Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Gazer75 skrev (11 minutter siden):

Endringa på "årsavgifta" vil vere om lag det det kostar å fylle 25-28 liter diesel/bensin. Utgjer kanskje 5-6 mil som i snitt er ein svært liten del av det folk køyrer i året.

Da har du mye lavere drivstoffpriser der du bor, men desto skyhøyt drivstofforbruk på din bil. Hos meg får man bare rundt 17 liter for 400 kr (ukas laveste pris), men til gjengjeld klarer jeg å kjøre over 25 mil på den bensinen med min bil. Husk at denne avgiften reduseres for alt annet enn elbiler. Det er ennå et steg i å minke forskjellene mellom elbil og fossil. Man skulle tro målet var endret fra elektrifisering av hele bilparken til likevekt mellom elbil og fossilt. Vedum har gjentatte ganger uttalt seg negativt om elbiler og positivt om de fossile. Når han har klart å legge fram saken som en avgiftsøkning for avgiftspartiet (Ap) så er det klart de sluker kroken, agnet og snøret. Jeg mener det er feil vei å gå. Elbiler bør fordelsbehandles til evig tid. Staten kjøper seg til miljøgevinster. En helt grei handel mellom stat og folk. Det skal lønne seg å velge miljøriktig.

Det sagt så er jeg "mva-fundamentalist", i betydning at jeg mener alt skal ha samme mva-sats. Det trumfer elbil-fordeler for min del. Offentlige markedsvridninger må oppnås på andre måter gjennom avgifter (som alkohol og tobakk) og subsidier (f.eks til matproduksjon). Selv om nettoen blir det samme så er det viktig og riktig å holde mva-satsen helt ren.

Gazer75 skrev (26 minutter siden):

Avgifter på elbil kjem uansett, ser for meg ei kWh avgift på hurtiglading i det minste.

Hvorfor mener du markedet på den måten? Dette mener jeg ordner seg selv gjennom anleggsbidrag hvis og når etterspørselen øker. (vekst blir det nok, men det er flere faktorer som demper veksten)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gazer75 skrev (4 minutter siden):

For bedrifter så vil dei ekstra 15 øre/liter svi meir totalt. For dei vil det koste meir per år å køyre fossilt uansett.

Vel, nå heter jo elefanten i rommet her verditap. Redusert forskjell i driftsutgifter mellom elbil og fossilt gjør direkte utslag i hvor høy prisforskjell på innkjøp som er lønnsomt. Så enten gambler regjeringen på at produksjonskostnadene til elbiler reduseres tilsvarende, eller så legger de opp til økte nybilavgifter på fossilt, eller så vil det forskyve konkurransen mellom elbil og fossilbiler.

Det skal lønne seg å velge miljøriktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Plar ikkje trafikkforsikringsavgifta gå opp i pris årleg som det meste anna pga. generell prisstigning? Frå 8,38,- til 8,70,- er 3,8%.

I NRK sin artikkel med overskrifta “Fjerner flere fordeler for elbiler” hadde dei denne lista:

 

Sitat

Budsjettet inneholder flere punkter som gjelder elbil. Regjeringen foreslår:

  • Å sette ned satsen for trafikkforsikringsavgiften for fossilbiler fra 8,38 kroner per dag til 7,60 kroner per dag. For elbiler går den opp til 8,70 kroner per dag.
  • At den høyere satsen for avskrivning av elvarebiler på 30 prosent ikke videreføres. Fra 2024 vil satsen følge den alminnelige satsen for varebiler, som er 24 prosent.
  • Å avvikle merverdiavgiftsfritaket for omsetning og leasing av hydrogenbaserte elbiler. Fritaket, som er godkjent av EFTAs overvåkingsorgan (ESA) ut 2023 har liten påvirkning på omsetningen av nullutslippsbiler.
  • For ladbare hybridbiler er det et fradrag på inntil 10 prosent i vekten det beregnes engangsavgift av. Regjeringen foreslår å fjerne dette vektfradraget.
  • Å redusere veibruksavgiften på bensin med 0,26 kroner per liter og veibruksavgiften på diesel med 0,32 kroner per liter.

