Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Når du sier bilen begynner å bli "gamlingbil", så må jeg jo anta at du mener det begrepet betyr. Men greit, du mente tydeligvis at den også er populær hos de eldre. Og det med god grunn.

Forøvrig, hva er feil med enpedal ved rygging? Jeg kjører ikke Tesla, men bruker det hele tiden når jeg er ute og kjører og skal rygge inn på en parkeringsplass, noe jeg nesten alltid gjør, med mindre jeg kan "jukse" og kjøre gjennom der 2 ledige plasser ligger "vegg i vegg" uten fysiske hindringer mellom, bare en malt stripe.

Faktum er at enpedal er fullstendig overlegen gass og brems, gass og brems, og for min del vil det være uaktuelt å eie bil uten dette.. Men man trenger bare litt åpent sinn og/eller tilvenning til måten å kjøre på.

Akkurat som det å kjøre automatgiret uten egen clutch-pedal. Men det er en "muscle memory"-sak for oss som har kjørt manuelt gir i flere år. For folk som aldri har kjørt bil før, finner kjøring av bil med clutch og manuelt gir som unødvendig kompliserend.

HUD vil jeg gjerne ha, men står det mellom bil med HUD men ikke enpedal, og bil uten HUD men med enpedal, så ryker bilen uten enpedal ut av vurderingen. Ofrer gjerne rattvarme og, om det også mangler, så lenge enpedal er tilstede.

Min bil kan ikke settes i enpedal modus i revers. Men etter å ha brukt bilen i et halvt år skjønner jeg hvorfor. Det er skummelt å måtte gi gass bakover. Akselererer bilen bakover kan man risikere å gli i setet og legge enda mere på i revers. Min bil går kun i creap mode bakover. Det betyr at ved rygging i lav fart holder man kun på bremsen. 

Men jeg bruker mye en pedal når jeg kjører fremover. På min bil har det ingenting å si hva jeg gjør. Den bremser med motoren uansett. Må sette den i Nøytral for å friske opp friksjonsbremsene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (5 minutter siden):

Min bil kan ikke settes i enpedal modus i revers. Men etter å ha brukt bilen i et halvt år skjønner jeg hvorfor. Det er skummelt å måtte gi gass bakover. Akselererer bilen bakover kan man risikere å gli i setet og legge enda mere på i revers. Min bil går kun i creap mode bakover. Det betyr at ved rygging i lav fart holder man kun på bremsen. 

Men jeg bruker mye en pedal når jeg kjører fremover. På min bil har det ingenting å si hva jeg gjør. Den bremser med motoren uansett. Må sette den i Nøytral for å friske opp friksjonsbremsene

Tråkker man hardt på gassen, blir det feil, farlig og skummelt uansett om bilen har enpedal eller ikke. At man setter tvungen "creep mode" på ryggingen, er forsåvidt et sikkerhetstiltak. Men det lukter jo at man ikke stoler på at kundene klarer å skjønne at man skal være "øm" på gassen.

Jeg vil ihvertfall ha muligheten til å deaktivere denne, og spesielt der man kan knytte slike innstillinger til en profil, så kan den godt være standard påslått for alle andre, frem til andre sjåfører på bilen setter sitt eget valg om de ikke vil ha det slik.

Regner med at du har hørt/lest "egg-metaforen" om bruk av gasspedalen. At man skal trykke forsiktig og mykt, og innbille seg at man har et rått egg mellom fot og pedal. Det gjelder i høyeste grad for rygging, og spesielt når bilen har flust med krefter.

