Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (3 minutter siden):

Artikkelen bekrefter at OPD var aktivert. Det utelukker vel creep mode på denne bilen?

Det er uansett svært lite sannsynlig at mekanikeren melder inn denne feilen til Volvo etter omfattende testing, og verken han eller Volvo innser det er noe så enkelt som en innstilling som sto på eller av...

Hvorfor mener du det? Creep mode kan være på/av uavhengig av OPD.

At mekanikere ikke har full oversikt er ikke uvanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jalla21 skrev (22 minutter siden):

Hvorfor mener du det? Creep mode kan være på/av uavhengig av OPD.

At mekanikere ikke har full oversikt er ikke uvanlig.

Og Volvo? De bare synser de og?

Skrevet
21 hours ago, Simen1 said:

Jeg mener alle med sertifikat bør gjennomgå re-sertifisering og oppdatering f.eks hvert 5. år. Ikke noe store greier men kanskje 2 timer teori, 1 time kjøring, og hvis kjøretimen avslører noe ugreit så bør man det kreves ny førerprøve og eventuelt anbefale timer i forkant av det.

Har du vært mye hos biltilsynet? Har sittet evigheter i kø hos biltilsynet i Tromsø for småting. Det er allerede sprengt kapasitet..

Så det ville ikke fungert med dagens system. Ville jo også fort kostet en 5000kr eller så å utføre dette. 

Ille nok at man må ta en halv dag for å fornye passet med gjevne mellomrom.. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Complexity skrev (32 minutter siden):

Har du vært mye hos biltilsynet? Har sittet evigheter i kø hos biltilsynet i Tromsø for småting. Det er allerede sprengt kapasitet..

Så det ville ikke fungert med dagens system. Ville jo også fort kostet en 5000kr eller så å utføre dette. 

Ille nok at man må ta en halv dag for å fornye passet med gjevne mellomrom.. 

Dette kan organiseres slik at det tas hos en kjøreskole istedenfor. En resertifisering handler vel mer om å oppfriske og oppdatere, enn å gjennomføre en ny førerprøve. Konsekvensen kan rett nok være behov for å ta ny førerprøve om en viser seg å være en dårlig/farlig sjåfør.

Skrevet
Hansien skrev (1 time siden):

Konsekvensen kan rett nok være behov for å ta ny førerprøve om en viser seg å være en dårlig/farlig sjåfør.

Og det skal bedømmes av en kjøreskole? Som har egeninteresse av å få inn flere elever? Hørt om bukken og havresekken?

• Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Så kast dagens system på døra og få inn noe bedre, eller skaler opp. Problem løst! Rent politisk henger selvsagt en regelendring sammen med finansiering av nye stillinger for å skalere ift etterspørselen.

5000 og 1 dag pr 5. år er en liten pris å betale for å få filtrert bort noen av de farligste sjåførene vi møter på veiene. Hvem har vel ikke opplevd en og annen idiot som man har mumlet noe om at de ikke burde hatt lappen? Husk at sertifikatet ikke er en menneskerett men et privilegie man må gjøre seg fortjent til. Ordningen vil gjøre veiene tryggere for alle oss som beholder lappen, barn, syklister og alle andre. Både ved at de dårlige lukes bort, men også fordi vi som beholder får en oppfriskning på regler, kjøreadferd etc.

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Så kast dagens system på døra og få inn noe bedre, eller skaler opp. Problem løst! Rent politisk henger selvsagt en regelendring sammen med finansiering av nye stillinger for å skalere ift etterspørselen.

5000 og 1 dag pr 5. år er en liten pris å betale for å få filtrert bort noen av de farligste sjåførene vi møter på veiene. Hvem har vel ikke opplevd en og annen idiot som man har mumlet noe om at de ikke burde hatt lappen? Husk at sertifikatet ikke er en menneskerett men et privilegie man må gjøre seg fortjent til. Ordningen vil gjøre veiene tryggere for alle oss som beholder lappen, barn, syklister og alle andre. Både ved at de dårlige lukes bort, men også fordi vi som beholder får en oppfriskning på regler, kjøreadferd etc.

5000,- er ganske mye penger for noen, ikke akkurat noe man uten videre kan hoste opp. Er ikke uenig i at man bør ha en viss regelmessig kontroll, ihvertfall når folk kommer opp i årene og mer sannsynlig vil kunne ha noe reduserte evner pga sykdom og elde. Men prisen må betydelig ned. Selv 500-1000,- er i øvre del.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

5000,- er ganske mye penger for noen, ikke akkurat noe man uten videre kan hoste opp. Er ikke uenig i at man bør ha en viss regelmessig kontroll, ihvertfall når folk kommer opp i årene og mer sannsynlig vil kunne ha noe reduserte evner pga sykdom og elde. Men prisen må betydelig ned. Selv 500-1000,- er i øvre del.

