Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (13 minutter siden):

Dei hadde ca. 10-11% av nybilsalget for personbilar i 2021 og 2022, men eg veit ikkje kva som er meint med “nye” bilar i denne samanhengen.

Jeg vet heller ikke konkret hva de mener med nye biler i denne sammenhengen, men vil anta det handler om reklamasjoner som er anket videre opp til forbrukertilsynet.

ozone skrev (9 minutter siden):

Med tanke på at Tesla nå har 27% markedsandel i Norge

Nå var det konkret snakk om saker i kategorien nye biler i 2022, og da hadde Tesla 12,2% markedsandel i personbilmarkedet. OFV har tallene. 21 300 Teslaer av et totalt salg på 174 324 personbiler i alle drivstoffvarianter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Det er ikke 83 reklamasjonssaker. Det er 83 meklingssaker hvor Tesla nekter å fikse bilen, mens kunden er uenig. De er verst i klassen, sier Forbrukerrådet.

Det har du rett i, og alt det er vel og bra...
Men poenget mitt var enkelt: Hvem av Tesla og Opel har størst sannsynlighet for å havne på nettopp den toppen av meklingssaker?
image.png.7086a5c5f38c4044b39fc6f53dfbc5ba.png

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (25 minutter siden):

Det er ikke 83 reklamasjonssaker. Det er 83 meklingssaker hvor Tesla nekter å fikse bilen, mens kunden er uenig. De er verst i klassen, sier Forbrukerrådet.

Har heldigvis ikke opplevd noe av dette selv på min tesla, det kan ikke være mye moro.  Er det snakk om teslaer som har utgått garanti her tro? Hvis ikke så har man vel egentlig krav på at problemer som oppstår fikses? Har kun positive opplevelser med Tesla Drammen ihvertfall hvor jeg har vært på service. Samme med de 3-4 gangene jeg har hatt noen småpirk som de har kommet å fiksa mens jeg har vært på jobb. 

Lenke til kommentar

Så saken du linka fra NRK.no nå, @Simen1. Han første som stod fram der med lykter med vann/dugg i, er noe jeg kjenner meg igjen i dessverre.  Virker som det er en svakhet i bilen. Har riktignok kun oppstått dugg på mine, men har ikke vært noe problem å få bytta disse gratis av mobil service. Har fått bytta de 2-3 ganger til nå.  Ellers har jeg hatt noen problemer med å få opp førerdøra både fra innsida med den elektriske bryteren om vinteren og utsida, slik at jeg måtte bruke nødbryteren på innsida av døra for å få åpna døra. Ja så måtte de faktisk bytte en kaliper fremme med første service jeg hadde hos de etter rundt 20k km. Betalte rundt 1300 kr for den jobben, etter goodwill som de kaller det. Da ble bilen stående inne en hel arbeidsdag så og si mtp de måtte bytte den ene kaliperen. Glad jeg tok den servicen for å si det sånn. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Når ting går til mekling så har det gått langt. Jævlig langt. Tallet er skyhøyt hvis du korrigerer for tall pr bil. Og feilene er jo forsåvidt godt kjent så det er rart at Tesla benekter det fortsatt og jobber med utmattelsestaktikker mot kundene og nekter å svare på medias henvendelser.

Dette har jo ingen ting med at media er ute etter Tesla. Dette har mer med at media er ute etter et selskap som åpenbart ikke bryr seg om kundene sine når noe går til helvete med bilen, selv om man har forbrukerkjøpsloven på sin side. Noe som er er fremmedord hos Tesla sentralt.

Endret av Retroman
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det var totalt 168 meklingssaker, derav 83 hos Tesla, om nye biler hos Forbrukertilsynet i 2022. Det totale personbilsalget i 2022 var 174 324 biler, derav 21300 Teslaer.

Tesla har altså en rate på 83 på 21 300 biler = 1:257

Resten av bilmerkene til sammen har en rate på (168-83=85) på (174324-21300=153024) biler = 1:1800

Tesla har altså 1800/257 = 7 ganger flere sånne saker enn gjennomsnittet av andre merker, justert for salgsvolumet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (8 minutter siden):

Har heldigvis ikke opplevd noe av dette selv på min tesla, det kan ikke være mye moro.  Er det snakk om teslaer som har utgått garanti her tro? Hvis ikke så har man vel egentlig krav på at problemer som oppstår fikses? Har kun positive opplevelser med Tesla Drammen ihvertfall hvor jeg har vært på service. Samme med de 3-4 gangene jeg har hatt noen småpirk som de har kommet å fiksa mens jeg har vært på jobb. 

Uten å prøve å unnskylde Tesla her, det har jeg ingen behov for. Men det er en generell misoppfatning at alt man kommer løpende med må fikses på garantien.

Slitasje på slitedeler må være i kategorien unormal slitasje, og det må  være mer enn bare litt  unormal slitasje. Skader som er selvforskyldte, får du normalt sett heller ikke dekket med mindre man holder tilbake info og det ikke blir oppdaget eller kan bevises/sannsynliggjøres at er selvforskyldt.

Og så kommer man jo inn på kategorien med så mye annet rart i, som feil som ikke er feil, men kunden bruker bilen/funksjonen feil eller ikke skjønner hvordan det skal brukes. Eller rett og slett helt feil forventninger.

