Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 hours ago, sverreb said:

Jeg vet ikke om frykt er det riktige begrepet. Involvering er nok bedre. 

Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre med forståelsen din her: Om man har et system som trenger at føreren griper inn og føreren ikke er klar til å gripe inn fordi hen ikke egentlig følger med, da får man økt ulykkesrisiko. Hva i dette er problematisk?  

Hva skal egentlig dette bidra til? Tror du at man kan få brukere til å følge med bedre om man tyr til represalier og straff? Og bilen vet ikke om du følger med, den kan bare som hvor øynene dine vender ikke hvor tankene dine er. Dette bare kondisjonerer føreren til å holde blikket rett fram, det gjør fint lite for faktisk oppmerksomhet. 

Ok så du mener at kjørefelt sentrering og automatiske filskifter skal fjernes, at man alltid skal kjøre selv?

Skjønner tankegangen din, men er ikke enig i at dette gjør bilene våre sikrere. 

Bilene kjører allerede bedre enn mennesker er mitt inntrykk. Understreker at dette er et inntrykk, vi får ikke tall på det uten å fortsette ned veien vi er på

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sverreb skrev (19 timer siden):

Det grunnleggende man trenger å forstå er at mennesker simpelten ikke kan overvåke en automatisert prosess og være klar til å gripe inn noe særlig raskere en ca 20-60 sekunder etter at noe går galt (noen ganger mye lengre).

sverreb skrev (17 timer siden):

Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre med forståelsen din her: Om man har et system som trenger at føreren griper inn og føreren ikke er klar til å gripe inn fordi hen ikke egentlig følger med, da får man økt ulykkesrisiko. Hva i dette er problematisk?  

Er dette noe du opplever selv, eller er det vitenskapelig bevist?
Og aller viktigst: Er denne "automatiserte prosessen" som vi mennesker angivelig er dårligere til å bare overvåke enn å gjøre selv, bilkjøring? Eller handler disse rapportene mer om å sitte på en kontorstol og overvåke målere og lamper?

For påstanden din om at den gjennomsnittlige bilfører (for det er jo bilkjøring vi diskuterer her) trenger 20-60 sekunder ("eller mye lengre") for å gripe inn når selvkjøringen er på ville veier, føles helt feil for min egen del.

Styrer bilen meg over i motsatt kjørefelt og en semi er 50 meter unna, så griper jeg inn på under ett sekund, det kan jeg garantere deg.

Jeg føler meg faktisk mer skjerpet, og har mer overskudd til å lese trafikkbildet lenger framover (og bakover) når bilen kjører selv. Litt følelsen man har når man øvelseskjører med en tenåring.

Så jeg tviler på at det gamle mantraet om at "vi er dårlig på å bare overvåke" kan overføres til bilkjøring, der vi faktisk sitter én meter fra en mulig kollisjon hver gang en bil passerer...
Men jeg forstår jo at du mener at det kan det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...