Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Iterion said:

Yuck, den ser jo ikke ut spør du meg! 

Synes den ser stilig ut. :)

Litt forvirrende om når den lanseres i Norge/Europa. Bertel O Steen Rogaland sier at den kommer i 2024, men reportere som var på KIA EV Day sier at bilene som kommer til Europa skal produseres fra 2025.

Så om de åpner for bestilling mot slutten av året hadde vært spennende. Men Enyaq 85X til kampanjepris virker også spennende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (26 minutter siden):

EV3 er liten suv og er størrelsesmessig lik og utfordrer til Volvo EX30

 

IMG_8682.jpeg

Jeg har sammenlignet EX30 med både 23-modellen og nye 24-model Kona, som og er nesten identisk på størrelse med Niro EV nå, så det er en størrelsesmessig korrelasjon her. Se på målene, som og poengteres i i artikkelen jeg linket til.

23-modell kona mot de andre:
https://www.evspecifications.com/en/comparison/bafd5d1f

24-model Kona mot de andre:
https://www.evspecifications.com/en/comparison/243457e6

TM3 vs ID.4:
https://www.evspecifications.com/en/comparison/58d815cb

EDIT: Selv KIA selv sammenligner den med BZ4x og ID.4:
Kia says that it's a compact SUV, meaning it will likely compete against vehicles such as the Toyota bZ4X and Volkswagen ID.4." 
https://www.caranddriver.com/news/a44909907/kia-ev5-revealed/

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Jeg har sammenlignet EX30 med både 23-modellen og nye 24-model Kona, som og er nesten identisk på størrelse med Niro EV nå, så det er en størrelsesmessig korrelasjon her. Se på målene, som og poengteres i i artikkelen jeg linket til.

23-modell kona mot de andre:
https://www.evspecifications.com/en/comparison/bafd5d1f

24-model Kona mot de andre:
https://www.evspecifications.com/en/comparison/243457e6

TM3 vs ID.4:
https://www.evspecifications.com/en/comparison/58d815cb

EDIT: Selv KIA selv sammenligner den med BZ4x og ID.4:
Kia says that it's a compact SUV, meaning it will likely compete against vehicles such as the Toyota bZ4X and Volkswagen ID.4." 
https://www.caranddriver.com/news/a44909907/kia-ev5-revealed/

Posten du siterer gjelder EV3
EV3 er fremdeles et konsept og er en  sitat :small size/compact  SUV,  I den neste videoen jeg postet av de tre bilene omtaler de EV3 som similar in size til Mazda CX30 og Ford Puma.
Hvor er de tekniske ytre og innvendige målene til produksjonsmodellen av EV3 om jeg får spørre ?

 

EV3.png

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

EDIT: Selv KIA selv sammenligner den med BZ4x og ID.4:
Kia says that it's a compact SUV, meaning it will likely compete against vehicles such as the Toyota bZ4X and Volkswagen ID.4." 
https://www.caranddriver.com/news/a44909907/kia-ev5-revealed/

 

Selv KIA sier ikke det overhode.
Kia sier at det er en compact SUV - punktum.

Artikkelforfatter sleger deretter på :
....meaning it will likely compete against vehicles such as the Toyota bZ4X and Volkswagen ID.4



Men det er liksom ikke noe å høre på hva en person som har en faktisk walkaround rundt og san sette seg inn i en fysisk EV5 sier.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Posten du siterer gjelder EV3
EV3 er fremdeles et konsept og er en  sitat :small size/compact  SUV,  I den neste videoen jeg postet av de tre bilene omtaler de EV3 som similar in size til Mazda CX30 og Ford Puma.
Hvor er de tekniske ytre og innvendige målene til produksjonsmodellen av EV3 om jeg får spørre ?

 

EV3.png

Målene til EV3 har vi ikke fått oppgitt ennå, men tydeligvis noe influenserne og journalistene har fått, men sannsynligvis har fått sperrefrist på å si noe om. Alternativt at det fremdeles er rom for endringer i siste liten.

Men jeg tar for gitt at når de skriver så spesifikt at EV3 er så lik Niro EV i størrelse at denne nok er erstatteren, og som sagt, KIA selv uttaler at EV5 er å sammenligne med bl.a. ID.4, så tenker jeg det er greit å ha en viss tillit til at det stemmer.

