ladesykluser før det faller til 80% kapasitet? Tenker da på oss med normal bruk hvor bilene sjelden når 300K km før den skrotes.

Nei ikke egentlig. Ihvertfall ikke så lenge man ikke også har tenkt å bruke V2L i vesentlig grad, men det er neppe god økonomi uansett.

En bil som går 500km på en full ladning har gått 500 000 km når du har brukt 1000 sykler. Tusen sykler til kommer ikke til å endre på når bilen er klar til å skrotes. Dette blir noe anneledes med små batterier og biler som bare går 2-300km på en ladning.

Mesteparten av batterislitasjen kommer av kalenderaldring*. Dette håndterer man best ved å unngå at bilen står svært høyt ladet. LFP er noe bedre her men også LFP opplever vesentlig kalenderaldring på 100% SOC (Omtrent som NMC på 90%), of LFP har noen andre ulemper som at de må fullades ofte for å kalibrere BMS (Noe som igjen gjør at de i praksis kommer til å stå mer med svært høy ladetilstand) 

*) Som naturligvis reduserer antall effektive sykler

Endret av sverreb
  • Liker 1
Skrevet

LFP har jo også ulemper ifht lave temperaturer, som for de fleste i dette landet er relativt aktuelt. Men selvfølgelig avhengig av faktorer som oppvarmet garasje, hvor flink man er til å bruke forvarming, osv...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...