EU-kontroll koster i størrelseorden 1300 kr for 2 år. Tilsvarende ca 3250 kr hvert 5. år bare at "avdragene" kommer i mindre porsjoner. Hva er det statens institutt for forbruksforskning regner som normale bilkostnader? 70 000 kr/år eller noe sånt? Tilsvarende 350 000 kr/5år.

Jeg vet ikke hvordan de vil prise det, men mener 2-5k er greit. Litt av mitt poeng med å kreve resertifisering hvert 5. år i stedet for f.eks hvert 2. år som EU-kontrollen er, er nettopp for å holde kostnadene nede. Jeg tror ikke det gjør så mye fra eller til for sikkerheten å gå for hvert 2. år. Men hvert 5. synes jeg er godt balansert. Uansett, det er ikke min avgjørelse, men jeg er glad for å kunne sparke i gang debatten litt.

Folk som bare beholder lappen selv om de ikke kjører, men det koster heller ikke noe å bare beholde den, de får etter hvert lite kjøreerfaring og trenger nok litt oppfrisking. En sånn ordning vil få litt opprydding i sertifikater som ligger i dvale.

Skrevet
34 minutes ago, Simen1 said:

EU-kontroll koster i størrelseorden 1300 kr for 2 år. Tilsvarende ca 3250 kr hvert 5. år bare at "avdragene" kommer i mindre porsjoner. Hva er det statens institutt for forbruksforskning regner som normale bilkostnader? 70 000 kr/år eller noe sånt? Tilsvarende 350 000 kr/5år.

Jeg vet ikke hvordan de vil prise det, men mener 2-5k er greit. Litt av mitt poeng med å kreve resertifisering hvert 5. år i stedet for f.eks hvert 2. år som EU-kontrollen er, er nettopp for å holde kostnadene nede. Jeg tror ikke det gjør så mye fra eller til for sikkerheten å gå for hvert 2. år. Men hvert 5. synes jeg er godt balansert. Uansett, det er ikke min avgjørelse, men jeg er glad for å kunne sparke i gang debatten litt.

Folk som bare beholder lappen selv om de ikke kjører, men det koster heller ikke noe å bare beholde den, de får etter hvert lite kjøreerfaring og trenger nok litt oppfrisking. En sånn ordning vil få litt opprydding i sertifikater som ligger i dvale.

Mange bekker små blir en stor å. Du er ikke redd for å lempe ekstra utgifter på folk, det skal du ha. 

Hvis jeg legger godviljen til, så ville det kunne løse en del ting rundt uvitenhet (feks. folk som ikke skjønner vikeplikt i rundkjøring osv). Men folk som gir aktivt f vil kunne ta seg sammen og passere, for så å fortsette å kjøre svin etterpå. Tilsvarende med de smarttelefonavhengige. Kjøreskolelæreren min mente at de farligste elevene hans var de som passerte med glans, for det var de som var typen til å grisekjøre. Kanskje bare en anektdote, men en kjøreskolelærer har kanskje mer peiling enn en random forumkverulant?

Denne typen tankegang er grunnen til at Norge blir dyrere og dyrere, helt til det ikke går rundt lengre. Folks kjøpekraft blir erodert i alle bauger og kanter. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. 

• Liker 4
Skrevet
Kalle Klo skrev (12 minutter siden):

Mange bekker små blir en stor å. Du er ikke redd for å lempe ekstra utgifter på folk, det skal du ha.

Det inntrykket sitter jeg og med, etter x antall innlegg jeg har lest her på forumet! Er så lett å si at det ikke er så mye, men blant alle sjåfører har vi både de som knapt har inntekt eller formue, til de som tjener solid, og ser på 5 000,- som småpenger/lommerusk! Det er ikke lommerusk for f.eks.- en minstepensjonist, eller en uføretrygdet som ikke rakk å bygge lønnsgrunnlag før man ble ufør.

Kalle Klo skrev (22 minutter siden):

Hvis jeg legger godviljen til, så ville det kunne løse en del ting rundt uvitenhet (feks. folk som ikke skjønner vikeplikt i rundkjøring osv). Men folk som gir aktivt f vil kunne ta seg sammen og passere, for så å fortsette å kjøre svin etterpå. Tilsvarende med de smarttelefonavhengige. Kjøreskolelæreren min mente at de farligste elevene hans var de som passerte med glans, for det var de som var typen til å grisekjøre. Kanskje bare en anektdote, men en kjøreskolelærer har kanskje mer peiling enn en random forumkverulant?