Det første angår alle. At prisen på drivstoffbilar går ned påverkar ikkje meg som elbileigar.

Det andre angår elvarebilar i arbeidssamanheng.

Det tredje angår hydrogenbilar.

Det fjerde angår hybridbilar.

Det femte angår drivstoffbilar.

For dei fleste privatpersonar med elbil er det ikkje stort å skrive om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Simen1 said:

Da har du mye lavere drivstoffpriser der du bor, men desto skyhøyt drivstofforbruk på din bil. Hos meg får man bare rundt 17 liter for 400 kr (ukas laveste pris), men til gjengjeld klarer jeg å kjøre over 25 mil på den bensinen med min bil.

Oops! Gjekk visst litt fort i svingane der ja :blush:

Kor får du 400kr frå?  Forslaget var vel reduksjon frå 8,38 til 7,60 per dag. Det blir vel om lag -285kr i året.
Så rundt 14 liter med ein pris på 20-21kr/liter som er generøst i framtida vil eg tru. Men ja rundt 20-25 mil på dette.
Fortsatt ein liten del av snittet per år.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Det sagt så er jeg "mva-fundamentalist", i betydning at jeg mener alt skal ha samme mva-sats. Det trumfer elbil-fordeler for min del.

Jeg må få legge til at jeg også er fundamentalist på at veier bør finansieres over skatten i stedet for bompenger. Jeg tenkte for noen få år siden, når elbilene hadde helt fritak for bompenger, at man kunne beholde den differensineringen i bompenger, til hele bilparken er elektrifisert. Ja det er lenge til, men det ville vært en flott måte å avvikle bompenger på og få finansieringen av veinettet helt og holdent tilbake til skatten, der den alltid har hørt hjemme. Men dengang ei. Det satt avgiftspartiet Ap og fossilbilpartiet Sp en effektiv stopper for for noen år siden (ca 2020?).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 minutter siden):

Oops! Gjekk visst litt fort i svingane der ja :blush:

Kor får du 400kr frå?  Forslaget var vel reduksjon frå 8,38 til 7,60 per dag. Det blir vel om lag -285kr i året.
Så rundt 14 liter med ein pris på 20-21kr/liter som er generøst i framtida vil eg tru. Men ja rundt 20-25 mil på dette.
Fortsatt ein liten del av snittet folk folk per år.

Elbiler får økning til 8,70, som utgjør ca 115,- per år. Altså totalt ca 400,- i differanse.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Egentlig en fornuftig omlegging. Det fines mange som kjører lite. Faktisk fordel for miljøet at disse beholder bensin bilene i stedet for å ha ett 80kWh batteri stående som ikke blir brukt. Min bil må jeg kjøre ca 240 000km for å komme brake even i forhold til bensinbilen jeg har. Mange eldre kjører kun 3-5000km i året og kommer aldri i pluss på CO2 regnskap. Greit at det blir billigere å eie men dyrere å kjøre. En bensinbil som ikke blir kjørt forurenser minimalt

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Egentlig en fornuftig omlegging. Det fines mange som kjører lite. Faktisk fordel for miljøet at disse beholder bensin bilene i stedet for å ha ett 80kWh batteri stående som ikke blir brukt. Min bil må jeg kjøre ca 240 000km for å komme brake even i forhold til bensinbilen jeg har. Mange eldre kjører kun 3-5000km i året og kommer aldri i pluss på CO2 regnskap. Greit at det blir billigere å eie men dyrere å kjøre. En bensinbil som ikke blir kjørt forurenser minimalt

Disse brukerne trenger ikke og kjøper neppe biler med 80 kWh batterikapasitet. De vil stort sett lande på biler med maks 40 kWh, eller mindre. Nok til å komme seg til butikken, apoteket, bingoen og aktivitetssenteret/eldresenteret og slik. All lading skjer da stort sett hjemme. De ønsker små og nette biler, ikke store flak de synes er vanskelig å rygge og manøvrere med.

De "nye" trillingene fra VW AG er ypperlige biler for denne typen bruk, og er samtidig små og nette, som gjør de enkle å kjøre. VW AG må bare begynne å selge de igjen. Eller noen andre må komme med alternativer. Også Fiat 500e er et godt alternativ for biler som erstatter Toyoata Aygo og Toyota Yaris.

