Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

14 hours ago, Zeph said:

Du betalar ikkje 63k for Area View. Det er andre ting i pakken pluss alt som er i pakken til 32k. Eg likte betre den gamle prismodellen til Enyaq der du kunne velge ein og ein funksjon. No må du ta med alt i Maxx (teit navn…) og Advanced for å få Area View.

Det var vanskelegare å spesifisere bilen før, men du kunne velge enkeltkomponentar utan å ta med heile pakken. Det er blitt enklare å bestille, men samtidig potensielt dyrare. Det var ganske greit med den gamle modellen. Verst av dei eg har prøvd var Audi.

Dei gjekk veldig høgt ut med OTA, men historien pratar for seg sjølv. Det sagt så treng du ikkje synest synd på meg, for bilen fungerer heilt fint utan oppdateringar òg. Einaste eg saknar er forvarming av batteri, men det har me ev. nytte av 4-5 ganger i året, så ingen krise om ladinga går litt treigare. Ikkje sikkert vår modell vil få det i det heile tatt heller.

DCC er ikkje ein gimmick. Det er elektronisk justerbare demparar. På Octavia og Kodiaq var det større forskjell på dei ulike innstillingane, mens på Enyaq er det mindre forskjell. Likevel nok til at eg tok det med, men absolutt ikkje eit must. Når demparane ein dag skal skiftast blir det nok ein del dyrare òg.

Ikkje synest eg Area View er ein gimmick heller. Saknar den veldig på Model Y.

At hengerfeste er standard på Tesla betyr ikkje at det er gratis. Det er berre bakt inn i startprisen. Den store forskjellen på Enyaq og Model Y er prisen når du har lagt til ein del utstyr på Enyaq. Du kan få med enkelte ting som Model Y ikkje har, men då har du fort lagt 150-200k meir på bordet. Og rekkevidda er mindre på Enyaq.

At RS er raskare enn dei andre er vel naturleg? Er ikkje det poenget med RS-modellane?

Min 22-modell Enyaq bestilt i 21 har begge delar. Eg har aldri høyrt om at du ikkje kan ha begge delar.

Nå mente jeg ikke gimmick som noe negativt, bare at en fint kan klare seg uten. :) Klart det skulle helst være inkludert i prisen, men hvis jeg hadde måttet velge så hadde jeg gått for oppvarmede frontute og bakseter enn Area View.
 

At RS skal være raskere er jeg enig i, men dette kunne vært løst på å gi en boost under hard akselerasjon til motorene istedet for å begrense motorene til 85X.

Skal smake litt på prisen og muligens prøve å prute til meg utstyr hos forhandler, er jo kjøpers marked tross alt. :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev (17 minutter siden):

Nå mente jeg ikke gimmick som noe negativt, bare at en fint kan klare seg uten. :) Klart det skulle helst være inkludert i prisen, men hvis jeg hadde måttet velge så hadde jeg gått for oppvarmede frontute og bakseter enn Area View.

Jøss. 360-kamera er mitt aller største savn. Jeg hadde klart meg veldig fint uten oppvarmede seter bak og oppvarmet frontrute.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nimrad said:

Jøss. 360-kamera er mitt aller største savn. Jeg hadde klart meg veldig fint uten oppvarmede seter bak og oppvarmet frontrute.

Nå kjører jeg (foreløpig) en 21 år gammel bil, så har ikke noe savn med sensorer. Tilstrekkelig varme i frontrute og baksete er dog noe jeg ønsker svært mye, spesielt nå når familien vokser.
Personlig er jeg ikke særlig giret på å øke et lån med 63.750,- (eller 31.250,- hvis jeg går for Advanced) for pakken med Area-View. Som sagt er det DCC og gjerne 3-ekers ratt som er kjekt å ha ellers i den pakken.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (46 minutter siden):

Nå kjører jeg (foreløpig) en 21 år gammel bil, så har ikke noe savn med sensorer. Tilstrekkelig varme i frontrute og baksete er dog noe jeg ønsker svært mye, spesielt nå når familien vokser.
Personlig er jeg ikke særlig giret på å øke et lån med 63.750,- (eller 31.250,- hvis jeg går for Advanced) for pakken med Area-View. Som sagt er det DCC og gjerne 3-ekers ratt som er kjekt å ha ellers i den pakken.