PS! Jeg har IKKE gått inn på listen her og sett hvilke type saker det er snakk om, så svaret mitt er mer av generell karakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et kjedelig faktum er jo at feil og problemer ikke blir mindre hyppig eller mindre kostbare jo mer slitt bilen blir. Men garantien varer ikke evig. Det vil si at biler med hyppige kostbare feil raskt går fra irriterende til mareritt når garantien utløper. Derfor kan man regne med generelt lavere restverdi på problem-modeller enn på "evighets"-modeller.

Personlig mener jeg Teslaer utenfor garanti er sterkt overpriset på finn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det meste av virkelig store problemer jeg ser på div. facebook grupper som omhandler Tesla Model 3  er flassende lakk på kanaler og hjulbuer med tilhørende rust, hvorpå Tesla avslår garantisaker på grunn av "ytre påkjenninger" . Dette var jo ett eksempel på noe som ifølge Tesla ikke ble dekket av garanti på en 4 år gammel bil, basert på hva som ble skrevet på facebook. Så det er jo klart at enkelte ting hos Tesla kan bli noe bedre.

image.thumb.png.1b80dd356c0b7a61f41d572b13d66bf8.png

Alle bilprodusenter har vel hatt ett parti med biler som har mye problem, og tesla har nok blitt mye bedre på fit and finish siden 2019, men det som skiller de gode fra de dårlige dreier seg mye om hvordan det ordnest opp når en først har ett dårlig parti, og der virker det til at Tesla ikke helt ser verdien av fornøyde kunder når bilene uansett selger som hakka møkk.

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Leser at Tesla har som mål å pøse ut biler resten av året fordi de foreløpig ligger bak mål. Dersom de øker produksjonstakten: vil dette være bedre eller (enda) dårligere for kvaliteten på bilene? Man kan jo ikke ha en Tesla bak seg på veiene fordi feilinnstilte primitive lys blender deg, men ligger den foran så får du en bærebro i trynet 🥸🥸

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 timer siden):

Leser at Tesla har som mål å pøse ut biler resten av året fordi de foreløpig ligger bak mål. Dersom de øker produksjonstakten: vil dette være bedre eller (enda) dårligere for kvaliteten på bilene? Man kan jo ikke ha en Tesla bak seg på veiene fordi feilinnstilte primitive lys blender deg, men ligger den foran så får du en bærebro i trynet 🥸🥸

De spesifikke sakene som artikkelen viser til er i stor grad fikset, med unntak av lyktene som fortsatt er de samme(med unntak av ny model 3).

Evil-Duck skrev (4 timer siden):

der virker det til at Tesla ikke helt ser verdien av fornøyde kunder når bilene uansett selger som hakka møkk

Det virker å være en blanding av dårlig kvalitetskontroll, svakheter ved bilene og at de ikke er gode nok på å ta ansvar for det forrige. «Alle» sakene var kjente feil som de har jobbet med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Syar-2003 said:

Dette paret anbefaler ingen å kjøpe Tesla om man bor i Skottland (hvor det regner titt og ofte)
De fikk en regning på 227.000,- for komplett batteribytte etter å ha brukt bilen i regnvær (værsituasjon ikke uvanlig for stedet).
https://www.businessinsider.com/tesla-owners-bill-battery-damaged-ev-scotland-weather-2023-10?r=US&IR=T

 

 

Bilde av dørhantaket til en helt annen bilmerke, og det nevnes ikke hvilken Tesla det er engang? Har du bedre kilde?

Edit: var link til bedre kilde i artikkelen.

Jeg forsto fort at det kom til å være dumt å kjøre uten skvettlapper så jeg monterte noen til 200kr fra kina rett etter jeg fikk min Model 3 i 2019. Mye ymse med lakken på bilen min men etter 60k så er kanalene helt strøken enda.

De burde definitivt vært levert med skvettlapper, noe jeg tror de er nå.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Complexity said:

Bilde av dørhantaket til en helt annen bilmerke, og det nevnes ikke hvilken Tesla det er engang? Har du bedre kilde?

Edit: var link til bedre kilde i artikkelen.

Jeg forsto fort at det kom til å være dumt å kjøre uten skvettlapper så jeg monterte noen til 200kr fra kina rett etter jeg fikk min Model 3 i 2019. Mye ymse med lakken på bilen min men etter 60k så er kanalene helt strøken enda.

De burde definitivt vært levert med skvettlapper, noe jeg tror de er nå.

Fikk jo tilsendt skvettlapper gratis (TM3-2019) som riktignok var litt for lang men å korte dem pent ned med kniv og en 1"x2" på garasjegulvet som avstandsmal var en ikke-sak

Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Bilde av dørhantaket til en helt annen bilmerke, og det nevnes ikke hvilken Tesla det er engang? Har du bedre kilde?

Edit: var link til bedre kilde i artikkelen.

Jeg forsto fort at det kom til å være dumt å kjøre uten skvettlapper så jeg monterte noen til 200kr fra kina rett etter jeg fikk min Model 3 i 2019. Mye ymse med lakken på bilen min men etter 60k så er kanalene helt strøken enda.

De burde definitivt vært levert med skvettlapper, noe jeg tror de er nå.

Forstår ikke hva du mener skvettlapper har med saken å gjøre her. Tror ikke skvettlapper ville hindret vanninntrenging i batteripakken på denne bilen som forøvrig var kjørt til byen og deretter parkert.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...