For de som vil ha litt mere, så har du 40 kWh Kona, 50 kWh Peugeot e-208 og e-Corsa. Fiat 600e er et annet fristende valg for disse. Fremdeles godt med batterikapasitet, men er litt romsligere biler for de som stort sett kjører alene, med venn/venninnen og barnebarnet/barnebarna.

Unntak finnes selvsagt, men dette er jo gjerne klassene de selv velger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Snowleopard said:

Disse brukerne trenger ikke og kjøper neppe biler med 80 kWh batterikapasitet. De vil stort sett lande på biler med maks 40 kWh, eller mindre. Nok til å komme seg til butikken, apoteket, bingoen og aktivitetssenteret/eldresenteret og slik. All lading skjer da stort sett hjemme. De ønsker små og nette biler, ikke store flak de synes er vanskelig å rygge og manøvrere med.

De "nye" trillingene fra VW AG er ypperlige biler for denne typen bruk, og er samtidig små og nette, som gjør de enkle å kjøre. VW AG må bare begynne å selge de igjen. Eller noen andre må komme med alternativer. Også Fiat 500e er et godt alternativ for biler som erstatter Toyoata Aygo og Toyota Yaris.

For de som vil ha litt mere, så har du 40 kWh Kona, 50 kWh Peugeot e-208 og e-Corsa. Fiat 600e er et annet fristende valg for disse. Fremdeles godt med batterikapasitet, men er litt romsligere biler for de som stort sett kjører alene, med venn/venninnen og barnebarnet/barnebarna.

Unntak finnes selvsagt, men dette er jo gjerne klassene de selv velger.

Jepp syns fortsatt er snodig at møller ikke selger id4 samt enyaq med 60kwt batteriet lenger, mange som ikke trenger mer enn det men har mere bruk for plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snowleopard said:

VW AG må bare begynne å selge de igjen

Disse bilene er nå helt utdatert. UP kom vel ut i 2010 eller noe. Dette er biler som er satt sammen av deler fra hylla på VAG lageret. Blir nok ikke laget flere slike biler nå. ID2 kommer i 2025 tror jeg, blir nok erstatteren som ryktes koste 25k€.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Egentlig en fornuftig omlegging. Det fines mange som kjører lite. Faktisk fordel for miljøet at disse beholder bensin bilene i stedet for å ha ett 80kWh batteri stående som ikke blir brukt. Min bil må jeg kjøre ca 240 000km for å komme brake even i forhold til bensinbilen jeg har. Mange eldre kjører kun 3-5000km i året og kommer aldri i pluss på CO2 regnskap. Greit at det blir billigere å eie men dyrere å kjøre. En bensinbil som ikke blir kjørt forurenser minimalt

Enig i det. Det er mange som har så gode kollektivtilbud der de bor at de bruker det i hverdagen og kun tar fram bilen når de skal ut av byen, frakte noe stort etc. Mange liker ikke konseptet bilkollektiv eller det er upraktisk / langt unna. Men nå utgjør ikke trafikkforsikringsavgiften store biten av de faste kostnadene ved å ha bil. Det hele forutsetter også at drivstoffavgiftene øker.

Drivstoffavgifter har den bieffekten at det blir mer lønnsomt å harryhandle relativt billigere drivstoff på andre siden av grensa. Noe som kan øke hyppigheten av harryturer med bil, så miljøgevisten vil være diskuterbar, med mindre våre naboland øker i takt med oss.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Disse brukerne trenger ikke og kjøper neppe biler med 80 kWh batterikapasitet. De vil stort sett lande på biler med maks 40 kWh, eller mindre. Nok til å komme seg til butikken, apoteket, bingoen og aktivitetssenteret/eldresenteret og slik. All lading skjer da stort sett hjemme. De ønsker små og nette biler, ikke store flak de synes er vanskelig å rygge og manøvrere med.