Nå snakket jeg ikke om disse spesifikke pakkene, men mer hva jeg foretrekker. Prisene er jo litt rare for kun 360-kamera siden du må kjøpe en pakke.

Jeg har bilene i garasje, men når jeg står ute merker jeg knapt forskjell på bilen med faktisk oppvarmet frontrute og bilen som kun har varmepumpe som pøser ut luft på frontruta. Husk at nyere elbiler har varmeelement/varmepumpe og ikke trenger at motoren går varm før den kan pøse ut varm luft. Det er ikke lenger like viktig med oppvarmet frontrute sånn jeg ser det. Du kan også forvarme bilen på de fleste biler nå til dags når du husker det.

Oppvarmede bakseter er greit nok hvis du har behov for det. Jeg har aldri noen i baksetet, og barna er ikke født enda, så det blir mange år i bilstol før det blir aktuelt for min del.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sant som Nimrad sier. Når det gjelder forvarming av el-bil så er har de en veldig stor fordel mtp selve motoren trenger ikke forvarmes for å få kupeen varm. I tillegg blir bilen forholdsvis kjapt varm, da spesielt i de bilene med varmepumpe. Tesla spesielt er langt framme her. Og i de fleste av bilene gjøres dette enkelt via mobil app. Når det gjelder varme i baksetet er det nok en ekstra feature på mange biler hvis jeg ikke tar helt feil. Det var inkludert på min TM3, noe jeg er veldig fornøyd med selv om det ikke sitter passasjerer daglig baki.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varme i frontrute og seter er ikkje like stort poeng med elbil. Kupéen blir varm på eit blunk og varmeapparatet klarar fint å smelte is på ruta. Det er noko heilt anna enn eldre drivstoffbilar.

Eg hadde lett valgt vekk det for å få Area View.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (55 minutter siden):

Varme i frontrute og seter er ikkje like stort poeng med elbil.

Mja, varme i seter og ratt er fortsatt et stort poeng. For det første tar det mye lenger tid før man får varmet de opp. For det andre forsvinner det mye varme fra kroppen ut i kalde seter, så du bruker mer strøm enn nødvendig på en ekstra varm kupe. Det er bedre for strømforbruket å ha varme i seter og ratt og heller skru ned varmepumpa litt. Så det gir fortsatt veldig mening for elbiler spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Mja, varme i seter og ratt er fortsatt et stort poeng. For det første tar det mye lenger tid før man får varmet de opp. For det andre forsvinner det mye varme fra kroppen ut i kalde seter, så du bruker mer strøm enn nødvendig på en ekstra varm kupe. Det er bedre for strømforbruket å ha varme i seter og ratt og heller skru ned varmepumpa litt. Så det gir fortsatt veldig mening for elbiler spør du meg.

Forsåvidt enig her. Setter meg heller inn i en kald kupé med varmet sete og ratt, enn en varm kupé men kaldt sete og kaldt ratt. Det til tross for at det bare er noen få minutter igjen til begge deler er temperert på overflatene.

Skal bli interessant å teste bilbelte med varme, det kan være ganske så virksomt på en del av kroppen der man fort kjenner seg kald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Mja, varme i seter og ratt er fortsatt et stort poeng. For det første tar det mye lenger tid før man får varmet de opp. For det andre forsvinner det mye varme fra kroppen ut i kalde seter, så du bruker mer strøm enn nødvendig på en ekstra varm kupe. Det er bedre for strømforbruket å ha varme i seter og ratt og heller skru ned varmepumpa litt. Så det gir fortsatt veldig mening for elbiler spør du meg.

Absolutt. Eg spesifiserte ikkje, men tenkte på varme i bakseter som var nemnd i sitatet. Spørs sjølvsagt på behovet og kor ofte ein kjører med folk baki på korte turar.

