Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, Trestein said:

En ting er at oppskriften er tilgjennelig men rust på bremserør bak batteriet er det uansett få som har muligheten for å gjøre selv. Selv om bremserør er veldig billige. Å skru på 400V system er heller ikke å annbefale. Ojeskift på reduksjonsgear klarer vel mange selv samt å rengjøre kaliplere. 

Jeg vil ikke si det er noe verre å bytte bremserør på en model 3 en en BMW 3 serie.

Man må ha tilgang til et løftebord til batteriet, men vil ikke si det er noe mere jobb enn å ta ned alt under en bensinbil. Der må jp også ofte bensintank mellomaksel og en transferkasse osv ned.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ikke si det er noe verre å bytte bremserør på en model 3 en en BMW 3 serie.

Man må ha tilgang til et løftebord til batteriet, men vil ikke si det er noe mere jobb enn å ta ned alt under en bensinbil. Der må jp også ofte bensintank mellomaksel og en transferkasse osv ned.

Du mener plastplatene som er under bilen? En tom bensintank tar man lett ned for hånd. Dessuten har bmw coating på rørene som gjør at i alle fall jeg aldri har måttet bytte på biler som er over 10år gamle

• Liker 2
Skrevet

Bremserør ligger på siden på bensin? Mellomaksel ligger veldig langt oppe, over eksos. Det er generelt mye som er svært enklere når man unngår biler med xDrive etc, man slipper mye akslinger, kasser, kryss og differ. Jeg tviler på at noe av det må ned for å skifte bremserør, men det skiller trolig ganske mye på modell. Men det kommer ned til vasking og vedlikehold. Man kan også bytte bare det som er dårlig av røret, ikke hele. Svært vanlig å skjøte rør. 

Jeg legger merke til at tesla s 2013-2016 forsvinner mer og mer fra vegen. Det er vel en del kostbar rep på disse? Billigste 2018 tesla uten særlige feil koster 129 tusen. Samme år bmw 5 serie, touring 4wd med høyere km koster 205 tusen. Så prisfallet er betydelig på eldre tesla så fort kostbar rep kommer for tur. Det forteller jo en litt annen historie enn mange her hevder at bilene er vedlikeholdsfrie og at fossile biler trenger vedlikehold hele tiden på ventiler etc. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, kremt said:

Bremserør ligger på siden på bensin? Mellomaksel ligger veldig langt oppe, over eksos. Det er generelt mye som er svært enklere når man unngår biler med xDrive etc, man slipper mye akslinger, kasser, kryss og differ. Jeg tviler på at noe av det må ned for å skifte bremserør, men det skiller trolig ganske mye på modell. Men det kommer ned til vasking og vedlikehold. Man kan også bytte bare det som er dårlig av røret, ikke hele. Svært vanlig å skjøte rør. 

Jeg legger merke til at tesla s 2013-2016 forsvinner mer og mer fra vegen. Det er vel en del kostbar rep på disse? Billigste 2018 tesla uten særlige feil koster 129 tusen. Samme år bmw 5 serie, touring 4wd med høyere km koster 205 tusen. Så prisfallet er betydelig på eldre tesla så fort kostbar rep kommer for tur. Det forteller jo en litt annen historie enn mange her hevder at bilene er vedlikeholdsfrie og at fossile biler trenger vedlikehold hele tiden på ventiler etc. 

2013 til 2016 var førstegenerasjonsbiler satt sammen på måfå.

Hvilken av disse to, ville du eid og gjort alt av vedlikehold på selv neste 10 år?

https://www.finn.no/mobility/item/462083274

Screenshot2026-05-10at14_40_10.thumb.png.79c5185bac846f711008216ca74e1950.png

https://www.finn.no/mobility/item/461106936?ci=18

Screenshot2026-05-10at14_45_07.thumb.png.28382631872b044ccb7db9c82ed497bd.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
27 minutes ago, Trestein said:

Du mener plastplatene som er under bilen? En tom bensintank tar man lett ned for hånd. Dessuten har bmw coating på rørene som gjør at i alle fall jeg aldri har måttet bytte på biler som er over 10år gamle

Tesla har også coating på rørene sine nå.....

De er også laget i seksjoner, det er kun den ene seksjonen som man må ned med batteriet. Må riktignok ned med subframe på et par av de andre, men det må man ofte på bensinbiler også.

EDIT her var riktig lenke

https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/no-no/GUID-3FAEA8F8-642F-4A8B-BE5B-623A83A5EE71.html

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Poenget mitt er at det har vært insane mange iterasjoner og forbedringer på elbiler siden de første kom i 2010 eller når det var. 

Om man skal sammenligne noe, så synes jeg man må begynne i 2019, når de hatt noen år på seg til å få ting i masseproduksjon og iterert seg til bedre løsninger på mange ting. 

Jeg kan lett si hvilken av disse jeg tror koster minst å holde på vegen nå som de er ute av garanti. (eller begge har vel noe drivlinje garanti igjen kanskje?)

