Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

52 minutes ago, Fantomtegningen said:

Har Skoda fikset problemene med skjevslitasje på dekk og andre plagsomme greier som akslingsforing som lager lyd?

Er nesten daglig det kommer nye innlegg med folk som har kjørt mellom 20-40k der slike problemer dukker opp i bøttevis.

Det vet vi nok ikke før om ett år eller så når folk skal bytte dekk og ser at de gamle bare er å kaste :p

Virker ganske ekstremt på bilene som er på veien nå iallefall. Folk har jo fått flere firehjulskontroller og bilene spiser opp dekkene alikevell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (9 minutter siden):

Elendig, det der er problemer vi ikke skal ha - og det forekommer kun fordi griske bilmerker ikke skalerer hjuloppheng til den høye vekta.

Det er ikke slik på alle. Målte mine dekk med skyvelær og fant ca 1mm slitasje på ca 15 000km. Ikke veldig ille.

Men når folks eneste lykkefølelse er bilens akselerasjon må man regne med slitasje. Akselererer man hard må man ofte retardere hardt også. Gjør man ikke det blir det gjerne høy sentripitalkraft

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Det er ikke slik på alle. Målte mine dekk med skyvelær og fant ca 1mm slitasje på ca 15 000km. Ikke veldig ille.

Men når folks eneste lykkefølelse er bilens akselerasjon må man regne med slitasje. Akselererer man hard må man ofte retardere hardt også. Gjør man ikke det blir det gjerne høy sentripitalkraft

Nei, det er riktig - det er ikke slik på alle biler. Noen har f.eks valgt å spare der de kan, og da er det ikke så farlig om det må justeres litt iblant. Jeg bare sier at praksisen er grisk, det er en kostnad bilprodusent med overlegg har lagt på forbruker.

Å kjøre med feil hjulvinkel/ekstremt skjevslitte dekk er i tillegg trafikkfarlig, så her har produsent spart penger på at du kjører en mindre trygg bil.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Trestein said:

Det er ikke slik på alle. Målte mine dekk med skyvelær og fant ca 1mm slitasje på ca 15 000km. Ikke veldig ille.

Men når folks eneste lykkefølelse er bilens akselerasjon må man regne med slitasje. Akselererer man hard må man ofte retardere hardt også. Gjør man ikke det blir det gjerne høy sentripitalkraft

Nå er ikke Enyaq spesielt sprek. Er nok blandt den slappeste elbilen jeg har prøvd Så neppe folk som ønsker å være hard på gassen som velger disse. Men de har samme problem alikevell.

Lenke til kommentar

Byttet fra sommerdekk til vinterdekk nå på min TM3. Sommerdekkene er klar for utskifting (1,6-1,7mm igjen på det høyeste punktet), men ser at to av dekkene har +-1mm på innersiden (foran). Snakker vi feil hjulstilling, eller er dette innafor med såpass slitte dekk og noe "spirited driving"?

"Wheel alignment" er tatt av Tesla i april i år.

Endret av Whois
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Whois skrev (3 minutter siden):

Byttet fra sommerdekk til vinterdekk nå på min TM3. Sommerdekkene er klar for utskifting (1,6-1,7mm igjen på det høyeste punktet), men ser at to av dekkene har +-1mm på innersiden. Snakker vi feil hjulstilling, eller er dette innafor med såpass slitte dekk og noe fart i svinger?

Kjører du mye på sporete vei, og bilen din havner med hjulene mer på innsiden av sporene, så kan dette forklare forskjellen. Typisk på veier hvor et tverrsnitt av veibanen ville sett ut som en w med avrundede topper og bunner.

Hvis ikke, kan det tyde på en liten feiljustering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snowleopard said:

Kjører du mye på sporete vei, og bilen din havner med hjulene mer på innsiden av sporene, så kan dette forklare forskjellen. Typisk på veier hvor et tverrsnitt av veibanen ville sett ut som en w med avrundede topper og bunner.

Hvis ikke, kan det tyde på en liten feiljustering.

Hehe, ja er nå ikke uvanlig her i Østfold. Jeg har en følelse på at det er innafor siden dekkene er såpass slitt ellers (+gjort alignment i april) at det skal gå bra med nye dekkene (jeg kan jo følge med på de nye dekkene) - koster trossalt 4K for hjulstillingskontroll hos Tesla. Skal ikke si jeg ikke har lekt meg med bilen heller.

Bilen går helt rett om jeg slipper rattet (noe sporing grunnet brede dekk da).

Endret av Whois
Lenke til kommentar
Just now, ozone said:

Kom til å tenke på en ting: På bilen min "vet" systemet hvilket hjul som har hvilket trykk. Men hva når jeg roterer dekkene for å jevne ut slitasje ved hjulskift nå til vinteren; vil TPMS automatisk oppdage og endre slik at det viser riktig trykk på riktig hjul?

Ja, dette skjønner bilen kjapt😊

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (På 4.10.2023 den 12:44 PM):

EV5 ser ut til å ha mindre overheng enn Sportage, så jeg tror det vil være mer plass innvendig og bagasjerom.
Vet ikke om målene (4615 x 1875 x 1715 mm) er fastlåst eller om det vil være endringer her når mer info kommer neste uke, men hadde vært kjekt om den kunne ha strukket seg litt lengre i lengde, både totalt og i akselavstand.

While it is hard to tell without a reference, the footprint of the Kia EV4 appears to be somewhere between the 4,195 mm (165.2 inches) of the Soul and the 4,420 mm (174.0 inches) of the Niro.

Godt mulig at EV4 erstatter Niro og EV3 erstatter Soul, enn så lenge bare spekulasjoner på nettet.

Da ser det ut som vi har fått noen svar her. 

https://elbil.no/kia-ev4-ev5-ev3/

Kia EV-3 blir en e-Niro/Niro EV-erstatter slik jeg tippet på. EV4 blir en sedan-type som vel skal konkurrere mer mot TM3 og PS2.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Da ser det ut som vi har fått noen svar her. 

https://elbil.no/kia-ev4-ev5-ev3/

Kia EV-3 blir en e-Niro/Niro EV-erstatter slik jeg tippet på. EV4 blir en sedan-type som vel skal konkurrere mer mot TM3 og PS2.

er vel heller ev5 som blir niro erstatter til å konkurrere med id4/model y.

ev3 blir vel mindre litt ala forrige gen kona og megane.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 minutter siden):

er vel heller ev5 som blir niro erstatter til å konkurrere med id4/model y.

ev3 blir vel mindre litt ala forrige gen kona og megane.

Artikkelforfatter er ikke helt enig med deg... 😉

EV5 blir nok større enn dagens e-Niro, så den legger seg nok mer i segmentet over. Blir kanskje ikke rett sammenligning, men blir vel som at iX3 legger seg mellom de mindre iX1 og iX2 (ny) og den større iX og X5. Uten at jeg da mener at de helt er å sammenlignes i størrelse, for det har jeg ikke ettergått målene på.

EDIT: Her sammenligner de EV5 med bl.a. TMY og ID4.

https://elbil.no/kia-ev5-na-vet-vi-mer-om-familie-suv-en/

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...