Å ta det på øyemål på bilder, blir jo temmelig "wild guessing" til sammenligning, og spesielt når disse tegnene jeg har påpekt, er temmelig bastante.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Målene til EV3 har vi ikke fått oppgitt ennå, men tydeligvis noe influenserne og journalistene har fått, men sannsynligvis har fått sperrefrist på å si noe om. Alternativt at det fremdeles er rom for endringer i siste liten.

Men jeg tar for gitt at når de skriver så spesifikt at EV3 er så lik Niro EV i størrelse at denne nok er erstatteren, og som sagt, KIA selv uttaler at EV5 er å sammenligne med bl.a. ID.4, så tenker jeg det er greit å ha en viss tillit til at det stemmer.

Å ta det på øyemål på bilder, blir jo temmelig "wild guessing" til sammenligning, og spesielt når disse tegnene jeg har påpekt, er temmelig bastante.

Com an. 
EV5 er jo studert med en walkaround både utenfor og inni og den er jamført med Tesla Model Y "litt" mindre . Se videoen. Da kan du vel jamføre Model Y mot disse andre bilene dine og få svaret.
Jeg velger å stole på hva noen som har satt seg i en EV5 uttaler.

 


EV3 kan du bare glemme å telle centimeter på inntil videre.

EV5.png

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Nå er ikke Enyaq spesielt sprek. Er nok blandt den slappeste elbilen jeg har prøvd Så neppe folk som ønsker å være hard på gassen som velger disse. Men de har samme problem alikevell.

Folk som kjørte Oktavia hadde vel vanligvis ca 140hk og 4 hjulstrekk. Svært vanskelig med mye moment pga mometkarr fra diesel/bensin motor. Enyac har vel optil 340hk og det gir nok slitasje på dekk om man gir på. Vanskelig å forstå at dekkslitasje har med andre ting enn at man utsetter bilen for hard akselerasjon med begge fortegn og i alle retninger. De aller fleste biler blir levert med korrekt satt hjulstilling. At det er lett å ødelegge denne pga høy vekt på bil er en annen sak

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

 

Selv KIA sier ikke det overhode.
Kia sier at det er en compact SUV - punktum.

Artikkelforfatter sleger deretter på :
....meaning it will likely compete against vehicles such as the Toyota bZ4X and Volkswagen ID.4



Men det er liksom ikke noe å høre på hva en person som har en faktisk walkaround rundt og san sette seg inn i en fysisk EV5 sier.

Det tyder altså på at det er en C-segment bil, mens EX30, Kona EV er B-segmentet, hvor og EV3 da og havner. Zeeker X er som er "samme bilen som ex30" er 4,43 m lang, mens variantene av Smart 01 er hhv 4270 og 4300 m for Pro+ og Brabus-versjonen.

https://bil24.no/nye-smart-kommer-til-norge/

https://www.motor.no/bil/motor-har-provekjort-zeekr-x-lukus-volvo-ex30/257278

Kia Niro EV havner så vidt i C-segmentet med sine 4,420 m lengde, 7 cm kortere enn 24-model Kona EV som er 4,350 lang, men her er de så nær hverandre at nye Kona snuser på C-segmentet og Niro EV med sine såvidt unngår B-segmentet, med altså bare 7 cm forskjell. 

Artig da at Zeeker X er altså 4,43 cm lang, altså 1 cm lengre enn Niro EV.

https://en.wikipedia.org/wiki/Car_classification

Syar-2003 skrev (52 minutter siden):

Com an. 
EV5 er jo studert med en walkaround både utenfor og inni og den er jamført med Tesla Model "litt" mindre . Se videoen.
Jeg velger å stole på hva noen som har satt seg i en EV5 uttaler.

EV3 kan du bare glemme å telle centimeter på inntil videre.

Hvor mye mindre snakker man? Hadde vært fint om du la inn videolinken istedet, så man fikk hele omtalen.

I videoen som jeg gikk på, så sier han da ganske klart ca 1:14 ut i videoen at den er "4,6 meter long", som i følge linken jeg ga litt lengre opp, er ganske så nært opp til Tesla sine 4,694 for TM3 og 4,751 for TMY. CA 10 0g 15 cm kortere, men mer firkantet.

