Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Nimrad said:

Fair enough.

Du sier "enkel å bestille", men du MÅ inn på nettet og bestille? De andre kan du faktisk kjøpe hos en forhandler? Er det enkelt for de eldre?

Og når du sier det blir komplisert med tilvalg og alt dette og derfor er Tesla så enkelt, da må du også kunne se nyansene på andre områder? Å si at 15 år gamle biler også har apper og da mellom linjene si at det er likt som Tesla er bare ikke riktig. Veldig mye cherry picking nå for å hylle Tesla som så veldig enkelt for den eldre garde. Jeg vil si det er motsatt. Det er enkelt for den yngre garde som har fått teknologi inn med morsmelka.

Er ikke noe problem å få bestilt en Tesla hos en forhandler..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Men lade-apper klarer de ikke? Og de klarer heller ikke bestille tilvalg? Skjønner ikke helt hvor du vil jeg...

Det er enklere med nøkkel men app styring og keyless go har de fleste biler i dag. Det blir liten forskjell hva man velger. Om man har et kort eller nøkkel spiller liten rolle

At tesla kan lades uten annet enn å stikke i ledningen er nok en fordel for eldre brukere.

Mange klager jo på hvor vanskelig det er å komme gjennom konfiguratoren til BMW AUDI Mercedes. På nett må man jo men tesla sin konfigurator er jo tilpasset T ford i opsjoner. Det er enkle valg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Er ikke noe problem å få bestilt en Tesla hos en forhandler..

På PC-er som de har stående da? Jeg ble bare henvist til nettsiden når jeg skulle handle.

Trestein skrev (1 minutt siden):

Det er enklere med nøkkel men app styring og keyless go har de fleste biler i dag. Det blir liten forskjell hva man velger. Om man har et kort eller nøkkel spiller liten rolle

At tesla kan lades uten annet enn å stikke i ledningen er nok en fordel for eldre brukere.

Mange klager jo på hvor vanskelig det er å komme gjennom konfiguratoren til BMW AUDI Mercedes. På nett må man jo men tesla sin konfigurator er jo tilpasset T ford i opsjoner. Det er enkle valg

Ja, det er riktig det. Men det er bittesmå nyanser spør du meg. Skal du først pirke på disse små nyansene så må det komme andre nyanser som motargument også. Jeg personlig tror de er mindre egnet for eldre folk oppsummert.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Nimrad said:

På PC-er som de har stående da? Jeg ble bare henvist til nettsiden når jeg skulle handle.

Kansje du virket som en oppegående person med smarttelefon i handa da? De hjelper nok de som ikke har sånt og alikevell vil ha bil.

Ble tull med referral når jeg bestilte bil. En liten telefon til dem så avbestilte de og bestilte på nytt til meg med referralen jeg ønsket. 

Er selvfølgelig enklere å la folk ordne dette selv siden man må skrive inn kortopplysninger osv for å betale depositum, så slipper de å eventuelt sende faktura på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Nimrad said:

Haha, vel... Det er bare en tullete rar ting å gjøre i det hele tatt. Det handler ikke om hva sjåføren ikke skal gjøre, men passasjeren som kanskje ikke kjenner bilen en gang. Passasjeren i min bil skal ofte inn i hanskerommet.

En klar fordel med å ha det slik er jo at man kan sette opp pin-kode på hanskerommet. Tesla har jo minnepennen\harddisken som brukes til opptakene sine i hanskerommet så fint at noen ikke enkelt kan ødelegge videobevis etter en ulykke f.eks.

Eller fint man vil legge verdisakene sine en plass når bilen skal inn på verksted å vite at ingen har tilgang.

Setter man bilen i Valet mode (er vel ikke så vanlig i norge at man lar ansatte parkere bilen for deg da) så disables hanskerom og frunken for åpning så ting ikke kan stjeles.

Selv har jeg kun papirer i hanskerommet så det er åpent kansje 2 ganger i året. Er så mye oppbevaring i midtkonsollen at jeg har alt annet der.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Keycardet til Tesla må da kunne kalles like enkelt som en vanlig gammeldags nøkkel?
På gammel bil stikker man nøkkelen i dørlåsen og vrir rundt. På Tesla legger man kortet inntil midt-stolpen et sekund.
Når man så sitter i setet i mørket må man i den gamle bilen finne nøkkelhullet, og putte inn nøkkelen og vri rundt og kjøre, og i Tesla legger man kortet på midt-konsollen og kjører.

