Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Jotun skrev (20 timer siden):

Såg parasitt her om dagen. 

 

Er åpenbart ikke intelligent nok. ?‍♂️

Det er egentlig ikke så komplisert hvis du ikke vil det skal være det.

Spoiler

Det handler jo bare om forskjeller mellom rik og fattig, noe som i seg selv bør komme ganske tydelig frem. Hvor langt du drar dette videre er opp til hver enkelt, men det handler ikke om intelligens. Jeg så hvertfall et tydelig budskap i at filmens handling ender opp med at to fattige familier ender opp med å krangle og drepe hverandre for livets opphold rett under den rike familiens nese uten at de egentlig merker det en gang. Filmen viser jo heller ikke den rike familien som noen onde, maktsyke rikinger, men rett og slett bare naive og egosentriske. Så kan du jo finne tusen fortolkninger på hvem "parasite" sikter til, og du kan også finne mange smådetaljer som er åpen for tolkning, som nok er noe av grunnen til all fuzz-en den har fått.

 

Comma Chameleon skrev (12 timer siden):

Høres litt hipster ut å si det kanskje, men fikk sett Parasite før den ble skikkelig populær og tror det hjalp litt. Fantastisk film synes jeg og fortjener skryten, men det er klart at det kan bli enten for høye eller feile forhåpninger om man har hørt på all "hypen" men ikke vet helt hva man går til.

Jeg slapp unna de helt store forventningene da jeg hadde den liggende en stund før jeg så den. Men jeg kjenner igjen den "hype"-følelsen. Jeg hadde en kjip opplevelse med Dark Knight akkurat pga ekstrem hype i forkant.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (21 timer siden):

Såg parasitt her om dagen. 

 

Er åpenbart ikke intelligent nok. ?‍♂️

Jeg måtte tenke litt på den selv etter å ha sett den. Men det løsnet ganske kjapt da jeg og kona og begynte å dissekere den. Og jo mer jeg tenkte på det, jo bedre ble den. 

Verdt å merke seg forskjellene på de rike og fattige i et land som Sør-Korea. Hvor tilsynelatende lite rettigheter de som jobber for de rike har. Vet ikke om det løser opp i noe som helst for deg? Oppfattet det som om at de har litt kast og bruk mentalitet for arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 timer siden):

Det er egentlig ikke så komplisert hvis du ikke vil det skal være det.

  Vis skjult innhold

Det handler jo bare om forskjeller mellom rik og fattig, noe som i seg selv bør komme ganske tydelig frem. Hvor langt du drar dette videre er opp til hver enkelt, men det handler ikke om intelligens. Jeg så hvertfall et tydelig budskap i at filmens handling ender opp med at to fattige familier ender opp med å krangle og drepe hverandre for livets opphold rett under den rike familiens nese uten at de egentlig merker det en gang. Filmen viser jo heller ikke den rike familien som noen onde, maktsyke rikinger, men rett og slett bare naive og egosentriske. Så kan du jo finne tusen fortolkninger på hvem "parasite" sikter til, og du kan også finne mange smådetaljer som er åpen for tolkning, som nok er noe av grunnen til all fuzz-en den har fått.

 

Skjønte godt hva den handlet om. 

Men siden "alle elsker" den og eg syns den på det beste var middelmådig (samme med de andre eg såg den med) så er det kanskje noe underliggende som ikke ble forstått. 

Hadde aldri gidda se den om eg hadde visst hva eg syntes om den nå. 

Lenke til kommentar

Jeg synes Rocky og Rambo følger litt samme mønster. Første film forteller en sterk historie og har nærmest sosialrealistiske undertoner, mens oppfølgerne en rendyrket og uhøytidelig underholdning. Objektivt sett er det ikke tvil om at de første filmene er de beste, men jammen er det ofte jeg er mer i humør for å se Rocky 4 enn Rocky 1, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
On 4/22/2020 at 11:52 PM, Spartapus said:

Jeg synes Rocky og Rambo følger litt samme mønster. Første film forteller en sterk historie og har nærmest sosialrealistiske undertoner, mens oppfølgerne en rendyrket og uhøytidelig underholdning. Objektivt sett er det ikke tvil om at de første filmene er de beste, men jammen er det ofte jeg er mer i humør for å se Rocky 4 enn Rocky 1, for å si det sånn.

Men aldri Rocky V, hva?
Skjønner hva du mener, jeg er glad i begge seriene, men i overført betydning ville jeg kanskje foretrukket om Rambo1 skjøt seg selv i hodet til slutt, som planlagt, ikke fordi jeg misliker filmene som fulgte, men fordi leksa liksom blir at krigsmaskinen vinner igjen, og igjen.
Kanskje effekten også ville ført til en så sterk ener, at oppfølgerne ble overflødige.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (21 timer siden):

Men aldri Rocky V, hva?
Skjønner hva du mener, jeg er glad i begge seriene, men i overført betydning ville jeg kanskje foretrukket om Rambo1 skjøt seg selv i hodet til slutt, som planlagt, ikke fordi jeg misliker filmene som fulgte, men fordi leksa liksom blir at krigsmaskinen vinner igjen, og igjen.
Kanskje effekten også ville ført til en så sterk ener, at oppfølgerne ble overflødige.
 

Jeg synes allikevel filmen får frem budskapet med krigsmaskinens negative sider. Før Rambo overgir seg har vi tross alt sett en person som er blitt mentalt ødelagt av krigsmaskinen ta med seg krigen inn i et fredelig lokalsamfunn, med det resultatet at mange dør og sentrum blir rasert. Rambos tale på slutten er også ganske sterk og godt fremført.

Lenke til kommentar

Dette er en film jeg stadig vender tilbake til. En av mine favorittfilmer gjennom tidene. 

 

A Scanner Darkly 

-En undercover agent på jakt etter kilde til et superdop som forkrøpler samfunnet. Her forgår det mer i kulissene enn man først tror.  Basert på en roman av Philip K Dick.  

Sterke prestasjoner av Keanu Reeves, Winona Ryder, Woody Harrelson og Robert Downey jr. 

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Spartapus said:

Jeg synes allikevel filmen får frem budskapet med krigsmaskinens negative sider. Før Rambo overgir seg har vi tross alt sett en person som er blitt mentalt ødelagt av krigsmaskinen ta med seg krigen inn i et fredelig lokalsamfunn, med det resultatet at mange dør og sentrum blir rasert. Rambos tale på slutten er også ganske sterk og godt fremført.

Ja, helt enig.
Det er mer at serien fortsetter som snakker det poenget imot.

1 hour ago, Psykake said:

A Scanner Darkly 

-En undercover agent på jakt etter kilde til et superdop som forkrøpler samfunnet. Her forgår det mer i kulissene enn man først tror.  Basert på en roman av Philip K Dick. 

Jeg tror det er noe jeg ikke forstår med den, jeg elsker Richard Linklater, men A scanner darkly fant jeg aldri tonen med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Rocky II var bare reprise av den første , egentlig har III mer sin egen identitet  (okay , Thunderlips-scenen blir litt ott men ikke noe big deal , likefullt er filmen ganske bra imo) 

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...