Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 minutes ago, Trestein said:

Ser ut til at tyskerne kjøper kinesisk tek når markedet forlanger selvkjøring

Diskuterte akkurat litt lenger opp i tråden at VAG vurderte å selge kina modellene sine i Europa.

Vi får vel skru opp tollsatsene litt til så vi slipper å få fremtiden hit for fort.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Diskuterte akkurat litt lenger opp i tråden at VAG vurderte å selge kina modellene sine i Europa.

Vi får vel skru opp tollsatsene litt til så vi slipper å få fremtiden hit for fort.

Ja Tror nok at land som India Russland bør adoptere det først. Alt for mange dør i trafikken der.De trenger virkelig noe slikt. 

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som de har begynt å sette på skilt som ikke begynner på E på elbiler nå?
(Altså som standard, vet at man har kunnet velge det)

Det er fortsatt igjen hele ER serien, men la merke til at 20 siste registreringer har "vanlige" bokstavkombinasjoner. 

Screenshot 2026-05-10 at 08.44.09.png

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Ser ut som de har begynt å sette på skilt som ikke begynner på E på elbiler nå?
(Altså som standard, vet at man har kunnet velge det)

Det er fortsatt igjen hele ER serien, men la merke til at 20 siste registreringer har "vanlige" bokstavkombinasjoner. 

De "20 siste registreringer" har vist mye merkelige resultater den siste tiden. 

image.png

Skrevet
1 hour ago, Ayrton said:

De "20 siste registreringer" har vist mye merkelige resultater den siste tiden. 

image.png

Ser ut som det er noe feil med API eller spørringer som er svaret ja.

Jeg glemte å ta med, men det er altså https://elbilstatistikk.no jeg hentet opplysningene fra.

Skrevet

Uansett så er det jo bare et spørsmål om (kort) tid nå før skilt som begynner på E er oppbrukt...

Hvem hadde trodd det skulle gå fort når de første EL bilene, f.eks. Think, begynte å rulle rundt i byen!

• Liker 1
Skrevet

Jepp!
Med 90000 skilt, var jeg sikker på at "EL" ville vare 100 år jeg!🤔
Den revolusjonen klarte ikke jeg å forutse før Tesla model S var et par år gammel...

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (19 minutter siden):

Uansett så er det jo bare et spørsmål om (kort) tid nå før skilt som begynner på E er oppbrukt...

Hvem hadde trodd det skulle gå fort når de første EL bilene, f.eks. Think, begynte å rulle rundt i byen!

Skal du kjøpe ny bil i dag har du i praksis ikke noe alternativ. Hadde bensin og diesel hatt samme avgifter hadde det ikke sett slik ut

Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Skal du kjøpe ny bil i dag har du i praksis ikke noe alternativ. Hadde bensin og diesel hatt samme avgifter hadde det ikke sett slik ut

Hvis det var situasjonen idag, så ville jeg valgt elbil likevel.
Fordi jeg vet ikke om noe sted jeg kan fylle full tank bensin/diesel gratis, men jeg har mange steder jeg kan gjøre det med elbilen min😇

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (25 minutter siden):

Det stemmer. Når en vanlig ny fossilbil koster ~100% mer når den ankommer Norge enn når den forlot fabrikken så er det en reell kostnad. Verditapet gjelder selvsagt for avgiftsdelen av nybilprisen også. Så når en vanlig fossilbil som koster 400k ut fra fabrikken koster 800k ved ankomst i Norge så blir også det årlige verditapet doblet. Hvis vi regner 10% årlig verditap så tar staten 40k det første året bare i verditap. Man får mye kjørelengde for 40k i året på en splitter ny bil.

Ta Mistsubishi Outlander PHEV som eksempel. Hvis mine kilder er riktige så starter en splitter ny 2026 modell fra 320 000 kr uten avgifter og 860 000 kr med norske avgifter. En bil mange klarer å kjøre 70-80% elektrisk.

