Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Simen1 said:

Vel, både ladehastighet og rekkevidde er situasjonsavhengige så det får man uansett ikke noen fasit på, bare ganske så usikre indikasjoner. Jeg synes det er alt for vanskelig å filtrere utvalget av hundrevis av modeller og varianter av hver modell. En sammenligningstjeneste kunne filtrert bort det meste av "støy" så man kunne vært trygg på hva som er de mest interessante modellene og brukt det som utgangspunkt for å finlese seg opp på detaljer, prøvekjøre etc.

Uten forhåndsfiltrering så har vi for mange valg. Det gjelder uansett drivlinje. Drivlinje bør definitivt være en av valgmulighetene i filtreringen sånn at dette ikke bare blir noe elbilspesifikt. Mange som vurderer elbil vurderer det opp mot hybrider.

Ladehastighet begynner å komme seg greit siden flere biler får forvarming av batteri nå, så man får maks hastighet sommer som vinter.

Når det gjelder å sammenligne biler kan man filtrere ut mye ved å bare se på hva man ønsker seg slags formfaktor. Er ikke vits å se på små sedaner om man har 3 unger å hund, ei heller en stor suv om man er alene.

Ønsker man krok å grei hengervekt filtrerer man og bort mye.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Enn så lenge...

Nå mister jo hybridbiler "rabatten" sin, så de fleste blir jo fort 30 K dyrere, om ikke ennå mere. Da spørs det hvor lysten man blir på hybriden.

Joda, men jeg ser ingen grunn til å ønske å fryse ute fossilt og hybrid fra en sammenligningstjeneste. For mange vil disse være uaktuelle pga f.eks pris eller andre ting, men jeg er veldig for en åpenhetspolitikk, så får folk ta sine vurderinger deretter. Det blir feil tilnærming å skulle skjule disse bilene omtrent som tobakk i butikkene så det blir mer mystisk enn nødvendig. Folk klarer å ta bevisste valg selv om fossilt og hybrider er mulige å sammenligne.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Joda, men jeg ser ingen grunn til å ønske å fryse ute fossilt og hybrid fra en sammenligningstjeneste. For mange vil disse være uaktuelle pga f.eks pris eller andre ting, men jeg er veldig for en åpenhetspolitikk, så får folk ta sine vurderinger deretter. Det blir feil tilnærming å skulle skjule disse bilene omtrent som tobakk i butikkene så det blir mer mystisk enn nødvendig. Folk klarer å ta bevisste valg selv om fossilt og hybrider er mulige å sammenligne.

Absolutt enig. Poenget var vel mer hvor lenge det er interessant. Og derved hvor mye det vil bli brukt, ihvertfall for det formålet. Vil alltids være de som bruker det som bakgrunnsinfo for å lese seg opp selv.

Nå er det noen tjenester ute og går, selv om det fort er brittiske eller amerikanske spesifikasjoner, og ikke norske/nordiske varianter med i grunnlaget. Som av diskusjonen over, ser dere jeg har brukt sammenligning hos "evspecifications.com" denne gangen, men har og evdateabase.com for sammenligning mellom BEV's.

Problemet med at BEVs og hybrider har noen punkter som ikke gjelder ice-biler, gjør at det ikke blir like lett. Og selv om vi i Norge er veldig langt fremme med BEV, så er ikke nødvendigvis de store markedene i mer befolkningsrike land helt der.

Jeg tror nok dette vil komme etterhvert, selv om overgangen til BEV er så godt i gang, at det neppe er mange årene igjen før man ser stort sett BEV som mulig å kjøpe som nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (41 minutter siden):

Er ikke PHEV priset totalt ut allerede?

Det kommer helt an på valg av bil og kjøremønster. Eks: Kia Niro PHEV starter på 400k.

Selv kjøpte jeg brukt PHEV for 100k for et par måneder siden. Kunne godt tenkt meg en bedre sammenligningstjeneste enn filtrene til finn for å få enklere oversikt over aktuelle modeller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Ganske heftig å tilbakekalle 38.000 biler, bare i Norge! 

Alle Nissan Leaf solgt mellom 2017 og våren 2023 i hele verden må inn til rep!

Spørs om det er så mye rep. De springer vel sikkert bare rundt med minnepenner og stapper i bilene så de får oppdatert softwaren. De nyeste leafene har jo OTA så de slipper kansje å fysisk dra til verkstedet? 
Andre bilmerker "tilbakekalles" jo hele tiden også får de bare en oppdatering over nettet.
Som her f.eks: https://www.finansavisen.no/teknologi/2023/02/16/7986577/tesla-tilbakekaller-over-362.000-biler?zephr_sso_ott=ymTHW0

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Andre bilmerker "tilbakekalles" jo hele tiden også får de bare en oppdatering over nettet.
Som her f.eks: https://www.finansavisen.no/teknologi/2023/02/16/7986577/tesla-tilbakekaller-over-362.000-biler?zephr_sso_ott=ymTHW0



Good one:

Tesla er ikke helt enig med NHTSA om analysen (om at FSD Beta kan få bilen til å krasje)

«I visse omstendigheter kan autopilot-funksjonen potensielt bryte lokale trafikklover», sier bilprodusenten selv.

