Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Jeg blir 62 i 2024. Høres ut som dere mener de over 60 er fra steinalderen. 
Btw er jeg konsulent i et av norges største it selskap. Og kan kjøre både manuell , automat og elbil med eller uten enpedal og sikkert like bra eller bedre enn mange andre i diskusjon.

Ja, enig i at det var litt dårlig sjargong. Det var ikke meningen fra min side hvertfall. Jeg kastet meg egentlig bare på uttrykket og prøvde egentlig å putte det i klammer, for det er egentlig bare en dårlig forenkling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Jeg blir 62 i 2024. Høres ut som dere mener de over 60 er fra steinalderen. 
Btw er jeg konsulent i et av norges største it selskap. Og kan kjøre både manuell , automat og elbil med eller uten enpedal og sikkert like bra eller bedre enn mange andre i diskusjon.

For egen del snakket jeg om snittalder, og det vil selvsagt være eiere blant folk som er endel yngre, samtidig som det er endel eldre.

Men siden det er langt færre som har lappen som 80-åringer enn 40-åringer, og en 20-åring drar snittet betydelig nedover (trenger 2 stykk på 80 for at snittet skal forbli på 60), så vil det da automatisk føre til at de fleste er godt over 60 når snittalderen blir 60+ år.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 7.10.2023 den 6:08 PM):

Jeg må få legge til at jeg også er fundamentalist på at veier bør finansieres over skatten i stedet for bompenger [...] og få finansieringen av veinettet helt og holdent tilbake til skatten, der den alltid har hørt hjemme.

Så lenge man bare bygger vei som kommer flertallet til gode kunne det sikkert gitt mening. Typ at man trenger hovedfartsårer til varelevering og transport i mellom byer. Og så bygger man ikke noe mere enn det..

Men de fleste store veiprosjektene er jo helt tullete. Utvide E18 inn til Oslo er feks helt løk prosjekt som vil koster sikkert 100+ milliarder når det står ferdig. Og til hvilken nytte? At noen flere som burde ta buss til jobb nå står i kø i gatene midt i Oslo? Nei, de som vil bruke en slik vei får betale den selv tenker jeg.

Og prisdifferensiering i rush og annet er et bra virkemiddel til at kun de som må kjøre kjører. Gjør man det "gratis" for alle vil man jo oppnå totalt kaos. Dårlig og lite gjennomtenkt forslag imo.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Jeg blir 62 i 2024. Høres ut som dere mener de over 60 er fra steinalderen. 
Btw er jeg konsulent i et av norges største it selskap. Og kan kjøre både manuell , automat og elbil med eller uten enpedal og sikkert like bra eller bedre enn mange andre i diskusjon.

Hehe my bad @Syar-2003, når man i tillegg jobber med IT så er man naturligvis langt inne i tech verden og har sånnsett ikke noe problem har noe imot at det meste styres via skjermen i bilen og service o.l via mobilen. 50-60 er jo ingen alder i den forstand, men ser vanligvis mer av folk i denne aldersgruppa i biler som Mercedes EQC, Mitsubishier Outlander o.l. Men hadde egentlig vært artig å sett en statistikk over aldersgrupper ift hvem som kjører mest av hva. Tipper det også varierer mer i hva man ser etter i en bil.  Er for all del ikke alle dagens unge som er interessert i verken Tesla eller elbil når det er sagt. Mange fortrekker BMW'er, pickuper osv. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

For egen del snakket jeg om snittalder, og det vil selvsagt være eiere blant folk som er endel yngre, samtidig som det er endel eldre.

Men siden det er langt færre som har lappen som 80-åringer enn 40-åringer, og en 20-åring drar snittet betydelig nedover (trenger 2 stykk på 80 for at snittet skal forbli på 60), så vil det da automatisk føre til at de fleste er godt over 60 når snittalderen blir 60+ år.

Hva mener du her?

Lenke til kommentar

Er vel ikke bare alder som spiller inn, kan også ønske seg fysiske brytere for funksjoner man skal bruke når man kjører uten å være 60+. Det er ikke alltid at ting går framover i UX-verdenen, dessverre like utsatt for motefenomener og kostbesparelser som alt mulig annet.

