Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (25 minutter siden):

Flight of the Navigator (1986)

Den er absolutt verdt å se, hvert fall om en har ei nostalgisk-forhold til 80-talls eventyrfilmer, og så den igjen i november, for første gang sia barndommen, og ble faktisk et meget positivt gjensyn. 

Usikker på om de allerede er blir bragt opp, men kom jo en del artige og cheesy horror-eventyr titler på tampen av 80 og tidlig 90-tallet, der spesielt regissør Anthony Hickox virket å like å gjøre eventyr/tidsreise underholdning, særlig via hans egne Waxwork filmer (1988-1990) samt en og annen av Warlock utgivelsene.

Sitter forresten å ser igjen miniserien The Langoliers (1995) der også benytter seg tungt av tidsreise/portal temaet, og sikkert en drøss av andre grøsser/thriller relaterte utgivelser som ble til på den tiden, men husker dem ikke alle, her og nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ja, keiserens nye "klær" kan ofte være en sterk påvirkning på hva folk (og en selv) velger å kjøpe/tro på, men her kom det nok etterhvert tydelig frem at bransjen gjorde ei stygg blemme, og der kostet mange musikkelskere mye penger og tid, da som du skriver, selv har jeg endt opp i fella å tro at "nytt = best" kun for å lære at dette ikke nødvendigvis er sant, og da er selvsagt det gamle blitt oppgradert i pris, og, ei kjip og dyr lærepenge.

Føler vel også at filmbransjen har ofte nytt godt av å "lure" folk med stadig nye måter å selge ting, særlig i verste DVD og Blu-ray perioden, ikke at bilde og lydkvaliteten var noe å utsette på, men ble jo til at en nærmest "kastet" alt av VHS for dette var jo nå "bestemt" at var helt ubrukelig, og flere snøftet jo nærmest oppgitt om du skulle nevne VHS, for de kunne ikke lengre se filmer i annet enn det aller beste ditt og datt. 

Men, en møkkafilm er stadig en møkkafilm, uansett hvor krystallklart bildet og lyden enn måtte være, så heldigvis endte jeg ikke opp med å vrake hele VHS samlingen min, og lærte tidlig ut hva som var verdt å beholde og ikke.

Svarer deg heller her om denne biten - her føler jeg ikke det samme gjelder - som for musikk. For her blir faktisk kvaliteten stadig bedre - akkurat omvendt.

Selv har jeg handlet voldsom de siste par-tre årene for å få tak i mange av perlene fra 80-90 tallet som etterhvert kom på blu ray. Veldig hyggelig med gjensyn av de gamle gode filmene. Jeg ser i tillegg film på 106" lerret - det bør være 1080p. Men etterhvert fungerer også streaming som Amazon og Netflix godt nok til å se på denne størrelsen - fra ca 3m. 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (24 minutter siden):

Jeg ser i tillegg film på 106" lerret - det bør være 1080p. Men etterhvert fungerer også streaming som Amazon og Netflix godt nok til å se på denne størrelsen - fra ca 3m. 

Da er det fullt forståelig, jeg sitter med en litt "mindre" skjerm, for å si det slik, men har dessverre opplevd en del meget dyre bomturer da via store filmfavoritter man jo håpet ville bli utgitt i en lang mer oppgradert utgave via DVD og Blu-ray, hvor særlig Manhunter (1986) har vært veldig vonde opplevelse, der det ikke er snakk "VHS" kvalitet, men skuffende mye forstyrrelser i lyd/bilde, med scener der ser veldig "statisk" ut, og særlig Manhunter blu-rayen min (usikker på utgivelsesdato, men er snakk om ei ganske ny) var alt annet enn imponerende. 

Enkelte filmscener så direkte grumsete ut og alt annet enn "oppgradert", og ble jo meget sint og skuffa, for ei slik film er hva jeg gjerne betaler litt ekstra for, dersom bilde og lydkvalitet blir forbedret men ,dette føltes halvveis (og knapt nok det) utført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående dette med "keiserens nye klær" tenkte jeg med tanke på film, alle disse unødvendige "dobbelt-dipp" DVD og Blu-ray "special edition", der ofte er bare enda ei kjip måte å lure fansen for mer penger, klart, enkelte Directors Cut versjoner er jo verdt å ta seg bryet med, men veldig mange er stikk motsatt, eller slik har man fått oppleve opptil flere ganger.

Lenke til kommentar

Savner egentlig dvdens storhetstid - da dukket det opp flotte Direcors Cut versjoner stadig vekk - noen helt rå - For eksempel The Abyss. Den har de ikke en gang sluippet på blu ray - det er et savn her, stor favorittfilm, da særlig den lange versjonen.

Er noen få filmer på blu ray som har for dårlig bilde, husker ikke Manhunter som en, knallfilm som jeg hadde et gjensyn med for ikke så lenge siden. Men Lock & Stock og 28 days er for dårlig til å se. Jeg hater også overdreven bruk av shaky cam, det har ødelagt mang en god film og serie for meg.

Når det gjelder filmer som ikke har kommet til blu ray så er det litt krise for oss Arnold fans - med True Lies også. Hva er i veien med Cameron? 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (12 timer siden):

Savner egentlig dvdens storhetstid - da dukket det opp flotte Direcors Cut versjoner stadig vekk - noen helt rå

Filmer som Blade Runner (The Directors Cut - 1992) eller Brazil (The Directors Cut - 1985) er i toppsiktet av alt jeg vil helst forbinde med den type forlengede eller skikkelig/opprinnelige utgaver, mens The Warriors (The Directors Cut - 2005) er dessverre en av mange som gikk helt feil vei, og ble ei gedigen røre, tross mye hype i forkant når den ble gjenutgitt i forbindelse med Playstation 2 spillet det samme året. 