Mobilnøkkel eller Key-Fob er valgfritt, og gjør livet enda lettere. Jeg bruker mobil til daglig, men har alltid kortet på meg.

Og "PIN to Drive" er obligatorisk hvis man vil sikre seg mot at hvem som helst kan stikke av med bilen din ved å bare gi deg en skalling på toalettet på Burger King og rappe telefonen din...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåvel, vil tørre å påstå at Tesla er mest egna for folk som er interesserte i tech, og det gjelder jo vanligvis den yngre garde. Ikke at det er noe problem for dagens 50-60 åringer og beherske en ganske så brukervennlig Tesla app og skjerm, er jo også mange av disse som følger tritt med teknologien og som bruker mobilen sin aktivt til annet enn bare sms/ringing. Man styrer jo så og si alt via denne appen, alt fra service til å forvarme bilen osv. Så er det jo en stor fordel om man liker å fikle litt rundt på innstillinger på skjermen i bilen da alt styres via den. Alt i alt er det nok en bil som passer den yngre garde mer enn den eldre garde. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er jo annerledes, men brukergrensesnittet er supert, skjermen er kjempestor og jeg vil jo tro at en kjøper kanskje har sett bilen eller snakket med en Tesla-ansatt om dette.  De er godt trente i å gi instruks ved problemer.

Om man kan operere en smart-telefon på et greit nivå er man ihvertfall kvalitfisert til å lære det. Easy to learn, hard to master. Det er flere av produsentene som har mye å lære der, men noen gamlisbil er det ikke. Porsche 911 er gamlisbil. Ser frem til å prøvekjøre highland modellen, virker til å ha adressert mange av mine minustrekk.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Egg begrepet er fra forgasser tiden da motorene hadde akselerasjons pumpe. Dette for å kompensere for at lufta som hadde passert forgasseren var for mager ved raskt gasspådrag. Dette ga høyt forbruk om man trykket raskt på pedalen ved normal kjøring.

Det som kan skje er at du kjører for langt ut i et kryss og må rygge for ikke å bli påkjørt. Da er det lett å trykke litt for mye. Det som kan skje da er at kroppen din som har treghet blir trykket bakover av bilen som igjen kan gi mere gasspådrag som igjen gir større akselerasjon osv. Se litt på youtube så finner du eksempler på dette. Har du kryp vil bilen gå bakover med en gang du legger inn reversen og slipper  bremsen. Akselererer bilen da vil foten være over bremsen og ikke gassen. Tryggere. Min bil har heldigvis pålitelige avstands sensorer som stopper den automatisk men funksjonen kan slåes av. Noen biler har ikke avstandssensorer. Da blir det enda viktigere. 

Ved finmanøvrering er det også greit å ha foten på bremsen. Tenker da lukeparkering og inn ut av trang garasje, og på kjøpesenter med mye folk og biler

Forhistorien til egg og pedal, var jeg ikke klar over, så takk for den. Trodde det hadde mer å gjøre med det å være myk sjåfør, selv om jeg selvsagt er klar over at for mye gass så kveler man fort en bensinbil som ikke har et moderne innsprutningssystem som skjønner den skal holde igjen mengden drivstoff man prøver å mater inn.

Det er ikke påkjørselsrett, selv ikke i en rundkjøring. Har du allerede kjørt så langt ut at du må rygge for ikke å bli truffet, så er faktisk det tryggeste å trå inn gassen og komme seg ut av situasjonen.

Skal du sjekke at det er klart bak deg før du rygger, så har du allerede brukt for lang tid til å redde deg inn fra kollisjonen i første omgang. Alternativt, glemmer du/lar vær å sjekke speilet, så ender du fort med å rygge inn i bilen bak deg. Altså, du retter ikke opp 1 feil med å gjøre 2-3 feil til.

Rygging med enpedal er så mye enklere. Om du må dempe farta eller stoppe, så løfter du bare foten av pedalen. Værre er det ikke. Og man trenger ikke og skal ikke gi mer enn bittelitt gass, så går den akkurat så sakte som sjåføren vil.

Eller som sagt før i diskusjon om dette, hold venstrefoten på bremsen, så kan du løfte høyrefoten samtidig som du trykker ned bremsen.

Jeg begynner å tro du aldri har kjørt bil med skikkelig enpedal, for dette er så simpelt at man skjønner fort at noe annet er ubrukelig til sammenligning.