Det er et problem at moderne biler frister brukerne til å se ned for å følge med på div skjermer og betjene funksjoner. Slik sett hadde det vært et stort framskritt om man innførte HUD som standard, slik at man oppmuntret folk til å holde blikket på veien. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Hva mener du her?

Akkurat det jeg skrev...! Det er ganske greit forklart mener jeg, at når man har et normalt utvalg av folk mellom 18 til 90 år (ja jeg vet det kan finnes folk som er eldre som kjører bil), men at det blir færre folk å velge mellom jo høyere opp på aldersstigen man kommer, dess flere folk trengs det for å få en høy snittalder.

En 40-åring, en 60-åring og en 80-åring gir et snitt på 60 år.  Har du en 20-åring og en 60-åring, så må du ha 2 80-åringer for å fremdeles holde snittet på 60 år, og da 3 av 4 som er 60 år eller eldre.

Så for at en bil skal ha en snittalder på 60 + år, så må det altså være flere folk over 60 år enn under for å få et snitt over 60 år. Tilsvarende, skal man klare ett snitt på 30 år, så må det være en sterk overvekt av folk fra 30 og yngre, for å klare å holde snittet så lavt.

Regner at alle er enig at for en normalbefolkning som vokser, vil det som oftest være flere yngre barn enn eldre barn, flere eldre barn enn unge voksne etc, så lenge man har like mange aldersgrupper per trinn man måler etter, rett og slett for at folk dør ved forskjellige alder.

Lenke til kommentar

@Iterion Når man er ferdig med unger, boliglån m.m . Mao fått god råd og blitt 50++ så stilles det krav til m både premiumfølelse, høy komfort og kjørefølelse, eksklusivitet/individualisering, performance, teknologi i nevnte rekkefølge av et kjøretøy .
Og man betaler gjerne ekstra for det som kommer først. Samt det å kunne velge mellom 100+ ulike farger/lakk 5-10 ulike hjul/felger og tilpasse interiør enten det er nappa skinn , enklere skinn , stoff/alcantara i ulike farger etc. Der faller dessverre Tesla igjennom på endel punkter.

 Er på min 4’de BMW på rad i løpet av de siste 7 årene. 
De siste 2 er 100% elbil og p.t er jeg en veldig fornøyd eier av en BMW i4M50 med så og si full spek av opsjoner (tech) tilgjengelig for denne modellen og med individual lakk.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Akkurat det jeg skrev...! Det er ganske greit forklart mener jeg, at når man har et normalt utvalg av folk mellom 18 til 90 år (ja jeg vet det kan finnes folk som er eldre som kjører bil), men at det blir færre folk å velge mellom jo høyere opp på aldersstigen man kommer, dess flere folk trengs det for å få en høy snittalder.

En 40-åring, en 60-åring og en 80-åring gir et snitt på 60 år.  Har du en 20-åring og en 60-åring, så må du ha 2 80-åringer for å fremdeles holde snittet på 60 år, og da 3 av 4 som er 60 år eller eldre.

Så for at en bil skal ha en snittalder på 60 + år, så må det altså være flere folk over 60 år enn under for å få et snitt over 60 år. Tilsvarende, skal man klare ett snitt på 30 år, så må det være en sterk overvekt av folk fra 30 og yngre, for å klare å holde snittet så lavt.

Regner at alle er enig at for en normalbefolkning som vokser, vil det som oftest være flere yngre barn enn eldre barn, flere eldre barn enn unge voksne etc, så lenge man har like mange aldersgrupper per trinn man måler etter, rett og slett for at folk dør ved forskjellige alder.

Og hva har dette med om førere over 60 klarer å kjøre en tesla å gjøre?

Min påstand var at Tesla Y vil være en grei gamlingbil pga pris, 4hjulstrekk, bakkeklaring, setehøyde enkel lading osv

Det er vel en av de billigste el 4WD biler som finnes 

Motpåstanden var at bilen var for komplisert å bruke for folk over 60

Hva ditt statistiske synseri har med dette å gjøre aner jeg ikke

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Og hva har dette med om førere over 60 klarer å kjøre en tesla å gjøre?