Andre biler tillater folk å trå på gassen, men vil slå på autobrems om du nærmer deg hindringer. Kanskje ikke så du unngår kræsj totalt, da det er hjelpesystemer og ikke Nivå 3+ autonom funksjon, men ihvertfall nok til å redusere sammenstøtet veldig, og derved redusere skadene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

lade, enkel å kjøpe osv

Spørsmålet er om den er godt egnet. Har inntrykk av at Tesla kjører en pedal hele tiden. Det er ikke alltid gunstig. Spesielt ved rygging

Den oppfører seg annerledes ved rygging. Ellers tror jeg du også må få med deg det som er ganske anti-gamlingbil med Tesla. Den lista tror jeg er lenger. «Ingen» knapper, nøkkelen er en app/nøkkelkort, alt må styres på skjerm(kan ikke åpne hanskerommet uten flere klikk på skjermen…) osv. Både far og svigerfar unnlot å sjekke Tesla fordi «det blir for høyteknologisk for meg».

Lenke til kommentar

Det tok litt tid å venne seg til rygging med Tesla. Først skjer det lite, men så skal du ikkje langt inn med pedalen før du får veldig god fart, spesielt om du ryggar nedover. Hadde ikkje gjort noko om den var litt treigare bakover. Sjeldan det er behov for så høg hastigheit uansett.

Ellers har eg møtt fleire eldre med MEB (VAG) som har rota mykje med infotainment, app, innlogging osv. Og det med god grunn, for det er mykje rot og feil på dei systema. Av og til må du gjennom ein heil runde med reinstallering, logge inn på nytt, legge til bil osv. for å få ting til å fungere. Nokre feil løyser seg ved å dra ut og setje tilbake ein sikring i bilen.

VW sin app og alt det der er i tillegg levert av nokre andre, så Møller kan ikkje hjelpe med alt.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (45 minutter siden):

Den oppfører seg annerledes ved rygging. Ellers tror jeg du også må få med deg det som er ganske anti-gamlingbil med Tesla. Den lista tror jeg er lenger. «Ingen» knapper, nøkkelen er en app/nøkkelkort, alt må styres på skjerm(kan ikke åpne hanskerommet uten flere klikk på skjermen…) osv. Både far og svigerfar unnlot å sjekke Tesla fordi «det blir for høyteknologisk for meg».

Når man manøvrerer rundt på en parkeringsplass med barn handlvogner andre biler osv er det greit at man kun holder foten på bremsen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Den oppfører seg annerledes ved rygging. Ellers tror jeg du også må få med deg det som er ganske anti-gamlingbil med Tesla. Den lista tror jeg er lenger. «Ingen» knapper, nøkkelen er en app/nøkkelkort, alt må styres på skjerm(kan ikke åpne hanskerommet uten flere klikk på skjermen…) osv. Både far og svigerfar unnlot å sjekke Tesla fordi «det blir for høyteknologisk for meg».

Tror ikke du kommer unna nøkkelkort osv på nye biler. Selv suzukier har kealess osv

Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke er snakk om nytt vs gammelt eller høyteknologisk vs lavteknologisk. Jeg mener det handler om stil. Minimalistisk vs maksimalistisk, eller noe i mellom. Personlig foretrekker jeg en mellomting. Både for bil, innredning hjemme og det meste jeg omgir meg med. Det skal være akkurat nok til å gi meg den friheten jeg ønsker til å stille på ting og tang, men ikke så mye innstillinger at jeg overhvelmes. Derfor kjører jeg enkel linux-distro i stedet for f.eks minimalistiske OSX eller maksimalistiske linux-distroer der man må fintune 1001 parametere for å få maskina til å starte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Har ikke de fleste vanlig nøkkel du har i lommen? Teslaen må jo settes opp mot mobil/app og nøkkelkortet må tappes mot stolpen.

Du kan sikkert få ortlig nøkkel om du vil. Jeg valgt det i 2008-2012-2023 men kea less var opsjon. BMW

Vil tro du kan velge på de aller fleste. Bare så at det var det på en billig suzuki jeg kjørte. Det var en bil til 200 000kr. 

Har aldri hørt at tesla har noe andre biler ikke har med unntak av prompelyder og hunde funksjoner.