De "nye" trillingene fra VW AG er ypperlige biler for denne typen bruk, og er samtidig små og nette, som gjør de enkle å kjøre. VW AG må bare begynne å selge de igjen. Eller noen andre må komme med alternativer. Også Fiat 500e er et godt alternativ for biler som erstatter Toyoata Aygo og Toyota Yaris.

For de som vil ha litt mere, så har du 40 kWh Kona, 50 kWh Peugeot e-208 og e-Corsa. Fiat 600e er et annet fristende valg for disse. Fremdeles godt med batterikapasitet, men er litt romsligere biler for de som stort sett kjører alene, med venn/venninnen og barnebarnet/barnebarna.

Unntak finnes selvsagt, men dette er jo gjerne klassene de selv velger.

Nå tenker jeg biler som eldre folk ofte har. Suzuki Swift , Subaru  Mazda 30 osv Disse har selvfølgelig 4hjulstrekk og eldre folk er ofte dårlige til å dytte bilen opp siste bakken eller liker dårlig å legge på kjettinger.

Hvilken biler sitter du igjen med da?

Dessuten gjør det ingenting at disse bilene dør av aldring og ikke at de har kjørt 300 000km. Miljømessig positivt 

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Disse bilene er nå helt utdatert. UP kom vel ut i 2010 eller noe. Dette er biler som er satt sammen av deler fra hylla på VAG lageret. Blir nok ikke laget flere slike biler nå. ID2 kommer i 2025 tror jeg, blir nok erstatteren som ryktes koste 25k€.

De første e-Up kom i 2013 og bare fra VW, det stemmer det. Men de fikk en større oppdatering i 2020 der de bl.a. fikk et batteri på ca 37 kWh. Da kom det og elektriske versjoner fra konsern-merkene Seat og Skoda, men jeg tror ikke Audi hadde en versjon av disse. Enkle og greie biler, som er nok for mange.

Har en kollega som jeg anbefalte denne til da de hadde de billige leasing-kampanjene på. Mange av disse er nå ferdig med leasingperioden på, og kollegaen min var en av de som valgt å kjøpe bilen etter endt leasing. Tror flere har valgt å gjøre det. Han er noen år yngre enn meg.

Dette er en bil disse merkene kunne solgt masse av, men de var kanskje mer reklame for bilmerkene, enn biler de ville selge pga fortjenestemarginen på. Men om de hadde vært mulig å få kjøpt ennå, tror jeg de faktisk hadde appellert til både unge og eldre som ikke trenger mer rekkevidde, eller større bil. Og en ypperlig nr. 2-bil for de som bare trenger en bil å komme seg til jobb med, eller rundt i byer og områder der kollektivtrafikken ikke er god nok for folk flest.

Trestein skrev (8 minutter siden):

Nå tenker jeg biler som eldre folk ofte har. Suzuki Swift , Subaru  Mazda 30 osv Disse har selvfølgelig 4hjulstrekk og eldre folk er ofte dårlige til å dytte bilen opp siste bakken eller liker dårlig å legge på kjettinger.

Hvilken biler sitter du igjen med da?

Dessuten gjør det ingenting at disse bilene dør av aldring og ikke at de har kjørt 300 000km. Miljømessig positivt 

Det finnes selvsagt endel som tror de må ha mer enn det de hadde klart seg fint med, inkludert 4wd. Dog, det er noen som bor slik til  at de måå ha det, eller de rett og slett føler seg tryggere når de har 4wd, Selv om de nesten aldri kjører når et slikt behov dukker opp.

Suzuki Swift var en hakket større småbil (b-klassen), og et alternativ til de som trengte bare litt mere plass enn de Toyotaene jeg nevnte. Når du sier Subaru, så finnes det flere modeller. Hvilken var det du tenkte mest på? Subaru Justy var og en b-klasse småbil, dog bare levert med 4wd, som vel og var tilfelle med Swiften i Norge.

Eller tenker du på at "aktive" voksne folk i 50-60-årene som ikke har pensjonert seg riktig ennå, men og noen nypensjonerte som trengte hyttebil eller bodde mer landlig til, og som gjerne kjørte Subaru Forrester? Ypperlig familiebil og hyttebil med gode vinteregenskaper.

