Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
henrikwl skrev (På 17.2.2021 den 9.06):

Jeg har en 16" 2019 modell så jeg har ikke noe tvingende behov for noen ny pr. nå men jeg er jo litt nysgjerrig på disse M1 maskinene da.

Må du ha 16" eller hadde det holdt med 13"? I såfall, kjør på med MacBook Air. Blitt en helt annen maskin etter at de fikk inn M1.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I dag er det 20 år siden Mac OS X 10.0 ble lansert. 24. mars 2001 var en lørdag og operativsystemet kostet 129 dollar. Noen hadde allerede prøvd deler av det, for høsten 2000 ble det utgitt en public beta-utgave (OS X Preview). Men offisiell utgivelsesdato var altså i dag for tjue år siden.

Hipp, hipp, hipp, hurra!

mac-os-x.jpg

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei,

Min søster har en MacBook Pro mid 2012 som aldri har blitt oppgradert. Den er fremdeles på OS X Mavericks (version 10.9). Jeg får ikke oppgradert til Big Sur da maskinen tydeligvis er for gammel. Hvor høyt kan jeg gå og hvordan går jeg frem, slik jeg ser det i menyen er Big Sur eneste synlige valg, men altså ikke suportert. Hjelp

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke installert noe særlig høyere enn Mojave, med mindre du har en god grunn. Har en mistanke om at Apple nedgraderer maskinene i software, sånn at dingsene virker lengre og bedre hvis du unngår å være for current på macOS. Jeg registrerete en iPad 6th mot en Mac mini, og så fort det var gjort ble Macen vesentlig tregere som ved et knips. En annen ting er at Apple slutter å supportere nye macOS på eldre maskiner.

Lenke til kommentar
Killer Queen skrev (11 timer siden):

Hei,

Min søster har en MacBook Pro mid 2012 som aldri har blitt oppgradert. Den er fremdeles på OS X Mavericks (version 10.9). Jeg får ikke oppgradert til Big Sur da maskinen tydeligvis er for gammel. Hvor høyt kan jeg gå og hvordan går jeg frem, slik jeg ser det i menyen er Big Sur eneste synlige valg, men altså ikke suportert. Hjelp

Jeg testet Big Sur på min mid-2012, og det kjørte helt utmerket. Den er fullt støttet med en liten patch. At Apple har blokkert for Big Sur på disse maskinene handler kun om planned obsolecense.

 

Lenke til kommentar

Litt morsom sak

Skulle bytte passord på Apple ID'en fikk beskjed om at det var svakt og jeg fikk ikke lov av Apple å bruke det siden det var 3 like tall etter hverandre. Jada, jeg hadde 3 like tall etter hverandre, men 18 bokstaver først!

Kan ikke kalles svakt 😆

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar

Du kan bruke macOS andre steder, jeg mener uten macbook. Mange mennesker over hele verden bruker Hackintosh. De har åpenbart ikke tilgang til App Store, så de får operativsystemet de trenger andre steder. For eksempel er det en lenke https://themacgo.com/macdownload/ Du kan også installere en slik "tredjeparts macOS" på MacBook.
macOS lar deg heller ikke avinstallere og installere den originale programvaren på nytt manuelt. For eksempel, brukerne som ikke kunne fjerne søkevirus som SearchMarquis ( https://bitadvisors.com/education/search-marquis-mac-virus-safari ) i Safari, fjernet Safari for godt eller Safari krasjet seg selv. Uten IT-hjelp måtte de vente på en ny OS-oppdatering for å få installert Mac-standardprogramvare igjen.

Lenke til kommentar

Må si jeg likte veldig godt den siste Google I/O. Nydelig design og Google har henta inn igjen mye av forspranget på det jeg liker godt med Apple. Det gjenstår fortsatt litt, men jeg må si at nå frister Google sitt univers mer og mer og jeg har betraktelig større krav til neste iOS og macOS oppdateringer kjenner jeg. Likte Linus sin oppsummering: 

 

Lenke til kommentar

Ja, dette var rett og slett bra levert av Google! Spesielt det med å hente fargepalett fra bakgrunnsbildet og brytere for kamera og mikrofon på OS-nivå var helt prima.

På en måte er jeg spent på hva Apple gjør med iOS 15 og macOS 11.4, men på den annen side regner jeg også litt med at det blir «under panseret» fokuserte lanseringer i denne runde siden forrige runde var de store, prangende oppdateringene.

Lenke til kommentar

Er det meningen at speiling av skjerm til en Android TV fortsatt er komplett ubrukelig i 2021? Er det noen innstillinger en må klure med for å få en god opplevelse ? Eller må an sitte på årets tv og macbook modell for at det skal fungere 😛

Prøver å speile skjerm med en Macbook Pro 2018  og ett Sony KV-AF9 2018 modell, men  det er mikrostuttering og ekstrem lag på musepekeren sånn at jeg vil regelrett kalle det søppel.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Streamer en iPhone SE mot en Samsung NU7005 og det fungerer helt fint. Sjekket at du ikke har mye støy i nettverket. Før jeg satte mitt trådløsnett til å velge automatisk kanal kunne Interference level hoppe helt opp på Severe. Lag må du nok leve med, men det kan gå smooth ellers. Kjør helst over HDMI om det egner seg, så slipper du å plages.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...