De er vel ofte enklere å betjene skjermene på enn andre biler. Det er ikke mange elbiler tilsalgs i 2023 som ikke har touch betjening.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Tråkker man hardt på gassen, blir det feil, farlig og skummelt uansett om bilen har enpedal eller ikke. At man setter tvungen "creep mode" på ryggingen, er forsåvidt et sikkerhetstiltak. Men det lukter jo at man ikke stoler på at kundene klarer å skjønne at man skal være "øm" på gassen.

Jeg vil ihvertfall ha muligheten til å deaktivere denne, og spesielt der man kan knytte slike innstillinger til en profil, så kan den godt være standard påslått for alle andre, frem til andre sjåfører på bilen setter sitt eget valg om de ikke vil ha det slik.

Regner med at du har hørt/lest "egg-metaforen" om bruk av gasspedalen. At man skal trykke forsiktig og mykt, og innbille seg at man har et rått egg mellom fot og pedal. Det gjelder i høyeste grad for rygging, og spesielt når bilen har flust med krefter.

Andre biler tillater folk å trå på gassen, men vil slå på autobrems om du nærmer deg hindringer. Kanskje ikke så du unngår kræsj totalt, da det er hjelpesystemer og ikke Nivå 3+ autonom funksjon, men ihvertfall nok til å redusere sammenstøtet veldig, og derved redusere skadene.

Egg begrepet er fra forgasser tiden da motorene hadde akselerasjons pumpe. Dette for å kompensere for at lufta som hadde passert forgasseren var for mager ved raskt gasspådrag. Dette ga høyt forbruk om man trykket raskt på pedalen ved normal kjøring.

Det som kan skje er at du kjører for langt ut i et kryss og må rygge for ikke å bli påkjørt. Da er det lett å trykke litt for mye. Det som kan skje da er at kroppen din som har treghet blir trykket bakover av bilen som igjen kan gi mere gasspådrag som igjen gir større akselerasjon osv. Se litt på youtube så finner du eksempler på dette. Har du kryp vil bilen gå bakover med en gang du legger inn reversen og slipper  bremsen. Akselererer bilen da vil foten være over bremsen og ikke gassen. Tryggere. Min bil har heldigvis pålitelige avstands sensorer som stopper den automatisk men funksjonen kan slåes av. Noen biler har ikke avstandssensorer. Da blir det enda viktigere. 

Ved finmanøvrering er det også greit å ha foten på bremsen. Tenker da lukeparkering og inn ut av trang garasje, og på kjøpesenter med mye folk og biler

Lenke til kommentar
5 hours ago, Nimrad said:

Den oppfører seg annerledes ved rygging. Ellers tror jeg du også må få med deg det som er ganske anti-gamlingbil med Tesla. Den lista tror jeg er lenger. «Ingen» knapper, nøkkelen er en app/nøkkelkort, alt må styres på skjerm(kan ikke åpne hanskerommet uten flere klikk på skjermen…) osv. Både far og svigerfar unnlot å sjekke Tesla fordi «det blir for høyteknologisk for meg».

Tesla er ikke for alle nei. Er mange jeg ikke vil anbefale tesla til da jeg vet de ikke vil like hvordan ting gjøres.

Men det er ikke så krise som du får det til å høres ut. Appen må bare være installert på telefonen så nøkkelen er bare at man har telefonen i lomma/veska som de fleste uansett har i dag.

Hanskerom er to trykk på skjermen, som forøvrig er greit siden man ikke skal fikle med hanskerommet mens man kjører uansett. Man kan og programere venstre rattknapp til å åpne hanskerommet men forstår noen ikke vil styre med sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Du kan sikkert få ortlig nøkkel om du vil. Jeg valgt det i 2008-2012-2023 men kea less var opsjon. BMW

Vil tro du kan velge på de aller fleste. Bare så at det var det på en billig suzuki jeg kjørte. Det var en bil til 200 000kr. 