Han sier jo og rett etterpå ca 1:25 "...will be taking on Tesla model Y directly".

EDIT: Litt lengre ut i videoen ca 4:27, fra studioet, sier han altså 4,615, og da 13,5 cm kortere enn TMY.

image.thumb.png.328c8b36080b1106d650450389acf87b.png

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Trestein said:

Folk som kjørte Oktavia hadde vel vanligvis ca 140hk og 4 hjulstrekk. Svært vanskelig med mye moment pga mometkarr fra diesel/bensin motor. Enyac har vel optil 340hk og det gir nok slitasje på dekk om man gir på. Vanskelig å forstå at dekkslitasje har med andre ting enn at man utsetter bilen for hard akselerasjon med begge fortegn og i alle retninger. De aller fleste biler blir levert med korrekt satt hjulstilling. At det er lett å ødelegge denne pga høy vekt på bil er en annen sak

Opptil 340HK er vel med firehjulstrekk da. De jeg snakker om er utgavene med bakhjulstrekk, 204hk og meget rolig gasskurve (0-100 på 8.5 sekunder).

Disse er alikevell påvirket av problemene..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Begge videoer er postet noen minutter tidligere. Tydligvis gadd du ikke se de engang før du hiver inn det ene sitatet etter det andre :no:

Sier du i et sitat der du har kuttet ut alle stedene hvor jeg har vist til tidspunkt i den samme videoen, som faktisk understøtter alt jeg har skrevet over...

🙃😎

Ja, jeg får vel beklage for å ha brukt tiden på å samle fakta som jeg har linket til i de innleggene over, som du tydeligvis overser eller ikke fester lit til, også i det innlegget du fjernet alt fra, utenom den ene setningen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (52 minutter siden):

Folk som kjørte Oktavia hadde vel vanligvis ca 140hk og 4 hjulstrekk. Svært vanskelig med mye moment pga mometkarr fra diesel/bensin motor. Enyac har vel optil 340hk og det gir nok slitasje på dekk om man gir på. Vanskelig å forstå at dekkslitasje har med andre ting enn at man utsetter bilen for hard akselerasjon med begge fortegn og i alle retninger. De aller fleste biler blir levert med korrekt satt hjulstilling. At det er lett å ødelegge denne pga høy vekt på bil er en annen sak

Det er ikke slitasje. De bruker hyllevaredeler og setter det i biler som veier for mye, så når du kliner i fartsdumpa litt fort får du camber og spissingfeil. 

Så slites dekka skjevt og du kjører effektivt på nedslitt hjul - men det kan se helt fint ut fra utsiden. Mange som har dette problemet retter opp da det er biligere en med nye dekk hvert år og ikke minst tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Sier du i et sitat der du har kuttet ut alle stedene hvor jeg har vist til tidspunkt i den samme videoen, som faktisk understøtter alt jeg har skrevet over...

🙃😎

Ja, jeg får vel beklage for å ha brukt tiden på å samle fakta som jeg har linket til i de innleggene over, som du tydeligvis overser eller ikke fester lit til, også i det innlegget du fjernet alt fra, utenom den ene setningen...

Jeg gidder ikke ha noen diskusjon med deg. Du som begynner med sitering av meg med en WALL OF TEXT som ikke har noe med det jeg har skrevet å gjøre. Du får faktisk da ta til deg og svelge at det blir en capion fra en yt video med teksting av det som er sitert fra meg slik at du skal oppfatte akkurat det jeg skriver - som er et direkte referat fra noe som uttales i de postede videoer. 
 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Jeg gidder ikke ha noen diskusjon med deg. Du som begynner med sitering av meg med en WALL OF TEXT som ikke har noe med det jeg har skrevet å gjøre. Du får faktisk da ta til deg og svelge at det blir en capion fra en yt video med teksting av det som er sitert fra meg slik at du skal oppfatte akkurat det jeg skriver - som er et direkte referat fra noe som uttales i de postede videoer. 
 

 

Får jeg minne på om at "dagens" diskusjon startet med mitt innlegg sitert under her.

Snowleopard skrev (5 timer siden):

Da ser det ut som vi har fått noen svar her. 

https://elbil.no/kia-ev4-ev5-ev3/

Kia EV-3 blir en e-Niro/Niro EV-erstatter slik jeg tippet på. EV4 blir en sedan-type som vel skal konkurrere mer mot TM3 og PS2.