Skrevet

Når man ser slik på det kan man jo stille spørsmål ved om disse avgiftene virkelig er hensiksmessig. Det er så godt som et forbud på mange måter. Det vil fortsatt være mange som er på utkikk etter fossile biler. Når nybilsalget er 0 av dem også så kan det hende de holder seg godt i pris, særlig entusiastbiler. 

Skrevet (endret)
ozone skrev (58 minutter siden):

Hvis det var situasjonen idag, så ville jeg valgt elbil likevel.
Fordi jeg vet ikke om noe sted jeg kan fylle full tank bensin/diesel gratis, men jeg har mange steder jeg kan gjøre det med elbilen min😇

Men bilhold er et total regnestykke. En elbil til 800 000kr kunne fint blitt erstattet av en avgiftsfri bensinbil til 400 000kr. Avskrives begge i løpet av 10år til 10% av ny verdien er det mye penger til bensin om man kjører lite. 360 000kr er 36000kr i året for å kjøpe bensin. Selv med 25kr literen kan man da kjøre 24 000km om man bruker 0.6 på mila.Kjører man mindre blir det gunstigere med bensin. Dessuten bor man slik til at man må hurtiglade mye blir det verre. Kjører man 24000 i året og lader alt hjemme er det fremdeles en kosnad i strøm på 5000kr som man også må betale. Uten subsidier på strømmen enda mere uten hjemmelading omtrent det samme som bensinbilen

Var nettop i Tyskland og kjørte på motorveien der noen timer. Der var det langt mellom el bilene. Etter husken så jeg en tesla 3 en egolf og en I4 på turen som var 250km. Helt sikkert ikke uten grunn. Når vi skulle få leiebil uttalte dama i skranken at hun hatet elbiler. Vi fikk en tiguran bensin. Fyllte den opp for 36 euro etter turen. 

Endret av Trestein
  • Liker 3
Skrevet
Trestein skrev (36 minutter siden):

Men bilhold er et total regnestykke.

Definitivt.

Men jeg bruker nesten ikke penger på drivstoff. Kun når jeg må superlade på langtur.

Og bilen min trenger ikke kunstig dyr "service" på oljepumper, oljesumper, stempler, stempelringer, ventiler, ventilløftere, toppakninger, tennplugger, veivaksler, registerreimer, girkasse, bensintank, bensinpumpe, bensinrør, innsprøytingsdyser og tilhørende styring, eksosanlegg, osv.

Sparer en del på å slipp å levere inn bilen en gang i året til "sevice" der de bare sjekker tilstand, og tar 20 tusen...

Jeg renser og smører bremsene på min Tesla selv ved hjulskift, og det er det!

Så for min del går totalregnestykket i pluss.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, ozone said:

"sevice" der de bare sjekker tilstand, og tar 20 tusen...

Hvilken bil er dette for?

Så forresten video av 6 år gammel t3 der batteriet var rustet hull på. Det meste av det du nevner har ikke service punkter eller er ment for å vare så lenge bilen holdes på vegen. For aller best driftssikkerhet og økonomi gjør man ALT av vedlikehold selv med deler kjøpt fra tredjepart. Og olje skiftes gjerne 2 eller 3 ganger så ofte som produsent anbefaler. 

Skrevet (endret)
ozone skrev (26 minutter siden):

Definitivt.

Men jeg bruker nesten ikke penger på drivstoff. Kun når jeg må superlade på langtur.

Og bilen min trenger ikke kunstig dyr "service" på oljepumper, oljesumper, stempler, stempelringer, ventiler, ventilløftere, toppakninger, tennplugger, veivaksler, registerreimer, girkasse, bensintank, bensinpumpe, bensinrør, innsprøytingsdyser og tilhørende styring, eksosanlegg, osv.

Sparer en del på å slipp å levere inn bilen en gang i året til "sevice" der de bare sjekker tilstand, og tar 20 tusen...

Jeg renser og smører bremsene på min Tesla selv ved hjulskift, og det er det!