Nå tenker jeg at de som har disse småbilene, selv må finne ut når de ønsker å skifte disse ut med en elektrisk bil. Men det blir jo ikke lett når det finnes svært få biler som er priset lavt nok. Ikke at Peugeot e-205 er en veldig dyr bil, men når man må ut med i overkant av 300 K, så er dette noe dyrt for endel.

Det savnes gunstig prisede elektriske småbiler, gjerne og noen høyreiste utgaver som er lett å komme inn i og ut av, i prisklassen 200-250 K. Og med rekkevidde på rundt 250-300 km.  Akkurat nok til at en tur til nabokommunen eller neste by er en overkommelig tur uten stadig å måtte lades. Selv om 80-90 % av turene sannsynligvis er kortere enn 10 km tur retur, så vil folk ha såpass i reserve for familiebesøk eller lignende. Kanskje en sjelden harrytur med vennen/venninnen for å kjøpe seg en liten cognaq til kaffen hjemme, om de bor nært svenskegrensa.

Mazda 30, Hvilken modeller det? Tenker du på Mazda 3 som vel mer var en liten kellomklassebil? Eller på elbilen MX-30, som mer eller mindre er en elversjon av MX-3? En liten SUV type bil for de som likte mer å sette seg inn i enn ned i bilen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Leaset selv en slik bil, var veldig rimelig. Men tydelig at bilen var utdatert på mange områder, og helt ribbet for utstyr. Ny bil med vanlig nøkkel er jo ganske spesielt. Ikke CC engang på den, ikke moro å kjøre 50 mil på en dag nei. Og maks ladefart på 30 kw ca. Men grei ellers, fin til pendling.

Det fins jo noen litt mindre biler til ca 300. Mobile selger Corsa nå til 299, den går vel ca 35 mil. Tror det er 23 modeller som er lagerbiler. Den nye Fiat 500 går jo også ca 30 mil og kan fås for under 300 tusen, hvertfall brukt. MX30 er også på tilbud til 220, men går bare 20 mil da. De sier interiøret er veldig bra på den, men resten er vel så som så. Litt typisk compliance car, som Ford Focus. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

De første e-Up kom i 2013 og bare fra VW, det stemmer det. Men de fikk en større oppdatering i 2020 der de bl.a. fikk et batteri på ca 37 kWh. Da kom det og elektriske versjoner fra konsern-merkene Seat og Skoda, men jeg tror ikke Audi hadde en versjon av disse. Enkle og greie biler, som er nok for mange.

Har en kollega som jeg anbefalte denne til da de hadde de billige leasing-kampanjene på. Mange av disse er nå ferdig med leasingperioden på, og kollegaen min var en av de som valgt å kjøpe bilen etter endt leasing. Tror flere har valgt å gjøre det. Han er noen år yngre enn meg.

Dette er en bil disse merkene kunne solgt masse av, men de var kanskje mer reklame for bilmerkene, enn biler de ville selge pga fortjenestemarginen på. Men om de hadde vært mulig å få kjøpt ennå, tror jeg de faktisk hadde appellert til både unge og eldre som ikke trenger mer rekkevidde, eller større bil. Og en ypperlig nr. 2-bil for de som bare trenger en bil å komme seg til jobb med, eller rundt i byer og områder der kollektivtrafikken ikke er god nok for folk flest.

Det finnes selvsagt endel som tror de må ha mer enn det de hadde klart seg fint med, inkludert 4wd. Dog, det er noen som bor slik til  at de måå ha det, eller de rett og slett føler seg tryggere når de har 4wd, Selv om de nesten aldri kjører når et slikt behov dukker opp.

Suzuki Swift var en hakket større småbil (b-klassen), og et alternativ til de som trengte bare litt mere plass enn de Toyotaene jeg nevnte. Når du sier Subaru, så finnes det flere modeller. Hvilken var det du tenkte mest på? Subaru Justy var og en b-klasse småbil, dog bare levert med 4wd, som vel og var tilfelle med Swiften i Norge.

Eller tenker du på at "aktive" voksne folk i 50-60-årene som ikke har pensjonert seg riktig ennå, men og noen nypensjonerte som trengte hyttebil eller bodde mer landlig til, og som gjerne kjørte Subaru Forrester? Ypperlig familiebil og hyttebil med gode vinteregenskaper.