Det kan se ut som om markedet er enig, for når jeg sammelignet prisnivået her så ligger ikke BMW noe særlig over i pris akkurat.

https://www.finn.no/mobility/item/460001192

Screenshot2026-05-10at15_05_03.thumb.png.d7016ee4145baf13fa0482e84cf4749a.png

https://www.finn.no/mobility/item/439435834

Screenshot2026-05-10at15_04_32.thumb.png.db5a7d5853ebf1993bf7b174b7599fae.png

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Tesla fikk ordnet coating på rørene etterkvert ja, så er vel hovedsakelig første batch Model 3 (av nyeste gen biler) som er berørt. Tror ikke Y har noe særlig problemer?

Jeg har utgaven uten coating, men desverre ikke noe rust enda så må vel betale det selv en vakker dag om de skulle ruste. Vil ikke tro Tesla tar det på goodwill for alltid 

Endret av Complexity
Skrevet

Kjører man i saltlake halve året, sier det seg nesten selv at ting ruster. Det som derimot sjokkerte meg, var at deler av batterikassen på Model 3 er laget av tynt stål som faktisk ruster raskere enn selve karosseriet.

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Poenget mitt er at det har vært insane mange iterasjoner og forbedringer på elbiler siden de første kom i 2010 eller når det var. 

Om man skal sammenligne noe, så synes jeg man må begynne i 2019, når de hatt noen år på seg til å få ting i masseproduksjon og iterert seg til bedre løsninger på mange ting. 

Jeg kan lett si hvilken av disse jeg tror koster minst å holde på vegen nå som de er ute av garanti. (eller begge har vel noe drivlinje garanti igjen kanskje?)

Det kan se ut som om markedet er enig, for når jeg sammelignet prisnivået her så ligger ikke BMW noe særlig over i pris akkurat.

https://www.finn.no/mobility/item/460001192

Screenshot2026-05-10at15_05_03.thumb.png.d7016ee4145baf13fa0482e84cf4749a.png

https://www.finn.no/mobility/item/439435834

Screenshot2026-05-10at15_04_32.thumb.png.db5a7d5853ebf1993bf7b174b7599fae.png

Får du samme resultat om du tar 2020 modeller. 2019modelle var den gamle F30 serien som ble avsluttet da Mitt søk på biler kjørt oover 110 000km ga billigste tesla 150 000 og billigste bmw 280 000. Det var bare en bil under 300 000 som jeg fant

• Liker 2
Skrevet
10 minutes ago, freedomseeker said:

Kjører man i saltlake halve året, sier det seg nesten selv at ting ruster. Det som derimot sjokkerte meg, var at deler av batterikassen på Model 3 er laget av tynt stål som faktisk ruster raskere enn selve karosseriet.

Er nok for å spare vekt og kostnad.

Selve batteriene er innkapslet i plast på innsiden, men selfølgelig ikke gunstig med hull inn så det kan komme vann.

images (24).jpeg

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Trestein skrev (2 timer siden):

Motoren på en bensinbil trenger ofte kun oljeskift/filter hver 30-40 000km. Pluggene ofte dobbelt så lenge. Stort mere service trenger man ikke i bilens levetid. Forrige bensinbilen kjørte jeg 200 000 uten noe annet vedlikehold. 

Min mening også!
Og nettopp derfor har jeg alltid ment at "merkeforhandlere" driver en scam der de henter store deler av marginene sine på såkalt "service", som de for det første overdriver viktigheten av, og som er overpriset i forhold til nytten kunden har av den.
Hvert fu...ings år!

Sånt blir det penger av når man tvinger kundene ved å si at garantien bortfaller hvis man ikke kommer og betaler...

Tesla derimot forteller ærlig hvilke ytterst få ting som gjøres, og hvilke ytterst få som bør gjøres.
Og hvor lett det er å gjøre selv finner man på youtube.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (4 timer siden):

Når vi skulle få leiebil uttalte dama i skranken at hun hatet elbiler. Vi fikk en tiguran bensin. Fyllte den opp for 36 euro etter turen. 

At hun hatet elbiler sier meg ikke så mye, jeg hørte derimot fra en bedrift som sender teknikere til utlandet, at de vegret seg å tillate  elbil som leiebil pga. mer komplisert faktura grunnet utforutsigbarhet ved lading. Vet ikke om det faktisk er tilfelle, eller om det vitnet om fordommer, tidligere erfaringer eller anbefalinger.

Endret av mandela
Skrevet
mandela skrev (7 minutter siden):

At hun hatet elbiler sier meg svært lite, jeg hørte derimot fra en bedrift som sender teknikere til utlandet, at de vegret seg å tillate  elbil som leiebil pga. mer komplisert faktura grunnet utforutsigbarhet ved lading. Vet ikke om det faktisk er tilfellet, eller om det vitnet om fordommer eller tidligere erfaringer eller anbefalinger.