Så for min del går totalregnestykket i pluss.

Motoren på en bensinbil trenger ofte kun oljeskift/filter hver 30-40 000km. Pluggene ofte dobbelt så lenge. Stort mere service trenger man ikke i bilens levetid. Forrige bensinbilen kjørte jeg 200 000 uten noe annet vedlikehold. 

Bremsene på en bensinbil brukes mere regelmessig så skivene ruster ikke så fort

El biler bør også ha vedlikehold som filter bytte, oljeskift på reduksjonsger, bytte av bremseveske karroseri inseksjon mm

Dessuten er det en masse el komponenter som ladere og kontaktorer og sikringer som koster mye å få reparert. Motorene er ofte veldig komplekse og dyrere en tilsvarende bensin motorer med både vannkjøling, oljekretser, tannhjul og dyre rullelager samt en masse tetninger som kan gå sundt. Pluss alle kontakter og ledninger som kan irre eller få brudd.

Å eie en elbil etter garanti er det veldig mange som vil unngå og bruktprisene blir deretter

Og så glemte jeg varmepumpe med varmevekslere, kompressorer, kuldemedie, varmeelementer ventiler og kjølemedium 

Endret av Trestein
  • Liker 2
Skrevet (endret)
27 minutes ago, kremt said:

Hvilken bil er dette for?

Så forresten video av 6 år gammel t3 der batteriet var rustet hull på. Det meste av det du nevner har ikke service punkter eller er ment for å vare så lenge bilen holdes på vegen. For aller best driftssikkerhet og økonomi gjør man ALT av vedlikehold selv med deler kjøpt fra tredjepart. Og olje skiftes gjerne 2 eller 3 ganger så ofte som produsent anbefaler. 

Følger et elbil og hybridbil verksted i England på YouTube. 
Det er ikke veldig mange nye biler solgt siste 6-8 åra som man realistisk kan ta service og reparere på selv.

Tesla er meg bekjent den produsenten som har best lagt opp til at man kan gjøre ting selv, med full delekatalog åpent for privatpersoner, full verkstedmanual åpent for privatpersoner. Et meget bra diagnosesystem integrert i bilene, som man har tilgang til som privatperson.

Mener også man har full tilgang til Tesla sitt fulle verksteddiagnoseverktøy med abonnement, hvor man kan abonnere helt ned på timesbasis.

Synes de folka her kommer borti mye interessante hybridbiler

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Følger et elbil og hybridbil verksted i England på YouTube. 
Det er ikke veldig mange nye biler solgt siste 6-8 åra som man realistisk kan ta service og reparere på selv.

Tesla er meg bekjent den produsenten som har best lagt opp til at man kan gjøre ting selv, med full delekatalog åpent for privatpersoner, full verkstedmanual åpent for privatpersoner. Et meget bra diagnosesystem integrert i bilene, som man har tilgang til som privatperson.

Mener også man har full tilgang til Tesla sitt fulle verksteddiagnoseverktøy med abonnement, hvor man kan abonnere helt ned på timesbasis.

Synes de folka her kommer borti mye interessante hybridbiler

En ting er at oppskriften er tilgjennelig men rust på bremserør bak batteriet er det uansett få som har muligheten for å gjøre selv. Selv om bremserør er veldig billige. Å skru på 400V system er heller ikke å annbefale. Ojeskift på reduksjonsgear klarer vel mange selv samt å rengjøre kaliplere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Trestein said:

En ting er at oppskriften er tilgjennelig men rust på bremserør bak batteriet er det uansett få som har muligheten for å gjøre selv. Selv om bremserør er veldig billige. Å skru på 400V system er heller ikke å annbefale. Ojeskift på reduksjonsgear klarer vel mange selv samt å rengjøre kaliplere. 

Helt enig. Dette gjelder jo også alle nye biler solgt dette tiåret, med mindre man er så heldig å finne noe som er helt uten 48V eller 400V hybridsystem.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...