Mr_Spock skrev (12 timer siden):

For eksempel The Abyss. Den har de ikke en gang sluippet på blu ray - det er et savn her, stor favorittfilm, da særlig den lange versjonen.

Er jo smått utrolig, at verken The Abyss eller True Lies ikke har blitt utgitt i Blu-ray formatet, og så jo tidligere i år, True Lies og den har holdt seg meget bra, ikke bare i underholdningsbiten men hvor flott den ser ut (oh, jeg skulle likt å sett Jamie Lee Curtis dansen i litt mer oppdatert bildekvalitet, ja) og vi snakker jo ikke akkurat om 2 "ukjente" filmer her, men noe av mannens aller mest populære filmer.

True Lies har jeg to DVD utgaver av (begge datert tilbake i 2001 og 2003) og hvor jeg er i tvil om det er noe "bonus" materiale inkludert på noen av dem, og virker veldig feil til såpass stor actionfilm. 

Mr_Spock skrev (12 timer siden):

Jeg hater også overdreven bruk av shaky cam, det har ødelagt mang en god film og serie for meg

110 prosent enig i det, Shaky-cam er forferdelig, virker som noen fikk det opp for seg under et "uhell" under innspilling, at "wow, dette så jo skikkelig tøft ut, la oss benytte dette langt oftere", og med det ødelegge eks antall potensielt gode actionfilmer i årevis, i samme slengen.

Ser jo mest ut som at kamera-mannen får et større epileptisk anfall, i annenhver scene, og slikt er dæven smittsomt når en sitter å ser på, og ender bare å bli meget frustrert og sint. 

Endret av Frank.N.Steen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (12 timer siden):

husker ikke Manhunter som en, knallfilm

Er nok litt som smaken er som baken osv, da den kanskje er best kjent som den med "han andre Hannibal Lecter", (spilt av Brian Cox) fra 80-tallet. 

Men hovedgrunnen til at jeg digger og alltid returnerer tilbake til Manhunter, skyldes nok først og fremst av all den detaljerte og intense fokuset på politietterforskningen, og hva det gjør med karakteren Will Graham (William Peteresen) og hvor bruken av farger, lyssetting (igjen) detaljer, musikk og stemningen, nei, en utrolig flott og meget unik krim-thriller, som kanskje kan fremstå litt "sakte-gående" i forhold til de mer moderne thrillerne, men få gjorde denne type filmer på 80-tallet, og da såpass godt som det Michael Mann drev med.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Shaky cam er en massiv uting når det kun brukes for å maskere ræva, dårlig utførte eller bare ekstremt lite gjennomtenkte actionscener. Men det er selvfølgelig tipp topp at flere og flere regissører i Hollywood begynner og forstå viktigheten av gode actionsekvenser og koreografi. 30+ år for seint, men bedre seint enn aldri.

Samme kan sies om klippingen som brukes for å maskere svakheter i actionsekvenser fra Hollywood, der scenene klippes ihjel til de er helt ødelagte, og hvor det bare blir et eneste stort kaos uten mening. Grusomt.

Endret av """
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den alltids flotte og sexy scream-queen baben Linnea Quigley fyller 62 år i dag, og minner meg raskt på, at en burde jo få kommet i gang å sett langt flere av hennes 80 og tidlig 90-tallet utgivelser, selv de hvor hun muligens ikke har all verdens tid i, men så lenge Linnea er med, vet jeg at man hvert fall har noe å se frem til, dersom filmen skulle bli ei skuffelse.

 

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Psykake skrev (På 23.5.2020 den 18.27):

Jeg liker veldig godt filmer hvor temaet baserer seg rundt tidsreiser, men det er ikke ofte jeg finner filmer jeg synes er bra. 

Predestination og Primer falt i smak. Likte Primer spesielt godt fordi den hadde en troverdig og realistisk måte å formidle tidsreising på. 

 

Noen som har noen personlige favoritter å anbefale? 

Hot Tub Time Machine;)

The Butterfly Effect og Inception er jo litt i samme sjanger, men ikke direkte tidsreise.

11.22.63 er en mini-serie jeg likte. Jeg har ikke sett alt, og hørt rykter om at det ble kansellert, men sjekk det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Hot Tub Time Machine;)

Helt glemt den, synd med "oppfølgeren", som jeg helst bare vil glemme, men den første var absolutt ei hyggelig overraskelse av rølpe-retro 80-talls komedier fra forrige tiår.

Av rølpe-80-talls komedier, er nok denne her i bunnsiktet når det gjelder kvalitet, men innehar mye tøff synth-pop (av SSQ) samt vakre Cynthia Thompson, som meget mulig den flotteste huleboer dama jeg har noengang sett, og slikt kan jo, en sjelden gang veie opp litt for mangelen på et "plot", annet enn ei patetisk tjukkas som roter seg bort i tiden, og havner rett i fanget på denne skjønne skapningen ved navn Eba, og resten er altså et lite stykke åttitalls teen-sex-rølpe "historie".

Som sagt, musikken, og Eba = grunn nok til å se den, men er en ute etter noe litt mer "komplisert" av tidsreise underholdning, er det kanskje bedre å la være å ta denne turen innom Cave Girl (1985).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...