I framsetene er setevarme og rattvarme knall.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt meningsløst diskutere med noen som ikke bruker baksetet om hvorvidt oppvarmede bakseter trumfer 360 kamera. 😂

Blir guttungen noenlunde som jeg var i barndommen så er det gull verdt å kunne skru på varme i baksetet når en er bikkjekald etter ute-trening i høst/vinter månedene eller etter å vært i skogen i pøsregn. Spesielt hvis han arvet frossenpilt-genet fra moren sin.

Varme i ratt og seter forran er dog standard.

I en perfekt verden hadde en kunnet speccet bilen som en vil, men det må nok noen kompromisser til.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (42 minutter siden):

I en perfekt verden hadde en kunnet speccet bilen som en vil, men det må nok noen kompromisser til.

Eller kjøp en Tesla; for der er alt innvendig tilgjengelig dilldall på tidspunktet man bestiller bilen inkludert.
Utvendige ting som "bedre" hjul og batteri, motorkraft og fremtidig selvkjøring kan man evt. velge om man vil betale for.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Eller kjøp en Tesla; for der er alt innvendig tilgjengelig dilldall på tidspunktet man bestiller bilen inkludert

Det er jo en måte å se på det. En annen måte er at du har null mulighet til å legge til div ting som du kanskje kunne ønske deg. Eller med andre ord, Tesla bestemmer hva du skal og ikke skal få, uavhengig av hva du vil. Jeg savner virkelig ventilerte seter eksempelvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (57 minutter siden):

Tesla topper statistikken over meklingssaker om nye biler hos Forbrukertilsynet i fjor, med 83 av totalt 168 saker. Likevel er Tesla Norges mest populære bilmerke.

Ca halvparten. Hvor stor markedsandel hadde de da? Skulle gjerne sett det opp mot markedsandel. De hadde vel ikke 50% av markedet så de må jo være over snittet, men skulle gjerne visst hvor mye.

Simen1 skrev (58 minutter siden):

Tesla har ikke giddet å svare på NRKs henvendelser de siste ukene. Slik arroganse bør være et rødt flagg for potensielle kjøpere.

Er ikke så bekymret for akkurat det. Det er bare praksis de har sånn jevnt over det. Om de uttaler seg i media eller ikke er en dårlig indikasjon på om man bør være skeptisk spør du meg.

Simen1 skrev (59 minutter siden):

Her får man en indikasjon på hvordan Tesla er å ha med å gjøre når man har noe negativt å bringe til bords.

Ikke bra. Heldigvis er media veldig kåte på Tesla-saker, så jeg håper de skjønner at noe må gjøres. De taper veldig ansikt. Eller så får man krysse fingrene for at ikke uhellet er ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Ca halvparten. Hvor stor markedsandel hadde de da? Skulle gjerne sett det opp mot markedsandel. De hadde vel ikke 50% av markedet så de må jo være over snittet, men skulle gjerne visst hvor mye. 

Dei hadde ca. 10-11% av nybilsalget for personbilar i 2021 og 2022, men eg veit ikkje kva som er meint med “nye” bilar i denne samanhengen.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Dei hadde ca. 10-11% av nybilsalget for personbilar i 2021 og 2022, men eg veit ikkje kva som er meint med “nye” bilar i denne samanhengen.

Artikkelen hadde en del info: https://www.nrk.no/norge/tesla-overrepresentert-pa-klagestatistikken-1.16573278

Ganske drøyt. Mye problemer som folk sliter mindre med for tida(panel gaps), men at de nekter å fikse det..?? Det er jo så viden kjent.
 

2 stk har klagd på «parkeringsassistent». Men da hadde vel alle USS?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Tesla topper statistikken over meklingssaker om nye biler hos Forbrukertilsynet i fjor, med 83 av totalt 168 saker.

Med tanke på at Tesla nå har 27% markedsandel i Norge, inkludert alle bensin og diesel og hydrogen biler, og vi dermed snakker om titusener av biler solgt og registrert i Norge, så tipper jeg at Tesla er godt fornøyd med kun 83 reklamasjonssaker.

Noen leter med lys og lykte etter noe å ta Tesla på. Men en reklamasjon på en lekkasje her, eller et el-vindu som ikke samarbeider der, noe som absolutt alle merker har en og annen av, er ikke stedet å lete.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...