Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Rusproblemer vil kunne fanges opp av fastlegen under "generell helsetilstand". Det samme gjelder risiko for akutt sykdom, som f.eks høyt blodtrykk, høyt kolesterol, arvede risikoer, narkolepsi og sikkert en hel del annet psykisk og fysisk. Uaktsom kjøring faller nok mer inn under teorikurset og opplysningsarbeid.

Det er mange rare urbane myter om trafikk, risiko og kjøreadferd der ute. Opplysningsarbeid om regler og hvorfor vi har de kan sikkert få en del folk ut fra boblene sine og inn på en mer vitenskapelig begrunnet kurs. I ro og mak med god tid hjemme med PCen eller mobilen. Når man har tid innenfor de månedene man har på seg. Og kostnadene for en slik automatisert nettløsning: Vekslepenger per person.

"Åja du bruker å ta deg en øl eller to på lørdagskveldene ja.. sorry vi må ta fra deg lappen da.."

Blir mye ramaskrik om dette skulle tre i kraft..

Jeg kjenner skremmende mange som har kjørt i beruset tilstand, og fåtall av dem har problemer med rus ellers.

Hva med å bruke penger på alkolås i alle biler? I dag har vi vel målere som kan måle mere enn bare alkohol også?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes bekymringen er stor selv med alle aldrene og de dårlige førerne vi har i norge i dag må man faktisk kjøre 500 millioner km for å statistisk bli drept i trafikken. Syntes heller at politi burde tatt dem som kjører 10km under fartsgrensen og indirekte truer frem unødige forbikjøringer av folk som skal rekke barnehage osv før de stenger. Erfarne ruskjørere er faktisk tryggere enn folk som ikke drikker og kjører i fylla en sjelden gang. De har en tendens til å ikke kompensere for rusen når man kjører

Skrevet

Jeg tenker hyppigere kontroller og at medtrafikanter ellers blir flinkere til å ringe 02800 ved uvanlig oppførsel blant andre trafikanter kan løse mye av problemstillingen som har vært diskutert her. Mulig dette kombinert med et lite oppfriskningskurs hvert 10. år kan være et bedre alternativ.

Skrevet
Simen1 skrev (På 18.5.2026 den 13.41):

Nå er det mange rare folk i trafikken og jeg mener at EU-kontroll ikke bare bør gå på bilens tekniske tilstand. Jeg mener alle med sertifikat bør gjennomgå re-sertifisering og oppdatering f.eks hvert 5. år. Ikke noe store greier men kanskje 2 timer teori, 1 time kjøring, og hvis kjøretimen avslører noe ugreit så bør man det kreves ny førerprøve og eventuelt anbefale timer i forkant av det.

Sertifikat bør aldri bli en menneskerett, men forbli et privilegie man gjør seg fortjent til ved å mental og fysisk helse til det og kunne vise det fram hvert 5. år.

Jeg er mye mer bekymret for dårlige sjåfører med B sertifikat enn for teknisk dårlige biler eller dårlige sjåfører bak rattet i busser, lastebiler, fly etc. Nettopp fordi EU-kontrollen er en trygghet for bilenes tekniske tilstand og sjåfører med C og D -lappen og piloter har jevnlig resertifisering.

Man skal lese mye før øra faller av. Det er greit at sikkert noen få kunne vært fanget opp av et slikt "overvåkingssystem", men det er uansett ikke slike personer som du er ute etter som er farlige i trafikken.

De som er farlige er menn(står for 70% av ulykker med død og personskade), og da spesielt de mellom 18 og 25 år.
Både Statens vegvesen og SSB har gode statistikker for dette, og du finner veldig få av de som du er ute etter.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hmm, Hyundai Ioniq 3 og Skoda Epiq var mitt egentlige valgets kvaler. Så oppdaget jeg at det i prisklassen rett over er ett par fete konkurrenter, Byd EVO og Zeekr 7GT. Og i dag satt jeg og så en kjapp video av Xpeng P7+. Fy flate, den var fet. 7GT er ikke like kul, men frister litt med mulighet for 200K km garanti 😜 Blir helt kvalm. Blir vel Hyundai igjen om den blir billig nok. Hvor mye er det verdt å legge til for å få en kulere bil?