Min påstand var at Tesla Y vil være en grei gamlingbil pga pris, 4hjulstrekk, bakkeklaring, setehøyde enkel lading osv

Det er vel en av de billigste el 4WD biler som finnes 

Motpåstanden var at bilen var for komplisert å bruke for folk over 60

Hva ditt statistiske synseri har med dette å gjøre aner jeg ikke

 

Jeg har da aldri skrevet noe om hva førere over eller under 60 klarer eller ikke, jeg har snakket om hvilke type biler folk foretrekker, og da ender opp med å kjøpe. 

Og da kommer altså begrepet "gamlingbil" opp i diskusjonen, der jeg skriver at Tesla ikke er gamlingbil fordi snittalderen er lang lavere enn på f.eks. Subaru, som faktisk kjøpes hovedsakelig av folk av den eldre garde. Altså har jeg bare snakket om alder og kjøps og brukspreferanser, ikke hva man er i stand til eller ikke.

Vennligst ikke legg til meg meninger og påstander jeg aldri har skrevet.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

@Iterion Når man er ferdig med unger, boliglån m.m . Mao fått god råd og blitt 50++ så stilles det krav til m både premiumfølelse, høy komfort og kjørefølelse, eksklusivitet/individualisering, performance, teknologi i nevnte rekkefølge av et kjøretøy .
Og man betaler gjerne ekstra for det som kommer først. Samt det å kunne velge mellom 100+ ulike farger/lakk 5-10 ulike hjul/felger og tilpasse interiør enten det er nappa skinn , enklere skinn , stoff/alcantara i ulike farger etc. Der faller dessverre Tesla igjennom på endel punkter.

 Er på min 4’de BMW på rad i løpet av de siste 7 årene. 
De siste 2 er 100% elbil og p.t er jeg en veldig fornøyd eier av en BMW i4M50 med så og si full spek av opsjoner (tech) tilgjengelig for denne modellen og med individual lakk.

Ja ser den. Forsåvidt helt enig i at Tesla faller igjennom på en del av disse punktene. Vegansk skinn og interiøret i en Tesla er definitivt ikke noe premium. Sydde på et alcantara trekk på min Model 3 og det hjalp veldig, føles utrolig mye bedre ut enn vegansk skinn. Hadde jeg hatt veldig god råd kunne jeg gjerne tenkt meg en BMW i4M50 selv, det er en definitivt en grom bil med mye tech, noe jeg elsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (18 timer siden):

Så lenge man bare bygger vei som kommer flertallet til gode kunne det sikkert gitt mening. Typ at man trenger hovedfartsårer til varelevering og transport i mellom byer. Og så bygger man ikke noe mere enn det..

Men de fleste store veiprosjektene er jo helt tullete. Utvide E18 inn til Oslo er feks helt løk prosjekt som vil koster sikkert 100+ milliarder når det står ferdig. Og til hvilken nytte? At noen flere som burde ta buss til jobb nå står i kø i gatene midt i Oslo? Nei, de som vil bruke en slik vei får betale den selv tenker jeg.

Og prisdifferensiering i rush og annet er et bra virkemiddel til at kun de som må kjøre kjører. Gjør man det "gratis" for alle vil man jo oppnå totalt kaos. Dårlig og lite gjennomtenkt forslag imo.

E18 prosjektet inn til Oslo nå er jo i veldig stor grad et lokalmiljø-prosjekt. Legg mye av det i tunnel, bli kvitt vei i dagen i Asker og Sandvika. Færre av- og påkjøringer, samt ny kobling til Fornebu vestfra, slik at ikke alle som skal til enten Ring 3 eller Fornebu må ta samme avkjøring.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, Syar-2003 said:

@Iterion Når man er ferdig med unger, boliglån m.m . Mao fått god råd og blitt 50++ så stilles det krav til m både premiumfølelse, høy komfort og kjørefølelse, eksklusivitet/individualisering, performance, teknologi i nevnte rekkefølge av et kjøretøy .
Og man betaler gjerne ekstra for det som kommer først. Samt det å kunne velge mellom 100+ ulike farger/lakk 5-10 ulike hjul/felger og tilpasse interiør enten det er nappa skinn , enklere skinn , stoff/alcantara i ulike farger etc. Der faller dessverre Tesla igjennom på endel punkter.