Kjører du på "creep", så kommer jo mye an på hvor raskt bilen kjører på creep. Det er forskjellig hvordan bilene er stilt inn der. For noen så er creep-farten høyere enn behagelig når man skal rygge. 

Bilen min har egen bryter for å velge creep eller at bilen skal stoppe helt og holde seg på plass dersom foten ikke er på pedalen. Jeg var rask med å slå av creep og helder aktivere "Hold". Har prøvd litt i ettertid, men har veldig liten sans for creep. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Forhistorien til egg og pedal, var jeg ikke klar over, så takk for den. Trodde det hadde mer å gjøre med det å være myk sjåfør, selv om jeg selvsagt er klar over at for mye gass så kveler man fort en bensinbil som ikke har et moderne innsprutningssystem som skjønner den skal holde igjen mengden drivstoff man prøver å mater inn.

Det er ikke påkjørselsrett, selv ikke i en rundkjøring. Har du allerede kjørt så langt ut at du må rygge for ikke å bli truffet, så er faktisk det tryggeste å trå inn gassen og komme seg ut av situasjonen.

Skal du sjekke at det er klart bak deg før du rygger, så har du allerede brukt for lang tid til å redde deg inn fra kollisjonen i første omgang. Alternativt, glemmer du/lar vær å sjekke speilet, så ender du fort med å rygge inn i bilen bak deg. Altså, du retter ikke opp 1 feil med å gjøre 2-3 feil til.

Rygging med enpedal er så mye enklere. Om du må dempe farta eller stoppe, så løfter du bare foten av pedalen. Værre er det ikke. Og man trenger ikke og skal ikke gi mer enn bittelitt gass, så går den akkurat så sakte som sjåføren vil.

Eller som sagt før i diskusjon om dette, hold venstrefoten på bremsen, så kan du løfte høyrefoten samtidig som du trykker ned bremsen.

Jeg begynner å tro du aldri har kjørt bil med skikkelig enpedal, for dette er så simpelt at man skjønner fort at noe annet er ubrukelig til sammenligning.

Kjører du på "creep", så kommer jo mye an på hvor raskt bilen kjører på creep. Det er forskjellig hvordan bilene er stilt inn der. For noen så er creep-farten høyere enn behagelig når man skal rygge. 

Bilen min har egen bryter for å velge creep eller at bilen skal stoppe helt og holde seg på plass dersom foten ikke er på pedalen. Jeg var rask med å slå av creep og helder aktivere "Hold". Har prøvd litt i ettertid, men har veldig liten sans for creep. 

Du får bruke venstrefoten på bremsa. Jeg gjør det ikke. Man har ikke full kontroll med venstrefoten. Bare prøv å kontrollere retardasjon med venstrefoten fra 100km/h, Veldig lett å bremse for mye. Samme mekanisme. Bremsekrafta øker pga vekta di skal også retarderes

En pedal har jeg kjørt mye og noen ganger er det helt topp. Min bil bremser 110KW. Bruker den akkurat samme plassene jeg brukte lavgear med bensin bilen min

At du ikke forstår fysikk er helt greit. Når bilen akselererer vil kroppen bevege seg relativt til bilen om du ikke er festet med 4 punkt sele. Har du aldri kjent at du blir trykket bak i setet eller henger i selene?

Akkurat samme effekt som når du blir hengende etter motorsykkelen og gir full gass fordi gassen er på høyrehånden Det blir selvforsterkende. Det samme skjer som sagt om du rygger en bil med gasspådrag

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Du får bruke venstrefoten på bremsa. Jeg gjør det ikke. Man har ikke full kontroll med venstrefoten. Bare prøv å kontrollere retardasjon med venstrefoten fra 100km/h, Veldig lett å bremse for mye. Samme mekanisme. Bremsekrafta øker pga vekta di skal også retarderes

En pedal har jeg kjørt mye og noen ganger er det helt topp. Min bil bremser 110KW. Bruker den akkurat samme plassene jeg brukte lavgear med bensin bilen min

At du ikke forstår fysikk er helt greit. Når bilen akselererer vil kroppen bevege seg relativt til bilen om du ikke er festet med 4 punkt sele. Har du aldri kjent at du blir trykket bak i setet eller henger i selene?