Har aldri hørt at tesla har noe andre biler ikke har med unntak av prompelyder og hunde funksjoner.

De er vel ofte enklere å betjene skjermene på enn andre biler. Det er ikke mange elbiler tilsalgs i 2023 som ikke har touch betjening.

Hva hadde du på suzukien? Jeg tror du misforstår hva jeg sier. Med tesla MÅ du bruke en app. Hvis ikke har du et kredittkortlignende kort som du fysisk må sette inntil stolpen ved døra. Sistnevnte er det vel "ingen" som bruker, for det er utrolig kronglete. Verre enn fysisk nøkkel. Jeg kaller "keyless" for nøkkel for det trenger ingen oppsett som "gamlinger" sliter med. Tesla krever en app på mobilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nimrad said:

Hva hadde du på suzukien? Jeg tror du misforstår hva jeg sier. Med tesla MÅ du bruke en app. Hvis ikke har du et kredittkortlignende kort som du fysisk må sette inntil stolpen ved døra. Sistnevnte er det vel "ingen" som bruker, for det er utrolig kronglete. Verre enn fysisk nøkkel. Jeg kaller "keyless" for nøkkel for det trenger ingen oppsett som "gamlinger" sliter med. Tesla krever en app på mobilen.

Neida man kan kjøpe vanlig nøkkel til Tesla og, så man må ikke ha appen.

Screenshot_20231008_211508_Chrome.thumb.jpg.259d4d508f1a693e79fc885117cf1710.jpg

Men appen fungerer utmerket så ser ikke så mye grunn til å kjøpe sånn, med mindre man ikke bruker smart telefon eller låner bort bilen mye, for det er litt kronglete.

Jeg har en gammel telefon med Tesla appen installert jeg gir til folk som skal låne min bil. Den trenger bare være påslått og med appen installert så blir som en keyless nøkkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Men det er ikke så krise som du får det til å høres ut. Appen må bare være installert på telefonen så nøkkelen er bare at man har telefonen i lomma/veska som de fleste uansett har i dag.

Jeg synes ikke jeg krisemaksimerer. Jeg ser det fra premisset at "Tesla er den beste bilen for gamliser". Det er jeg ikke enig i. Tvert i mot er det en bil disse ofte unngår nettopp fordi de er restriktive til ny teknologi.

Complexity skrev (2 minutter siden):

Hanskerom er to trykk på skjermen, som forøvrig er greit siden man ikke skal fikle med hanskerommet mens man kjører uansett. Man kan og programere venstre rattknapp til å åpne hanskerommet men forstår noen ikke vil styre med sånt.

Haha, vel... Det er bare en tullete rar ting å gjøre i det hele tatt. Det handler ikke om hva sjåføren ikke skal gjøre, men passasjeren som kanskje ikke kjenner bilen en gang. Passasjeren i min bil skal ofte inn i hanskerommet.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Hva hadde du på suzukien? Jeg tror du misforstår hva jeg sier. Med tesla MÅ du bruke en app. Hvis ikke har du et kredittkortlignende kort som du fysisk må sette inntil stolpen ved døra. Sistnevnte er det vel "ingen" som bruker, for det er utrolig kronglete. Verre enn fysisk nøkkel. Jeg kaller "keyless" for nøkkel for det trenger ingen oppsett som "gamlinger" sliter med. Tesla krever en app på mobilen.

Suzukien tror jeg har nøkkel også. App har de vel også. Se link Men det er det mange som har. Jeg kan selvfølgelig låse min bil fra appen men jeg bruker det aldri. 

https://suzuki.no/suzuki-connect/

Biler som bruke app tror jeg at jeg ville ha styrt unna. Hvor mange ganger jeg har vert på fjelltur med flatt batteri på telefonen når jeg er tilbake til bilen er ikke få. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Biler som bruke app tror jeg at jeg ville ha styrt unna. Hvor mange ganger jeg har vert på fjelltur med flatt batteri på telefonen når jeg er tilbake til bilen er ikke få. 