 Er på min 4’de BMW på rad i løpet av de siste 7 årene. 
De siste 2 er 100% elbil og p.t er jeg en veldig fornøyd eier av en BMW i4M50 med så og si full spek av opsjoner (tech) tilgjengelig for denne modellen og med individual lakk.

BMW kan jo ikke ha gode biler hvis du må bytte annethvert år.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til å komme i den posisjonen senere i livet og sparer heller noen kroner nå som jeg har små barn i bilen og krav som stilles med det.

Noen er veldig glade i bil, så glade at de faktisk velger å bruke masse penger på å ha det siste eller nyeste, raskeste osv. Her i Elbiltråden er det nok dette ganske far-fetched. Her er det mer stemning for funksjon, bruk, plass og da kan jeg skjønne at entusiast-tankegangen fremstår merkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (1 time siden):

E18 prosjektet inn til Oslo nå er jo i veldig stor grad et lokalmiljø-prosjekt. Legg mye av det i tunnel, bli kvitt vei i dagen i Asker og Sandvika. Færre av- og påkjøringer, samt ny kobling til Fornebu vestfra, slik at ikke alle som skal til enten Ring 3 eller Fornebu må ta samme avkjøring.

Ja, det er det som var planen. Men så ble omtrent alt av fordelene med en eventuelt ny vei omgjort fordi det ble så dyrt. Ekspress-buss-veien ble fjernet. Den nye sykkelveien ble fjernet. Den eksisterende veien blir *ikke* fjernet så den er fortsatt der som før. Det eneste de visst nå hadde råd til var den delen av prosjektet man egentlig ikke ville ha, men som mange godtok for å få de andre delene på plass. En liten bait&switch der, altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (40 minutter siden):

BMW kan jo ikke ha gode biler hvis du må bytte annethvert år.

Sikkert en flau fleip , men når det er sagt så er kanskje andre grunner til at folk bytter modell. som å ha en bil innenfor nybilgaranti, endre drivlinje , ytelses hopp , endre størrelse/segment , endre mellom sedan , suv, stasjonsvogn, hatchback m.m 
F.eks så ble i4 concept vist i 2019/2020 og man skaffer seg noe annet i mellomtiden i påvente av produksjonsmodellen, eller man går lei og ønsker seg noe nytt (nybilfølelse) ;)
 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (8 minutter siden):

Har BMW egentlig en app ala det Tesla har hvor du kan forvarme bilen

Det som bør nevnes i den forbindelse er ikke om den har app eller ikke, men hvordan det fungerer. Jeg hadde app på Leaf 2018, jeg har app på seat mii. Sistnevnte er en 2020-modell, men appen er så og si helt ubrukelig. Teknisk sett har jeg app, teknisk sett kan jeg starte lading, forvarme osv., men det er en forferdelig opplevelse med veldig treg app som kun fungerer halvparten av gangene jeg prøver. Og så viser den ofte feil status, blant annet på om dørene er låst eller ikke...

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Det som bør nevnes i den forbindelse er ikke om den har app eller ikke, men hvordan det fungerer. Jeg hadde app på Leaf 2018, jeg har app på seat mii. Sistnevnte er en 2020-modell, men appen er så og si helt ubrukelig. Teknisk sett har jeg app, teknisk sett kan jeg starte lading, forvarme osv., men det er en forferdelig opplevelse med veldig treg app som kun fungerer halvparten av gangene jeg prøver. Og så viser den ofte feil status, blant annet på om dørene er låst eller ikke...

Ja, godt poeng det. Hvordan appen er satt opp, hvor responsiv den er, hvor ofte den oppdateres,  og ikke minst hvor godt den funker er selvfølgelig veldig viktig. Er storfornøyd med Tesla appen, den er veldig oversiktlig, brukervennlig og ikke minst veldig responsiv. Digger også det at de kommer med jevnlige programvare oppdateringer for å forbedre bilen. Tror ikke det er mange andre merke som er like gode som Tesla her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...