Akkurat samme effekt som når du blir hengende etter motorsykkelen og gir full gass fordi gassen er på høyrehånden Det blir selvforsterkende. Det samme skjer som sagt om du rygger en bil med gasspådrag

 

Hvorfor blander du inn akselerasjon og kroppens bevegelser relatert til dette, når du snakker om rygging med enpedal eller creep? Dette er i hastigheter som er så lave at fysikken du prøver å vise til, og påstår jeg ikke forstår, ikke vil ha noe å si i praksis. Til det blir effekten så liten at man kan se bort fra det.

Skjønner du prøver å sammenligne det med kraftig akselerasjon når man gjør feil, men det er da bare å ta det helt piano, og som sagt "kjører med et egg mellom fot og pedal", da har du best kontroll. Og i panikken, slipp opp pedalen, ikke tråkk den hardere inn.

Jeg sa da at du virket å ikke ha testet bil med skikkelig enpedal. Min lille Kona har slik jeg forstår det, 170 kW effekt ved hardeste regenerering. Når den skal ned i fart med regenerering ved å slippe pedalen, tar den hardt. Og godt mere enn de 110 kW som du har prøvd.

Kjøring med å bremse med venstrefoten er selvsagt en treningssak, men er egentlig ikke vanskelig i små hastigheter som vi snakker om her. Dog, profesjonelle sjåfører kjører aktivt med "2-pedalkjøring", nettopp fordi det er raskere og mere effektivt. Man taper tid på å flytte foten fra høyre til venstre pedal og motsatt, så når man slipper å bruke tid på slikt konstant under et race, så kjører man mye mer effektivt og sparer godt med tid totalt i løpet av racet. Ren fysikk det, og veldig logisk i tillegg.

Men altså, du har rotet deg inn i en argumentasjon du tydeligvis må forsvare, men forsterker egentlig bare problemet med å komme med nye måter å problematisere dette på. Jeg tenker jeg ikke orker å fortsette denne diskusjonen lengre, så nøyer meg med å si at vi er tydeligvis helt uenig her, og kommer nok ikke til å bli enig. Greit nok for meg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (56 minutter siden):

Man har ikke full kontroll med venstrefoten. Bare prøv å kontrollere retardasjon med venstrefoten fra 100km/h, Veldig lett å bremse for mye. Samme mekanisme. Bremsekrafta øker pga vekta di skal også retarderes

Hæ? Så Newtons lover gjelder kun for venstre fot, og ikke for høyre fot?

Det du egentlig sier her, litt uforvarende forsnakkelse, er at du har god muscle memory på "vanlig" høyrefot kjøring, og sliter med å bruke venstre foten på bremsen, og høyre på akseleratoren.
Fair enough det! Jeg kommer heller aldri til å klare det tror jeg. Men å påstå at retardasjonen og vekten av foten din vil trykke inn bremsen mer med venstre fot enn høyre fot som ble flyttet over fra gassen, er jo ikke riktig.

"Hold" på Tesla er perfekt for meg. Jeg er da aldri i tvil om at bilen vil stå helt stille før eller siden, uansett helling på bakken. Spesielt viktig når det er veldig mørkt utenfor bilen.

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

Har inntrykk av at Tesla kjører en pedal hele tiden. Det er ikke alltid gunstig. Spesielt ved rygging

Ja det kan nok være et stort problem for de som IKKE har prøvd det. Rygger min TMY daglig, og den tanken har ikke slått meg engang. Men ser jo at det kan være et stort problem for deg f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Hanskerom er to trykk på skjermen, som forøvrig er greit siden man ikke skal fikle med hanskerommet mens man kjører uansett. Man kan og programere venstre rattknapp til å åpne hanskerommet men forstår noen ikke vil styre med sånt.

Er MYE enklere å bare bruke stemmekomando til sånt. Hold pølsene unna skjermen mens du kjører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

Er MYE enklere å bare bruke stemmekomando til sånt. Hold pølsene unna skjermen mens du kjører.

Hold pølsene unna hanskerommet også når du kjører. Det er passasjeren som skal åpne det. Så da må passasjeren be deg om å si til bilen at den skal åpne hanskerommet, eller knote med skjermåpning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (55 minutter siden):

Ja det kan nok være et stort problem for de som IKKE har prøvd det. Rygger min TMY daglig, og den tanken har ikke slått meg engang. Men ser jo at det kan være et stort problem for deg f.eks.

Det er nok ikke problem for deg men teslaer skades 20% oftere enn andre biler. Noe er det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Hold pølsene unna hanskerommet også når du kjører. Det er passasjeren som skal åpne det. Så da må passasjeren be deg om å si til bilen at den skal åpne hanskerommet, eller knote med skjermåpning.