Du har altså vært uenig med meg her i resten av tråden, så da er det jo klart at jeg svarer med å begrunne og lenke til mer fakta for hvorfor jeg mener at jeg har rett her.

Jeg har altså ikke "angrepet" deg med innleggene, men svart på hvorfor dine innvendinger blir feil ut fra infoen jeg har funnet tak i, og understøtter ved at jeg viser til mer info som støtter mitt syn.

Men greit, jeg skjønner at vi er uenig her og at vi begge står på å ha rett. Så får andre si og mene hva de syns. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Får jeg minne på om at "dagens" diskusjon startet med mitt innlegg sitert under her.

Du har altså vært uenig med meg her i resten av tråden, så da er det jo klart at jeg svarer med å begrunne og lenke til mer fakta for hvorfor jeg mener at jeg har rett her.

Jeg har altså ikke "angrepet" deg med innleggene, men svart på hvorfor dine innvendinger blir feil ut fra infoen jeg har funnet tak i, og understøtter ved at jeg viser til mer info som støtter mitt syn.

Men greit, jeg skjønner at vi er uenig her og at vi begge står på å ha rett. Så får andre si og mene hva de syns. 

Å herregud.

Jeg har postet :

1) Video walktrough av EV5 og siterer vedkommende at den er «litt mindre» enn Model Y

2) Caption fra Carwow artikkel om at EV3 er jamført med Volvo EX30. 

3) Video live presentasjon av alle tre (EV3,EV5 og EV4)

Dette er da kun å anse som informasjon.
Det uten og hverken komme med egne spekulasjoner , motsigelser eller sitere deg eller nevne deg og dine påstander om andre bilers størrelse i forhold i det hele tatt.


Personlig «mener» eller «tror» jeg ingenting om hverken EV 3,4 eller 5. Men andre kan ha nytte av å kunne se : for det første live bilder/videoer av de tre. Og kanskje spesielt den første med EV5 siden denne er den eneste i produksjonsmodell. Noe som du glatt bare har oversett.

Så kommer «Snowleopard» i vanlig stil og pirker og beskylder og siterer disse innleggene med å bare gjenta deg selv fra tidligere og begynne med spydigheter.

Da er det på tide å komme med en teskje. Så blir man i tillegg angrepet for det også. 

 

 

 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (26 minutter siden):

Å herregud.

Jeg har postet :

1) Video walktrough av EV5 og siterer vedkommende at den er «litt mindre» enn Model Y

2) Caption fra Carwow artikkel om at EV3 er jamført med Volvo EX30. 

3) Video live presentasjon av alle tre (EV3,EV5 og EV4)

Dette er da kun å anse som informasjon.
Det uten og hverken komme med egne spekulasjoner , motsigelser eller sitere deg eller nevne deg og dine påstander om andre bilers størrelse i forhold i det hele tatt.


Personlig «mener» eller «tror» jeg ingenting om hverken EV 3,4 eller 5. Men andre kan ha nytte av å kunne se : for det første live bilder/videoer av de tre. Og kanskje spesielt den første med EV5 siden denne er den eneste i produksjonsmodell. Noe som du glatt bare har oversett.

Så kommer «Snowleopard» i vanlig stil og pirker og beskylder og siterer disse innleggene med å bare gjenta deg selv fra tidligere og begynne med spydigheter.

Da er det på tide å komme med en teskje. Så blir man i tillegg angrepet for det også. 

Huff, tydelig mulig å bli krenket når man svarer med argumenter og lenker...

Som sagt, diskusjonen startet med at jeg svarer en tidligere tråd som omhandler konseptene EV3 og EV4, og EV5 som da ikke hadde vært kommet veldig mye info på. Bl.a. var spørsmålet om hvilken bil som disse kan sammenlignes med, og ev. hvilken som blir Niro EV-erstatteren. Og jeg viser til artikkelen som sier at EV3 blir suv-typen som blir nesten lik med NIro EV i størrelse, og som nok da vil være den som erstatter Niroen.

@onkel_jon antyder at det er EV5 som nok blir denne, og jeg svarer han da med at EV5 blir større, og viser da også til artikkel som bekrefter det jeg sier, og at de sammenligner den med nettopp TMY og ID.4.