Nå tenker jeg at de som har disse småbilene, selv må finne ut når de ønsker å skifte disse ut med en elektrisk bil. Men det blir jo ikke lett når det finnes svært få biler som er priset lavt nok. Ikke at Peugeot e-205 er en veldig dyr bil, men når man må ut med i overkant av 300 K, så er dette noe dyrt for endel.

Det savnes gunstig prisede elektriske småbiler, gjerne og noen høyreiste utgaver som er lett å komme inn i og ut av, i prisklassen 200-250 K. Og med rekkevidde på rundt 250-300 km.  Akkurat nok til at en tur til nabokommunen eller neste by er en overkommelig tur uten stadig å måtte lades. Selv om 80-90 % av turene sannsynligvis er kortere enn 10 km tur retur, så vil folk ha såpass i reserve for familiebesøk eller lignende. Kanskje en sjelden harrytur med vennen/venninnen for å kjøpe seg en liten cognaq til kaffen hjemme, om de bor nært svenskegrensa.

Mazda 30, Hvilken modeller det? Tenker du på Mazda 3 som vel mer var en liten kellomklassebil? Eller på elbilen MX-30, som mer eller mindre er en elversjon av MX-3? En liten SUV type bil for de som likte mer å sette seg inn i enn ned i bilen?

Tenker generelt på gamlingbiler. Rimelige, små, billige og med 4hjulstrekk. På Mazda tenkte jeg vel på den små suv en. Naboen har en slik. (Biler som interesserer meg like mye som tesla)

Tesla Y er vel faktisk på vei til å bli en gamlingbil. Billig , enkel å bestille, enkel å lade, minimalistisk ,mulighet for 4-hjulstrekk høy sitteposisjon osv. Tikker i alle bokser. VW ID4 GTX er vel litt dyrere mere komplisert å bruke/bestille. Passer nok best til litt yngre brukere som klarer å laste ned en app og ta flere enn to valg i konfigurator.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (46 minutter siden):

Tenker generelt på gamlingbiler. Rimelige, små, billige og med 4hjulstrekk. På Mazda tenkte jeg vel på den små suv en. Naboen har en slik. (Biler som interesserer meg like mye som tesla)

Tesla Y er vel faktisk på vei til å bli en gamlingbil. Billig , enkel å bestille, enkel å lade, minimalistisk ,mulighet for 4-hjulstrekk høy sitteposisjon osv. Tikker i alle bokser. VW ID4 GTX er vel litt dyrere mere komplisert å bruke/bestille. Passer nok best til litt yngre brukere som klarer å laste ned en app og ta flere enn to valg i konfigurator.

 

At Norges mest solgte bil, også kjøpes av godt voksne folk, gjør den ikke til "gamlingbil". Da har du ikke forstått begrepet.

Med begrepet "gamlingbil", da må snittalderen på kjøperne være i området 60+. Nybilkjøp utenom i næring, det gjøres normalt av folk som er ferdig etablert og stort sett ferdig med småunger. Og etterhvert som ungene er i ferd med å flytte ut, så kan far og mor påspandere seg nybil for første gang.

Tesla har fremdeles de yngste bilkjøperne, selv om det nok vil jevne seg ut når også "gamlingene" oppdager at det er en knall god bil som de kan få til rimeligere pris enn mange konkurrenter i samme klasse, og til og med prismessig er på høyde med mindre biler.

Men Tesla har gjort slik at mange yngre folk har valgt nybil fremfor brukt ice-bil, rett og slett fordi det er økonomisk mest gunstig, og de får en morsom bil for pengene, med god plass for kronene.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (47 minutter siden):

Leaset selv en slik bil, var veldig rimelig. Men tydelig at bilen var utdatert på mange områder, og helt ribbet for utstyr. Ny bil med vanlig nøkkel er jo ganske spesielt. Ikke CC engang på den, ikke moro å kjøre 50 mil på en dag nei. Og maks ladefart på 30 kw ca. Men grei ellers, fin til pendling.