Jepp. Det burde jeg sikkert ha tatt med også.

Det enkleste er at fører åpner hanskerommet via stemmekomando, når passasjeren behøver tilgang dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Hvorfor blander du inn akselerasjon og kroppens bevegelser relatert til dette, når du snakker om rygging med enpedal eller creep? Dette er i hastigheter som er så lave at fysikken du prøver å vise til, og påstår jeg ikke forstår, ikke vil ha noe å si i praksis. Til det blir effekten så liten at man kan se bort fra det.

Skjønner du prøver å sammenligne det med kraftig akselerasjon når man gjør feil, men det er da bare å ta det helt piano, og som sagt "kjører med et egg mellom fot og pedal", da har du best kontroll. Og i panikken, slipp opp pedalen, ikke tråkk den hardere inn.

Jeg sa da at du virket å ikke ha testet bil med skikkelig enpedal. Min lille Kona har slik jeg forstår det, 170 kW effekt ved hardeste regenerering. Når den skal ned i fart med regenerering ved å slippe pedalen, tar den hardt. Og godt mere enn de 110 kW som du har prøvd.

Kjøring med å bremse med venstrefoten er selvsagt en treningssak, men er egentlig ikke vanskelig i små hastigheter som vi snakker om her. Dog, profesjonelle sjåfører kjører aktivt med "2-pedalkjøring", nettopp fordi det er raskere og mere effektivt. Man taper tid på å flytte foten fra høyre til venstre pedal og motsatt, så når man slipper å bruke tid på slikt konstant under et race, så kjører man mye mer effektivt og sparer godt med tid totalt i løpet av racet. Ren fysikk det, og veldig logisk i tillegg.

Men altså, du har rotet deg inn i en argumentasjon du tydeligvis må forsvare, men forsterker egentlig bare problemet med å komme med nye måter å problematisere dette på. Jeg tenker jeg ikke orker å fortsette denne diskusjonen lengre, så nøyer meg med å si at vi er tydeligvis helt uenig her, og kommer nok ikke til å bli enig. Greit nok for meg.

De fleste biler går ca 6-7km/h på creep.

Prøv å kjør bilen i en vegg eller deg selv så vil du oppdage at fysikken gjelder her også

Å bruke venstrefot til bremsing er fullt mulig å jeg gjør det selv for å tørke bremseskivene etter vask. Fullgass og full brems i 30 meter så er skivene varme nok til at de tørker

Vi er nok uenige om venstrefot bremsing. Kan du finne andre enn deg selv så anbefaler å bruke venstrefot til bremsing under kjøring i normal trafikk må du gjerne gjøre det. Enten biltilsyn politi eller kjøreskole som anbefaler dette. Det har jeg lyst å lese om 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Å bruke venstrefot til bremsing er fullt mulig å jeg gjør det selv for å tørke bremseskivene etter vask. Fullgass og full brems i 30 meter så er skivene varme nok til at de tørker

Vi er nok uenige om venstrefot bremsing. Kan du finne andre enn deg selv så anbefaler å bruke venstrefot til bremsing under kjøring i normal trafikk må du gjerne gjøre det. Enten biltilsyn politi eller kjøreskole som anbefaler dette. Det har jeg lyst å lese om 

Venstrefotbremsing er sikkert helt greit det, men problemet er hva man lærer når man øvelseskjører. Muskelminnet mitt som er opplært med å clutche med venstrefoten gjør at jeg klemmer bremsen i bånn ALT for hardt selv om jeg prøver å holde igjen. Jeg har kun prøvd noen ganger og kunne sikkert lært meg noe annet, men det er bortimot livsfarlig for meg å prøve på noe trafikkert vei. Hvis du lærer det fra starten eller under andre kontrollerte former er det sikkert helt fint. Jeg foretrekker definitivt enpedalskjøring. Kjører bedre, sikrere og tydeligere overfor medtrafikanter med enpedalskjøring og det gjorde jeg egentlig fra første stund når jeg gikk fra Auris til Leaf i 2018.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir 62 i 2024. Høres ut som dere mener de over 60 er fra steinalderen. 
Btw er jeg konsulent i et av norges største it selskap. Og kan kjøre både manuell , automat og elbil med eller uten enpedal og sikkert like bra eller bedre enn mange andre i diskusjon.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...