Hele poenget mitt...? Det er tungvint(i deres øyne...) og ikke for målgruppen du mente Tesla var best for?

Trestein skrev (2 minutter siden):

Suzukien tror jeg har nøkkel også. App har de vel også. Se link Men det er det mange som har. Jeg kan selvfølgelig låse min bil fra appen men jeg bruker det aldri. 

Du "må" sette det opp i appen. Du åpner ikke appen for å låse eller låse opp. Du bare åpner dørhåndtaket når du er i nærheten og går bort fra bilen for å låse. Det funker helt tipp topp det. På fjelltur har du dette tungvinte adgangskortet som backup, men jeg personlig har alltid ekstra batteri til nødstilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Jeg synes ikke jeg krisemaksimerer. Jeg ser det fra premisset at "Tesla er den beste bilen for gamliser". Det er jeg ikke enig i. Tvert i mot er det en bil disse ofte unngår nettopp fordi de er restriktive til ny teknologi.

Haha, vel... Det er bare en tullete rar ting å gjøre i det hele tatt. Det handler ikke om hva sjåføren ikke skal gjøre, men passasjeren som kanskje ikke kjenner bilen en gang. Passasjeren i min bil skal ofte inn i hanskerommet.

At tesla ikke spanderer de 2000kr nøklene koster er vel ikke ny teknologi. App styring har vel eksistert til biler i over 15år

https://www.bmw.com/en/innovation/connected-car.html

Jeg sier bare at tesla Y er enkel å bestille, enkel å lade , billig, mulighet for 4hjulstrekk, man sitter høyt og selv Murno klarer å kjøre den. Ser mange gamlinger i Tesla hver dag. Vil tippe at det blir flere. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Hele poenget mitt...? Det er tungvint(i deres øyne...) og ikke for målgruppen du mente Tesla var best for?

Du "må" sette det opp i appen. Du åpner ikke appen for å låse eller låse opp. Du bare åpner dørhåndtaket når du er i nærheten og går bort fra bilen for å låse. Det funker helt tipp topp det. På fjelltur har du dette tungvinte adgangskortet som backup, men jeg personlig har alltid ekstra batteri til nødstilfeller.

Tviler på om noen ikke kjøper en bil fordi de helst må ha app for å låse den opp. Dessuten har de aller fleste 60+ smarttelefoner med apper så det holder. Godt mulig at mange ønsker å kjøpe nøkkel for å slippe styret med apper men 2000kr er lite i forhold til de 450 000kr en slik bil koster

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Neida man kan kjøpe vanlig nøkkel til Tesla og, så man må ikke ha appen.

Fair enough.

Trestein skrev (1 minutt siden):

At tesla ikke spanderer de 2000kr nøklene koster er vel ikke ny teknologi. App styring har vel eksistert til biler i over 15år

https://www.bmw.com/en/innovation/connected-car.html

Jeg sier bare at tesla Y er enkel å bestille, enkel å lade , billig, mulighet for 4hjulstrekk, man sitter høyt og selv Murno klarer å kjøre den. Ser mange gamlinger i Tesla hver dag. Vil tippe at det blir flere. 

Du sier "enkel å bestille", men du MÅ inn på nettet og bestille? De andre kan du faktisk kjøpe hos en forhandler? Er det enkelt for de eldre?

Og når du sier det blir komplisert med tilvalg og alt dette og derfor er Tesla så enkelt, da må du også kunne se nyansene på andre områder? Å si at 15 år gamle biler også har apper og da mellom linjene si at det er likt som Tesla er bare ikke riktig. Veldig mye cherry picking nå for å hylle Tesla som så veldig enkelt for den eldre garde. Jeg vil si det er motsatt. Det er enkelt for den yngre garde som har fått teknologi inn med morsmelka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...