Tror ikke vi har noen regler for el bil eller ikke. Men stort sett er det bare bensin eller diesel biler de leier ut. Jeg holdt vel ca 130 i snitt så flere el biler hadde vel nesten vert tomme på en slik tur. VW vi lånte hadde fremdeles 500km restrekkevidde når vi kom tilbake. Den stod på 800km når vi hentet den. Tror det var en tiguran med bitteliten motor og et bittelite batteri

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (3 timer siden):

Motoren på en bensinbil trenger ofte kun oljeskift/filter hver 30-40 000km. Pluggene ofte dobbelt så lenge. Stort mere service trenger man ikke i bilens levetid. Forrige bensinbilen kjørte jeg 200 000 uten noe annet vedlikehold. 

Bremsevæske, batteri, kalipere, fjærer, deler i eksos- og styremekanismener vel relativt vanlig å bytte i løpet av 200000km på en bil, i tillegg til mer uforutsatte feil.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
mandela skrev (4 minutter siden):

At hun hatet elbiler sier meg svært lite, jeg hørte derimot fra en bedrift som sender teknikere til utlandet, at de vegret seg å tillate  elbil som leiebil pga. mer komplisert faktura grunnet utforutsigbarhet ved lading. Vet ikke om det faktisk er tilfellet, eller om det vitnet om fordommer eller tidligere erfaringer eller anbefalinger.

Er en viss forskjell på mulighet for å sende bil videre til neste kunde om forrige lot være å fylle/lade. De kan ha egn pumpe eller stasjon i nærheten, så er den tilbake i omløp straks. Noe værre med nesten strømtom og må lade opp da det kan ta fort 30-45 minutter om sommeren, men fort en time eller to om bil er kald og samme med temperaturen ute.

Den andre tingen som kan skille litt, er sjåfører som ikke er vant med elbil og det med å bruke tid på lading langs veien, og ellers fortelle om det som uvante kunder lurer på, da de vel heller vil bruke tid på å selge ekstraforsikringer, og ellers få bil ut på veien igjen snarest mulig

Utenom det er det vel mest å sjekke for skader og ev. rengjøring, som vel er likt for begge.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
mandela skrev (2 minutter siden):

Bremsevæske, batteri, kalipere, fjærer, deler i eksos- og styremekanismener vel relativt vanlig å bytte i løpet av 200000km på en bil, i tillegg til mer uforutsatte feil.

med unntak av eksosanlegg er vel dette deler som skiftes på el biler også?

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 hours ago, Trestein said:

Får du samme resultat om du tar 2020 modeller. 2019modelle var den gamle F30 serien som ble avsluttet da Mitt søk på biler kjørt oover 110 000km ga billigste tesla 150 000 og billigste bmw 280 000. Det var bare en bil under 300 000 som jeg fant

Jeg kan ikke nok om BMW 3 serie til å skjønne hva som gjør prisen eller ikke.

Ser bare på Model 3 og 330e som sammenlignbare biler og begynte å sammenligne samme modellår

2021 modellene så ligger BMW over i pris ser jeg

Veldig sprik innen samme årsmodell også. 

Men hovedpoenget mitt var at jeg tror det er tryggere for lommeboka å eie en gammel Model 3 enn en 3 serie hybrid. Og at det er lettere å skru på Teslaen.

Ikke hva verditapet var på de.

IMG_5250.jpeg

IMG_5249.jpeg

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (4 timer siden):

Sparer en del på å slipp å levere inn bilen en gang i året til "sevice" der de bare sjekker tilstand, og tar 20 tusen...

Jeg renser og smører bremsene på min Tesla selv ved hjulskift, og det er det!

Så for min del går totalregnestykket i pluss.

Tja, bilen skal vel selges en gang også, så da spørs det hvor mange som er dumme nok til å kjøpe en bil som ikke har en eneste kvitering på en godkjent service. Du må være rimelig kørka for å kjøpe noe sånt brukt dersom brisen ikke ligger minst noen titusen under tilsvarende bil som faktsik har hatt service. Ellers spørs det jo hvor mye man sparer på Tesla når bilene begynner å tikke inn hos huggeren allerede etter 6-7 år....

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (4 timer siden):

Mener også man har full tilgang til Tesla sitt fulle verksteddiagnoseverktøy med abonnement, hvor man kan abonnere helt ned på timesbasis.

Du kan kjøpe tilgang til toolbox for å sette bilen i servicemode pluss for ca 7-800kr pr dag, men man har på ingen måte full tilgang. Uansett er dette noe en hjemmemekker neppe kan dra særlig nytte av, hverken på Tesla eller andre biler.

Skrevet
10 minutes ago, AL123 said:

Tja, bilen skal vel selges en gang også, så da spørs det hvor mange som er dumme nok til å kjøpe en bil som ikke har en eneste kvitering på en godkjent service. Du må være rimelig kørka for å kjøpe noe sånt brukt dersom brisen ikke ligger minst noen titusen under tilsvarende bil som faktsik har hatt service. Ellers spørs det jo hvor mye man sparer på Tesla når bilene begynner å tikke inn hos huggeren allerede etter 6-7 år....

Er digital servicebok på skjermen i bilen og Tesla fører inn alt som gjøres der. Og man kan føre inn ting man gjør selv og, dog ganske begrenset kontra hva Tesla kan føre inn.

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...