Denne typen tankegang er grunnen til at Norge blir dyrere og dyrere, helt til det ikke går rundt lengre. Folks kjøpekraft blir erodert i alle bauger og kanter. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. 

For å backe det du sier om å fremstå som best, og likevel ende opp som verst. I Norge har vi pga kulden, svært mange av fritidsdykkerne som har gått gjennom god trening, og også med erfaring fra å dykke med tørrdrakt. Og det er ingen tvil om at dykkere som har dykket med tørrdrakt, har det langt lettere når de går over til å dykke med våtdrakt. Legg til at vi pga grei lønn, også har mange som tar diverse spesialkurs for å bli enda dyktigere, og også klokker inn gode mengder med dykk. Vi har altså noen av de best utdannede/opplærte dykkerne i verden, noe som skal være slått fast av ekspertisen..

Likevel har Norge flere ulykker enn andre land, der opplæringsregimet kanskje ikke er like sterkt, og der dykkerne kanskje heller aldri har sett eller prøvd en tørrdrakt. Rett og slett, som med AWD på kjøretøyene, oftere strekker grensene for hva vi gjør når vi så dykker ellers, gjerne uten instruktører med seg slik man gjerne gjør når vi kommer til dykker-resorts i ferier.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Kalle Klo skrev (39 minutter siden):

Hvis jeg legger godviljen til

Om man virkelig legger godviljen til, så ville trafikken tross alt bli tryggere om fattige ikke fikk føre bil. Færre sjåfører på veien.

Skrevet
frohmage skrev (Akkurat nå):

Om man virkelig legger godviljen til, så ville trafikken tross alt bli tryggere om fattige ikke fikk føre bil. Færre sjåfører på veien.

Dette er ikke å legge godviljen til, men å fremme egoismen, IMHO!

Må og legge til at inntrykket er at folk med god økonomi, oftere kjøper motorsterke biler, og utnytter kreftene på veiene. Det er ikke for ingenting at spesielt BMW-eiere har et rykte for å å råkjøre mer enn andre, noe som og understøttes av statistikk på hvem som får mest bøter!

Så det er nok bedre å få fjernet noen av de motorsterke bilene, og dertil agressive sjåfører, enn folk som har dårligere råd, og derved i større grad kjører rolig for å unngå bøter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Og det skal bedømmes av en kjøreskole? Som har egeninteresse av å få inn flere elever? Hørt om bukken og havresekken?

Det vil vel være naturlig at det settes en standard som kjøreskolene skal følge.

Skrevet (endret)
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Jaja, det er nå litt krisemaksimering hvis vi tar utgangspunkt i noen andre sitt estimat på 1000 kr/år for å øke trafikksikkerheten. Jeg sier bare at selv den prisen hadde vært ok i mine øyne, men tipper vi snakker om litt lavere priser enn det. Det blir selvsagt en avveining av hvordan man legger opp resertifiseringen. Et raskt forslag herfra:

1. Gratis nettbasert oppfriskningskurs med kapittelprøver og sluttprøve. Ca 4 timer varighet på hele kurset hvert 5. år. Oppfriskning i regler generelt, med ekstra vekt på temaer som myndighetene mener er viktig å prioritere fram. Burde kunne gjøres hjemmefra med BankID innlogging. Det er riktignok tillitsbasert med hensyn på juks men jeg tror ikke det er hensiktsmessig med noe voldsomt opplegg for å motvirke det. Burde kunne gjennomføres når som helst innen f.eks en 2 måneder periode, evt med enkel fristforlengelse inntil f.eks 4 måneder (en setning begrunnelse og automatisk godkjenning) dersom det skulle passe dårlig. 0 kr.
  2. 15 minutter legesjekk hos fastlegen. Enkel, syn, hørsel, motorikk og generell vurdering av helsetilstand. Én bit: Tommel opp eller ned derfra til SVV.  ~300 kr egenandel
  3. 45 minutter førerprøve hos SVV. ~1500 kr. Hvis feiling så skrives det et notat på hva man må øve på, på egenhånd, med andre eller hos kjøreskole innen en frist. F.eks 4 mnd, før man må ta ny prøve ~1500 kr. Feiler man for 2. gang mister man lappen og retten til å øve på egenhånd. Nå øvelse skje med veileder og L-skilt eller hos kjøreskole til man føler man er klar for ny førerprøve. Ikke full opplæring med minstekrav om timer, men man vurderer i samråd med veileder eller kjørelærer om man er klar for å ta testen til ~1500 kr på nytt. Feiler man 3. gang så er det bare å prøve på nytt. Feiler man veldig mange ganger a ~1500 kr så bør man jo revurdere hele greia og kanskje man ikke burde ha lappen. En ting til: Hvis man jukser på teorien og er håpløs på regler så vil nok det fanges opp under dette punktet. Så juks er uansett bare dumt.