Det fins jo noen litt mindre biler til ca 300. Mobile selger Corsa nå til 299, den går vel ca 35 mil. Tror det er 23 modeller som er lagerbiler. Den nye Fiat 500 går jo også ca 30 mil og kan fås for under 300 tusen, hvertfall brukt. MX30 er også på tilbud til 220, men går bare 20 mil da. De sier interiøret er veldig bra på den, men resten er vel så som så. Litt typisk compliance car, som Ford Focus. 

En elendig elbil, men veldig god bil er mine tanker om MX30. Bruker den til jobbpendling. Mobile er veldig villige til å kvitte seg med de, så gode deals er mulig.

Konfortabel og godt utstyrt bil som er veldig billig å eie. Bose anlegg, adaptiv cc, god kvalitet, markedsledende kjørelys - men ville valgt noe annet om jeg skulle eid kun en. Den er trang, treg og går kun 20 om sommer og 15 om vinteren. Absolutt en compliance car, men mye er gjort riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

At Norges mest solgte bil, også kjøpes av godt voksne folk, gjør den ikke til "gamlingbil". Da har du ikke forstått begrepet. Med begrepet "gamlingbil", da må snittalderen på kjøperne være i området 60+. Nybilkjøp utenom i næring, det gjøres normalt av folk som er ferdig etablert og stort sett ferdig med småunger. Og etterhvert som ungene er i ferd med å flytte ut, så kan far og mor påspandere seg nybil for første gang.

Tesla har fremdeles de yngste bilkjøperne, selv om det nok vil jevne seg ut når også "gamlingene" oppdager at det er en knall god bil som de kan få til rimeligere enn mange konkurrenter i samme klasse, og til og med prismessig på høyde med mindre biler. Men Tesla har gjort slik at mange ynf\gre folk har valgt nybil fremfor brukt ice-bil, rett og slett fordi det er økonomisk mest gunstig, og de får en morsom bil for pengene, med god plass for kronene.

Om du leste det jeg skrev så sa jeg ikke at den var kun kjøpt av personer over 60

Jeg sa bare at den passet fint inn i gamlingbilbegrepet. Enkel å lade, enkel å kjøpe osv

Spørsmålet er om den er godt egnet. Har inntrykk av at Tesla kjører en pedal hele tiden. Det er ikke alltid gunstig. Spesielt ved rygging

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Om du leste det jeg skrev så sa jeg ikke at den var kun kjøpt av personer over 60

Jeg sa bare at den passet fint inn i gamlingbilbegrepet. Enkel å lade, enkel å kjøpe osv

Spørsmålet er om den er godt egnet. Har inntrykk av at Tesla kjører en pedal hele tiden. Det er ikke alltid gunstig. Spesielt ved rygging

Når du sier bilen begynner å bli "gamlingbil", så må jeg jo anta at du mener det begrepet betyr. Men greit, du mente tydeligvis at den også er populær hos de eldre. Og det med god grunn.

Forøvrig, hva er feil med enpedal ved rygging? Jeg kjører ikke Tesla, men bruker det hele tiden når jeg er ute og kjører og skal rygge inn på en parkeringsplass, noe jeg nesten alltid gjør, med mindre jeg kan "jukse" og kjøre gjennom der 2 ledige plasser ligger "vegg i vegg" uten fysiske hindringer mellom, bare en malt stripe.

Faktum er at enpedal er fullstendig overlegen gass og brems, gass og brems, og for min del vil det være uaktuelt å eie bil uten dette.. Men man trenger bare litt åpent sinn og/eller tilvenning til måten å kjøre på.

Akkurat som det å kjøre automatgiret uten egen clutch-pedal. Men det er en "muscle memory"-sak for oss som har kjørt manuelt gir i flere år. For folk som aldri har kjørt bil før, finner kjøring av bil med clutch og manuelt gir som unødvendig kompliserend.

HUD vil jeg gjerne ha, men står det mellom bil med HUD men ikke enpedal, og bil uten HUD men med enpedal, så ryker bilen uten enpedal ut av vurderingen. Ofrer gjerne rattvarme og, om det også mangler, så lenge enpedal er tilstede.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...