Som jo er en bagatell, hehe😅

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, ozone said:



Good one:

Tesla er ikke helt enig med NHTSA om analysen (om at FSD Beta kan få bilen til å krasje)

«I visse omstendigheter kan autopilot-funksjonen potensielt bryte lokale trafikklover», sier bilprodusenten selv.

Som jo er en bagatell, hehe😅

 

hehe, ja problemet er nå så som så, men dette ble fikset med en oppdatering som bilene fikk mens de sto parkert hjemme, og de måtte ikke innom noe verksted. Så er enig med musk i at ordet Tilbakekalling blir feil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Ser ut som om de fleste ligger på 100-140 usd pr kWh. Skulle det ikke vert lavere?

Har vært snakk om at når batteriene kommer ned i 100 USD/kWh, så når de prisparitet med ice-biler. Dvs. at det skal være like billig å produsere en elbil som en icebil.

Dog, hvor mange kWh på normal batteripakken de har snakket om i den sammenhengen, er jeg ikke sikker på, men er jo helt klart at dagens elbiler har fort dobbelt og trippelt opp av hva de første brukbare elbilene har.

Altså 24 kWh på biler som Leaf, mens normen nå er nærmer 64 kWh som er nesten trippelt opp. Spørsmålet er altså om de så for seg dette for å få biler med god nok rekkevidde for folk flest, da de kom med den spådommen.

Ihvertfall forventer jeg at størrelsen vil øke mer, ihvertfall inntil batteriene får enda mer energitetthet, slik at større batteripakkene blir like tunge, eller aller helst lettere enn de som sitter i bilene nå.

Selvsagt kunne man ønsket at de var enda billigere allerede, men det meste har jo økt i pris, inkludert metaller og andre bestanddeler i både batteriene i seg selv, men og i pakkene ellers og selve bilene også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var innom Møller Skoda i går og forhørte meg om Enyaq 2024, der jeg blant annet nevnte skjevslitasje på dekk. Fikk beskjed om at dette var de klar over og at det kun gjaldt biler produsert innen et visst tidsspekter, så biler etter denne perioden vil ikke ha slike feil. 

Selger nevnte også at utstyr/prislisten de hadde var feil og ville bli oppdatert i løpet av uken, da de hadde allerede funnet noen feil (Ihvertfall i den fysiske listen han hadde på pulten sin).

Synes det er litt kynisk med disse to utstyrslistene, der oppvarmede bakseter og frontruter er låst bak en pakke til 32.500,-, samt Area View bak en pakke til 63.750,-(!).

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fantomtegningen said:

Var innom Møller Skoda i går og forhørte meg om Enyaq 2024, der jeg blant annet nevnte skjevslitasje på dekk. Fikk beskjed om at dette var de klar over og at det kun gjaldt biler produsert innen et visst tidsspekter, så biler etter denne perioden vil ikke ha slike feil. 

Selger nevnte også at utstyr/prislisten de hadde var feil og ville bli oppdatert i løpet av uken, da de hadde allerede funnet noen feil (Ihvertfall i den fysiske listen han hadde på pulten sin).

Synes det er litt kynisk med disse to utstyrslistene, der oppvarmede bakseter og frontruter er låst bak en pakke til 32.500,-, samt Area View bak en pakke til 63.750,-(!).

Damn.. Hva innebærer Area View pakken da? At man får 360 kamera?

Nye Enyaq får vel det nye opperativsystemet da så den vil jo holde seg oppdatert i noen år til til de bestemmer seg for å bytte igjen eller noe.. Synes litt synd på alle eierne av biler nå som ble lovet gull å grønne skoger med OTA og som nå kansje må leve med det dem har (som ifølge noen er helt greit og ifølge andre helt ubrukelig)..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Complexity said:

Damn.. Hva innebærer Area View pakken da? At man får 360 kamera?

Nye Enyaq får vel det nye opperativsystemet da så den vil jo holde seg oppdatert i noen år til VW bestemmer seg for å bytte igjen eller noe.. Synes litt synd på alle eierne av biler nå som ble lovet gull å grønne skoger med OTA og som nå kansje må leve med det dem har (som ifølge noen er helt greit og ifølge andre helt ubrukelig)..

Area View er 360 kamera ja.
En "kjekt å ha" gimmick synes jeg, men synd at det koster såpass da det er tilnærmet standard på andre bilmerker.
DCC er også en slik gimmick, leser litt mikset erfaringer om denne, er visstnok ikke fullt så god som på Kodiaq/Superb/Octavia. 

image.thumb.png.9ff6202a6cdcd1042bd21deaa79aed72.png

Fikk tilbud på en 2023 modell som sto utstilt, men prisen var høyere enn en ny 2024 modell (litt mindre utstyrt), så jeg takket fint nei til en "utdatert" bil. En tanke går til dem som kjøpte tidligere modeller, spesielt dem som nettopp har mottatt sine biler.

Stusser også litt på akselerasjonen. 2024 ID4 GTX har 0-100 på 5.4 sek, IV85 har 6.6 sek og 85X har 6.5(?) sek. Om 5.5 sek forbeholdes RS og dermed begrenser 85X er det noe som skurrer

Flere burde også ha hengerfeste som standard, slik som Tesla gjør det.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...