De aller fleste av oss vil nok havne på ~360 kr/år til dette. Eller 1 kr/dag. Seriøst, det er ikke mer enn en snøkost, spylevæske og vindusviskere på Biltema.

Endret av Simen1
Skrevet
3 minutes ago, Simen1 said:

Jaja, det er nå litt krisemaksimering hvis vi tar utgangspunkt i noen andre sitt estimat på 1000 kr/år for å øke trafikksikkerheten. Jeg sier bare at selv den prisen hadde vært ok i mine øyne, men tipper vi snakker om litt lavere priser enn det. Det blir selvsagt en avveining av hvordan man legger opp resertifiseringen. Et raskt forslag herfra:

1. Gratis nettbasert oppfriskningskurs med kapittelprøver og sluttprøve. Ca 4 timer varighet på hele kurset hvert 5. år. Oppfriskning i regler generelt, med ekstra vekt på temaer som myndighetene mener er viktig å prioritere fram. Burde kunne gjøres hjemmefra med BankID innlogging. Det er riktignok tillitsbasert med hensyn på juks men jeg tror ikke det er hensiktsmessig med noe voldsomt opplegg for å motvirke det. Burde kunne gjennomføres når som helst innen f.eks en 2 måneder periode, evt med enkel fristforlengelse inntil f.eks 4 måneder (en setning begrunnelse og automatisk godkjenning) dersom det skulle passe dårlig. 0 kr.
  2. 15 minutter legesjekk hos fastlegen. Enkel, syn, hørsel, motorikk og generell vurdering av helsetilstand. Én bit: Tommel opp eller ned derfra til SVV.  ~300 kr egenandel
  3. 45 minutter førerprøve hos SVV. ~1500 kr. Hvis feiling så skrives det et notat på hva man må øve på, på egenhånd, med andre eller hos kjøreskole innen en frist. F.eks 4 mnd, før man må ta ny prøve ~1500 kr. Feiler man for 2. gang mister man lappen og retten til å øve på egenhånd. Nå øvelse skje med veileder og L-skilt eller hos kjøreskole til man føler man er klar for ny førerprøve. Ikke full opplæring med minstekrav om timer, men man vurderer i samråd med veileder eller kjørelærer om man er klar for å ta testen til ~1500 kr på nytt. Feiler man 3. gang så er det bare å prøve på nytt. Feiler man veldig mange ganger a ~1500 kr så bør man jo revurdere hele greia og kanskje man ikke burde ha lappen. En ting til: Hvis man jukser på teorien og er håpløs på regler så vil nok det fanges opp under dette punktet. Så juks er uansett bare dumt.

De aller fleste av oss vil nok havne på ~360 kr/år til dette. Eller 1 kr/dag. Seriøst, det er ikke mer enn en snøkost, spylevæske og vindusviskere på Biltema.

Du hopper glatt over indirekte kostnader. En ting er byråkratiet som skal organisere dette, en annen ting er tidsforbruk. Et "gratis kurs" vil jo ikke på noen måte være gratis, men vil måtte finansieres over skatteseddelen. Det koster absolutt ikke 0 kr. 

Fastlegene er jo overbelastet så det holder allerede, så kjempefint initiativ for å laste flere stein til deres byrde. Folk over 80 år, med kjente relevante helseutfordringer eller med høyere førerkortklasser må allerede sjekkes, så du legger til resten, som presumtivt er de med minst sjanse for å ha noen relevante helsemessige utfordringer.

Og så er det systemer for å administrere dette, igjen, ikke på noen måte gratis. Men det vil definitivt øke statens kostnader, og må dekkes inn over skatteseddelen. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Du hopper glatt over indirekte kostnader. En ting er byråkratiet som skal organisere dette, en annen ting er tidsforbruk. Et "gratis kurs" vil jo ikke på noen måte være gratis, men vil måtte finansieres over skatteseddelen. Det koster absolutt ikke 0 kr. 