Du kommer så med innlegget med videoen, der du sier denne blir mindre enn TMY, og jeg oppfatter selvsagt og naturlig dette som et innlegg i diskusjonen. Jeg svarer deg derfor med å vise til sammenligningen jeg har gjort mellom Kona 19-23, 24 Kona og Niro EV. Imens jeg skriver dette, kommer du med innlegget om EV30-konseptet som bekrefter nettopp det at den legger seg på størrelse med de 4 nevnte bilene. Jeg legger derfor inn editen, der jeg viser til at EV5 sammenlingens med nettopp TMY og ID.4.

Du er altså fullstendig klar over at EV3 og EV4 er konseptbiler, likevel spør du meg så om mål på produksjonsklar bil. Hadde du virkelig forventet at jeg skulle klare å hoste opp dette, når vi snakker om konseptbiler hovedsakelig, foruten EV5 som nylig har blitt presentert? Jeg mener du allerede her legger en presedens for hvordan du mener diskusjonen bør gå, men jeg forholder meg altså til å svare deg saklig.

Ser du og har redigert vekk der du skrev dette, som jeg heller ikke oppfatter som et forsøk på å opprettholde takt og tone:

Sitat

Men det er liksom ikke noe å høre på hva en person som har en faktisk walkaround rundt og san sette seg inn i en fysisk EV5 sier.

Det er altså først når du velger å skrive dette, at jeg velger å svare deg lettere ironisk:

 

Sitat

 

Syar-2003 skrev (1 time siden):

Begge videoer er postet noen minutter tidligere. Tydligvis gadd du ikke se de engang før du hiver inn det ene sitatet etter det andre :no:

 

Da er det du velger å skru opp temperaturen med å komme med komme med at du føler deg krenket, og begynner å gå på person fremfor sak.

Sorry, men dette la du faktisk opp til helt selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bmw IX2/X2 er lansert. Blitt større og bedre på luftmotstand enn forrige generasjon X2.

IX2 blir ikke noen rekkeviddekonge med 64kWh batteri , samme som i IX1. Den offisielle rekkevidden (WLTP) er fra 417 til 449 km, avhengig av utstyrsnivå.

Er ikke noen fan av «illuminated» grill som bmw designere og andre virker å være glad i om dagen.

Ryggekamera med spyling er et velkomment tilskudd til BMWer i mellomsjiktet. Mobil ladeplate med kjøling har også vært savnet.
 

 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (20 timer siden):

Finnes det en side hvor man kan sammenligne elbiler mot hverandre?

Det har jeg også vært på jakt etter lenge, men jeg har bare funnet ganske dårlige sammenligningssider. Du kan spesifisere en del på finn.no, men det ligger jo ikke ute så mange butikknye biler der, samt at man ser jo ikke forskjell på ulike varianter av samme bil.

Ønsker meg noe a la classic.prisjakt for biler generelt. Inkludert fossile, hybride og de med status "kommer snart".

Lenke til kommentar

"Problemet" mitt er at jeg skjønner/kan godt fossilbiler, hk, drivstoff forbruk, og alt sånt.
Men på elbiler er det så sjukt mye annet. Faktisk batterikapasitet vs det som er oppgitt,
ladehastighet, rekkevidde oppgitt vs reel rekkevidde sommer og vinter,
hvor raskt batteriet blir dårligere osv osv..

Synes det nesten er umulig å få en god oversikt for å sammenligne

Lenke til kommentar

Vel, både ladehastighet og rekkevidde er situasjonsavhengige så det får man uansett ikke noen fasit på, bare ganske så usikre indikasjoner. Jeg synes det er alt for vanskelig å filtrere utvalget av hundrevis av modeller og varianter av hver modell. En sammenligningstjeneste kunne filtrert bort det meste av "støy" så man kunne vært trygg på hva som er de mest interessante modellene og brukt det som utgangspunkt for å finlese seg opp på detaljer, prøvekjøre etc.

Uten forhåndsfiltrering så har vi for mange valg. Det gjelder uansett drivlinje. Drivlinje bør definitivt være en av valgmulighetene i filtreringen sånn at dette ikke bare blir noe elbilspesifikt. Mange som vurderer elbil vurderer det opp mot hybrider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...