Skrevet
1 hour ago, Femtekolonne said:

Hmm, Hyundai Ioniq 3 og Skoda Epiq var mitt egentlige valgets kvaler. Så oppdaget jeg at det i prisklassen rett over er ett par fete konkurrenter, Byd EVO og Zeekr 7GT. Og i dag satt jeg og så en kjapp video av Xpeng P7+. Fy flate, den var fet. 7GT er ikke like kul, men frister litt med mulighet for 200K km garanti 😜 Blir helt kvalm. Blir vel Hyundai igjen om den blir billig nok. Hvor mye er det verdt å legge til for å få en kulere bil?

Skoda Epiq first edition er jo dyrere enn BYD evo 4x4 🤣

Skrevet
4 hours ago, onkel_jon said:

Skoda Epiq first edition er jo dyrere enn BYD evo 4x4 🤣

Jeg synes de la seg høyere enn  jeg hadde trodd. Men evo koster 409 før vinterdekk og hengerfeste så litt dyrere er den, men kun marginalt 

Skrevet
9 hours ago, Femtekolonne said:

Hodet er gjerrig, men hjertet har ubegrenset med penger.

Det er når man skal begynne å balansere de to at det blir vanskelig å kjøpe bil. Jeg levde lenge etter filosofien at bil kostet såpass mye uansett at man likesågodt kunne kjøpe en kul en.

Realistisk, så må man da ta fra hobbybudsjettet, så om bilen dekker hobbybruk også, så synes jeg man kan legge i masse ekstra :)

Skrevet
4 hours ago, Femtekolonne said:

Jeg synes de la seg høyere enn  jeg hadde trodd. Men evo koster 409 før vinterdekk og hengerfeste så litt dyrere er den, men kun marginalt 

er det hengerfeste på Epiq? Fant ikke i konfiguratoren

Skrevet
1 minute ago, Fantomtegningen said:

Den kommer med forberedelse for hengerfeste, så time vil sjåv.

Den kan trekke 1200kg så westfalia er vel i gang med produksjonen 

Skrevet (endret)
4 hours ago, Femtekolonne said:

389 900 står det på byd sin side pluss at de har kampanje med enten lav rente eller vinterhjul inkludert

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, onkel_jon said:

389 900 står det på byd sin side pluss at de har kampanje med enten lav rente eller vinterhjul inkludert

Ahh, kanskje de hadde noe ekstra på den jeg så i sjappa. Sikkert hengerfeste. Er så vandt til at man ikke kan kjøpe bil for annonsert pris, kommer alltid noe attåt.

Skrevet
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Hvis Audi solgte hus og leiligheter så måtte nok kjøperne leid nøkkel til boligen sin og bare funnet seg i å flytte hvis Audi plutselig trekker nøkkelen uten kompensasjon.

Hvordan i all verden har bilmarkedet havnet i en sånn situasjon? Mengden naivitet hos kjøperne har vært så ufattelig at det er bare å ønske de goddag mann økseskaft. Det samme gjelder selvsagt også andre merker der man godtar å betale leie for bilen man har kjøpt og i tillegg finne seg i avtaler der leieobjektet plutselig bare kan forsvinne uten varsel og kompensasjon.

Folk er så dumme at de må beskyttes mot seg selv. Vi trenger lover mot den type tjenester.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Hvis Audi solgte hus og leiligheter så måtte nok kjøperne leid nøkkel til boligen sin og bare funnet seg i å flytte hvis Audi plutselig trekker nøkkelen uten kompensasjon.

Hjelper jo ikke på situasjonen at det er Møller som håndterer dette i Norge heller...

Simen1 skrev (27 minutter siden):

Folk er så dumme at de må beskyttes mot seg selv. Vi trenger lover mot den type tjenester.

Ja her trengs det noe konkretisering i forbrukerlovgivningen.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje artikkelen til Motor skulle gravd litt i de faktiske årsakene (tekniske). 

Audi Connect Key 1.0 ble i praksis faset ut fordi den var bygget på en tidlig, ikke‑standardisert NFC‑arkitektur med sterk avhengighet til Android‑spesifikke APIer som senere mistet kompatibilitet.
Samtidig gjorde fragmentert maskinvare, varierende NFC‑implementasjoner og fysiske begrensninger ved teknologien løsningen lite robust i daglig bruk.
Parallelt har bransjen gått over til mer sikre og interoperable løsninger basert på CCC Digital Key, integrert i mobile wallet‑plattformer og kombinert med teknologier som BLE og UWB. Resultatet er at Connect Key 1.0 både teknisk og strategisk ble utdatert, og ikke lenger kunne videreføres på en stabil og skalerbar måte.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...