En sånn nettløsning koster en sum å lage, men når den er oppe og går er det vekslepenger for noen watt til serveren ++ for å drifte det. Men la oss nå krisemaksimere litt og si det koster en 500 lapp per bruker. Delt på 5 år = 100 kr/år. Med 2 millioner B sertifikat burde det havne på rundt 40 millioner kroner i året. Man får MYYYE profesjonell nettside, instruktørvideoer fancy grafikk osv for de pengene. Hvis hele testopplegget fornyes hvert 5. år så blir det 200 millioner per gang. Det er sykt mye penger og antagelig skudd laaangt over mål. Nei, realistisk tror jeg vi snakker om en tikrone per bruker. Bokstavelig talt vekslepenger.

Kalle Klo skrev (8 minutter siden):

Fastlegene er jo overbelastet så det holder allerede, så kjempefint initiativ for å laste flere stein til deres byrde. Folk over 80 år, med kjente relevante helseutfordringer eller med høyere førerkortklasser må allerede sjekkes, så du legger til resten, som presumtivt er de med minst sjanse for å ha noen relevante helsemessige utfordringer.

15 minutter per pasient med B-lappen, per 5. år. De fleste er hos legen langt ofere enn det og kan alltids be om dette samtidig med andre ærender for å spare seg reisetiden fra hjem til fastlegen og tilbake. Folk med C eller D lappen har uansett en sånn ordning fra før. 

Kalle Klo skrev (13 minutter siden):

Og så er det systemer for å administrere dette, igjen, ikke på noen måte gratis. Men det vil definitivt øke statens kostnader, og må dekkes inn over skatteseddelen. 

Hvor mye koster hvert trafikkdødsfall? Og hvert hardt skadde i trafikken? Hvis ordningen klarer å redusere disse tallene så skal det veldig få avvegede ulykker til før det sparer samfunnet for mer enn det koster. For ikke å snakke om de menneskelige kostnadene. Jeg vil gjerne føle at meg og alle jeg er glad i skal være litt tryggere i trafikken, for såpass lite innsats.

Skrevet (endret)

Nå er vel de aller fleste ulykker grunnet rus, akutt sykdom og uaktsom kjøring..

Og denne helsesjekken vil jo ikke hjelpe på noen av de scenarioene..

Endret av Complexity
  • Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Folk med C eller D lappen har uansett en sånn ordning fra før.

Nå er det gjerne firmaene som betaler dette for sjåførene, om man ikke er sin egen lille bedrift. Men her er det altså "utgifter til inntekts ervervelse" og som derved dyttes videre over til kundene. Det er ikke lenger bare ekstra kostnader for sluttbruker, som kan ha høy inntekt, eller ikke ha det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
44 minutes ago, Simen1 said:

Hvor mye koster hvert trafikkdødsfall? Og hvert hardt skadde i trafikken? Hvis ordningen klarer å redusere disse tallene så skal det veldig få avvegede ulykker til før det sparer samfunnet for mer enn det koster. For ikke å snakke om de menneskelige kostnadene. Jeg vil gjerne føle at meg og alle jeg er glad i skal være litt tryggere i trafikken, for såpass lite innsats.

Hvis. Og det er et veldig stort hvis, før du hisser deg opp ytterligere. 

Egentlig ligger det på deg å finne noen forskningsbasert evidens på at dette faktisk vil virke, og ikke bare er ren synsing. 

Endret av Kalle Klo
Skrevet
Complexity skrev (41 minutter siden):

Nå er vel de aller fleste ulykker grunnet rus, akutt sykdom og uaktsom kjøring..

Og denne helsesjekken vil jo ikke hjelpe på noen av de scenarioene..

Rusproblemer vil kunne fanges opp av fastlegen under "generell helsetilstand". Det samme gjelder risiko for akutt sykdom, som f.eks høyt blodtrykk, høyt kolesterol, arvede risikoer, narkolepsi og sikkert en hel del annet psykisk og fysisk. Uaktsom kjøring faller nok mer inn under teorikurset og opplysningsarbeid.

Det er mange rare urbane myter om trafikk, risiko og kjøreadferd der ute. Opplysningsarbeid om regler og hvorfor vi har de kan sikkert få en del folk ut fra boblene sine og inn på en mer vitenskapelig begrunnet kurs. I ro og mak med god tid hjemme med PCen eller mobilen. Når man har tid innenfor de månedene man har på seg. Og kostnadene for en slik automatisert nettløsning: Vekslepenger per person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...